Angpende elitloppet
KAN bara stämma in .
PÅ detta Matts W skriver på tp.
Årets elitlopp är det sämsta på år och dar.
Det sämsta på många år ?????
F>lera tunga återbud . Endast 9 AV 16 Hästar klara återbud av Russel Nowember, Meanules du Corta , C Crowe, Offshore Dream, Nimrod Borealis, Before He Cheats, Mr Muscleman….
Tycker ej klassen på Elitloppet är något att skrika sig hes över nu OM Lusen Going Kronos skulle vinna. DÅ vinner han pga av kass klass på startfältet.
Skulle sen mega Lusen CONNY LOBELL få plats är det ett bevis på hur kasst startfältet är…
DÅ kan de lika bra skicka dit Laritz Supergoal med drog fram lusen Conny över uploppet.

Tycker det är fel att säga så. Just nu finns det ingen Victory Tilly, Varenne, Steinlager, Gidde Palema som dominerar totalt i de stora loppen. Så när ett lopp är otroligt jämt då är det dålig klass på det? Det som är tråkigt är att spåren blir totalt avgörande när hästarna är så jämna. Vi får väl se, jag hoppas ni har fel och att det blir en riktigt fartfest, tid under 1.10.0??
Citation som vann ett utav försöken förra året, kommer knappast(?) bli inbjuden iår ens. Är han så mycke sämre jämfört med förra året?
L'Amiral Mauzun gick några tiondelar från världsrekordet senast på medeldistans.
Återbud även på Torvald och Adams Hall..

Stora delar av franska gardet kommer ju…dock verkar det bli lite panik-inbjudningar mot slutet!
- Giant Superman
- Glen Kronos
- Acclaim
- Digger Crown (tror dock Stig H väljer Sweden Cup)
- Jocose
- Jaded
- Maktob Jet
Mvh TT

Earl tilly är inte heller direkt påtänkt, antagligen blir det Sweden Cup för honom? Jag menar, 11.0 är verkligen inte dåligt. Kommer man inte med till Elitloppet på 11.0 (och på sättet han gjorde det), ja då kan man väl knappast kalla det för dålig klass.
Russel Nowember, Meanules du Corta , C Crowe, Offshore Dream, Nimrod Borealis, Before He Cheats, Mr Muscleman
känns väl inte direkt som så att standraden på årets elitlopp höjs särskilt mycket av dessa ekipagen, visst hade det varit kul att se offshore dream och kanske Numrod Boreales, men de andra har ju inte visat någon direkt form eller att dem klarar 1600m mot elithästar……
Commander crowe har fortfarande inte visat upp något av värde för att kunna hävda sig i ett elitlopp, kanske över 2140m eller 2640m. Vem vet? har väl i princip bara tävlat mot ponnyhästar eller en jaded som gått med träningsbalans efter sjukdom……
Finns väl inte särskilt mycket som skiljer årets elitlopp mot förra årets? detta är väl nästan bättre och framförallt så är Going Kronos en bättre häst i år, främst vad gäller startsnabbheten.
kommer väl att finnas 3-4 fransmänn i årets elitlopp????1 amerikan som är deras bästa just nu? Sveriges bästa just nu med tanke på Oslo grand prix loppet, Going kronos?.
Förra årets elitlopp var väl inte direkt bättre tycker jag…….

Man kanske är gammalmodig men The Onion Meadow Road Varenne Mack Lobell….
Det var lopp det.
Men hoppas såklart det blir soligt väder. PÅ Söndagen så kanske det flödar lite öl….
Roligare med med ett jämnt lopp. IStf att man vet får den det spåret så vinner den bla bla. Bäddat för roliga lopp SPORTEN i fokus. Denna dag lägger jag ej många spel på Solvalla ÅKER mest dit för festen….
MVH fredda;) Men visst skulle det vara kul se Ludde i vinnarcirklen.,..Han har väl ej vunnit ELitloppet…
Visst, många tackar nej.
Men inte är det väl dålig klass på årets Elitlopp?
1. Exploit Caf
2. Oiseau de Feux
3. Giant Diablo
4. Enough Talk
5. L'Amiral Mauzun
6. Red Chili Pirat
7. Going Kronos
8. Kito du Vivier
9. Glen Kronos
10. Ghiaccio del Nord
11. Olga du Biwetz
12. Platagenet
Jag tycker det är väldigt bra hästar, synd att inte Gooparna/Åke har med någon. Men å andra sidan, nu Björn Goop på Oiseau De Feux a'la "Guldfågeln". Det känns mycket intressant.
Har de tackat nej med Steinlager än?
#8 Ja det har de gjort
Elitloppet så sjukt sugen nu, en vecka kvar så analyserar man V75an med en bira i stockholm, var inte igår;)))
När man kommer upp till Solvalla är nog V75an färdiganalyserad. Bara biran som inte är på plats då ;-)

Yeah. Heja Finders Keepers.
Giant Superman måste väl få en inbjudan.

