Trav iFokus

Trav

Etikett: trav-snack
Läst 1033 ggr
Rickard07
0

Stig H's krönika sätter sina spår

http://www.aftonbladet.se/trav365/article1697628.ab

Kommentarer?

Kan på fullaste allvar inte förstå hur Takter tar illa upp där. Sjukt svagt psyke alltså. Stig H är ju absolut inte elak på något vis…

Sick…

Harrygirl
0

Ja, jag såg Vinnare Plus. Trodde han skulle börja grina. ;)

TexasTour
0

Det är jobbigt att ta sanningen ibland…Stig H har det ju helt klart för sig…det finns ingen bättre kusk år 2007 än Björn Goop. Priset borde varit hans!!!

Hannna
0

Det diskuteras alltid mer eller mindre om priserna i efterhand. Det är väl aldrig kul att läsa att någon inte tycker man förtjänar priset, dessutom då från Stig H i en Krönika som publiceras i aftonbladet.

Och sedan att Johnny skulle ha dåligt psyke, mja. Kanske för 1-2 år sedan. Vann inte ett lopp förra veckan, körde 5 raka galopper med våra hästar på jägersro samma vecka, de flesta hårt betrodda. Rörde inte en min, bara glömma och ta nya tag.

Om det varit för ett två år sedan, vet inte om han skulle pallat det.

Rickard07
0

Ja men han måste ju förstå att inte ALLA kan tycka att han var en värdig vinnare. Det sa han väl dessutom själv när han fick det att han inte var säker på att få det…

Överreaktion utan dess like!

brutalaccent
0

tycker det var bra att Björn inte fick priset detta år. vem vill ha ett Järvsöfaks syndrom över prisutdelningen i Årets Kusk-titel. skall man bara titta på vem som kör in mest pengar över året sett? nej! titta även på det jobb som endel av kuskarna gör som bedriver egen verksamhet så som att träna hästar. Björn har väll bara en lite del i det hos pappa Olle. medans till.ex Robert Bergh både tränar och kör och har en högre segerprocent än Björn har. lätt därtill att han bor i det norra delarna av Sverige där prispengarna är mindre.

finns många man skulle kunna sitta o pecka finger på. Björn är duktig i all ära. Dock bara på att köra! Han har ju en enorm hög lägsta nivå.

TexasTour
0

#5 Du har ju inte en anning om vad du pratar om!!! Hela inlägget är ju fullt av fakta- och tankefel.

1. Det är väl ett kuskpris inte ett tränarpris. Om någon tränar häst samtidigt är ju ointressant i denna kategori!

2. Björn drar ett enormt lass hemma på gården även inom träningsdelen. Ditt uttalande är ju fullständigt ogrundat och jag förstår inte var du får det ifrån?

3. Oavsätt det ovan så har ju inte Johnny Takter någon som helst träningsrörelse att ansvara över. Så att använda det som argument för att Johnny skulle få priset faller ju på sin egen orimlighet.

4. Björn är duktig (läs överlägsen) på att köra för att han kan allt ifrån att  träna, sko och balansera hästarna till att bedömma sina motståndare i lopp.

5. Björn resultat 2007:

• Mest inkörda pengar
  • Flest segrar
  • Champion på: Solvalla, Åby, Färjestad och Årjäng (kan ha glömt någon)
  • Vann V75-ligan

Hittar du någon som kan matcha detta under fjolåret? Baserat på fakta?

Mvh TT

Harrygirl
0

#6 Amen de luxe!

