Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 1682 ggr
staketkusken
0

Vi TravÄlskare sörjer.

TYCKER NI Roland Jansson gör rätt som slutar?

Proffstränare slutar[Idag 11:01]: Eskilstunatränaren Roland Jansson är inne på sin sista månad som proffstränare.
Från och med den 1 oktober kommer han att bedriva sin rörelse på amatörbasis.

Beslutet att trappa ner en aning och gradvis byta yrkesinriktning har växt fram hos Jansson de senaste åren. och nu är det slutgiltiga beslutet taget - alla papper är inskickade till STC.
- Jag har arbetat som proffstränare i 29 år, men nu orkar jag inte fortsätta i samma omfattning. i alla dessa år kan jag max haft två veckors semester och jobbat i princip sju dagar i veckan, men livet består av mer än bara arbete. Dessutom har jag de senaste åren mest fått in väldigt begränsade hästar.

Sedan mars i år driver Roland Jansson en ATG-butik i Kungsör och delvis kommer han att lägga ner mer tid på den.
- Jag jobbar där fredag-lördag-söndag, men man blir inte rik som ATG-ombud precis. Då är försäljningen på allt runt omkring mer lönsam.

Idag har Jansson 16 hästar på träningslistan - många av dem kommer han att fortsätta arbeta med även i vinter.
- Som delägare i de flesta av stallets hästar kommer jag att kämpa på med samma djur. Vissa av dem kanske säljs och någon går i träning hos min son Richard - som kommer att bli förstekusk på hästarna. Jag sparar nog mina styrningar till sommarmeatinget i Visby.

Tillsammans med sambon Åsa Lindberg kommer alltså Roland att finnas kvar i branschen.
- Hon kommer att jobba heltid i stallet, gården jag haft sedan 1980 blir vi kvar på, och i praktiken blir det inte så stora förändringar. Dessutom kommer jag att sitta kvar i styrelsen på Sundbyholm, säger Jansson

Källa travonden.

Skönt han fick visa klassen igår i ATG Ombudens lopp med Hulot.
Vi Rolle Fans hade julafton igår.
Personligen visste jag att han skulle sluta efter detta år en fågel jag känner som viskade detta i början av året.

Och vi som känner folk på Sundbyholm vet han är en trevlig kille privat Rolle.

Tack för denna tid Roland "Rolle" Jansson.

Mvh Fredda