#13 Giant Superman är inbjuden och har tackat ja.

Elake åke gav svar på tal med Finders.
SÅ Fredde larsson snackade sig in med Supermannen…….
Läste precis att Citation har fått en inbjudan och tackat. Mycket förvånande. Han har väl ingenting där att hämta?

Snackade in sig? Hästen gick 700 meter i tredjespår och sedan i dödens i resten av loppet! Tycker det var en topprestation. Giant Superman har dessutom varit i final 2ggr tidigare.
Hultman däremot försöker snacka in både jaded och jocose. Jaded gjorde ett snabbjobb på valla och sprang 1.16 och på det så tycker han att han ska ha en plats i Elitloppet?! Då borde Travel Ås också vara med för han är äntligen hel och fräsch nu :-)
Antagligen kommer ju sistaplatsen gå till antingen Jocose eller Jaded. Jag tycker det är fel för om det ska finnas någon rättvisa så borde faktiskt Scarlets Aino bjudas in då den var bra i ledningen.

Ja, Jadeds 16 jobb som ska ge honom en plats bland de 16 är ju ett skämt.
Tycker det är konstigt att Earl Tilly inte ens är med i snacket.
Håller med Travel här. Hästen var mycket bra och förtjänar en plats där.
Jocose känns väl given till den sista platsen då Stenby har sagt att den står emellan just Jocose, stallkamraten Jaded och Colombian Necktie.
Jocose, två lopp i kroppen, behövdes inte brukas alls idag.
Jaded, sjuk senast, knappast optimal uppladdning.
Colombian Necktie, formen? Man går inte heller till någon final med galopp.

Tycker samtidigt att det är lite fel att Jocose ska bli inbjuden då han inte körde för seger. övriga fick ju tuffa lopp och saken var ju att man skulle bevisa för stenby att man är värdig en plats! I och med det försiktiga upplägget så tömdes han ju inte på samma sätt som övriga vilket självklart är bra för hästen men det blir inte rättvist mot övriga som var tvungna att köra för seger.
Men jag tror precis som Klintholm att Jocose får sista platsen
Håller med Travel igen, men nu är det ju så att Stenby har sagt vilka han väljer mellan.
Själv håller jag:
Earl Tilly, Copper Beach och Korvet Klintholm som bättre än alla de tre för tillfället över 1609 meter.
In med Jocose så får Hulken visa var skåpet skall stå;)
In med Jocose så får Hulken visa var skåpet skall stå;)

Copper Beach har man ju glömt bort, den skulle vara intressant! Dock håller jag inte med Travel och Klintholm när det gäller Jocose. Örjan var väl den enda ihop med Svanen som använde huvudet i loppet igår. Om dessa hästar skall ha något som helst att hämta i Elitloppet så går det inte att bränna allt krut 8 dagar innan. Jocose är en elithäst i grunden och med senaste loppet i kroppen så kan han ha möjlighet på en finalplats. Scarlets Aino lirar inte i samma division som Jocose.
Giant Superman var given i Elitloppet och jag tycker att det var konstigt att Fredde styrde på så offensivt igår, rent av klantigt om jag får säga det själv. Han hade fått en inbjudan ändå då han är huvudet högre än både Citation, Jocose och Finders Keepers!
Mvh TT
Mycket snack om att Citation är så kass. Märkligt tycker jag.
Hästen vann ett av försöken förra året på 10.7, Årjängs stora på 10.4 och Jubileumspokalen på 12.2 full väg…
Formen kommer nu har svårt att tro att SHJ har matchat mot toppformen innan Elitloppet
Men realistisk chans att vinna Elitloppet i år det tror jag inte.
Man kan väl inte bara gå på gamla meriter? I så fall kunde lika gärna Jetstile varit med - han vann ju Forus ifjol.

vem vinner^^
1. Giant Diablo
2. Kito Du Vivier
3. Oiseux De Feux
4. Enough Talk
5. Plantagenet
6. Glen Kronos
7. Red Chili Pirat
8. Ghiaccio Del Nord
1. Exploit Caf
2. Jocose
3. Giant Superman
4. Olga Du Biwets
5. Finders Keepers
6. Going Kronos
7. L'amiral Mauzun
8. Citation

bra fråga, spårlotten blev ju som o lite kenpig.
Finalen tror jag består av:
- Kito Du Vivier
- Plantagenet
- Enough Talk
- Red Chili Pirat
- Exploit Caf
- Giant Superman
- Going Kronos
- L´amiral Mauzun
Min finalåtta ser ut som följer.
Oiseau de Feux
Enogh Talk
Plantagenet
Red Chili Pirat
Finder Keepers
Jocose
Olga Du Biwets
Going Kronos
I nuläget, men den kommer troligen att ändras en del under veckan som kommer.

