V75- Banförhållande Axevalla?
Saxat från ATG.idag:
"BANFÖRHÅLLANDEN

Axevalla
Dagens underlag är ingen munter syn för den som önskar tävla sin häst barfota. Ett missförstånd bland banpersonalen gjorde att man i veckan skrapade bort alldeles för mycket av ytmaterialet. Det har gjort banan ordentligt hård och stum. Eftersom det inte finns någon risk för nederbörd kommer man att salta för att försöka få det mjukare. Strax före lunch var det ett par minusgrader, men det förväntas övergå i plus på eftermiddagen."
Kan med andra ord bli lite konstiga prestationer idag!
Mvh TT

Det börjar gå upp emot plus, bättring då.

Man blir lite ambivalent av att höra alla storslagna planer från travsällskapen, senast att man skall bygga fotbolls- och showarena (Solvalla), kongresscentrum (Åby) och en mini-Vincennesbana (Åmål) samtidigt som de inte får sådana fundamentala saker som banunderlaget att fungera. Slipsnissarna verkar att ha tappat kontakten med den gråa vardagen…

Nu skall vi väl inte blanda äpplen och päron, det var väl inga slipsnissar som var ansvariga för banan under lördagen, det var ju misstag från banpersonalen på Axevalla som gjorde att banan blev som den blev? Ser inte vad Åmåls respektive Solvallas planer har med detta att göra?
Mvh TT

Vet inte om jag har påstått att det var några slipsnissar som var ansvariga för banan (även om Sjunnesson bl.a. tyckte att syndabockarna skulle sökas högre upp än banpersonalen). Jag är heller inte så säker på om det är jag som blandar ihop äpplena och päronen.
Som jag ser det så har det, inte utan orsak, talats om hur dåliga ekonomiska förhållanden det är på banorna i allmänhet. Att man då inte klarar av att erbjuda bra banförhållanden inte bara nu utan även vid andra tillfällen tyder på man endera inte har kompetent personal eller otillräckliga resurser på Axevalla och andra banor. Sportchefen sade f.ö. i inslaget, som jag har inspelat, att "dom (inte vi alltså…) har nog planerat så gott dom kunnat men det blev fel den här gången". (Om han hade slips på sig syntes inte.)
Kanske hade det varit en positiv signal till aktiva och publik om sport- och marknadscheferna sagt att nu när vi får loss lite pengar skall vi satsa på att rusta upp det mest bristfälliga innan vi bygger multihallar, fotbollsplaner och springer åt andra hållet? Tycker jag…

Du skriver följande:
"Man blir lite ambivalent av att höra alla storslagna planer från travsällskapen, senast att man skall bygga fotbolls- och showarena (Solvalla), kongresscentrum (Åby) och en mini-Vincennesbana (Åmål) samtidigt som de inte får sådana fundamentala saker som banunderlaget att fungera. Slipsnissarna verkar att ha tappat kontakten med den gråa vardagen…"
Så vitt jag kan se så står det slipsnissar där???
Axevallas personal gjorde ett misstag (enligt det jag hörde var det ett missförstånd internt inom banpersonalen) detta innebär inte att "sådana fundamentala saker som banunderlaget" inte normalt håller bra kvalitet. Vi har ytterst kompetent banpersonal runt om i landet och ett misstag skall inte dra ner en hel yrkeskår i skiten!
Jag undrar fortfarande vad Åmåls och Solvallas planer har med Axevallas banunderlag att göra. Finns ingen koppling där och kommer aldrig att göra!
Jag tycker att det är positivt att banorna försöker gasa sig ur tuffa tider, det brukar inte ge någon effekt att bromsa sig ur en uppförsbacke. Jag tycker att deras initiativ skall premieras inte hånas!
Mvh TT

Jovisst, men jag har väl inte påstått att det var slipsnissarna som harvade banan? Däremot kunde man kanske ha varit solidariska och talat om "vi" istället för "dom" när det gällde ansvaret.
Svaret på din undring om de andra banornas investering tycker jag att jag gav i sista stycket på mitt förra svar.
Jag vet inte vem som drar ner banpersonalen i skiten, för har du följt debatten så var det många aktiva som var förbannade över banförhållandena igår, och efterdebatten har mest handlat om det också. Klickar du på länken i mitt förra inlägg kan du läsa om hur banan i Bollnäs havererade när man körde V75 där på sensommaren, och i Örebro för några veckor sedan var banan också kritiserad. Några exempel bland flera…
Om jag nu "hånar" banorna (jag tycker inte det) så tror jag nog att de kan leva med det.
men väder och vind är ganska svårt att styra över ,men i lördags var det någon som hade glömt att ställa klockan

#6 Vad ville du säga med ditt ursprungliga inlägg då?
Projektet på Solvalla skall inte finansieras av travets pengar, så vad är problemet med det?

