Trav iFokus

Trav

Etikett: v75
Läst 334 ggr
ThomasH
0

Norska V75-intervjuer till Momarken

Nedan följer kusk- och tränarintervjuer med de norska deltagarna inför lördagens V75-omgång på Momarkens travbana i Norge.
V75-1: 1 Ambro Skeeter S.L. - Slet med en halsinfeksjon sist, så det siste resultatet kan man sette en strek over. Var knallbra på Forus gangen før. Innersporet er jeg fornøyd med. Han er kjapp fra start og får en fin posisjon. Han konkurrerer med fire lette aluminiumssko og har "norsk gas" i form av draskylapper. Jeg tror på en plass i toppen, sier Cato Antonsen.
8 Only Audition: - Huff. Han ble tildel et håpløst trist spor. Kapasiteten er der, men her blir det vrient. Jeg er godt fornøyd med en premie. Det gjøres ingen endringer i utstyret, sier Frode Hamre.
10 Bentley Star D. - Hesten har vært borte fra løpene i to måneder, men virker ok i trening. På en skala fra 1 til 10 gir jeg han en åtter når det gjelder form. Bakspor er sjanseartet, og vi er dermed gitt en lei utgangsposisjon. Ingen utstyrsendringer er planlagt. Det blir aluminiumssko rundt om og åpent hodelag. Jeg håper vi setter farge på løpet, men vet lite om hva de svenske hestene kan, sier Erik Killingmo.
12 Rousseau Detain - Har full form. I dette løpet lukter det hardt tempo. Det er en stor fordel. Momarkens lange oppløp likeså. Han er best barbeint, og vi drar skoene om baneforholdene tillater det. Han konkurrerer med stengt hodelag for å være mest mulig skjerpet. Jeg aner ikke hva de svenske hestene kan, men min hest er i toppslag, sier trener Tor Olaf Halle.

V75-2: 4 Ovidus De Retz - En sterk sak, og hesten har fin form. Vallaken er ikke spisset noe ekstra til dette løpet. Jeg er fornøyd med sporet, ettersom hesten er sen ut. Målet er å komme oss ned til en grei posisjon. Jeg har ikke tanker for utstyrsendringer, annet enn at det kan bli modifisert sulky for første gang, sier Bjørn Steinseth.
6 Big in Japan - Hesten vil delta med det samme utstyret som han har brukt i Norge tidligere. Det betyr jernsko og draskylapper. Når det gjelder formen hans, så er den fin. Den korte pausen har gjort godt. Det er ingen startrask type, og han kan ikke utnytte sporet. Men det lange oppløpet på Momarken taler til hans fordel. Håper å kjempe i toppen, sier Åsbjørn Tengsareid.
7 Playful - Formen er meget bra, men jeg er ikke fornøyd med startsporet. Når det gjelder utstyrendringer, vil det ikke komme slike. Jeg håper på premie og tror ikke vi vinner, sier Geir Vegard Gundersen.
12 Hot Rocky - Har fått et elendig spor, noe som ødelegger mye. Dette er en sterk hest som imidlertid var svak i sin siste start. Jeg tror ikke det vil bli gjort endringer av utstyret. Det blir meget hardt å ende i toppen nå, tror Frode Hamre.

V75-3: 1 O.J. Sidney - Har utviklet seg mye den siste tiden og har et perfekt spor. Hun er kjapp fra start, så vi er sikret en bra posisjon. Det er stentøff konkurranse denne gangen, men jeg tror vi er med i trippelkampen. Hun er også aktuell for en plass på V75-bongen. Hun konkurrerer med draskylapper og er best om hun kan ha sko på frambeina og skoløs bak. Dette blir balansen om baneforholdene tillater det, sier Gunnar Austevoll.
6 Aurora Sign - Skuffet sist, men har ellers vært jevn og sikker. Hun er sånn passe bra fra start, så jeg tror ikke hun klarer tet. Hun konkurrerer med sko på bakbeina og skoløs foran og med åpent hodelag. Motstanden er tøff, og en premie må være bra, synes Cato Antonsen som trener hoppa Lars Anvar Kolle skal kjøre.
7 Berto Tessa - Hun trenger et spesielt løpsopplegg med ryggreise til 200-300 meter gjenstår. I mine øyne treffer Berto Tessa på for hard motstand, og jeg er fornøyd med premie. Jeg har ikke hørt noe som tilsier at det blir endring av utstyr, sier Åsbjørn Tengsareid.
9 Carpe Annynova - Stråler for tiden, men stiller småvrient til i et spor i annen rekke. Hun skal kunne greie seg unna galoppen. Hoppa dukker opp lørdag med sko på beina, og det gjøres ingen andre endringer, sier Olav Mikkelborg.
11 Topaz Dragon - Hoppa er i toppform, og hun leverte et godt lunsjløp forleden. Sporet er bra. Jeg satser på en smygreise og håper på penger. Etter det jeg erfarer vil det bli ordinær utrustning lørdag, sier Kai Johansen.
13 Creek's Tamina - er i veldig bra form. Hun er ærlig og spurter alltid fort etter ryggløp. Hun konkurrerer skoløs og med draskylapper og trives med hardt tempo. Jo større fart, jo bedre. Jeg har ikke oversikt over hva de svenske hestene kan, men håper at min hest skal runde mange. Cato Antonsen har kjørt henne tidligere, og da ble han imponert, sier eier og trener Olav Christiansen.