ThomasH
0

Tycker att Takters pris var mycket motiverat, priset ska väl gå till den som just detta år har visat framfötterna. Om man bara ska belöna den som kör in mest pengar, vinner flest lopp så kan man ställ in priset, för ingen kusk kör lika många lopp som Björn Goop, han kommer alltid att vinna flest lopp, köra in mest pengar osv

brutalaccent
0

enligt mitt sätt o se det så är det inte s¨å ointressant om man skall komma på sammanhanget mellan att träna och köra. du får ett bra exempel på det här nedanför gällande Robert Bergh bl.a. så fått fram en världstravare som faktist hävdat sig utanför Sveriges gränser samt att han kan hålla en lika hög segerprocent och högre än Björn. Robert B och Ludde har visat finfina resultat inte bara i Sverige utan även i andra länder. Medans Björn nöter på i det mindre sammanhangen på bl.a. Axevalla (*blink* Rickard*

• Mest inkörda pengar

2007 jah! Kihlström har under de senaste 5 åren (2003 - 2007) kört in cirka 133 miljoner kronor och Björn Goop har under de senaste 5 åren (2003 - 2007) kört in drygt 131 miljoner kronor. enligt mig inget speciellt om man ser till hur mkt han kör. och har en segerprocent på ca 20%

• Flest segrar

I sammanhang med hur mkt lopp så finns det ju vassare kuskar. har vinner 1/5 men det finns det många som gör. inget speciellt med det!! Bergh hade en segerprocent på 22% bl.a.

• Champion på: Solvalla, Åby, Färjestad och Årjäng (kan ha glömt någon)

Han tog hem 5 st Championat 2007 du glömde Axevalla. Vilket är bra gjort. (Allt han gör är ju bra, men inte är det något exeptionellt över det - enligt mig)

• Vann V75-ligan
Rickard07
0

Axevalla är Sveriges fjärde största bana. Bara så du vet.

brutalaccent
0

fan, jag som trodde att Bodens travbana var större. -:P och var på 4:e plats

TexasTour
0

#8 Å faan…och jag som trodde att priset skulle delas ut till den som faktiskt var bäst, hur dum är jag?

Om priset skall gå till den som har den bästa snyfthistorien och sedan vinner många lopp…då är Johnny Takter given. Faan, vi ger honom 2008 års pris direkt, han blev ju "kritiserad" av StigH och då måste man ju ligga bra till att få det detta året, det är ju JÄTTESYND om honom nu…eller?

TexasTour
0

#9 Nu får du ju skärpa dig! Varför blandar du in tidigare år? Vad har de med år 2007 att göra? Priset gäller 2007 års BÄSTA KUSK, ingenting annat! Dessutom slår inte Johnny Takter Björn Goop på någon punkt utom en, när det gäller storloppsvinster är han bättre år 2007! Skall denna punkt väga så stort så kan man ju bestämma att den som vinner derbyt i fortsättningen också kammar hem titeln årets kusk…verkar ju mycket rimligt? NOT!

Sedan blandar du in andra kuskar som inte ens har varit uppe till diskussion om nämnda pris, hela diskussionen har ju utgått ifrån om Johnny är mer värd priset gentemot Björn Goop. Du menar alltså på fullaste allvar att Johnny Takter är den rättmätiga vinnaren av priset Årets kusk 2007?

Avslutar med att säga, det är inte ofta stortfräsare som StigH, ErikA, och Thomas Uhrberg går ut och ifrågasätter en sådan här utnämning…har det överhuvudtaget hänt förut? Med dessa personers uttalande i ryggen säger jag bara en sak…I rest my case!

Mvh TT

Rickard07
0

Ta't lugnt Texas, även om du har rätt!

TexasTour
0

#14 Jag är lugn :-)

Jag har absolut inget personligt emot varken Brutalen eller ThomasH, jag kan skilja på sakfrågor och personer. Hoppas de förstår detta vilket jag tror de gör, de är ju kloka människor!

Mvh TT

Nicklas
0

att goop skulle bli årets kusk är lika idiotiskt som att kari skulle bli årets tränare bara för att han startade överlägset flest hästar och fick in mest pengar pga det. Men alla vet att Kari inte är en bättre tränare än tex STigH, nu var det ju Puro som vann pga han visade just framfötterna och imponerade under året.

PRECIS samma är det med Takter, han höjde sig till en nivå han inte varit på under många år och vann stora segrar som derbyt och oaks.

