V75 Tips Åby 15/10
Det är SM-helg på Åbytravet. Vi spikar en superdam i Sto-SM. I Stora Svenska Mästerskapet så ska den starka femårskullen göra upp om vem som kan titulera sig Svensk Mästare, Dumle Loss är min vinnare, men det blir ingen promenadseger när han möter Opal Viking och Spring Ray. Vi hitar dock vår andra spik en formtoppad Lähdekorpi-häst som har läge för spets och slut.

Joakim Wallin med sin stjärna Dumle Loss. På lördag kan hästen vinna Svenskt Mästerskap på Åby. Foto: Thomas Blomqvist.
Max Flukt har tävlat färdigt för i år, det var meningen att han skulle ställa upp i SM, men formen var för dunkel. Det hade varit mycket intressant att se om han hade kunnat utmana den tuffa femårskullen och framför allt om den nya folkhästen hade kunnat slå den detroniserade gullgossen, Opal Viking? Jag har sagt det för, i denna femårskull så hittar vi arvtagaren till Victory Tilly och Gidde Palema. Är det min vinnare Dumle Loss, eller den nya fixstjärnan i kullen, Spring Ray, eller kommer kullens kung, Opal Viking, visa att han fortsätter på tronen. I Sto-SM så finns det bara en dam på banan. Med den utveckling som Zoccer Wadd har visat så finns det ingen som rubbar henne och jag liksom alla andra väljer att spika henne, även om jag gillar enögda Els Ur Dijon och tror att Flying Young kommer att bli bättre. Däremot är jag nog ensam om min andra spik, Prime. Han har visat mycket fin form nu i två starter och liksom hela Stall Lähdekorpi så är han bäst under höst och vinter. Prime är bäst i spets även om han kan nästan lika bra bakifrån. Som senast när han förlorade med en stukad nos mot Empire B. Men vi tar det från början.
V75-1Sto-SM 400.001-
2140 auto
4 Zoccer Wadd överraskade till och med mig senast. Att detta är en mycket stark dam vet vi, men då Åke lotsade henne till en överlägsen seger senast på Solvalla över 1640 meter insåg jag att hon har utvecklats till en elitdam. Men som en elithäst så saknar hon startsnabbheten. Senast så tog hon en tappstart och lade sig i 5:e utvändigt för att sedan attackera i 3:e spår.
– Hon var helt fantastisk. Så här bra trodde jag inte att hästen var, sa en nästan lyrisk Åke Svanstedt efteråt till Kanal 75.
SM saknar den ritiga toppen och Zoccer Wadd saknar motstånd. Hon kan ta en tappstart och ändå vinna överlägset. Spika!!
V75-2Klass II 75.000-250.000
1640 auto
Jag tyckte att 5 Sixten Palema var mycket bra senast barfota och var länge inne på att spika henne. Då läste jag vad Åke säger:
- Honom provade vi barfota senast och med norskt huvudlag. Skorycket hade ingen effekt (han går med skor nu) och norsken hann jag inte dra. Men han var en besvikelse.
Åke tar inte ens med honom i sina egna tips. Jag tycker Åke är en dålig tippare och jag tippar Sixten Palema som vinnare. Men avslaget från Åke gör att jag garderar honom. 6 Web Ribb är ingen startraket och riskerar att hamna på vingel. Detta är dock en mycket segervan fyraåring som har gått mycket bra sedan han hamnade i träning hos Gooparna. Denna Alf Palema avkomma är mera stark än speedig och han kan dra nytta av en förväntad startrusning. Jag plockar också med vårens stora segermaskin och den förväntade ledaren, 2 Samuraj F. I spets så är denna fyraåriga Viking Kronos avkomma bäst. Plockar också med 3 Staro Whist mest efter den senaste insatsen på valla. Då fick Walmanns fyraåriga valack en ”örjan-lopp” men krokade ihop med en konkurrent, lyckade ändå losta ut honom 250 kvar och han visade mycket fina fartresurser på upploppet.
