Kalla Fakta
Någon annan som tittade på Kalla Fakta den 30/11 Söndag ang. djurplogeri inom travet?
Skriv era reflektioner om programmet.
Jo jag såg eländet, för om detta var djup journalistik så ger jag inte fem öre för den
En feg jävel som inte vågar träda fram och säga sanningen,+sätter svanstedt på pottkanten
Sen reportren som interjuvar svanen på hans arbetsplats, vilken åsna, klart han ilsknar till
Hur kan det komma sej att DENNIS EK interjuvas ???? en av dom största PAJASAR inom travtränareyrket, ( mediakåt) vad vet han om tuffa upploppstrider +hans egna kameler hur mår dom,har dom på en tävlingsbana att göra ? dom hinner inte med JÄRFSÖFAKS en gång.
OCH varför interjuvas inte dom tre STÖRSTA busarna ? skulle vara kul att veta om dom tillfrågats
Mantorps banvetrinär får nog läsa på arbetsuppgifterna en gång till för han har tagit sej vatten över huvudet, när det gäller hans roll på banan
M.V.H ina-scot

Instämmer med föregående talare (skrivare?).

Att de tog upp drivningen tycker jag var bra. Som det är idag lönar det sig allt som oftast att bryta mot denna regel. Så ska det självklart inte vara.

Problemet med "Busligan" är ju att de inte fått majoriteten av sina böter för spödrivning, utan snarare startförseelser och trängningssituationer. Detta "glömde" de objektiva granskarna att nämna.
När det gäller Svanstedt så har jag hört ryktena från flera håll tidigare men det som kom fram (kom det fram något?) var inte mycket att hänga i julgranen. Inte ett enda bevis presenterades. Skall man gå ut med en sådan här sak måste man presentera mer fakta som håller, det som skedde idag var ren smutskastning!
Det mest märkliga med hela programet är ju att STC gick emot Lars Audell som faktiskt verkar vara en man av "rätt" sort. All form av rapp med pisken skall beivras och det ordentligt!
Mvh TT

#1Är reportern en åsna?
Svanen kastar micken i TV?????
UNDRA varför!!!
Ingen rök utan eld…
Vet flera exempel som Åke ej uppträtt korekkt. Men det tänker jag ej sprida vidare men han är nog en ulv i fårakläder.

#4 Det tyckte jag också! Riktigt dåligt utav STC att bara trycka ned Audell sådär istället för att bemöta honom.
Haffa pisken under en kortare tidsperiod på de kuskar som är för heta på gröten. Tror det skulle ha ganska bra effekt…
Första gången jag hörde talas om Stall Rosa var när jag läste ett, i vanlig ordning, bedrövligt skrivet inlägg där han lanserade en av sina hästar som Sveriges sämsta. Det var alltså inte tränaren och kusken som var sämst, utan hans häst, som säkert gjorde sitt bästa trots hopplösa förutsättningar och ändå slet ihop en liten slant. Sedan har rosa mannen förekommit som "den bantande travtränaren" i TV, han förtalade den nyss avlidne Sören Nordin, och nu har han ett finger - om inte hela handen - med i skiten som kastas på Svanstedt. Jag antar att killen inte fick tillräcklig uppmärksamhet när han var liten och försöker ta igen det nu! Vem ger han sig på nästa gång för att synas - Stig H? Hoppas att bluffmakaren blir utfrusen för gott från travet nu…
googla på reportern sofia hartung så ser ni vilken trovärdighet hon har, exempelvis när hon "wallraffade" sossarna, och kolgjini vet ju tydligen vem hon är, för han dräpte henne med kommentaren: hon gör ju vad som helst för att komma upp i karriären, och då hade han inte sett programmet.

Skrev samma sak på TP .
Alla tror Åke är så skenhelig????
Blistring Gazza Frontline vart struken av en banvetrinär.
Affe Fager hade väl ngt skit som gjorde den ruskigt bra i en del starter.
http://www.aftonbladet.se/trav365/article406856.ab
Lusen Torvald Palema vart en annan häst med TEJPADE ÖRON….
http://www.aftonbladet.se/trav365/article1006849.ab
http://www.aftonbladet.se/trav365/article653301.ab
Hans SKO infon förut GAV bra effekt på Gidde.
Lurade spelarna mer än en gång förut i storlopp .
Sa en gång nej jag har ingen Chans med Gidde Vi sparar Hovarna…..
Sen så small skorna av Gidde vann ett lopp av 2 med 40 meter på Åby…..
MVH Fredda

#9 Nu har jag inte läst de länkar du refererar till, vad jag inte riktigt förstår är vad relevansen är med t.ex. Torvalds öron? (ang kalla fakta alltså) Att en del hästar fokuserar bättre med bakåtstrukna öron har ju varit allmänt känt rätt länge och det är väl en hel massa år sen Cato "uppfann" det? Vad vill du ha? Ett "anmälningssystem" för absolut alla utrustningsförändringar man kan komma på?
Det låter mer som en bitter spelara,som inte fick vara med
Mantorps banvetrinär slog till i går kväll,en häst kväver sej och han går fram och ställer diagnosen LUNGBLÖDARE det är fanimej skratt retande,vilken kille