Goop vann knappt något guldlopp ens under året, ännu mindre något stort lopp, ska han bli årets kusk bara för att han inte har något liv och väljer att köra flest lopp vilket sedan är orsaken till att han sedan vann flest lopp också. Inkörde pengar räknat till antalet starter så ligger goop efter flera, örjan och erik är i en annan klass där……..ska inte dem bli årets kusk då? är väl starkt att köra flera hundra lopp mindre och ändå tjäna lika mycket pengar som goop………

STigH sjönk verkligen i mina ögon när han går ut med ett sådant uttalande i aftonbladet, väldigt lågt gjort!!

ockenen
0

Jag har lite svårt att tro att de här tränarkolumnerna knackas ner på tangentbordet av tränarna själva, vare sig det är Kontio och Melander i Expressen, Kilhlström i Travronden eller Stig H. Johansson i Aftonbladet.

Förmodligen är det någon spökskrivare som frågar tränaren om vad han tycker att man skall skriva om den här gången, ibland kanske han inte ens behöver komma med förslaget själv. Sedan är det bara att läsa igenom manuset och lägga till något om de startaktuella hästarna. Jag tror alltså inte att Stig H. har grubblat särskilt mycket i valet mellan Björn och Johnny, utan kanske bara sagt att han tycker att Goop borde fått priset, sedan fixade manusskrivaren resten.

Det är ju synd om Johnny blev ledsen, men kan man ta ros och ta emot priset på galan måste man ju även kunna ta ett ganska inlindat ifrågasättande. Proffsen inom travsporten är otroligt förskonade från kritik, och får de det minsta skit så kan de vägra att uttala sig för en speciell tidning i åratal, lika divigt som den värste Zlatan! Själva kan de och journalisterna däremot vräka ur sig både det ena och det andra om amatörer.

Man kan ju se på en sådan dålig förlorare som Bosse Eklöf, som kan  få en massa gratisreklam i TV före ett lopp, för att sedan om det går åt skogen vägrar att uttala sig efter loppet. Och hade rollerna varit det omvända mellan honom och Kent Österberg i efterspelet i Vinnare när de båda krokat ihop på Solvalla hade Eklöf förmodligen surat än i dag…

Nej, proffsen är ofta riktiga "prinsar på ärten" enligt mitt sätt att se på saken!

Rickard07
0

Nicklas du pratar emot dig själv hela tiden.

_"PRECIS samma är det med Takter, han höjde sig till en nivå han inte varit på under många år och vann stora segrar som derbyt och oaks."

_Ingen av dessa segrar var i närheten av kusksegrar.
Du har ju tidigare sagt detta också, men nu passar det att säga annat.

Hannna
0

Ja Björn jobbar lika mycket, om inte mer med tränarrörelsen som Olle.

Jag tycker också Takters pris var motiverat, han förbättrade sina siffror något enormt samtidigt som Björn inte nådde upp till fjolårets, men jag kan hålla med om att Björn skulle haft priset ändå. Det han presterar, det måste bara räcka.

Rickard07
0

Jag vill ju inte se att Goopen ska vinna varje år heller.
Men överlägsen seger i V75 ligan, championat på Åby och Solvalla mf l väger tungt alltså.

Eriks styrning i Sprintermästaren, den var antingen lite småful eller storstilad, en smaksak. Någon sådan stryning gjorde knappast Takter i ett storlopp, förstår ni vad jag menar?

Hannna
0

#20 det gjorde ju ingen annan heller.

Rickard07
0

#21, Huh?

TexasTour
0

#16 Nicklas tänk efter innan du skriver nästa gång!

1. Varför snöar du in dig endast på antalet vinster och inkörda pengar? Många starter/vinster/pengar i kombination med en högre vinstprocent än Johnny Takter gör Björn Goop till en bättre kusk. Detta är enkel mattematik som vilken grundskoleelev som helst klarar av att räkna ut…men där går tydligen du bet?

2. "Goop vann knappt något guldlopp ens under året"…är du senil eller? Du verkar ha minne som en guldfisk!

