Haha vad ska skrivas här? :)

gOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOp!

Från skOOOOOOOgen hörs ett rOOOOOOp…
Spela alltid OOOOOOOlle gOOOOOOOp.
Även Björn Gooop med.
haha seriös tråd..=P Om det är vem som är bäst så är det takteriallafall..

#4, Väldigt seriös… diskussionsunderlaget är brett.
Men det gör ju inte saken bättre att du försöker vara seriös men med ett grovt sakfel! ;-)

jaja. Goop och Takter i all ära med främsta kuskarna finns i norr och då snackar vi om Kung-Uffe och Berghan. jupp!

Lokalpatriotismen är nu mera ett utbrett fenomen i Sverige…
Men iofs, jag gillar ju Stefan och Goopen som är från Åby, men Johan Uuuuuuuu är allt ifrån Stockholm, likaså Örjan!
Tja ska man ge sig på en sän här frågeställning som är så väldigt subjektiv får det bli såhär:
Kuskar som jag kan spela för att det är just de sitter upp: Ludde, Takter, Erik A, Örjan. På norrbanorna Uffe & Berg
Kuskar som jag tycker är överstreckande nästan för jämnan och försöker jobba bort så gott det går: Björn Goop
Kuskar som jag bara spelar om dom sitter upp på typ Järvsöfax: Sjunnesson,
Vem är då bäst -- Personligen tycker jag nog ändå att det är Erik eller Örjan. Sen har man ju självklart svurit åt Örjan när han suttit kvar med rubbet sparat ett par ggr, men det vet man ju om när man spelar.
Sen är det väl så att vissa kuskar spelar man om dom har vissa förutsättningar. Man vet att Uhrberg är en vass startkusk, man vet att Ludde kommer gasa som en dåre, man vet att Goop kommer glida fram och amtörerna på Åmål/arvika/färjestad/axevalla etc. lägger sig på rygg som h*r*r och släpper spets så att han lätt får vinna.
Oj nu blev det så som jag inte skulle skriva -- Svaret på frågan är således: ALLA MEN INTE GOOP (eller sjunnesson)

Visst är det så, Goop blir äckligt överspelad jämt, tyvärr.
Du säger att Goop får glida fram och överta spets ofta, ja det får han väl. Igår på Färjestad dock, Mikael J svarade spets med en 33-oddsaren och Goopens stod i 18 för 10, visst jag gillar körning MEN då ska det finnas någon täckning med…. Mickes häst DOG 750 kvar, överlägset sist i mål.
#7 När kom JOHAN lärlingen U från stockholm, han är från HALMSTAD + GOOP jr klara inte av att hålla stor favoriten i första v65 avd i trav, dåligt .

#10 "GOOP jr klara inte av att hålla stor favoriten i första v65 avd i trav, dåligt Jösses vilken idiot-kommentar"
Jösses vilken idiot-kommentar!!! De som förstår sig på trav såg att hästen inte travade tillfredsställande i värmningen och visste att en galopp låg nära till hands. Och kom inte och säg att det är en efterhandskonstruktion, för det var precis den info jag rapporterade in till "pinnen"!
Jag säger som Stenmark…"de int nån ide att förklar för en som int förstår nåt"
/ TT

Takters styrning i V65-5 idag, med favoriten, ger bort loppet!

Dock är den styrningen oväsentlig i sammanhanget Rickard. Man kan inte gå in på enstaka styrningar utan man måste se till helheten och där är BG outstandning. Den som säger något annat idiotförklarar sig själv!
Mvh TT

TT - starka ord! tänk på vad du säger…
vi har alla personliga favoriter gällande kuskar. att sedan gå ut o säga att man kan Idiotförklara sig när man ej tycker som du är ju bara dumt.
" -när du gör så här, skämes ta mä fnan!"

#14 Man kan påstå att huvudstaden i Sverige är Helsingfors men det innebär inte att den är det…
Du och Ina-Scot får tycka precis vad ni vill och jag tycker som jag vill…och jag tycker att man idiotförklarar sig själv om man hävdar att Johnny Takter är Sveriges bästa kusk! Så vitt jag vet så gäller åsiktsfriheten åt bägge håll, eller är det något som är förbehållet dig och Ina-Scot?

jag tänkre med på den goda stämningen vi försöker hålla här på forumet.
de är inte så mkt begärt.