Här är min final8
- Oiseau de Feux
- Giant Superman
- Going Kronos
- L'amiral Mauzun
- Exploit Caf
- Plantagenet
- Enough Talk
- Kito Du Vivier
Vinnare i finalen Oiseau de Feux
Giant Superman Sveriges mest överskattade häst.
Klarar han sig från att komma sist i försöket får det ses som en framgång.
Joscose vad har den i ett elitlopp att göra. Vad har den visat i år?
Kul att ludde har 2 hästar med i försöken. Han om någon sätter fart på både publik och loppen.

#31 Vilka tycker du att man skulle tagit med istället för nämnda hästar?
Super Light den lille krigaren som aldrig gör ett dåligt lopp .
Sedan Digger Crown gör aldrig ett dåligt lopp.
Däremot Joscose som bara har en sak med sig på senare år det är Hultmans stora käft.
Larssons Superman snackade Fredde in i tv 4 sändningen svagt. Bättre prestera än låta som en säljare. Tycker resultaten skall tala för sig men tydligen inte. "Vissa" har förmånen av att vara tjenis med Stenby. "så kallad svågerpolitik"
Sen kan m an ställa sig fråga när får Goops en egen tränad häst i Elitloppet härnäst ?
Han må vara duktig Blöjbjörn , men vinna stora lopp det lär dröja med egentränat.
När de ej vågade starta med Steinlager och Conny han har haft sitt bäste före datum för länge sedan.
#33 Jocose drar ett par busslaster bara han så det är väl kanon att han kommer med istället för någon annan statist:P

Vad har Super Light gjort på sista tiden? Vill vi som spelare ha 3 hästar från Stall Stig H Johansson? Nä bättre namn får du allt komma med om du skall flytta på Jocose och Giant Superman.
35 # Hoppas du är ironisk. Det skall vara sport på banan inte något tivoli eller parken Zoo i Eskilstuna.
#37 Tja vi får väl hoppas på det bästa, men det skall mycket till för att någon av dessa skall vinna iaf, det är en 4-5 av förhandsfavoriterna som höjer sig över de andra i vilket fall som helst…
Super Light…. sick.

Fredde har tydligen tummen upp med Stenby säger du. hmmm undrar varför han inte blev inbjuden då 2006 efter att ha krossat Bellman Töll från dödens. eller varför han inte kunde köra invändigt och spara sig som Örjan gjorde med Jocose. Vet inte om Guldfinalen var ett speciellt dåligt lopp av Giant Superman- 3 spår 700m med 08 öppning!och sedan dödens resten av loppet!
Super light en av mina favorithästar, vad har han gjort på sistone?
Nä du Jorma du är lika mycket ute och cyklar nu som din namne var med Harmonic Silvio i guldfinalen när han inte gick ner på tredje inner med en häst som inte har någon chans annars!

Rickard är Super Light sick eller vad försöker du berätta. Dina hästar har alltid infektioner eller är sicka…..
Så jag förstår om du tycker Super Light är sick.
Nu förstår jag ingenting. Rickard?
Jag tycker absolut inte att Super Light platsar i något Elitlopp.
Jorma_Kontio=Nicklas(Nijo)?
Jag har som inte hängt med i snacket, men jag tycker det är tråkigt att Adams hall och Torvald Palema inte är fräscha. Självklart kan inte beskyllas för det, men det hade varit jätteroligt att ha de två i loppet. Någon av dm två hade vunnit.
I år hoppas jag på Giant Diablo och Johan Untersteiner. Men det skulle vara väldigt roligt om nån svensk vann, känns som det var ett tag sen nu.

Jag tror Plantagenet bara vinner.

#45 Vad baserar du den tron på Hannna? Vet du något som vi andra inte vet? I mina ögon är hästen ren utfyllnad men Stig H verkar mystiskt optimistisk så man börjar ju undra…hrm? Hästen är inte extremt startsnabb och måste få problem att komma till, luktar det inte dödens?
Hur resonerar du?
Mvh TT

#46 Jag vet inte, det är en känsla bara. Har faktiskt inte resonerat så mycket kring loppet. Jag tror Plantagenet är en topp, har sagt det hela tiden. Men det ser vi väl på söndag hur det ligger till.

Plantagenet vinner^^

Hur kan man kalla Going kronos för en Lus?