Vad jag ville säga, och har sagt, var att jag tycker att det är bedrövligt när aktiva får köra på dåliga banor och totospelarna inte kan få något grepp om banförhållandena på grund av dåliga resurser. Samtidigt pratar banorna om saker "som inte finansieras av travets pengar" och som ligger bortom de akuta problem som finns. Jag tycker att det ligger en pedagogisk brist i att inte först ta tag i det som gör att kon dör medan gräset växer.

#9 "Vad jag ville säga, och har sagt, var att jag tycker att det är bedrövligt när aktiva får köra på dåliga banor och totospelarna inte kan få något grepp om banförhållandena på grund av dåliga resurser."
Det var inte beroende på bristfälliga resurser som banan var dålig i lördags, det berodde på ett missförstånd/misstag mellan de anställda i banpersonalen. De som håller på att driva projektet på Solvalla har absolut ingenting med banunderlaget på Axevalla att göra. Du försöker skapa en koppling som inte finns!
Skall alla inom travet jobba med banunderlaget? Skall all annan verksamhet läggas på is för att information om banunderlaget på Axevalla skall nå ut? Travet är en bred verksamhet som måste utvecklas inom samtliga delar. Om så inte sker kommer travet inte att överleva. Dina åsikter känns "bakåtsträvande" och gynnar inte svensk travsport. Ja, banunderlaget var dåligt i lördags och misstag begicks men gör inte saken större än vad den redan är. Känns som om det är lite "overkill" att lägga ner framtida projekt för att det varit taskigt underlag vid en tävlingsdag?
Jag hävdar fortfarande att du blandar äpplen och päron, banunderlaget på Axevalla och Solvallas framtida "jätte-projekt" har ingen som helst koppling till varandra!
Mvh TT

Det här blir dessvärre ett ganska långt svar, eftersom jag får återupprepa mig då du inte verkar ha läst mina svar innan du kommer med anklagelser och lägger ord i min mun. Ärligt talat känns det lite fånigt att bli anklagad för att "dra ner en hel yrkeskår i skiten" när man skriver något på en diskussionssida med några tiotal deltagare, när en stor del av de aktiva plus pressen sagt samma sak offentligt. Likaså är det lite roligt att bli kallad för "bakåtsträvare" för mina enkla rader, när detta inte är någon instans där beslutsfattare medverkar. Men OK, vi tar ditt inlägg från början, det du skriver är kursiverat:
"Vad jag ville säga, och har sagt, var att jag tycker att det är bedrövligt när aktiva får köra på dåliga banor och totospelarna inte kan få något grepp om banförhållandena på grund av dåliga resurser."
Det var inte beroende på bristfälliga resurser som banan var dålig i lördags, det berodde på ett missförstånd/misstag mellan de anställda i banpersonalen.
Svar: "Bristfälliga resurser" behöver inte vara av enbart ekonomisk natur, de kan också vara personella, och t.ex. bero på dålig utbildning (som i sin tur kostar pengar), bristande kommunikation med mera. Faktum är att det inte fungerade i lördags.
_
De som håller på att driva projektet på Solvalla har absolut ingenting med banunderlaget på Axevalla att göra. Du försöker skapa en koppling som inte finns!_
Svar finns i inlägg #9: Samtidigt pratar banorna om saker "som inte finansieras av travets pengar" och som ligger bortom de akuta problem som finns. Jag tycker att det ligger en pedagogisk brist i att inte först ta tag i det som gör att kon dör medan gräset växer.
Skall alla inom travet jobba med banunderlaget?
Svar: nej, var får du det ifrån?
_
Skall all annan verksamhet läggas på is för att information om banunderlaget på Axevalla skall nå ut?_
Svar: nej, har jag påstått det?
Travet är en bred verksamhet som måste utvecklas inom samtliga delar. Om så inte sker kommer travet inte att överleva.
Svar: behöver det då inte utvecklas så att även det mest fundamentala fungerar?
_
Dina åsikter känns "bakåtsträvande" och gynnar inte svensk travsport._
Svar: mina åsikter må vara bakåtsträvande, men jag och alla andra som tycker att man kan begära någorlunda banförhållanden har förhoppningsvis rätt att uttrycka dem bland alla framtidsivrare. Det som skrivs här varken gynnar eller missgynnar svensk travsport.
Ja, banunderlaget var dåligt i lördags och misstag begicks men gör inte saken större än vad den redan är. Känns som om det är lite "overkill" att lägga ner framtida projekt för att det varit taskigt underlag vid en tävlingsdag?
Svar: det gäller ju inte en enda tävlingsdag hävdar jag nu för tredje gången och hänvisar till tidigare svar #4 och #6.
Jag hävdar fortfarande att du blandar äpplen och päron, banunderlaget på Axevalla och Solvallas framtida "jätte-projekt" har ingen som helst koppling till varandra!
Svar: Se återigen svar 2 ovan.
Varsågod, nu blir sista ordet ditt!

Goddag yxskaft är allt jag säger om det svaret!