Och med kontruktiva kommentarer av typen nedan så bidrar man till en god stämmning?
"GOOP jr klara inte av att hålla stor favoriten i första v65 avd i trav, dåligt "
Jag reagerar mot att man på ett forum där man vurmar om den goda stämningen konstant låter skribenter smutskasta en av de största yrkesmännen vi haft inom travet. Jag köper att olika personer har olika favoritkuskar (inget konstigt med det) men när vissa enträget försvarar sin favorit genom att nedvärdera allt som BG gör blir jag lite trött. Det märks ganska tydligt att några av skribenterna här på siten har ett horn i sidan till Björn Goop.
Björn Goop är inte överskattad men däremot är han ofta överspelad men det är två vitt skilda ting, man måste skilja på sak och person!
/TT

#13, Jo det är den väl, men när andra tar upp enskilda styrningar så…
#17 Det om GOOP j:r skrev jag mest för att jävlas lite,
SEN skrev jag att J TAKTER var topp 3 och då var där TVÅ st som drog igång, om ni inte kan räkna eller läsa är upp till er, för där finns TVÅ PLATSER KVAR och ditt hör definitift BJÖRN GOOP .
Skriver man sen att J.TAKTER är överskattad är man fel ute ,tycker jag
Så TT, då är jag idiotförklarad av dig, för jag tycker att Takter är en bättre kusk än Goop.

Örjan Kihlström är bäst !

Fyra vinster för Lillgoopen idag på Solvalla, hyfsat eller hur?

#22, Och då brände han med en 1.50 oddsare som var sådär från spets… ja han är king.
Går över 5 millar inkörd imorgon.
22.75 i seger%.

Själv tycker jag att det finns några som höjer sig över mängden. Björn Goop är fantastisk, får ut det sista ur hästarna hela tiden. Just nu får han mycket gratis när han kör, men det har han ju gjort sig förtjänt av efter att han satt sig i respekt.
Johnny Takter är ju väldigt duktig och kommit tillbaka alldeles strålande
men min favorit är nog ändå Örjan Kihlström som nästan alltid kör väldigt smart. Som spelare kan jag bli galen ibland men som hästägare så kör han i princip alltid så skonsamt för hästen som möjligt och det tycker jag är en oerhörd styrka.

#20 Jag har förstått att du tycker så Thomas men vilka belägg har du för att detta är fallet? Kan du presentera något som helst fakta för att din åsikt skall vara korrekt?
Fakta som "bevisar" att Björn är den bäste har presenterats av både mig och andra men de enda motargument som kommer från Takter-skaran är subjektiva åsikter om gudabenådade körhänder och taskiga förutsättningar m.m.
Om man skall utvärdera en kusk så finns det bara två sätt att se på det hela, ett ur spelarens perspektiv och ett ur hästägarens perspektiv. Det mest aktuella i diskussionen vi har här verkar vara en utvärdering ur spelarens perspektiv. De två olika synsätten har ofta mycket motsatta mål i ett enskilt lopp även om bägge vill se resultat, den ena på kort sikt (spelaren) och den andra på lång sikt (hästägaren). Både Johnny och Björn är kuskar som oftast kör för vinst medans t.ex. Örjan är en kusk som många gånger försöker ge hästen ett så snällt lopp som möjligt.
Med det jag skrivit ovan i åtanke så borde varje spelare ranka Björn som bästa kusken, det är bara att läsa statistiken innantill och använda sitt sunda förnuft. Därmed inte sagt att man alltid skall tro att han vinner! I och med att Björn ofta blir överspelad bara för att det är han som kör (inte hans fel att hästarna inte är så bra som spelarna vill göra gällande) så kan ju den allerte tjäna på "missen" av spelarkollektivet. Det faktum att hästen Björn kör blir överspelad påverkar ju inte Björns kvaliteer som kusk, eller?
Det finns bara ett sätt att mäta framgång när det gäller kuskar och det är resultat. Den kusk som levererar bäst är bäst och ingen levererar som Björn Goop!!!
Man kan jämföra påståendet att Takter är bättre än Goop med följande: Huvudstaden i Sverige är inte Helsingfors bara för att "någon" råkar tycka att så är fallet! Det finns fakta som bevisar påståendets motsats!
Jag väntar fortfarande på någon form av "hardcore Takter is the greatest evidence"…även om jag vet att det aldrig kommer att komma något då det inte extisterar!
Mvh TT…som vill poängtera att jag tycker att Johnny Takter är en duktig kusk!
styrningarna talar sitt tydliga språk, där är Takter bättre än Goop helt klart. Att sedan Goop får köra bättre hästar i 8 av 10 fall och vinner pga det är en HELT annan sak.
Hade Takter haft ett storstall som Goops i sin rygg och med möjlighet att välja bort stallets hästar när det passar för att köra andra med bättre chans så kan jag garantera att Takter hade haft lika fina siffror som goop.
Men nu har ju inte Takter lika bra förutsättningar då han inte har en far som heter Olle Goop och inte har ambitionen att köra tusentals lopp varje år bara för att visa att han kan köra mest lopp. Kvalité framför kvantitet, takter vann oaks och derbyt förra året, Goop vann inget.