3. Att det finns kuskar som har mer intjänat per start är inte så konstigt då dessa kuskar inte är med och  kör på småbanorna i samma utsträckning som Björn. Frågan är, har Johnny Takter ett högre snitt än Björn Goop när det gäller intjänat per start? Skulle inte tro det!

Nicklas, jag vet att du har ett personligt agg (avundsjuka?) mot Björn Goop men det senaste inlägget är ett riktigt lågvattenmärke. Som sagt tänk efter innan du skriver nästa gång!

ThomasH
0

Jag tycker att ni ska sluta att munhuggas på en låg nivå. Jag tror bara den som ska belönas varje är är den som har lyft sig märkbar från tidigare år. Att bara rakna matematik är ju inte givande, Priset ska ju ges med känsla och vara en spark att fortsätta på samma väg. En mera värdig vinnare än Takter har jag mycket svårt att se.

TexasTour
0

Thomas då har du fått kritierierna för detta pris fullständigt om bakfoten. Det pris du pratar om är inte instiftat ännu!

Jag försöker hålla mig på en sansad nivå men måste erkänna att det är svårt när de inlägg man får som svar inte håller sig till ämnet och saknar all form av faktasubstans.

Mvh TT

ThomasH
0

Och vad är kriterierna för detta pris då? Vad är kriterierna för en Guldbagge, Sveriges bästa skådespelare? Nej, den som presterat utöver det vanliga.

TexasTour
0

Så vitt jag vet vinner man inte VM-guld i tex höjdhopp genom att höja sig mest från föregående år utan den som faktiskt hoppar högst vinner! Menar du att det är andra kriterier som gäller när man tar ut årets kusk?

Om så är fallet så är priset ett "blaj-pris" och då kan man ge det till Johnny Takter för det har ingen betydelse…priset är inte värt något då det inte säger ett skit!

Johnny är en helt okej kusk…men han är inte bäst!

Sedan verkar ingen erkänna den prestation som Björn faktiskt gör genom att bara köra så många lopp som han gör. Jag kan bara citera det som Erik Adielsson sa till mig på Solvalla en gång…"hatten av för Björn Goop, det han gör är egentligen helt omänskligt. Jag fattar inte hur han orkar…"

Mvh TT

ThomasH
0

Men, detta är inte VM, detta är ett årligt pris, en bättre jämförelse är nog som jag skrev Gulbaggen, inte ges den till Sveriges bästa skådespelare, utan till den som just detta år har presterat något extra

TexasTour
0

Just detta år har Björn Goop presterat bättre än alla andra…se alla fakta jag presenterat tidigare!

ina-scot
0

Är det så svårt att ACCSEPTERA ett pris J TAKTER var ju bara bäst 07 LILLE goop var ju inte ens när i dom stora loppen att vinna många lopp på årjäng och färjestad är väl inget att skriva hem om ,tror nog att johnny jobbar lika mycket som b goop gör utan för banan,  JOHNNY FOR PRESIDENT (statsminister)

ThomasH
0

Man måste j fundera varför många av de stora tränaren väljer Takter framför Goop som kusk, Petri Puro, Kari Lähdekorpi och inte minst Ludde. Personligen tror jag att Luddes hästar hade prestera bättre om Takter alltid körde, tänk om Ludde tog sitt förnuft till fånga och bad Takter köra Going Kronos nere i Frankrike, då kunde det bli storlamm

TexasTour
0

Suck!…ännu en som slänger ur sig uttalanden utan någon som helst fakta som backar upp det som sägs…att ni orkar?

Det var säkert tack vare segrarna på Årjäng och Färjestad som Björn Goop vann V75-LIGAN, SOLVALLA-LIGAN och ÅBY-LIGAN!!!

Jag säger det igen…tänk efter innan ni skriver!

ThomasH
0

Vad har det med priset att göra, läs på varför priset delas ut!!

Jag lägger nu ner denna diskussion när argumenten har nått lågvattenmärke för de flesta

TexasTour
0

#33 Bara för att förtydliga, mitt svar ovan  (#32) var ett svar på inlägg #30 inte på ditt senaste inlägg!

