Örjan är en sopa!
Ställ honom mot väggen, så som han kör med Triton Sund får man inte köra. Man skall köra för bästa möjliga placering vilket sop-Örjan inte var i närheten av!
Som tur var så var det inte mer än 5:or som rök men det är i sammanhanget oväsentligt :-(
Han kan inte ta ner CC från dödens i alla fall, men visst lämnar styrningen en del frågetecken.
även fast jag hade spikat cc så blev det ett tråkigt lopp

ni verkar ju va jävligt bra på att köra häst så berätta hur han skulle ha kört, Att hästen gick med skor (barfota dom 6 senaste) spelar nog ingen roll ? kör nog bara barfota för att det är kul ? ÖRJAN KIHLSTRÖM ÄR BÄST !
Japp, vi är superkuskar allihopa

Det är sådant man får räkna med när ÖK sitter i vagnen. Han ville kanske vinna loppet? Om han valt dödens på Commander och bjudit Amiralen på drömrygg hade han (nog) inte vunnit.( Men ja, det är det ingen som vet, men tufft hade det blivit) Han chansade helt enkelt. Vet inte om det löst sig bättre(troligtvis?) om han suttit kvar i rygg på Giuseppe Bi istället? För årets Lotteria vinnare var ej långt från segern..
Han gick med skor, oavsett hur han hade kört hade han varit chanslös på segern.

Med det resonemanget var det väl konstigt att hästen startade över huvudtaget? Han hade bättre spår än sina motståndare och bättre form än vad han någonsin haft, förutsättningarna kan inte ha varit bättre! Örjan har ingen ursäkt, hästen har gått alldeles utmärkt i dödens förrut och hade gjort det den här gången också. Det var en bortkörning modell större. Jag säger inte att han vunnit loppet med detta löpningsförlopp men han hade i alla fall givit hästen chansen. Nu fick inte hästen en ärlig chans, den som påstår motsatsen kan inte ett skit om trav eller är för ingift i etablissemanget för att våga ha en kritisk åsikt.
Att skylla allt på en halvspårskörning är ju bara patetiskt (läs parodi 4:an)!
Styrningar som den här är inte bra för travsporten, men det verkar ingen fatta! Skulle vara intressant att se Kalmar FF ställa upp med 10 st backar i en avgörande Cup-final, då skulle det bli ett djävla liv det kan jag lova!
Den störrsta SKANDALEN stod Halmstad travet för, som först lovade 8st boxar till HOLGER EHLERT, och när han sen är halvägs till sverige ringer och säger att det inte finns några boxar, det är jävligt yngkligt, USELT

Texas????
Har du missat TTs senaste lopp???
Kan ej vara kul få stenhårda lopp hela tiden…
Örjan kanske hade hoppats på slippa trycka upp tempot denna gång.
Men giuseppi körde ju med snyggt?

#8 Visst var det dåligt gjort. Men, Halmstadtravet hade ordnat med uppstallning åt Ehlerts hästar på Charlottenlund istället. Men detta går såklart inte att läsa om någonstans, för det är inget som intresserar journalisterna…
Jag är sannerligen glad över att han inte var välkommen till Halmstadtravet i alla fall!
#10 Varför sa man inte det till han när han ringde och fråga om boxplatser ?
Har man lovat något så skall man väl hålla det, och inte komma med dåliga bortförklaringar i efter hand

#9 Med ditt resonemang finns det inga bortkörningar!
Trodde inte du var så ingift i etablissemanget?
"Gubben i Lådan" styr ofta så. antigen geniförklarad, eller anklagad för "bortkörning. Jag tror helt enklet att Hultman gett körorder, inte "dödens igen, han ska får ett snällare lopp"

13# Ja idiot förklara Örjan är ej det smartaste…..
Han om ngn ger väl hästarna den resa "de" skall ha.
Om jag ej missminner mig skall denne matchas för Frankrike…
Jag skulle då ej köra sönder den inför detta meeting. Men det kanske du tycker TT?
Har ej Triton fått rätt tuffa lopp på slutet??????
Bort körningar???
Hur länge har du tittat på travlopp?
Detta år eller?
PS kolla hur B GOOP driver sina hästar jämnfört med sina lånestyrningar….
Kolla nästa gång vilka hästar han smeker in över uploppet och jagar skiten ur …
Plus Goop väljer bort stallets hästar för "bättre" chanser…
Det är värre I MINA ögon ialla fall än köra stallets häst…
Kan bara skriva under på varje ord från "staketkusken",
Örjan räknar med att han blir som bäst 3.a om han kör i dödens, då får han på köpet en häst körd i botten på det. Är det värt skiten om man siktar på frankrike i vinter? Att hästen gick med skor måste väl ändå ha gett en del indikationer om taktiken? Tycker att örjan gjorde rätt, hans styrningar lönar sig oftast i längden och dem är väl en del av orsaken till Hultmans+Walmanns framgångar.
Vad gäller Goop så var det klockrent sagt, mördar en del hästar totalt för att kunna sno åt sig en seger, kvittar om det är ett skitigt lopp med 20k i prispengar, bara han får sin seger. Annorlunda är det när han kör stallets egna hästar(när han väl gör det vill säga)……