Ni får det att låta som att Taker har katastrofala förutsättningar…
Han kör ju mycket åt;
Christer Graaf
Lutfi Kolgjini
Petri Puro
Kari Lähdekorpi
Inte illa.
Men han är långt ifrån favorit och kör bästa hästen lika ofta som Björn Goop…….
Har annars ett inlägg som kommer från en person vid namn "norrlänningen" på travrondens hemsida.
#1 - Goops storhet
Innan jag börjar vill jag poängtera att jag tycker björn är en duktig kusk. Absolut bland det bättre vi har i sverige.
Det som gjort att han lyckats bli den som vinner mest är förutom viljan att köra flera tusen lopp per år två saker som jag se det.
Det första är mediernas positiva vinkling på hela goopfamiljen. Det ger dom ett bra rykte som gör att många amatörer känner att dom kan lita på björn och gärna ser honom som kusk. Det är väl hel ok. Skulle han inte vara en trevlig kille skulle han inte få chansen en andra gång. Men grjen är ju att han fick chansen.
Sedan den störta anledningen som enligt mig är hans pappa Olle. Det finns ingen annan kusk i sverige som backas upp av ett storstall som hur han vill kan rata deras hästar i lopp. SKulle Örjan välja bort walmans hästar så fort han fick förfrågan från andra tränare skulle han snart vara borta som förstakusk därifrån. Detsamma gäller Erik hos Stigs hästar. FÖr björn fungerar det så att om han får en förfrågan på att styra en häst från en annan tränare som är likvärdiga eller bättre chanser så hoppar pappa upp och tar stallets styrningar. Är chanserna likvärdig så väljer björn bort sitt stalls häst eftersom han vet att han ändå är förstakusk där. Nu ha rhan ju chasnen att bli förstakusk på ännu en häst som kan bli favorit i ett lopp framöver. De thär är resultatet av att STC låter honom köra mot hästar som han tränar själv vilket vem som hellst inser att det är moraliskt förkastligt.
SNACK INITIERAT AV: Norrlänningen
Samtidigt kan man väl tillägga att "straffet" Goop får betala och även orsaken till varför han inte kör in mest pengar i förhållande till antalet starter(en del toppkuskar ligger förre) är att han inte får köra storstallens bästa hästar då dem har en förstakusk.
Detta betyder att han inte vinner de stora loppen eller ens får chansen att köra i dem såvidare hans eget stall inte tar fram starthästarna.

#28, Ibland kan jag tycka att man bara borde köra åt det egna stallet med…
Varför kör Goopen åt andra stall då? Pga hans vinnarskalle. Han blir ALDRIG vinsttrött.
En regning måndagkväll på Färjestad, sista loppet för dagen, förstapris på 5000… han kan ha vunnit FEM lopp innan det på samma dag om det vore så men han är fortfarande lika sugen på att vinna det "skitloppet" ändå. Hans vinnarskalle är nästan i höjd med min :)
#29, Eller just det jag skrev? Han kör på så många småbanor också, där prissummorna är mindre osv… Såvitt jag vet har han kört in runt 1.5 miljoner på V75 i år? Slå ut det per start… kan det vara ca 45? Då ger det ett snitt på 33 000, det matchar ingen annan.
OBS det är siffror jag tror att det ligger kring…

