Skandalen i Elitloppt
Conny Nobell vinner Elitloppet efter den största skadalen i Elitloppets historia. Både Jag De Bellouet och Lets Go var dopade. Läs artikeln "Jätteskandal i Elitloppet"
Förvånar mig inte. Hur kan Jaggen vara såååå överlägsen? Utan att göra mig märkvärdig på det minsta vis, så satt jag och undrade en del. Jämförelsevis hade jag diskussioner på min arbetsplats på den tiden då Krabbe, Ben Johnson och andra sprang och alla ansåg i princip att Carl Lewis, det är en ärlig och härlig löpare det. Sanningen visade sig för något år sedan, när Lewis (efter en tid av goda resultat) efter karriären gick ut i offentligheten och bekräftade sitt dopingförfarande.
Bränd av erfarenheten att påtala troliga oegentligheter har gjort mig obenägen att ta diskussionerna nuförtiden. MEN, överraskad är jag absolut inte. Både Frankrike i allmänhet ocg Italien i synnerhet har lågt i tak när det gäller jakten på att vinna.
Två exempel: 1) Italien i fotbolls EM 2004 talade tidigt om att Danmark och Sverige skulle spela exakt 2-2, vilket om så skedde innebar avancemang för båda ländrena. Utsagan var mer saga och märkt av eget beteende än kristallkulemässig vision och sans. nu blev resultatet visserligen 2-2, men vi som såg matchen kan ju svårligen hävda att det kan ha varit uppgjort.
2) Från friidrotts VM minns vi mångkamperskan Eunice Barbers upprördhet om ett möjligt övertramp för Klyft och direkta uttalanden att det inte var så konstigt att det godkändes…Finland och Sverige fuskar ju tillsammans som brukligt, hette det, något som inte kunde vara mera fel. Anledningen till utspelet svarar snarast mot dåligt sportmanship och att man själv inte drar sig för att fuska.
Summerat ger detta besked vid handen, INTE att vad var det jag sa (för det gjorde jag inte), men att det handlar om länder som har en spotsmentalitet som inte drar sig för att fiska framgång i grumliga vatten.
mvh
Bertil
PS Visst måste även den största italienska travhästen genom tiderna också ha varit dopad????
Det tråkiga är att de som spelat på Conny Nobell inte får sina pengar. Reglera är att trotts att domaren diskar en häst så ligger spelen kvar. Som vanligt så är det vi spelare som förlorar
Onekligen trist!!!
mvh
Bertil