V75-4:
1 Stjernelyn - Har slitt med en liten halsinfeksjon, men han har fungert fint i to hurtigarbied nå. Travet har også fungert, så jeg tror formen er bra. Jeg ønsket meg et annet spor, for vi kan ikke forsvare sporet. Det må løse seg litt, men hesten er god nok. Vi kjører med åpent hodelag og vanlig balanse, aluminum- bak og jernsko foran. Jeg håper vi kjemper i toppen, sier Andre H. Stensen.
2 Juni Blixten - Er i kjempeform. Full distanse er et lite minus, og jeg tror han bør ha et løp i rygger. Blir han ikke for hissig kan han holde helt inn, og være med i seierskampen. Han konkurrerer enten med aluminium rundt om eller uten sko. Draskylappene sitter som vanlig på. Også han må regnes på gardering, forteller Andre H. Stensen som kjørte hesten sist.
3 Amor Even - Hesten er i gang etter pause. Har fått to gjennomkjøringer, og formen peker oppover. Utgangsposisjonen er fin, og han starter med samme utsutning som tidligere. Det vil si aluminiumssko rund baut. Samt helstengt hodelag. Han hører hjemme på V75-bongen, synes trener Gunnar Gjerstad om hesten Cato Antonsen skal kjøre.
5 Gam Galant - Er i sitt livs form. Han vant fra dødens nest sist og tredjespor og dødens sist og var fantastisk god. Denne gangen må han konkurrere med sko, men han har vunnet med fire lette aluminiumssko på beina også. Han er bedre fra start med sko på beina, og jeg håper vi kommer oss til tet. Han konkurrerer med draskylapper, og jeg tror på en solid vinnersjanse, sier Øystein Tjomsland.
6 Brenne Kongen - Etter turen til Frankrike har han spist og drukket som vanlig. Treningspassene går som normalt, det etter at hesten fikk en uke fri etter hjemkomst fra Paris. Brenne Kongen skal trave skoløs bak, og vi satser på et åpent hodelag denne gangen. Han er aktuell for en plass i toppen, synes eier Vidar Brenne.
8 Linnelden - Hesten viste seg som best i Sverige på Farjestad sist der han vant. Et godt spor venter nå, men 20 meter tillegg virker tøft. Dette blir det antatt hardeste løpet han har deltatt i noensinne. Det er ikke planlagt utstyrsendringer. Jeg er godt fornøyd med en bra premie, sier Odd Arne Sagholen.
9 Finans - Finans er i godt slag, men samtidig er hesten spesiell. Han er gammel og lur. Sparereise må til, og da kan han speede veldig fort. Sporet virker perfekt i det Finans kan komme seg ned i førstespor tidlig. Jeg bytter kusk denne gangen i håp om å få hesten til å tenne til ytterligere. Ellers gjøres ingen endringer, sier trener og eier Haaken Helgestad om hesten Tor Wollebæk skal kjøre.
10 Moi Elden - Har tatt Frankrike-oppholdet på en utmerket måte. Han er i bra form og kan spurte fort etter ryggløp, men nå har vi tillegg på Brenne Kongen som han kjempet jevnt med på Vincennes. Jeg tror ikke han henter tillegg på Gam Galant, heller. Det blir skoløs på alle fire og åpent hodelag. Hesten har for øvrig bare ett øye. Han er blind på det venstre øyet, sier trener Øystein Tjomsland om hesten Åsbjørn Tengsareid skal kjøre.
11 Atom Lynet - Feilet som klink vinner i sin siste start i Drammen. Han er i kjempeform og skal ikke undervurderes. Han konkurrerer med sko på alle beina og åpent hodelag. Jeg synes han er såpass bra at han skal på V75-bongen, sier trener Cato Antonsen om hesten Lars Anvar Kolle skal kuske.
13 Tangen Scott - Skuffet sist, men har også tidligere hatt en dårlig dag i ny og ne for så å komme voldsomt tilbake. Jeg mener bestemt at hesten er god nok til å kjempe om seieren. Jeg kjørte ham i modifisert sulky da han vant på Forus, men jeg tror han får på seg langvogna igjen nå. Han er sikrere underveis, særlig fra start, med den vogna. Han har aldri konkurrert skoløs og gjør det ikke nå heller, og han har åpent hodelag. Det luket hardt tempo av dette løpet, og det er en fordel for oss, sier Vidar Hop.
15 Kasper Mollyn - Var positiv i et hurtigarbeid forrige uke. Han virket sterk og god ved den anledningen, men jeg ligger lavt på forhånd. Vi starter fordi det er kort vei til Mysen. Ingen utstyrsendringer fra i fjor, det betyr skøløs og åpent hodelag. Jeg tror ikke han er noe for spillerne, og håper på en god premie, sier eier og trener Sverre Hjørnerød.