10. Det kag vill komma fram till är väl att han gör allt som "han " tycker är tillåtet inom gränser- Sä varför skulle han ej kunnat göra det andra med?????
Alla tror att alla är skenheliga????
Vankas det pengar så kan man de nog hitta på ett och annat trixs.
JAG kan flera storys om Åke. Men dessa skriver jag ej…..
Så det är bara ÅKE som håller på med det (inom gränser)
Stefan Hultman lova dyrt och heligt att JADED skulle gå barfota i 1a försöket till åby stora men vad hände kort innan start ? jo skor på undra vad han håller på med på kvällar och nätter med sina hästar.
Men du har kanske några smaskiga historier om han med

Lungblødning er inget stort problem bland travhæstar. Men dæremt magsår ær ett problem som faktiskt existerar. Ingenting man ska blunda før.
Hæstar ær vanedjur, extremt kænsliga sådana! En ny boxgranne innebær något nytt och kan skapa stress før hæsten, dock tillfælligt, men ændå.
STC framstod som riktigt korkade angående hur de hanterade Audells ærende. Samt Stig Hægglund var riktigt osmidig nær han gav sina kommentarer om drivningsreglerna. Annars var det inget nytt under solen. Dålig journalistik.
Hästar som mår bra, presterar inte bra. Skulle Åke vara så "grym" som den anonyme talaren menar så vette jag fan om Åkes hästar skulle gå så bra som dom gör…
Jag orkade inte ens se skiten som kallas "Kalla Fakta".

#12 Du som verkar så bitter på åke… Men ändå vill du inte avslöja vad det är för "storys" du känner till?… Tror inte du har så mycke där… Och de är inte snällt att peka ut han som djurplågare för hela svenska folket utan att ha några som helst bevis…
#15, oj, menar såklart att hästar som inte mår bra, presterar inte bra! Skrivfel!

#14 Precis, många hästar har ju magsår och det är jätteviktigt att hålla koll på det. Ingen tränare eller ägare vill ju att sin häst har ont. Dessutom presterar de ju inte bra om de har magsår. Hästar är stressade individer och sedan har vi ju även avlat fram dem att bli ännu mer stressade så de springer ännu fortare.
Han var ju direkt pinsam när han stog och sa att hästen inte känner någonting men att man straffar drivningar som inte "ser snygga" ut :)
Han kanske skulle gå en kurs i hur man hanterar media!
Det är sorgligt att behöva se en så dålig journalistik svärta ner någonting man älskar. Att tex hänga ut ÅS utan mer bevis än en anonym uppgiftslämnare är beklämmande.
Inte desto mindre hade programmet vissa poänger. Att utsätta en häst för smärta/skada genom att piska, boxa eller sparka för att få hästen att springa snabbare är djurplågeri och bör stävjas. Framförallt för hästens skull, men även för travsportens anseende hos allmänheten.
Saklig granskning bör välkomnas medans dåligt underbyggd och ensidig/partisk argumentation är förkastlig.
Ni som skriver att det är många hästar som har magsår - läs dagens Travrond!! Där uttalar sig vet. Håkan Jonsson. Färjestad om sin studie på magsår hos hästar.
som #11 skriver så ser vi hur kunnig" Darenius är!! Där försvann all (om det någonsin funnits nån) trovärdighet för herr Darenius. 
Under det inledande inlägget finns det en s.k. "ideell Googleannons", där man kan läsa "Djurplågeri inom travet? Djurens Rätt granskar och avslöjar djurplågeriet inom travsporten."
Klickar man på länken kommer man till Djurens rätts hemsida, där där drivs en kampanj mot travsporten, som kommer mycket vältajmat med tanke på inslaget i Kalla Fakta. På Djurens Rätts hemsida finns ett färdigproducerat brev till jordbruksverkets generalsekreterare med påståenden om travsporten, och man har en "granskande artikel" plus flygblad med temat "djurplågeri inom travsporten".
Det är bara att konstatera att det här är en fiende som inte kan besegras - de kan påstå i stort sett vad som helst, utan att travsporten kan bemöta det. Djurens Rätt har inga intressen av en saklig debatt - deras mål är att vinna nya sympatisörer och det gör de genom att ge sig på motståndare som gör dem synliga.
Givetvis förekommer det djurplågeri inom travet, precis som det gör inom lantbruket, hunduppfödning, kattavel och överallt där djur och människa råkas. Men rent generellt så sköts tävlingshästarna väl, om inte annat av det enkla skälet att en välskött häst presterar bättre. Jag tror dessutom att majoriteten av all stallpersonal söker sig till travet för att de älskar djuret hästen, och vill att deras skyddslingar skall må bra.
Jag tycker att det är provocerande att upplåtaren av dessa sidor släpper in smutskastning från Djurens Rätt som annons på den här sidan, men jag antar att Djurens Rätt inte skyr några medel för att profilera sig…
#14 Att frågasätta Audell visar bara att man inte förstår hur en mycket bra veterinär fungerar. Jag kan inte så mycket om hästveterinärer, men Audell är inom hudsporten lite av en "Gud". Han läser i det närmast av all plåtar i sverige vad gäller höftröntgen

13# Jag har väl ej sagt att TRAVSPORTEN är ren på något vis????
MEn just nu är åke på Tapeten räcker väl med diskutera kring detta.
H'starna som namngavs VAR TB WINNER en gång stjärna för att sedan bli en medhängare.
Likaså Tag The Devil. Vann ett Guldlopp spikade den så sen var han mera som en medhängare. PÅ slutet kom han knappt imål när man väntade på den "Berömda" speeden som aldrig kom isista kurvan. Vet många sköna tusen lappar jag förlorade på han på platsi vinst i komber