#11 Det skedde ett missförstånd helt enkelt, besultet togs försnabbt och styrelsen var inte enig om vad som hade skett. Jag hade tyckt det varit skandal om de hyrt ut de där boxarna, lovade eller ej.
Nog för att man under olyckliga omständigheter kan fastna i ett positivt dopingprov(slarv, kontaminering mm), men att medvetet dopa sina hästar för att uppnå en bättre prestationsförmåga är en helt annan sak och hör inte hemma i Sveriges travsport.

Håller med #3
Det verkar som om det sitter en hel drös med blivade proffskuskar gömda bakom dataskärmarna som kan sitta och klaga på hur DÅLIGT Örjan kör…
Sätt er i vagnen och styr hästen till seger själv istället???

Konstigt att de som saknar belägg för sina uttalanden alltid vrider över sakfrågan till något helt annat?
1. Enligt svenskt travreglemente paragraf 58 skall hästen köras för bästa möjliga placering. Detta gjorde inte Örjan och därför borde han bestraffas enligt denna paragraf. Det kan säkert finnas anledningar till varför Örjan gjorde som han gjorde men de är ointressanta i sammanhanget då han bryter mot nämnda paragraf. Man får inte ge upp ett lopp bara för att värste konkurrenten kommer till ledningen, punkt slut!
2. Vad har Holger Ehlert och hans boxplatser med det här att göra?
3. Vad har Björn Goop med det här att göra? Om Björn hade gjort samma sak som Örjan gjorde så hade jag varit arg på honom också. Jag skiljer inte på folk och folk som vissa andra i den här tråden gör.
4. Vad skall man säga till de som spelade på Triton Sund? Är det okej med preparestyrningar? Den som svarar JA på den frågan kan ju sätta sig i skolbänken och bättra på svenskan, för de kan inte vara läskunniga.
5. Dahlman och HallonLilly, får man inte ifrågasätta kuskar? Ärligt talat har ni själva aldrig dömt ut en kusk efter en dålig prestation? Bemöda er inte med att svara då jag redan vet svaret på den sista frågan 

#18 Det där med bästa möjliga placering kan man vrida och vända på bäst hur man vill. Men man kan med lätthet argumentera för att Örjan körde för bästa möjliga placering i lördags. Han körde nämligen för VINST. Örjan hade kalkylerat som så, att sätter han sig i dödens på C.C och bjuder gammelfransken på sin rygg vinner han ej loppet, bäst 3:a. Men, med turens hjälp(som han ju så ofta lyckas med faktiskt) kan han genom ett snällt lopp och perfekt lucka slå av de till slut. Så var inte fallet denna gång.
Dessutom är hästar djur, inga jäkla maskiner som man kan köra i botten i vartenda lopp. Även om Triton är bland de tuffast hästar vi har i Sverige ska man inte uttnyttja hans vinnarskalle och köra mördarlopp med honom varenda gång. Och det är inte någon preparé bara för att man inte kör i dödens med en häst som tål det.

Vad har du för belägg för att han som bäst blir 3:a med ett lopp i dödens? Har för mig att någon sa att hästar är djur, undrar vem? Kan inte vad som helst hända? Kanske en sämre dag för CC, då är det inte så bra att sitta i 4:e invändigt.
Att lägga sig i 4:e invändigt är inte att köra för vinst, det är att ge upp loppet! Hur hade Örjan tänkt sig att det skulle gå till? Han är ju inte speedig nog att plocka ner dem i en snabb avslutning? Vem skulle sätta upp tempot? Hur du än vrider och vänder på det så hade ett lugnt avancemang till dödens för att lägga sig still där varit den bästa lösningen.
Det enda jag hör är lama bortförklaringar på en av de sämsta styrningarna som presterats på V75 i år!

#20 Det är kanske tur att inte alla blir kuskar. Eller snarare otur, tänk och möta 11 Örjan i varje lopp. Man skulle ju aldrig lyckas vinna.
Och vad har du belägg för att säga att han inte körde för bästa möjliga placering? Kan inte vad som helst hända? T.ex att det löser sig smidigt från fjärde invändigt? (Tror faktiskt det alternativt är bra mer troligt då C.C inte haft någon sämre dag hittills?)
Att sätta sig i fjärde invändigt kan vara att köra för bästa möjliga placering, det beror ju helt på vad för andra alternativ du har att välja mellan! Och vem har sagt att Triton inte kan speeda? Undrar om du såg loppet på Solvalla den 4 oktober? Eller SM kanske, gick en hyfsad repa då också…
Det enda jag hör är en spelares gnäll.
Sjävklart ska man ifrågesätta och säga vad man tycker, både sågningar och hyllningar. Men jag kan inte påstå att det var en bortkörning. Verkligen inte. Även om säker många(*host* spelare) tycker det motsatta. Det är ju lätt att köra lopp om man kan köra om dem i efterhand!

