V75-3 Åby 19/4/08
Lopp 6. V75-3 V5-5 V3-1 Tvilling.
Auto **2140:
**1 Acclaim - Eriksson H 24015 11,5a
2 Adams Hall - Takter J 01211 10,2a
3 Torvald Palema - Svanstedt Å 11103 11,1a
4 Jetstile* - Gundersen G V 41501 11,1a
5 Finders Keepers - Söderkvist S 30022 11,5a
6 Triton Sund - Kihlström Ö 12132 11,7a
7 Going Kronos - Kolgjini L 07d11 10,2a
8 Colombian Necktie - Uhrberg T 20204 11,3a
9 Opal Viking - Kontio J 24311 10,6a
10 Kito du Vivier* - Nivard F 20522 10,4a
Ett härligt lopp MEN varför som AVD 3 tycker att det ska ligga som sista AVD, OPALEN kan få loppet, men hjärtat skriker GOING KRONOS, GO LUDDE GO
Varför sista? Hamnar det inte utanför V5 då?
mvh
Bertil
JO och ..v5an är väl inget större spel längre,tror inte omsättningen blir mindre bara för några FINALER ligger utan för

Håller med Ina, skandal att det inte ligger som lopp 9 eller 10.
Vi får inte heller glömma bort att det är OS på Åby och att platsen bakom ledaren är nog så avundsvärd för den som har en snabbspurtande häst gäller nog att hitta den och inte bara stirra sig blind på vem som tar ledningen och försöker behålla den.
Torvald spetsar, släpper till Adams Hall… Åke har fått en riktig vinstlott..

Roberto - där sitter ju Torvald!
Bra Rickard, du har en hjärna som Einstein! OCH jag menar det verkligen.
mvh
Bertil

Nyss förespråkade du att det ska ligga som det gör nu.
Nu så hyllar du mig till skyarna när jag säger tvärtemot.
Hur ska jag uppfatta dig då?

En häst som har klarat av att bli 2a i PDA bör ju slå det här gänget ganska lätt !

Tror inte jag!
Adams Hall eller Opal Viking, tror och hoppas jag!

#10, Med det resonemanget måste Commander Crowe LEKA med alla hästar i världen - för han förlorar ju aldrig.

#13 Inte omöjligt att han gör det, finns ingen häst i Sverige just nu som kan mäta sig med honom. I en två hästars duell tror jag att han skulle mosa Opal Viking. Förrut var han stampig och lite kantig men nu är han ju smidig som en panter. De säger att han avslutade ca 1.08 sista 500m…ledsen Nisse Enkvist men din kuse är chanslös mot detta monster. Inte omöjligt att varmblodsidan just nu får uppleva motsvarigheten till Järvsöfaks?
Trav är ungefär som i boxning man undviker att träffa varandra så länge som möjligt för att risken finns att glorian ramlar bort.

#14, Håller med dig…

#15 Ja, jag förstår om Nisse Enkvist vill slippa möta monstret från Halmstad 
Så han tycker att fransmännen är lättare att tas med då?
nä, för att det finns ingen annan häst i sverige som kan avsluta 1.08 sista 500? och det finns ingen som kan springa 13.5 över 2140m i ledningen?
17 segrar och 17 blufflopp av commander crowe? fick motstånd 1 gång och då gav dem honom ledningen i derbyt……
och för detta kallas han sveriges bästa av en del, jahapp, så mycket behöver en häst bevisa nuförtiden. Spring 1.13 tider, avsluta snabbt och besegra ett gäng skithästar, i förhållande till eliten.
med undantag för Jaded som gick med träningsbalans och hade varit borta en tid pga sjukdom senast……..
Nu till loppet……. Med spår 2-5 hade Going kronos spikats utan tvekan i detta loppet,,,nu ser det ut att bli mycket svårt. Adams hall och torvald är mycket tidiga, framförallt den förstnämda…..
Lugdunum visade väl senast hur stor skillnad det är från att springa bra tider och se fin ut mot hyfsade hästar för att sedan komma ut och möta eliten,,,,totalt krossad blev han.
Njaee, blufflopp….inte 17st i varje fall…fast vi ser ju på loppen på lite olika sätt och om ddu sett dem som blufflopp, så är ju det med all nödvändighet rätt för dig ;-)
Going är ju inte så snabb iväg, så jag tror att ett ytterspår kan vara bra. Men trots senaste segern så tyckte jag inte att han övertygade till 100%…han måste nog vara bättre för att vinna detta.
Garnering, om undertecknad tillåts tycka till.
mvh
Bertil
Jag har kanske fel men var inte GOING KRONOS med i spets körningen i elitloppet ? då tycker jag att man är ganska startsnabb, bara det att ludde har inte kört något från start på länge men på lördag har han inget val ( hamnar sist annars )
Gardering självklar
M.V.H ina-scot