Rickard07
0

#31, För att samtliga du nämner där ligger inte helt geografiskt rätt. Takter är närmare till hands där.

Ludde och Takter är väl dessutom kompisar privat också.
Peter Ingves kör ju en del och jobbar i stallet, dessutom finne spelar såklar roll.
Kari är Kari.

ThomasH
0

Men, Takter tar över från Ingves hos Puro när det verkligen gäller viktiga lopp.

Rickard07
0

#36, Jo det gör han. I Sverige kanske ska tilläggas.

ThomasH
0

Jo, i Finland så kör bara finnar…

Rickard07
0

#38, Italien då? :-)

Nicklas
0

texas tour, du är ett stort skämt! sluta vara så jäkla agressive och sluta slicka röv på björn goop.

Varför ska man bli årets kusk eller tränare för att man startat flest hästar=kört in mest pengar eller kört flest lopp = vunnit flest lopp ??????

då är det inte ens lönt att ha galan och nomineringar…….ge priserna till Kari och Goop direkt då………

Petri puro blev årets tränare för att han höjde sig enormt i år i jämförelse med tidigare år, samtidigt som han vann flera stora lopp. Takter blev årets kusk för att han höjde sig enormt mycket mer än tidigare år och vann 2st stora lopp.

Vad gäller goop, hur många guldlopp vann han under årets ca: 52 starter? kanske 2st? sedan var det ett gäng v75 segrar och en jäkla massa skitlopp på småbanor. Ska han bli årets kusk så kan dem lika bra införa ett pris för den kusk som kört flest lopp så är saken avklarad?

ThomasH
0

#39,Man kan nog inte skicka ut Takter till Italien eller finland, jag gissar att flaskan kommer för nära på sådana resor

Rickard07
0

#41, Är det så allvarligt än?

ThomasH
0

Nej, det var nog därför det gått så bra för honom i år, men man ska nog inte fresta en gammal drinkare

ThomasH
0

Och utan att veta det, så tror jag att det är Ludde som har hjälp honom att skärpa sig, han fasta tro på att Takter är Sveriges bästa kusk har nog hjälp honom tillbaka till kuskeliten

Nicklas
0

killen har inte druckit på 3 år tror jag, ingen kille som tycker om att resa heller, då hade han troligen varit hos brossan i USA nu och kört fina travare där…….

ludde o takter har annars varit goda vänner i säkert 15 år nu skulle jag gissa på……

Rickard07
0

#45, Gissa på?! Känner inte du samtliga invånare södr om Ljungby? Haha

brutalaccent
0

om man tittar på Björns utvecklingkurva så står det rätt så stilla. segerprocenten talar sitt tydliga språk.tycker att man skall få priset för att man tillför travet något. Björn tillför en massa segrar - eller hey! han borde få priset för Årets Flitmyra tycker jag! *håhå*

ThomasH
0

#45, om inte jag minns fel så fick Ludde fotboja för en krogrunda tillsammans med Takter för några år sedan, Han gav en vakt en känga och gissar att det var ett försvar för Takter

continue
0

Jag håller fullständigt med Texas Tour i all hans argumentation. Jag tycker att det är mycket konstigt att en kusk som vinner nästan dubbelt så många lopp (BG- 437 segrar,     JT -226 segrar) inte anses vara den bästa kusken 2007. Att få ett pris för att förbättra sina resultat från tidigare år kallas för årets komet och tilldelas tränare, inte kuskar.

ThomasH
0

Så, då avslutar vi utmärkelsen "årets Kusk", då Björn Goop alltid kommer att vinna den, har kör ju nästan dubbelt så många lopp som de andra kuskarna. Den som kör mest lopp vinner. Punkt

TexasTour
0

#40 Egentligen borde jag avstå från att svara ett så infantilt inlägg…men det kliar för mycket i fingrarna!

