Lähdekorpi vs. Takter???
Kari gick ut i ATG.idag och sa att han precis pratat taktik med Johnny Takter. Fortune Access skulle inte laddas från start utan spara speeden till slutet. Lonesam Laday däremot skulle spritsas upp i provstarterna för full laddning mot ledningen.
Verkar inte riktigt som Johnny förstod vad Kari sagt till honom…men jag glömde ju att han är Sveriges bästa kusk…då får man väl göra som man själv vill?
/TT

Ja, vissa har ju tillräcklig pondus för att bedömma vilket som passar bäst.

eller så luktade de mörkläggning där man ger ut felaktig info. ingen av oss som vet vad det är for ordrar som gets ut. eller hur?
vi sitter bara här som ettpar datanördar och tror att vi vet. -;)
Vet inte om vi läst samma, men menar du inför V75 på ATG eller ? TT

#3, Han menar nog "ATG Idag".

#4 Korrekt Rickard, men var det inte det jag skrev?
jo visst men jag kunde inte hitta atg i dag så jag bara undra var kan man hitta atg idag då ?

Den är nog bortplockad nu men det är den gröna rutan på startsidan på ATG.se där intervjuer finns inför varje tävlingsdag.
Mvh TT…som tycker det hela luktar lite illa, sedan är inte jag i position att säga var skulden till det hela ligger…Kari, journalisten eller Johnny Takter! Hur som helst så var det information som var fullständigt vilseledande!

#5, Jo såg det senare.

Det är inte första gången Johnny kör efter eget huvud trots att man kommit överens om annat på förhand.
Men egentligen har inte tränarna så mycket att säga till om, jag menar, tycker dem att kusken kör dåligt får dem väl sätta sig upp själva om det nu är så lätt. Så överlag får kuskarna inga körorder, mer än om hästarna ska köras snällt. Och även då kan det kan bli rysligt fel! Kolla in Made For Victorys senaste lopp..Verkligen extremt passivt.

Bra att du tog upp "köra snällt"! Är preparé något vedertaget i svensk travsport, och hur tycker ni aktiva att funktionärerna bevakar § 58 om att "häst skall köras tävlingsmässigt till bästa möjliga placering"? Med andra ord - hur torsk är man som spelare om tränaren vill att "hästen skall köras snällt", hur annonserar tränarna det på förhand, och hur reagerar STC på "snällbesked"? (OBS! Inte stallrelaterat, utan en allmän fråga av ren nyfikenhet!)

#10, Hmm ja du. Man läser ju ganska ofta att hästen skall köras snällt…

#10 I Made For Victorys fall var Kari trött på att se honom stanna in mot mål, vill inte att det ska sätta sig i psyket. Nu startade han från bakspår(om jag inte missminner mig?) och ville se att hästen passerar mållinjen med full spänst, vilket han också gjorde.
Det är skillnad på att köra snällt och preparé. Jag menar kör du snällt med en chanslös häst kör du ju inte preparé, utan för bästa möjliga placering. Istället för att säga "köra snällt" kanske man ska använda uttrycket "spara speeden" vilket ju betyder samma sak men det senare ger ingen känsla av att det skulle vara ett preparé lopp?
Men mycket av taktiken kan ju ändras efter värmningen,som vi aldrig får del av , eller när starten går , som i FORTUNE ACCESS fall JOHNNY fick ganska snabbt en halv längd på fricken och då är det väl själv klart man gör ett försök att köra till spets, oavsett vad tränaren sakt innan,
Är väl Torbjörn Jansson som alltid säger att "taktiken vet jag när starten går"?? passar väl bra in då, måste vara svårt som kusk att låsa sig vid en särskilt taktik hela tiden.
Men visst, hade Takter inte laddat med fortune access så hade väl simb luke vunnit det loppet.

"Det är inte första gången Johnny kör efter eget huvud trots att man kommit överens om annat på förhand."
I det nämnda fallet verkar det som om han glömde huvudet hemma…men det är ju varken första eller sista gången!
I vilket fall som helst så blev informationen vilseledande till spelarna och detta är inte bra. Om man inte kan stå för det man säger så skall man inte säga något alls. Om det nu är så att Johnny Takter inte följt de önskemål som Kari hade så borde Kari byta ut honom.
#15 och hur många lopp har du kört ? obs i badkaret räknas ej

#16 Och hur spelar det roll i det här sammanhanget?
som jag skrev tidigare så kan ju värmningen ändra ganska mycket på taktiken,

Då skall man inte uttala sig på ett sådant sätt på förhand som Kari gjorde. Men om man förstår Hanna rätt så verkar det snarare som Johnny gör som han själv vill oavsätt vad de kommit överens om. När dessutom besluten Johnny tar på egen hand visar sig vara felaktiga så blir hans handlande ännu mer obegripligt. Sveriges bästa kusk?…inte i min värld i alla fall!
Så varför fortsätter då Kari att använda Takter om och om igen om han nu är så egensinnig?

Bra fråga!
Men på förhand trodde KARI att det blev svårt att undvika spets även om hästen är bättre bakifrån.

Du kan läsa innantill vad han sade (jag har återgett det i ursprungsinlägget) som sista information. Informationen hade dessutom dikuterats med Johnny Takter, sedan bryr sig inte Johnny om detta och gör som han själv vill. Detta var tydligen inte första gången enligt Hanna. Konstigt beteende av en kusk som enligt många på detta forum är Sveriges bästa!
Jag hävdar det igen, Johnny Takter är alldeles för överskattad!

Startade en ny tråd, där vi utan tjabbel kan se vilken kusk som står högst i kurs här på forumet.
då måste han verkligen vara en GRYMT skicklig kusk om en stor tränare som Kari fortsätter att anlita honom, säger sig själv? inte vill man ha någon kusk som inte lyder order…………

Läs innantill vad Hannna skrev….
Och läs hela inlägget

Och vad i inlägget talar emot det jag säger?

#12 Tack för svaret! Jag fortsätter inte den debatten här, eftersom den är lite OT.

Jag har inte sett loppen så jag kan inte uttala mig om hurvida han körde. Men jag kan tänka mig att han inte vågade ladda med Lonsome om det inte kändes helt stabilt då han har slagit ihop och felat i starten flera gånger för Takter.
Även om man kommit överrens om någoting på förhand är det inte säkert det blir så heller alla gånger. Man kan inte köra alla lopp i badkaret.

Men Hanna bör man då inte vara lite försiktigare när man går ut med taktiken på förhand? Har du förståelse för att spelarkollektivet känner sig lite lurade när taktiken blir tvärtom i 2 V75-styrningar?