DD Jägersro 3/9 (Derbyloppen)
Idag har jag valt att köra en rak dubbel!
DD1: 1 Lotuschic
DD2: 6 Jocose
Med så bra odds på de enligt mig (om än färgat av min känsla för Jocose ;-) bästa hästarna i sin kull, så kan jag inte motstå frestelsen. Klockan 14.00 var DD-oddset 12,30. Helt osannolikt bra tack vare att andra hästar hamnat i fokus.
**5 Patricia du Ling
10 Colombian Necktie
797,66 gånger
**En oerhört svår dubbel…en utav årets svåraste.

Ja, den hade jag aldrig fått in. Inte ens om Jocose hade vunnit hade jag valt Patricia du Ling i DD1.
Ska kolla på loppen på video senare ikväll, men det vilar en förbannelse över Jocose och storlopp. Han levererar konstant superba insatser men det finns alltid med någon turknutte i storloppen som får det serverat och snuvar honom på en förtjänad storseger.
Just Derbyt 2006 vanns dock av en häst som gjorde en bra prestation helt själv; Columbian Necktie; med dåligt utgångsläge och tredjespår nästan hela sista varvet. Jocose fick ett riktigt strullopp eftersom alla passade på varandra och ryckigt tempo.
Jocose har nu varit sämst 3:a i alla storlopp utom E3-finalerna förra året. Han har dock aldrig fått vinna. Kanske inte kan räknas som kungen av kullen, men absolut den jämnaste och den som levererat bäst hela tiden. Trots avsaknad av segrar i storloppen har han tjänat knappt 2,4 miljoner 2006! Han har ju trots allt en segerprocent av 27 starter i livet på 10 lopp, dvs 37%.
Kanske blir det något lopp i Frankrike under vintern med stora pengar ??
Jocose är och förblir min sanna travhhästhjälte