Trav iFokus

Trav

Etikett: trav-snack
Läst 888 ggr
Linda
0

Hur tittar ni på vinnare?

-Har alltid undrat om spelare tänker på formen för dagen, träningen, foder mm

-Eller om ni bara tittar på tidigare resultat, sista start osv.?

Hur intresserade är ni av hästarna?

-Är det spelet som lockar att det är levande varelser att det kan gå/inte gå osv eller om ni är även lite häst intresserade i den bemärkelsen att ni även läser om vilken träning respektive häst har osv..

-Bara en undran.

/Spelintresserad hästägare

ThomasH
0

Det är en mycket bra fråga Linda och du kommer nog få lika många svar som det finns spelare. Jag svar som jag funderar.

När jag funderar på att spela på en häst så värderar jag i första hand hur många starter han/hon har över aktuell distans. När startade han/hon senast och vilka möte han/hon då. Sedan väderar jag spåret. Sist utrusningen, spåringar han/hon barfota för första gången, ska tränaren prova någon ny utrustning. Viktigast är dock om tränaren/kusken har uttalat sig till media och värderat sin chanser. Här ska man dock vara försiktig. Vissa tränare undervärderar alltid sina chanser och aandra, som "Ludde" övervärderar alltid sin chanser.

Jag är mycket intresserad av hästarna, men även här handlar det ju mycket om hur vissa träningsmetoder verkar fungera bättre för vissa hästar än andra. Jag läser allt om travhästar, även det som inte handlar om spel. Jag gillar travsporten.

Det skulle var skoj om ni andra spelare svarar om era funderingar

mvh/Thomas

Linda
0

Hej

-Tack för svaret det lät faktist riktigt vettigt.

mvh Linda

TP
0

När jag letar efter vinnare tittar jag i första hand på startspåren. Jag tror sällan att en häst ska vinna från bakspår, framförallt om det är bilstart. Konstigt nog så vinner faktiskt bakspårshästar, speciellt om jag inte har dem med. Något jag trots allt lärt mig är att de ofta vinner i sista loppet på v75 och brukar därför försöka ha med åtminstonde nr 11 och 12…

Det andra steget är att solla ut vilka framspårshästar som skall med och då är det kuskarna som avgör. Khilström och Goop är de som oftast vinner så dem måste man ha med. Problemet är bara att de nästan alltid har hästar med i samtliga lopp. Man kan då välja mellan att ha en kupong full med Goop och Khilström eller så får man lista ut i just vilka lopp de har störst chans. Den man väljer bort är oftast vinnaren. Sen finns det faktiskt fler kuskar att välja mellan som Svnstedh, Stig H och Adielsson…Spikar man Stig H så hoppar hans häst och har man inte med honom så vinner han..

Förutom allt detta går man naturligtvis efter distans, tider, lång vila, tränare etc.

Som ni kanske hör går det lite trögt med mitt spel just nu men trots det är det lika kul varje vecka och jag inbillar mig ständigt att jag kommer bli miljonär kommande vecka.

Mvh

Tomas

Linda
0

Ja det är konstigt det där med magiska StigH eftersom jag tycker att när jag inte spelar så vinner dem och när jag tänker vaf..det är bäst att spika stickans häst iaf trots dålig start innan så fasen går den och gör ett till(dåligstart..)

Ja miljonär drömmarna på hästarna kommer jag nog ge upp men det är iaf kul och vara med på ett hörn så efter många år som ryttare och ridhästägare så köpte vi in oss på en pytte del i en åring förra året som vi hoppas på halvsyrra med Call o`boy

men antar att det blir mestadels utgifter som de övriga 7 hästarna vi har..får hålla mig till min dressyr ridning.

-Har fått återkommande tankar faktist att ta min Monte`licens nästa år men vi får se.

Tack för era svar/Linda

hafor
0

Personligen så varvar jag egen "känsla" för hästar jag sett i lopp, läst mycket fakta om (inte vad kusken säger innan loppet), vilket spår de har i loppet, distans, volt eller auto, hur galoppbenägna de är, hur "färska" de är inom en klass (då framför allt V75-klassning), hur många/få starter de gjort totalt och under året, segerprocent + något mer ;-)

Dessutom finns det generellt vissa saker som jag normalt betäcknar som skrällchanser av hög nivå: Klass III (orutin), stolopp (lynne och ojämnhet) och 3-åringslopp (orutin) + lärlingslopp (de tenderar till att ibland köra lite hawaii - spetsa gärna från spår 12 så länge lampan lyser ;-)

Dessutom brukar jag gå efter vilken kusk som kör, men inte satsar jag på någon enskild kusk mer, snarare om de är inne i flytet eller är mer rutinerad än någon favorit med orutinerad kusk. Typexempel var Little Ekå senast med en mycket orutinerad kusk, tveksam favorit.

Utöver detta så har jag också ibland en slags "magkänsla" (svår att förklara) som flera gånger har lett mig till vinnare (spikar) med höga odds. När jag dock har haft en dålig spelperiod med bara torsk tappar jag ibland självförtroendet och litar inte på "magkänslan", men den felar nästan aldrig. Det går dock inte att "önska" sig till känslan. Den kommer bara av sig själv. En del kanske kallar det flytet :-)

Jag har själv varit delägare i en travhäst vid mitten av 80-talet och spenderat mycket tid på Valla och stallbacken under den perioden och hade kontakt med flera lärlingar (kanske inte så att de idag kommer ihåg mig, det var ju rätt länge sedan ;-), bl a Erik Svensson, Catarina Lundström (innan hon blev sambo med Tarzan ;-) + några som lagt av.

Jag har tom mockat stallet för våran häst under en period när han stod skadad och uppstallad hos en amatör för att få ner kostnaden. Så lite häst kännar jag till. Men jag kan inte påstå att jag ser det som kommentatorerna Tomas Nilsson och övriga experter ser när de talar om hur bra de ser ut eller tvärtom.

Men jag tror att det ligger mycket i vad Linda påpekar om t ex dagsform, om de kanske nyligen bytt foder, inte druckit tillräckligt (speciellt under sommaren), inte tömt blåsan (hände nyligen Max Flukt tror jag i V75!), etc etc.

ThomasH
0

Härligt att få ta del av andras funderingar. Bra fråga Linda! Hoppas fler spelare delger oss sin syn på detta.

Själv vill jag bara förtydliga varför jag värderar vad Kuskar/tränare säger till media:

Många gånger hittar man den skräll som man så gärna vill ha tag i genom att utvärdera ett uttalande från tränaren

- Han tränar mycket bra

- Han har aldrig känts bättre än just nu

Ska givetvis vara signaler till vaksamhet. Annars håller jag tyvärr med hafor, inte för att inte brukar göra det, men man vill ju helst inte spela med "magkänsla". Jag har en tendens att alltid övervärdera hästar som jag någon gång spelat hem fina pengar på, hästar som jag gillar lite bättre än andra