V75-6 Örebro 2/2-08
**
Lopp 9. V75-6 DD-1 Tvilling. Auto.
2140:
**
1 Madame Dust - Kihlström Ö 01111 14,0a
2 J.T.Mulligan - Svanstedt Å 61231 14,5a
3 Squirtle Countach - Goop B 0d136 15,5a
4 Ulster Boko - Lennartsson P 13456 13,1a
5 Incognito - Takter J 42133 13,2a
6 Livi Barcelona - Johansson T 03222 14,4a
7 Hästen - Jansson T 52624 13,0a
8 Turbo Later - Kontio J 34411 13,2a
9 Extreme Farming - Widell K 41111 14,0a
10 Gordonia Dag - Svensson C 03012 14,6a
11 You See Dusty - Söderkvist S 53112 14,5a
12 Brian Key - Svensson K 45424 13,7a

Också detta väldigt öppet.
Spets tar?!
Helt otroligt jämnt lopp, eller?
Här finns en häst som har utvecklats mycket sista månaden, och gjort kanon lopp hela tiden, NR 2 J:T MULLIGAN tror han blir ganska klar favorit tyvärr

#2, Japp, men är den verkligen "klar" här? Jag kommer måla på en del.
#3 Nej inte KLAR men han ska ha en mycket bra chans

#4, Jao kanske det, men måste garderas om det ska bli någon utdelning värd namnet.
Flerkupong denna vecka annars?
Squirtle Countach mycket bra senast efter stor galopp, såg ut att ha kunnat utmana om segern med fritt över upploppet. Svårt att sia om spetsstriden men Turbo Later är riktigt vass första biten, hinner han förbi Livi Barcelona och får överta från någon av Lähdekorpis hästar kanske? Squirtle Countach öppnar hyggligt också.
Underskatta inte Turbo Later om det blir lite fart på tillställningen, han var ju mycket bra senast barfota och drog nytta av det hårda tempot då, en stark häst i full form

Madame Dust, är ett mycket rejält sto som är ganska oöm för samtliga positioner. Smått överlägsen i ett skralt gäng på Åkern senast, dessförinnan en seger utan att vara favorit på Valla i försök till denna final. Håller mycket bra form och om spåret inte blir en fälla är hon garanterat med i striden.
J.T Mulligan, avgjorde på klart bra sätt senast efter lite hjälp med ryggar och sånt. Är snabb ut, men från det lite svåra andraspåret är ledning kanske lite för optimistisk. Men löser det sig på vägen så är spurten tillslut något att hänga i granen, tidig!
Squirtle Countach, galopperade bort sig lite snöpligt direkt från start senast. Satt senare fast med massor av krafter i mål. Kan öppna klart hyggligt och söker säkert ledning. Når han den positionen utan alltför mycket 'tjiv' så är det hästen att slå.
Ulster Boko, har suttit fast några gånger på V75, men senast fick han lucka via dubbla O.S och kunde inte ens hålla ryggen på upploppet, mycket tveksam då. Känns därmed inte alls tidig här. Pengar måste vara främsta målsättning. Öppnar helt ok.
Incognito, blev släppt av stallkamraten U.B senast till ledningen och släppte i sin tur till favoriten Livi Barcelona. Värmde klart bra då, och det såg ut som om han skulle växla ner dem när O.S luckan kom men han gick inte alls något speciellt då. Borde nästan vunnit vid starten innan det också för att få överbetyg. Formen ställer jag mig frågande till, platsskräll i första hand.
Livi Barcelona, som just fick överta ledningen av nyss nämnda Incognito. Var slagen tidigt och även han borde kanske ha vunnit för att få det dära extra betyget, men det var en jättespurt av den som han var slagen av så han var väl helt OK! Innan dess slagen av Madame Dust, och var bra då. Tomas Johansson vinner väl inte direkt V75-finaler på löpande band och ekipaget får främst ses som ett platsbud.
Hästen, tjänar nästan alltid pengar, men har inte vunnit nu på ett tag. Fick en vilsam löpning senast, 4:e invändigt och gick OK hela vägen in i mål efter att ha smugit med där på innerspår. Spurtade bra innan dess, dock var det många på trötta ben framför honom och den 2:a platsen var väl inte med mersmak direkt, känns inte som en V75-final vinnare. Plats främst.
Turbo Later, avslutade minst sagt sylvasst senast för Åke Ess. Formen var väl lite sisodär för ett tag sedan men nu är den verkligen i zenit. Det stora frågetecknet är ju läget, hamnar han bara vettigt till så är han tidig, men ser svårt ut att hitta bra position, dessutom smörresa senast till spurten, jag tror han tenderar till att bli lite överspelad här även om han inte är borta ur matchen på något vis.
Extreme Farming, har tagit samtliga 4 senaste segrar från spets, i alla fall suttit där efter ett tag. Fått snabba pengar på sig och från detta bakspår med Kaj Widell tror jag den blir klart överspelad. Funkar säkert bakifrån med, men allra bäst i ledning. Nej Extreme Farming tror jag inte vinner denna gång, men är såklart inte borta, men den chansar jag bort.
Gordonia Dag, fick dra tåget i spåren på Jägers senast men var klart bra då, drog bl.a fram segraren J.T.M. Vann i lite avstannande stil på Färjestad innan dess. Hittills inte vunnit inom rikstoton och från detta läget i en final ska det ju vara svårt men han håller toppform och jag tycker det är en kul skräll!
You See Dusty, var tvåa bakom Extreme Farming senast och var väl helt OK då. Innan dess knapp seger från bakspår i V75 avslutade mycket starkt då. Slog innan dess bl.a Livi Barcelona och Staro Allentown, kanske formen har dalat en aning? Min känsla säger inte att han är speciellt tidig här, men spurta kan han absolut, inte chanslös.
Brian Key, tycker jag liksom Gordonia Dag är en rolig rysare.
Fick jobbig inledning senast och fram till dödens, var centimetrar från andraplatsen och här kan han kanske få lite hjälp på vägen, visst det är långsökt men sen är den streckad på 1% tillslut också, "idiotskräll".
Rank - 3-2-1-10-12-8-9-6-11-5-4-7

Incognito har startat flitigt på V-7 och fått snabba pengar på sig, har ändå lyckats bära dem på ett bra sätt genom att vara 3:a två gånger i den nya klassen.
Sedan att han inte klara av att växla ner dem från O.S senast var ganska väntat, har man sett hästen vet man att han inte är tvärspeedig. Riktigt seg rackare det där.
Summan av det hela, formen är bra men motståndet alldeles för hårt.

Brian Key, fast med rubbet som femma - helvete.