#22, Nej det var han inte, väl?!
#23 Han var med i startrusningen i finalen

#24, Men blev hängandes? Eller var det i försöket?
Och någon ville ha hanns ben som troffe

#18,#19 Allt är ju relativt och åsikterna går ofta isär
Att kalla 13,3 över medeldistans med voltstart i en årsdebut för blufflopp är väl ändå att ta i Nicklas? Du har helt rätt i att han inte mött någon hårdare konkurrens (förutom årgångstoppen då) men han har ju bara varit hotad en enda gång under sina 17 lopp (Färjestad 7/10)! Hästen är en undantagshäst och kommer med största sannolikhet bevisa sin storhet även mot äldre hästar under året.
När det gäller Opal Viking så gjorde han det bra i Prix De Amerique men ha i åtanke att han inte gjorde något själv. Hästen serverades en perfekt smygare av Jorma och fick en lucka till slut, många av Sveriges hästar hade gjort bra ifrån sig med ett liknande löpningsförlopp. Frågan är om inte Going blivit segerfarlig om han fått byta med Opalen? När det gäller övriga lopp Opalen gjort nere i Frankrike så måste man väl säga att motståndet inte riktigt hållt toppklass. I Nice var motståndet av medioker silverdivisionsklass och när enda motståndaren (Hot Tub) galopperade bort sig så blev det ju walkover. Jag såg loppet på plats och kan inte säga att jag blev imponerad, hälften av motståndarna hade inte ens tillåtits att starta hemma i Sverige. Kvaliten var under all kritik under hela tävlingsdagen!
Jag säger inte att Opal Viking är en dålig häst, tvärtom han är riktigt bra när han fungerar. Dock var travet inte plusbetonat nere i Nice, hoppas att Nisse fått ordning på honom till på lördag!
Jag ser fram emot matchen mellan Quarcio De Chene och Commander Crow i Harpers…har svårt att se att Goop skall kunna hålla undan för Takter!
Angående lördag så tror jag det står helt mellan Adams Hall och Kito Du Vivier. Torvald skall inte räcka ens från vinnarhålet. Var beredd på att fransmannen kommer vara extremt förbättrad till denna start…och då var han ju bra redan förra gången 

Tror också att det står mellan Kito och Adams Hall, Hjärtat säger dock Going Kronos.
Nicklas visst är Commander Crowe en undantagshäst och enligt mig så är han absolut en av de allra bästa i landet. Det klart han mött en del billiga gäng men det är ju sättet han utför loppen som är intressant. Han kommer att vara en undantagshäst och kommer nog vinna Harpers tror jag. Men någon Järvsöfaks för varmbloden kommer ingen häst bli, för hård konkurrens helt enkelt.
Opal Viking vinner ohotad, jag spikar trotts bakspåret.

#29, Chanslös…
Vi får väl se!
Bra drag Rickard!!!
Hur gick systemet?
mvh
Bertil

#32, Tack… och att man fick rätt om att Opalen är sanslöst överskattad var ju inte fel heller.
Spelade faktiskt ingen egen V75a… som tur var.
Åkte på V5 med nos (Big Star, hur ofta torskar Örjan ett målfoto? Sinnes..)
Du då?
Nej, jag har varit borta hela helgen och tyckte mig inte ha tid att göra något suystem…det var därför jag lämnade min spikrad redan i torsdags
mvh
Bertil

#34, Fel helg att vara borta på…
Lätt att säga…men har man döende förldrar så…

JA livet består av mera än spela på trav.
Travet är en hobby det utanför travet är det verkliga livet.
Sen att travet kan ge en återbäring är bara en form av bonus.
Visst är det så…nu tror jag inte att det var så Rickard menade, han kunde ju inte veta anledningen…
mvh
Bertil

Nopps, inte lätt veta sådant. När vissa saker händer i ens liv har man fokus ngn annan stans en stund.
Faktiskt skönt sluppit karusellen på lördagarna nu. Ägnat 100 % till familjen. I Går var vi på ett frilufts museum med djur. Sen tiden som kommer framöver vill man hellre vara fri med än att hela tiden känna trav trav. Gjorde likadant förra året lessnade samma period. Bättre komma med laddade batterier i höst igen. Julens 3 omgångar sög ruskigt mycket kraft.
Har varit ute promenerat en hel del sista 2 veckorna med åsså.
Låter skönt och klokt!!
Allt har sin tid och nya travtävlingar kommer ju hela tiden.
mvh
Bertil

jupp! nu är det Umeå - min hemmabana. här skall jag bjuda på finfina drag under fredag och lördag.

då tar vi rygg på brutalen denna vecka 

jag ska göra mitt bästa. har lite kontakter inom Travtjänsten här på norrlandsbanorna. brukar kunna ge bra tips…
dom har rätt bra kontakt med tränare och framförallt kuskarna.

OK Bertil… inte lätt att veta som sagt.