V75-5:
2 Ronald Star - Hesten galopperte i comebacket i siste sving. Det overrasket meg, men slikt kan skje. Normalt er hesten sikker på beina. Formen er nok på vei opp nå hvor han har fått en gjennomkjøring. Jeg gleder meg over startsporet og håper å få teten. Han skal trave barbeint lørdag om banen tillater det. Tror det er en ok sjanse, sier Rune Wiig.
3 Face the Enemy - Er lynrask fra start og vi får mest sannsynlig en god posisjon. Kommer vi til tet, slipper vi trolig. Sist hadde vi problemer med halsen, men det skal være i orden nå. Han går med vanlig balanse, skoløs foran og aluminium bak. Helstengt hodelag og uten sjekk er også vanlig utrustning. En best mulig premie, og snuser vi på en trippelplass er det maks, tror Gro Anita Nordby.
4 Dark Action - Er brennhurtig fra start. Jeg klemmer til på startsiden og føler jeg trygg på at vi får en bra reise. Det er kanskje slik at den svenske konkurransen er minst hard i akkurat dette oppgjøret. Jeg tviler på at vi vinner, men tror vi kan klare en fremskutt plassering med litt klaff. Han konkurrerer med draskylapper og fire sko på beina, sier Vidar Hop.
5 Flamboyant - Holder flott form og vant greit på Bjerke nå sist. Lørdag treffer han på svært gode konkurrenter, og jeg er fornøyd med premie. Flamboyant duger på lokalbanene, men neppe i den harde V75-runden som venter på Momarken. Hesten skal trave barbeint nå som sist, sier Frode Hamre.
8 C.C. Paradise Image - Var med i eliteoppgjøret på Forus-banen lørdag og avsluttet meget godt til tredje bak Lill Adolf og Cecena Ås. Det indikerer toppform. Det virker som om hesten er under real utvikling. Spor åtte er trist, men han er slowstarter og havner blant de siste uansett. Jeg håper på tøft tempo - det er helt nødvendig for å kjempe i toppen. Etter det jeg erfarer er det ingen utstyrsendringer på gang, sier Olav Mikkelborg.
11 My Red Force - Er sterk som bare de tog elsker hardt tempo. Det føler jeg meg trygg på at det blir. Han konkurrerer skoløs og sannsynligvis med draskylapper. Jeg tror han henter mange til slutt, men løpet virker veldig åpent, sier trener Tor Olaf Halle.
12 Fine Carre - Trakk spor 12 og rekker ikke til annet enn en mindre premie. Formen er faktisk bedre enn det resultatene tilsier. Han travet uten sko sist. Sko eller ikke, har ingen betydning, sier Åsbjørn Tengsareid.