Björn har tagit 4 st Guldsegrar + V75-mästaren som är en form av guldlopp även om den är uppdelad i två klasser. Se datum nedan:

2007-12-26 Flying Herkules
2007-05-12 Persos Yankee
2007-02-24 Minnesota
(V75-mästaren, 2007-01-20 What A Man)
2007-01-06 Criks Hurricane

Jag har ej räknat/kollat eventuella lopp under V64-omgångarna, kan finnas något där också? Om man räknar in V75-mästaren så har Björn nästan en 10% segerprocent i Guldloppen, inte illa alls!!

Sedan måste jag ställa en fråga till ThomasH: Konstigt att du reagerar på det jag skriver men inte på Niklas inlägg #40. Eller är det så att de som håller med dig får en annan behandling än de som inte delar dina åsikter? Dessutom har du ett udda sätt att "lägga ner en diskussion"…jag skall testa det någon gång!

ThomasH
0

Varje gång då kallar mina inlägg för infantilt, så säger det det mera om dig. Nu slutar jag. Denna nivå på diskussion tål jag inte

mvh/Thomas

continue
0

Inlägg 40 var det Nicklas som skrev så där behöver du nog inte ta åt dig, Thomas!!!

mvh/continue

TexasTour
0

Snälla Thomas läs vad jag skriver…jag skriver ju en hänvisning till vilket inlägg mitt svar avser (i det här fallet #40). Alla inlägg är inte svar på dina inlägg bara för att de hamnar under dina i listan, allt beror ju på när man uppdaterar skärmen!

Mvh TT

Rickard07
0

_#51, MÅSTE SKRYTA!
Samtliga av Goopens vinnare varnade jag för som han vann guld med. (Utom 'halv-guld' V75-Mästaren")
Ev. inte Persos heller..

Men Criks - 6 ggr
Minnesota - 13 ggr (Ryktet går att viss spelade den p.g.a det med)
Flying Herkules - 10 ggr.

Som en liten parentes, kändes skönt att få säga det bara, hahaha._

Thomas, han svarade Nicklas.

ThomasH
0

Nivån är dock för låg, kalla ingens inlägg för infantila, den nivån av diskution vill jag inte ha på mitt forum!!

mvh/Thomas

Rickard07
0

#56, Ditt och ditt, det är väl medlemmarna som gör det?
Utan att låta otrevlig…

ThomasH
0

Oj, givetvis, men när nivån är för låg så måste jag som värd säga ifrån att så argumenterar man inte på mitt site. Ja det är mitt forum, jag är ansvarig för att inga förtal äger rum, Det är emot de regler som ni alla har godkänt

mvh/Thomas

Rickard07
0

#58, Förtal… inte riktigt den nivån här va?

ThomasH
0

Infantil!! Gränsfall

Rickard07
0

"infantil

1. mycket barnslig "

Källa - Wiktionary, den fria ordboken.
    Att kalla någons inlägg för mycket barnsligt är ljusår från förtal. I synnerhet när man kallar en HANDLING för något grovt vilket detta inte ens är men.. skillnad att kalla en handling för något gentemot en person.

Skulle detta ovan vara förtal ligget Magdalena Forsberg också illa till när hon sa; "Jag trodde inte hon var så dum", kring Kaisa Varis. Det är ju riktat mot personen dessutom.

Känns som en rätt löjlig diskussion detta men…. som TT sa, det kryper i fingrarna.

Rickard07
0

Vi på TiF är dock världsmästare på att glida OT i trådar.
Denna tråd startades så sent som inatt av mig angående Stig H's krönika i AB.

Nu är hetaste samtalsämnet hur man definerar lagen kring förtal…

Tragikomiskt!

ThomasH
0

Tycker du det, att kalla Nickas för mycket barnslig, är inte det förtal?. Jag vill inte ha den typen av diskussion, varför inte argumentera på en vuxen nivå, det tycker jag Nicklas ska kräva det hans argument inte förtalar någon i detta forum, varför ska han då kallas för infantil?

Inget mera sådan inlägg, då dödar jag denna tråd

continue
0

Godnatt!!!