Vill bara förtydliga en sak som kanske har missuppfattats, jag tycker inte att Örjan är dålig generellt sett. Dock i det nämnda fallet så var hans prestation under all kritik!
Visst Triton kan flytta på sig men det kan alla i hans klass. I ett lopp som gått i lallarfart första varvet så går det inte att ta en massa längder till slut, därför var det rena självmordet att gå ner i 4:e inner och inte att köra för bästa möjliga placering. Han hade haft bättre chans om han fått lägga den speeden från dödspositionen istället.
Triton är bra nog för att kunna utmana CC även från dödens, i mina ögon så är det hugget som stucket mellan dem i dagsläget.
Kul trav vi har att se fram emot till helgen. Vad händer om Örjan bommar spetsen med Jaded? Kommer han att backa ner i 4:e invändigt då? Skönt för alla spelare att Hultman tvingades att stryka Maharajah, fanns ju stor risk för 4:e invändigt annars då Yield Boko enkelt sprintar till ledningen. Visst är trav roligt? Men det är ju klart…det finns ju inga bortkörningar…det kommer ju alltid nya lopp som man kan spara sin häst till 

Nej det tror jag inte du menar heller :)
Men nu var det så att ÖK satt i vagnen och han ansåg att det loppet han gav hästen vara att köra för bästa möjliga placering. Det kan tyvärr ingen ändra på. Med facit såhär i efterhand så var det (kanske?) inte det. Men lätt för oss att komma och säga det nu, eller hur? Men jag tror inte Örjan ångrar sitt beslut bara för att han blev 4:a.
ja, det kanske han är. Men med tanke på att han precis på mållinjen tog ner C.C senast trots ett mycket bättre lopp än denne var han kanske inte så sugen på att sätta sig i dödens. Och när hästen dessutom tävlade med skor, som gör honom något sämre(?).
Bortkörningar finns det gott om!
Angående Jaded så verkar det som att han går som allra bäst när han får riktigt elaka och tuffa lopp tyvärr (Sundsvall Open, Hugo Åbergs, 2:a Heatet i Åby Stora, dödens segrar i guld).
Sen är det bara dumt att jämföra andra lopp med helt andra hästar och motstånd, för det är helt andra forutsättningar, visar inte på något sätt att styrningen med Triton skulle vara en borttkörning. Riktigt dåligt argument faktiskt. För inget lopp är den andre lik!

Loppen är inte de samma med sättet att resonera på är!
När det gäller örjans styrning med Triton så var det inte frågan om att köra för bästa möjliga placering utan bara ett sätt att spara hästen inför kommande starter. Frågar du Örjan "off the record" så kommer han garanterat att bekräfta det. Dessutom gick ju Hultman ut efteråt och sa att det var så han såg på saken, bra att spara hästen inför kommande vintermeeting i Paris. Örjan trodde inte för en sekund att han skulle vinna loppet genom att gå ner i 4:e inner, han ville bara inte att hästen skulle få ett tungt lopp. Är det fair mot de som spelat på hästen att resonera så? Är det inte just därför som paragraf 58 finns? Var det rätt för hästen att göra så, ja kanske? Men om man svarar ja på den frågan så kanske man borde ha avstått från att starta? Ingen större ide med att ha mörk anmälan om man efter 100m tillåts att strunta i att vara med och tävla. Jag tycker det är konstigt att du som är aktiv inte kan se att hela tävlingsfundamentet är på väg att rubbas om man tillåter styrningar av den typen. Om man inte kan utgå från att hästar körs för bästa möjliga placering så kan man lika gärna börja spela på lotto!
P.S. Om hästen hade kännts sämre än vanligt så hade jag köpt Örjans taktik men det var det inte frågan om här. Det var inget fel på hästen bara på Örjans taktikval! D.S.
Mvh TT

Vi är helt enkelt av två olika åsikter om den styrningen. Men det verkar som måldomarn på jägersro och jag är utav samma åsitk i alla fall. Och ja, det är solklart att detta loppet var ett steg mot den noga utstakade och vidare matchningen mot Prix d'Amerique. Det förstår väl vem som helst? Behöver inte ens fråga Örjan..Men därmed fortfarande inte sagt att han skulle köra någon "s.k" preparékörning.
P.S. Triton ÄR sämre med skor, och borde med all sannolikhet kännts sämre. Varför skulle man i så fall köra barfota om hästen är lika bra med skor? För det är mycket skonsammare mot hästen att köra med skor. D.S

