Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 1148 ggr
Kalahari
0

Idrottsgalan

I morgon är det ju idrottsgalan på TV, och bland de nominerade som årets manliga idrottare finns Rolf-Göran Bengtsson, ryttare. Som travvän upplever man det som rena falskheten, eftersom det alltid när travet tas upp i sådana här sammanhang (inklusive Bragdguldet) så sägs det att man i så fall lika gärna kunde ge priset till hästen. Men en häst är väl alltid en häst, oavsett om man sitter på eller bakom den?

Jag anser att Travgalan skall bojkotta idrottsprofiler som prisutdelare i protest mot särbehandlingen av idrottare!De enda gångerna travet får en vänlig klapp på huvudet av idrottsrörelsen är när man hostar upp en fet check i samband med Olympiatravet var je år.  Då duger man minsann - eller åtminstone pengarna…

TexasTour
0

I mina ögon är Olympiatravet och sponsringen av olympierna en mycket bra form av marknadsföring som sätter travet i idrottens finrum.

När det gäller idrottsgalor så är de ganska ointressanta, de som utser vinnarna är inavlade journalister med noll sinne för vad som är en idrottslig bragd mm. Tänk bara på alla år som Annica Sörenstam blev ignorerad för sina bedrifter. Hennes 59:a är en av svenska sporthistoriens största bedrifter och det året var hon inte ens nominerad vad jag minns?

Så varför hetsa upp sig? En bojkott från travet gör bara att sporten får badwill. Det enda pris som är värt något är Jerringpriset som utses av folket!

Jag säger som Wassberg, "medaljen är ingenting värt"!

Kalahari
0

Jag vet väl inte om jag "hetsar upp mig"? Jag tillåter mig bara att tycka  att det är dubbelmoral från idrottsrörelsen helt enkelt, och ett ämne värt att diskutera. Om man nu får diskutera något annat än spelidéer och anledningen till att de inte gick in här…

Inte heller ifrågasätter jag Olympiatravets värde - däremot idrottsrörelsens ampra sätt att ta emot bidraget (snart 150 mille.)

Vad är "idrottens finrum" förresten? Zinken, Tingvalla eller Undici?

staketkusken
0

Snälla kalahari.
Hur många idrottsutövare står ej som ägare på Hästar?????????

Sen tycker jag aldrig att trav kan behandlas som sport.
>Trots man varit travintresserad så kommer jag aldrig att ta ordet sport i min mun. Thats it.

Sen att det heter travsport är en annan 5a. Men sport för mig är inte poker heller som många diskuterat. På diverse forum.

Som gammalt ATG ombud tycker jag hellre de kan lägga pengarna på DE stackars ombuden istället för sponsra dessa olympier. De har nog rätt fett ändock de flesta.
Sen de som bara åker till OS för delta och komma till försöken är väl inegn mening med sponsra.
Skicka deras pengar till de ombud som går på knäna istället för dessa matlapps jagare på sin höjd. De som tar Medaljer och räknas till OS hopp har säkert fina kontrakt ändock.

Kalahari
0

"Snälla" staketkusken - jag vet att det är många idrottsutövare som äger häst, det är ju bara att kolla på Trav 365 om inte annat!  När du längre ner påstår att idrottsmännen har det fett så kommer du sanningen nära. Är man idrottsproffs så är hästägandet för många (inte alla!) bara en penningplacering, precis som aktier, tofflor och dammsugarmunstycken kan vara det.

Vad du tycker är sport eller ej står givetvis för dig, men förklara gärna för mig varför Rolf-Göran Bengtsson anses som idrottsman, men inte Lutfi Kolgjini (t.ex.). Båda tränar sina hästar, båda har en massa hästskötare anställda, och båda framför sina hästar själva.

Att du vill omfördela pengarna från olympierna till de "stackars" ombuden förvånar mig inte, med din bakgrund. Själv tycker jag att ombuden får rena ockerbidragen för att ta emot spel och betala ut vinster för dem som inte spelar via nätet (till största delen äldre människor, som varit travet trogna i "alla tider"). Skall man göra någon åtgärd med ombudsspelet så vore det rimliga att bädda in avgifterna i allt spel, d.v.s. även på nätet. På så sätt fick alla spelare ta avgiften solidariskt, och fler skulle kanske välja att gynna ombuden istället för att spela "gratis" hemifrån i alla lägen. Detta borde väl glädja dig, som värnar om ombuden?

TexasTour
0

#2 Det är väl inte idrottsrörelsen det är fel på? Det är journalister som tar ut vilka som skall premieras i de olika galorna. Dessutom skulle inte du ta emot sponsring om du blev erbjuden den?