#26,28,29 Till Nicklas!
Du säger att Björn får köra mycket bättre hästar och därför vinner mycket fler lopp än Johnny Takter. Om man spaltar upp det du säger så blir det följande (mina kommentarer inom parentes)
- Björn kör bättre hästar (det är naturligt att bättre kuskar får köra de bättre hästarna)
- Björn är överspelad (inget han kan rå för men borde inte detta samtidigt innebära att hästarna inte är så bra som du säger?)
- Björn får mycket gratis och lyckas därför vinna väldigt mycket lopp (är inte detta ett signum för en bra kusk att han just kan vinna lopp med hästar som normalt inte borde det?)
- Björn kör mycket fler lopp än Takter och vinner därför fler segrar (det är ju här segerprocenten kommer in, jämför man de två kuskarnas segerprocent så har inte Takter en chans. Titta bara på årets resultat, de bägge kuskarna har kört ungefär lika många lopp men Björns segerprocent är förkrossande överlägsen)
När det gäller att Björn väljer bort det "egna" stallets hästar till förmån för andra hästar så tycker inte jag heller att det är bra. Om jag vore hästägare i Stall Goop skulle jag bli vansinnig och flytta min häst. Detta är dock ointressant i diskussionen om hur bra Björn Goop är som kusk, det är en helt annan diskussion!
Sedan påståendet att Johnny Takter har/haft så dåliga förutsättningar jämfört med Björn Goop är ju lite barockt. De stora segrar Johnny tog under fjolåret var ju med en häst som klassas som en av sveriges absolut bästa. Johnny gjorde det mycket bra när han styrde hem storloppssegrarna men det kan ju knappast klassas som "kusksegrar", jag är helt övertygad att alla kuskar i topp-10 hade vunnit med Commander Crowe. Så överlägsen har den hästen varit! Utöver denna häst så har Johnny kört otaliga kanonhästar åt Stall Lähdekorpi, Petri Puro mm både på vanliga banor och inom V75. Så att Johnny Takters förutsättningar varit så mycket sämre än Björn Goops håller jag inte med om.
Man kan bara konstatera att Björn Goop levererar oftare och mer än någon annan…och det är det som räknas. Respekt får man inte det förtjänar man och ingen förtjänar det mer än Björn Goop! Många stortränare reagerade offentligt mot att Björn Goop inte utnämndes som årets kusk 2007 vilket är ytterst ovanligt (vet inte om det hänt förrut) och det om något borde ge en indikation på vem som är den "riktiga" kungen på de svenska travbanorna!
Varför hatar du Björn Goop så mycket?
/TT

De frågade Erik Adielsson igår i vinnarcirkeln efter vinsten med Lindy Later Erik hur är det . Erik log lite brett svarade Max Max Erik vad menar du med det allt är max max. Även travet JA det har aldrig varit bättre. Tycker han skickar gliringar till B GOOP så fort han får chansen i segerintervjuver. Menar att han trivs bättre med livet nu än jaga massor med segrar. Frågade han på Facebook i mail om han ej skulle satsa på visa vem som var bäst och kära mera lopp. Han svarade lite fint LIVSKVALITE är mera värt en ligga på vägarna i 130 EN regning Tisdags kväll.
Vart vill jag komma med detta jo att han har det bra som han har det. Har inte sett en tröttare "Yrkesman" än B goop med tanke på hans ålder. MEN för den skullen är det väldigt svårt i mina ögon skilja på . Erik Björn Örjan Jonny i mina ögon alla är olika på olika sätt tur är väl det.
Erik en ruskigt skicklig starkusk och dominerar på Jägersro.
Björn Ingen kan väl skrämma skiten ur nya uppsittningar som han. Han har den värsta upploppsfinnishen jag sett . Björn gungan Goop.
Örjan och Jonny de har finesser som är annorlunda smyger med i loppen som många nämner ovan om jonny och örjan stämmer jag in i vartenda ord.
MVH Fredda
Söderkvist lägger jag mittemellan dessa grupper som en riktig "comingman" . Han har verkligen tatt sig upp på slutet . Har han fått rutin på äldre dagar ?
Sen finns det en kategori snäppet under det är väl Uhrberg Åke Robban Tobbe Jansson Uffe O (har svårt ge den mammen ett riktigt erkännande bara ) Peter U var där förut men han har dalat en del på min lista.
Sen finns det en del jag ej spikar PÅ V75 under pistolhot det är
Roland Jansson Torbjörn Näslund Micael Melander Ove Lindqvist Sören Eriksson Cjarles "Blyn'ven" Degiorgio.