Det är ju det jag opponerar mig emot, denna flathet från sveriges domarkår. Travdomarna är ju ett helt enormt fegt släkte som inte vågar dömma efter de regler/paragrafer som finns? Ser inte att deras bedömning bevisar ditt synsätt.
Vad är din definition av en preparékörning?
Det var inte riktigt det jag menade med att hästen kändes sämre, jag syftade på att det inte var något fysiskt fel på honom. Men om det är som du säger så skulle i alla fall jag uppskatta om tränarna gick ut och sa på förhand att "idag blir det skor på och därmed 4:e invändigt och sikte på vintern i Paris". Det finns gott om utrymme att dela med sig av sina planer i intervjuer mm, om nu Örjans styrning är så självklar så kan han ju meddela detta i sina uttalanden. Att CC skulle sitta i ledningen var ju inte direkt någon överraskning!

#26 Om det varit något fysikt fel på honom så hade hästen inte startat överhuvudtaget.
Örjans styrning var inte självklar, men däremot matchningen. Om hästen ska vara i sitt livs form den tredje helgen i Januari ska man väl inte köra honom i botten 2-3 månader förtidigt.
Jag anser då inte att medvetet sätta sig invändigt med en häst med mycket spel på sig är preparékörning, i så fall har jag sysslat med det en hel del. Nu när vintermeetinget i Frankrike börjar kan du se på preparékörningar, backa sig sist och inte ta i högertömmen förrens 100kvar. Om man nu ens väljer att ta i högertömmen.

"#26 Om det varit något fysikt fel på honom så hade hästen inte startat överhuvudtaget."
Nej, detta är ju självklart men jag syftade på om Örjan hade känt av detta först i startögonblicket!
"Jag anser då inte att medvetet sätta sig invändigt med en häst med mycket spel på sig är preparékörning, i så fall har jag sysslat med det en hel del. Nu när vintermeetinget i Frankrike börjar kan du se på preparékörningar, backa sig sist och inte ta i högertömmen förrens 100kvar. Om man nu ens väljer att ta i högertömmen."
Backa sig sist eller backa ner sig i 4:e invändigt, inte mycket skillnad på det!
"Örjans styrning var inte självklar, men däremot matchningen. Om hästen ska vara i sitt livs form den tredje helgen i Januari ska man väl inte köra honom i botten 2-3 månader förtidigt."
Det är detta upplägg som inte är tillåtet enligt paragraf 58, men det verkar ju som om jag är den enda som förstår det här?

Anser fortfarande att köra för bästa möjliga placering innebär inte att köra i dödens så fort tillfälle ges. Jag menar, i så fall ska vi ju ge ut böter för den förseelsen i var och vartannat lopp där hästar blir trötta efter ett för offensivt upplägg. Hästen blev trött och kom imål bland de sista - du körde ej för bästa möjliga placering. Men inte får man böter i det fallet, kommer inte ens på frågan! Klart det måste få slå på andra hållet också efter ett för deffensivt upplägg? Ska smygkuskarna böta, men inte de som bränner krutet förtidigt?
Vaddå backa sig i fjärde invändigt? Han satt ju som fjärde häst, han backade ingenting. Och ja, det är väldigt stor skillnad på fjärde invändigt och att backa sig sist.

är det inte dags att ge sig och inse att vi ALLA dömer olika… ? Så även TT, Hanna och ÖRJAN!
Örjan valde att köra som han gjorde, inget vi kan göra nånting åt idag. Sluta grina för det finns värre styrningar/kuskar som borde straffas!

Ingen ide att säga emot TT han äger tror han!
Envisare än nijo rickard var en gång i tiden.
Inte illa….
Tur hanna har en nykter syn på det mesta!
Som själv kör och är kusk.
Stå på dig Hanna!
Att köra "för bästa möjliga placering" som det står i reglementet innebär inte att beröva kusken möjligheten att välja taktiskt upplägg i loppet utan att man inte får hålla igen hästen eller underlåta att driva den för att man inte vill nå en bättre placering.
Vad man med regeln vill stävja är är vad man kan kalla propositionskörning eller att någon annan häst ska få en bättre placering pga tex spelintressen.
Det skulle vara en omöjlig uppgift att bedöma hur olika upplägg av taktik av kuskarna skulle påverka loppet eller vilken placering de möjligtvis skulle ha uppnått med ett annat val av taktik. Jämför bara med störningar och incidenter i lopp. Praxis där är att inte diskvalificera för incidenter före sista sväng eftersom man anser sig inte kunna bedöma hur de hade påverkat utgången av loppet (se tillämpningsanvisning #3 §66 i tävlingsreglementet).