V75-6:
2 C.C. Dellridge Dream - Løpet skremmer meg. Jeg håper på premie. Jeg tror også at formen er litt rusten. Han skal testes barbeint denne gangen, men konkurransen er så hard at det nok blir for hardt å gå til topps, sier Olav Mikkelborg.
6 Shanakee - Var under pari sist, etter mange flotte løp i vinter. Støter på beinhard konkurranse. Jakter etter pengepremie. Ingen utstyrsendringer på gang, sier Geir Vegard Gundersen.
7 Magpie M.M. - Galopperte sist, men har vist i trening at formen fortsatt er bra. Sist kjørte vi med helstengt hodelag, hun ble hissig og galopperte, dermed blir det draskylapper nå. Det har hun gått bra med før. Vi kjører med aluminiumssko rundt om - dvs. vanlig balanse. Skal takle distansen, men møter gode hester. En best mulig premie målet, synes Kenneth Rasmussen.
9 Santana Toft - Er i absolutt toppform. Motstanden er tøff, men jeg tror distansen er en fordel for oss. Bruker du tre-fire hester på gardering, så synes jeg Santana Toft skal med. Han går som vanlig uten sko og draskylapper, sier Hans Chr. Holm.
11 Hot Capital - Fungerte ikke som best på Klosterskogen. Testes onsdag, fungerer han ikke, stryker vi. Muligens var problemet at han var sårbeint, og vi må sette på såle og aluminiumssko foran. Normalt går han skoløs foran og vanlige sko bak.  Distansen skal være en fordel, for han har en enorm vilje. Vi kjører med draskylapper som normalt, og håper på en best mulig premie. En trippelplass hadde vært enormt stort, synes Connie Engebråthen.
12 Auro News - Er i rivende utvikling og kan bli en av Norges beste hester. Jeg tror han skal takle greit stayerdistanse - selv om han aldri har startet i løp over 2600 meter. Han har en super speed om han får ryggløp til en halv runde gjenstår. Han konkurrerer med sko og draskylapper. Han tenner voldsomt med "norsk gas". Jeg har respekt for noen av strekhestene, men håper og tror at vi skal kjempe om seieren, sier Cato Antonsen.
15 Cromwell - Skuffet i flere løp i fjor etter å ha tjent mye penger som 4-åring. Jeg tror han får en adskillig bedre sesong i år. Han var skikkelig god da han spurtet til seier på Klosterskogen. Fartsmessig er han like god som Lill Adolf, men han er nok ikke like tøff. Jeg tror han spurtet ned mange på slutten, og helt utenkelig er det ikke at han snuser på seieren. Han konkurrerer med sko på alle fire beina, samt åpent hodelag, sier Per Oleg Midtfjeld.

V75-7:
1 Hannibal K - Har stigende form. Han er I herlig humør for tiden og sprudler I trening. Han er en av Norges beste hester fra start, så teten er hans, men han er faktisk aller best bakfra. Om 3 Keep on Flying er rask fra start og kommer tidlig, slipper vi nok til han, men taktikken får Eirik Høitomt bestemme når starten er unnagjort. Hannibal K. er god fra tet, men aller best fra rygg. Han konkurrerer med sko bak og barbeint foran. Nå blir det draskylapper - "norsk gas" - for første gang på lenge. Det tror jeg faller heldig ut. Jeg tror Hannibal K. ender helt i toppen, sier trener Tor Olaf Halle.
5 French Design - Har trent flott i vinter og var myk som en katt og klippet svinger som en skøyteløper på Klosterskogen i årsdebuten. Der var han litt for tung i kroppen, og jeg har merket i trening at han har gått mye fram med den gjennomkjøringen. Sist konkurrerte han med sko. På Momarken blir det skoløs framme og grepsko bak. Dessuten blir det enten draskylapper eller helstengt hodelag. Vi har ikke helt bestemt oss. Hesten min er god, men det er jammen tøffe hester imot også, men jeg kan ikke annet enn å medgi at jeg synes hesten skal tidlig med på alle V75-bonger. Sporet klager vi ikke på, sier trener Espen Gundersen om hesten Hans Petter Tholfsen skal kjøre.
8 C.R. Shenanigan - Pleier å være bra etter pause. I fjor gikk han 1.13,2/1640 meter første gang ut etter lang hvile. Trener bra, men sporet ødelegger mye. Enten må vi kjøre fra start eller ta opp, antagelig blir det en rolig innledning. Hvis banen tillater det går han skoløs rundt om og åpent hodelag. Fra dette sporet er nok en premie målet, forteller trener Kjell Neråsen.
10 Debbie Scot - Er i veldig bra form, men vi møter noen gode. Vi kjører skoløst som vanlig og med draskylapper. Vi er helt avhengig av tempo i løpet, da kan hun snuse på en trippelplass med klaff. Hoppa avslutter veldig bra etter fine rygger underveis, forteller Gro Anita Nordby.
11 Maid For Tag - Viste igjen flott form i Sverige lørdag, men vi ble "tempotorsk". Jeg understreker at startsporet er trist og at hun er avhengig av det de andre konkurrentene gjør. Hun skal trave uten sko foran og med sko bak. Samt draskylapper, noe vi alltid bruker på henne. En ok premie må være bra, synes Olav Mikkelborg.
12 San Soir - Hesten er i brukbart slag, men har havnet helt feil på det. Han vil få samme utstyr som tidligere. En premie må være veldig bra fra dette sporet, uttaler Geir Vegard Gundersen.