V75-3SM 400.001-
2640 auto

Tränaren Nils Enqvist (t.h.) siktar på franska framgångar i vinter med Opal Viking.Foto: Thomas Blomqvist.
SM har samlat ett riktigt bra startfält, ni kanske tycker att de stora stjärnorna saknas, Gidde Palema eller Victory Tilly, men nu får vi skåda framtiden. Jag har sagt det för, någon i denna mycket starka femårskull kommer att axla Giddes och Victory Tillys mantel. Jag tror att det är 9 Dumle Loss och var mycket länge inne spika honom liksom körande Erik gör (efter succén senast så väljer givetvis Joakim Wallin att fortsätta med Erik Adielsson i sulkyn). Mest för att 1 Opal Viking inte kan ha formen på topp. Han har bara fått ett lopp i kroppen efter vilan och det mot ett mediokert motstånd. Jag Innbillar mig dessutom att 2640 meter gynnar urstarke Dumle loss. Men, måste motvilligt erkänna att 8 Spring Ray är lite av en stayer och 2640 meter kan inte skrämma Hans Olofssons ögonsten. Men, även han har stått över lopp efter fiaskot nere Frankrike senast. Dumle Loss verkar utvecklas för varje start, men spåret blev inte bra.
– Tyvärr är det några av de värsta konkurrenterna som har bättre lägen av vad Dumle har. Vi får hoppas på att det blir lite körning från början och tempo på tillställningen. I så fall är han en av de som kan vinna loppet, säger Wallin till Kanal 75.
Så jag böjer mig motvilligt och streckar dessa tre.
V75-4Klass III 75.000-125.000
2140 auto
5 Fudge Boy är en startraket och har tagit spets i de fyra senaste starterna. Jag räknar kallt med att han sitter i spets här också. Men, denna femåring är liksom sin far, Mack Lobell, bäst över kort distans. Så att han är så stor favorit känns inte helt motiverat. 8 Lover Boy Pellini är urstark och vinner ofta sina lopp den tunga vägen via tredjespår. Thomas Uhrberg tänker inte låta Fudge Boy fuska bort loppet i spetsen. 9 S.J Photocopy var senast ute i kriterieuttagningen men felade på upploppet som bra gående och kunde ha tagit en plats bakom segrande Jaded. Det motståndet möter inte Catarina Lundströms treåring i detta lopp. 4 Fyrtum är en segervan herre som också är mera stark än speedig. Om fyraåringen får ett bra tempo på loppet så kommer han vara med på mållinjen. 6 Francoso går faktiskt ner en klass sedan förra loppet då han var uppanmäld, Robert Berghs fyraåring har en bra fart och kommer att göra mycket bra ifrån sig i Klass III. 10 Pikachu har samma härstamning som alla Palema-hästar, efter Alf Palema och en mor efter Tibur. Pikachu är synnerligen startsnabb så spåret är inte det bästa. Han har dock ryckt upp sig på slutet och går också bra bakifrån. Åke tycker att han ska räknas och han springer som vanligt med skor.
V75-5Lärlings-SM, Final
2140 auto
Mycket stor och kanske motiverad favorit är 4 Unikat. Men, jag tycker att finalfältet håller låg klass, ja inte på lärlingarna utan på hästarna som dom sitter bakom. Därför är Unikat favorit, den enda hästen som håller någorlunda klass. Jag garderar dock. Det är lite vingelvarning för honom, det luktar dödens. För jag rankar 2 Heureka som en bättre häst och hon är mycket snabb ut så för henne luktar det spets.
– Bästa lopp hon gått sedan hon kom till oss. Hon var mycket fin även om det är bra motstånd ska hon räknas, säger Stig H på sin hemsida om Heurekas senaste lopp på Solvalla där hon fick tryck ett flertal gånger i spets och höll strålande.