ThomasH
0

Godnatt Continue

Imorgon sätter vi V75:an

Rickard07
0

#63, Thomas skilj på HAN och HANS HANDLING!
Bara för man gör något dumt behöver man inte vara dum, alla har gjort dumma saker någon gång, en del fler än andra (som jag, hahaha).

Att kalla någon för barnslig är inte heller förtal, konstigt du blossar upp det nu då Nicklas kallat mig för det X antal gånger eller liknande… Han borde räkna får i fängelse nu i så fall.
Inte för att jag behandlar Nicklas med varma servetter alltid heller… men vafan på nått sätt känns det som om att vi är vi två, haha. Även om det är klantigt att skriva så om någon annan offentligt. Varken jag eller Nicklas blir sårade, finner ork, lust, tid till att anmäla något som med största sannolikhet rinner ut i sanden.

Visst kan det väl bli lite tråkig stämning med vissa tråkiga ord osv… men tycker ändå inte det är någon fara här… Kolla travcafet ex) säger man något som de andra tycker är fel blir man korsfäst typ, hahaha.

Så vad jag vill nu säga med detta infantilt och långa inlägg är väl, ja vad var det nu igen…. Att TiF är bra trots allt!

ThomasH
0

Rickard, Ja TIF är bra, just därför att vi ska hålla oss borta från persolig påhopp som många andra forum sysslar med. Låt oss vara ett forum där vi respekterar varandras åsikter utan att använda för hårda argument. Vi äskar ju alla trav

Nicklas
0

Texas tour, tänk efter innan du skriver ^_*

(undra vart jag läst det innan?hmmmmmm)

glömde skriva att, Adrian chip borde bli årets häst, han vann mest pengar 2007 väl?  då måste han ju vara den bästa hästen också. Samma motivering som det finns för Goop och årets kusk eller kari och årets tränare.

ingen av dessa 3 vann, så jag antar att statistik inte säger så mycket om vem som är årets tränare, kusk eller häst……Mer prestationen i sig och alla vet ju redan att goop kan köra miljontals lopp varje år……..

Rickard07
0

#67, Joo…
#68, Men han vann inte preparélopp på hemmaplan, ahha.

Hannna
0

Tror man blandar ihop årets kusk = den bästa kusken. Men det är det inte. Utan det är någon som gjort något utmärkande under året, och det har både Björn och Takter gjort. Takter vann storloppen, bättrade på sina siffror något enormt, Björn vann inget speciellt och gick back sett till ifjol, men å andra sidan vann han mycket och tog hem tunga championtitlar. Det finns inget rätt och fel, bara en personlig åsikt. Och majoriteten av journalisterna tyckte Takter skulle få priset.

Och det är onödigt att räkna segrar då Björn kör så mycket mer, och får köra så mycket bättre hästar än Takter.

Jag menar, ska vi välja den bästa i alla kategorier, ja då skulle väl Menhammar fått uppfödarpriset, Stig H tränarpriset, Giant Diablo/Järvsöfaks årets häst (världsrekordhållare, då måste man väl vara bäst).

Rickard07
0

#70, "Och det är onödigt att räkna segrar då Björn kör så mycket mer, och får köra så mycket bättre hästar än Takter"

Commander Crowe, Fama Currit, Camilla Highness……

Hannna
0

#71 Camilla Highness? Inte är väl Ingves och Takter så lika heller?

Man kan ju dra hur många exempel som helst, det är bara onödigt att räkna upp 2 hästar Takter kör som är riktigt bra. Men överlag kör Björn hästar med bättre segerchans än Takter, vilket också logiskt sett resulterar i fler segrar och högre seger%.

Rickard07
0

#72, Ok…!

Bertil
0

Bra Hanna! 

Till övriga i tråden,
Det ligger ju i det större stallets natur att det finns fler valmöjligheter att hitta lämpliga hästar till en specifik uppgift. Chanserna att kamma hem segrar måste då med all nödvändighet bli större om ändock inte garanterade.

Detta är ju elementa.

mvh
Bertil