Håller med dig Freddan, Söderkvist är underskattad.
Peter U har också dalat på min lista, efter den 18 november 2006.
Hehe, såklart vissa spikar man inte gärna…

Kung Uffe plockade ju ner självaste Faksen idag med hans son. dags för ett erkännande kanske??

#34, Ren kuskseger…
TT,,,,,det känns som att diskutera med en vägg när man pratar med dig, du kommer med samma skit hela tiden.
Vad är det du inte förstår med att Goop har bättre förutsättningar än ALLA andra kuskar på grund av att hans far heter OLLE GOOP och har ett storstall som backar upp han med topphästar som han samtidigt kan välja bort för andra bättre chanser i loppen.
Björn överspelad, möjligen, men han kan fortfarande välja på 2,3,4 hästar i en del lopp och kört fortfarande oftast de bästa hästarna.
Björn får mycket gratis just på grund av att han kör just bästa hästarna när han åker runt på alla skitbanor……
Är det rättvist att jämföra en segerprocent när de tävlar med helt olika förutsättningar? Takter har inte mycket mer till val än att köra de hästar som Kari ger honom, bra som dåliga. Takter tog 5-10 segrar med commander crowe? det påvekar knappast hans segerprocent särskilt mycket.
Bland annat Bergh hade högre segerprocent än Goop förra året, är han bäst då?
Kan avsluta med att jag absolut inte har något mot Goop, tycker att det är en av sveriges absolut bästa kuskar! men jag blir nästan sur när folk säger att han är sveriges bästa kusk med motivering att han vinner flest lopp.

#Jag nöjer mig med att konstatera att jag har rätt!
Björn Goop var Sveriges överlägsna kuskchampion 2007 och blir det även 2008 sen kan alla lallare och journalister dela ut "Årets kusk pris" till vem de vill. De som kan trav vet att Björn är den bästa kusken…de som inte kan trav röstar på någon annan!
Ha det gott!
Mvh TT

håhå. Kung-Uffe är lika bra p att sätta dit favoriter som Björn, grejen är bara den att Björn kör favoriter ungefär dubbelt så många gånger som Uffe gör.
#38 Men Björn kör favoriten många gånger pga av att det är många som spelar på kuskar… Han blir ju då favorit trots att han kanske inte ens kör bästa hästen.
men det kvittar ju, för att han får ändå det mesta serverat på grund av att han har blivit spelad till favorit. Sedan kvittar det om han inte har bästa hästen när han fått överta ledningen och bestämma i 1.18 tempo…….
Blir inte Erik och Takter överspelade då? klart som fan dem blir!

Takter har ingen bra dag…har han gjort något rätt över huvudtaget? Släpper till fel hästar, laddar från start i fel lägen m.m. Jag hävdar bestämt att karln inte är påläst…sedan får han ha hur bra körhänder som helst!

Detta går att läsa på Goopernas hemsida:
"Ibland irriteras man över intervjuer av V75 vinnare, Björn vann med Cattis Verdi Sund, 2:a med Hercules, Då tycker han som har i micken det gått dåligt.. Vinner man ett av 6 möjliga är det 18% i vinnarstatistik, det är väl inte dåligt på V75 ?"
Jag måste hålla med… bara för han hade toppchanser förra veckan och vann fyra lopp (det var väl fyra?) så kan man inte tro att han ska göra det för tid och evighet. En vinst och en andraplats med hästar som inte är favoriter är ett BRA facit.
Dessutom fyra med Rutger, femma med Fast Tilly. Är det dåligt?
Totalt inkört på V75 idag för honom var ca 210', var någon bättre än så idag?
Han körde dessutom perfekt med Mellby men hästen var inte
bra för dagen… ja vissa har ganska tungt tryck på sina axlar.
Goop körde många bra och betrodda hästar, självklart kan man tycka det är dåligt att bara vinna 1 lopp då.
Takter körde väl bara 1 eller 2 betrodda hästar?
Hur kan du sedan säga att Goop körde perfekt med Mellby regent när hästen fullständigt dog? Troligen en dålig dag eller sjuk, men det betyder inte att ett avancemang till dödens är ett bra beslut…….rickard.

#43, Men ska han ge bort loppet i Mellby Regent-fallet? Sitter han kvar kommer du till 99,9 % säkerhet säga att han gör fel.

Takters styrning med Balder Exclusive i V5-1 på Jägers idag var helt miserabel. Återigen visar han hur fruktansvärt överstreckad han är.