Men, som ni vet, att även om det är final, så brukar lärlingar köra som om dom har stulit hästarna och jag rekommenderar den breda pennan, den tjocka plånboken. Om loppet blir som lärlingslopp brukar vara då heter vinnaren 6 Ulf Nalan. Detta är en mycket stark femåring som hoppas på hårt tempo, det var så han vann sitt försök, 4-5:e utvändigt och ut i 4:e spår sista 400 hundra och vann mycket enkelt. 3 Sokrates körs med ordinarie kusk och även han är mycket stark som gynnas vid överpace. 9 Sun Power G.C är inte så oäven och det kan eventuellt bli skolöst på lördag och han ska räknas. Stormvarning utfärdas för 11 Earth Bound har nog aldrig varit i bättre form än just nu. Visserligen så vann han plättlätt sitt försök från spets, men detta läge är inte helt fel då jag misstänker att det kommer att gå undan där framme.
V75-6Silver 400.001-1.200.000
2140 auto
Här måste man fundera hur spelarkollektivet tänker? Kanske dom bara följer de större travtips-tidningarna. Personligen tycker jag det är vansinnigt att spela 3 Wealthy till så stor favorit. Vi vet ju att han kräver ryggar och smyglopp för att kunna vinna. Tvärtom så är det lika vansinnigt att göra 5 Kahili till nästa lika stor favorit, han kan ju inte starta och får även denna gång trava i 3:e spår större delen av loppet. Nej, det enda rätta draget i detta lopp är att spika 7 Prime. Han har ju en enastående form just nu. Betänk att han avslutade 10.2 sista 800 senast när Lähdekorpis femåring fick stryk av Empire B med en halv stukad nos. Prime är mycket startsnabb så denna gång lutar det åt att han kommer att återupprepa loppet på Kalmar näst senast. Då tog Prime spets och drog i ett hårt tempo, ryckte på upploppet och vann enkelt. Jag spikar utan att tveka. Den mörka årstiden brukar tillhöra stall Lähdekorpi.
V75-7Klass I 75.000-400.000
2640 volt
Viking Kronos avkomman femåriga Dancing Kronos har länge varit en snackhäst. Nu hos Tommy Zackrisson så verkar han ha hittat rätt. Han har nog aldrig varit bättre en just nu och då är denna välstammade herre mycket bra, Han är dessutom distansgynnad och min givna tipsetta. Favorit är dock, som vanligt när han startar på V75, 8 Gift To Europe. Han har dock aldrig lyckats på V75, men den segerrika sexåringen kan ju skaka av sig det spöket nu, även om spåret är lite trist så är detta en mycket stark herre som gynnas av lång distans. 10 Quattro Cash vann ett billigt lopp senast, men har bra form. Nu tänker Christina Medin prova med norskt huvudlag för första gången, kan bli intressant, speciellt då Björn Goop sätter sig i sulkyn. 9 Riva Del Sol är en bra häst som nu har varit borta en stund pga. Trampskada. Hon ska räknas på kapaciteten, men Tom Horpestad sätter på skorna till denna start och jag avstår. Hon är så mycket bättre barfota så jag tror inte på henne denna gång. 1 Candice King galopperade i starten senat då han var på väg mot ledningen. Han är snabb ut och i den form som Stall Untersteiner befinner sig i just nu så kan gott och väl Candice King leda hela vägen runt. 6 Foxtrott har bra form, men är inte snabb ut så springspåret kan bli en fälla. Mäster brukar dock lösa det mesta. Distansen är inte heller ett plus.
– Är nu ute mot betydligt tuffare motstånd än de senast loppen. 2640 är inte henne bästa distans och jag ser inte att hon har någon bra vinstchans, säger Stig H, avslag alltså. 7 Headlights har flyttat från stall Hultman till Adielsson och någonting gör Hans Adielsson rätt. Den välstammade femåringen (pappa Alf Palema och mamma efter Tibur) har gjort fyra starter hos Adielsson och vunnit 3 av dom. Han är dock fortfarande bökig i volten men jag tycker att springspåret är det bästa tänkbara för felfri avgång, han är dessutom mycket distansgynnad.

Lycka Till
Relaterade länkar
Av: ThomasH
- [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('ThomasH'))
- [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('ThomasH', 'Contact.aspx'))
Datum för publicering
- 2005-10-14