Vad skulle du uppnå med den bojkott du föreslår? Nada! Ta de strider där du kan uppnå något istället, tex den mot staten och totoavdraget!

Kämpa på men stånga dig inte blodig mot väggen bara :-)

Kalahari
0

#5 Nej, det är inte journalister som tar ut vinnarna i Idrottsgalan. "Bakom tilldelningen av merparten utmärkelser står Idrottsakademin, med nästan 270 ledamöter från idrottsrörelsen. Några priser - som Radiosportens Jerringpris, där allmänheten röstar - är fristående", enligt TT.

Att Bengtsson duger men inte travfolket hänger väl förmodligen till viss del ihop med att travet inte är med (och säkert inte heller får vara med) i Riksidrottsförbundet. Sedan är ju spel lite suspekt dessutom - vilket inte hindrar att Svenska Spel står som huvudsponsor för galan…

Såväl staten som idrottsrörelsen är totalt kallsinniga inför travets levnadsvillkor, bara de får vad de vill ha från travet så struntar de i resten. Skulle staten föreslå att överskottet från travspelet bör gå till idrotten skulle de senare knappast sympatistrejka med travsporten. Du har väl därmed rätt när du skriver att "skulle inte du ta emot sponsring om du blev erbjuden den?" Idrottsrörelsen kommer att vara jättekompisar med travet den 18 april i år igen. Den 19 april är allt som vanligt…

Jag kan givetvis inte ta någon strid med idrottsrörelsen, däremot kan jag uttrycka min frustration över att det är som det är. De som tycker annorlunda är självfallet fria att tycka det.

TexasTour
0

Om man inte är med i Riksidrottsförbundet så är det ju svårt att få ett pris som skall delas ut bland dess medlemmar Flört

För mig är dessa priser Kalle Anka priser, det enda pris som har något värde är Jerringpriset. Även Bragdguldet (vad annat att vänta när det delas ut av Aftonbladet) är ett skämt.

Vilken travpersonlighet anser du skulle vara nominerad för något pris?

Kalahari
0

Jag har tittat på statuterna för priset, och inte hittat något som säger att vinnaren måste tillhöra ett förbund under RF, men det är klart att det underlättar, det var ju därför jag nämnde det.

Bragdguldet delas ut av Svenska Dagbladet.

Just i år är det väl ingen travpersonlighet som skulle vara motiverad till något pris i galan (Örjan Kihlström är kanske den som kommer närmast), men under årens lopp finns det flera som gjort väl så starka prestationer som ryttaren Bengtsson.

Springfield
0

Ett tips är att ha ordentligt med kött på benen om man ska diskutera emot Kalahari. Ger han sig in i en debatt är han inte med för att kallprata. Dvs han är en mycket duktig och påläst debbatör. Men bara för det behöver man inte dela hans åsikter.

TexasTour
0

#8 Du skrev tidigare att priserna inte valdes ut av journalister, då förutsatte jag att det var Aftonbladet som delade ut priset, då denna tidning saknar journalister Glad  (skrivet med viss ironi)

Jag vet ju att det är SVD som delar ut priset men lät tagentbordet smattra på lite för fort, my bad!

När det gäller priserna i övrigt så säger det väl sig självt att om det man utövar inte klassas som idrott så är det svårt att få ett pris i kategorin bästa "idrottsman" osv. Dvs är du inte med i RF är du inte aktuell för priserna. Tycker du att det hade varit okej att ge priset "årets nykomling" till en hockeyspelare (tex F Brunnström) på travgalan? Man måste skilja på äpplen och päron!

Du tycker tydligen att detta är något att hetsa upp sig över i och med att du tog upp ämnet. Jag rycker på axlarna åt det hela och sätter allt i ett annat perspektiv. För mig är en OS-medalj mer värd än en seger i vilket travlopp som helst om man skall se det rent objektivt. Sedan är jag travintresserad och har personligen en annan värdering. Ett OS är världens största idrottsevenemang och därför är Medaljer där mer värda än Örjan Kihlströms segrar i en marginalsport (vilket tyvärr travet räknas som, även om det gör ont när jag skriver det).

Det är åsikter som de du framför i ditt ursprungliga inlägg som gör att travet och de som håller på med den uppfattas som gnälliga. Vi skulle istället pusha fram Rolf-Göran Bengtsson och framhäva det han gjort så att hästsporten som helhet lyfts upp. Är det inte bara att gratulera honom till hans prestation?

Ps. Har STC ansökt till RF om medlemskap? Ds.

Kalahari
0

Ja, jag är väl gnällig när jag ifrågasätter Bengtssons kandidatur på grundval av att hästar inte passat in i sammanhanget i övrigt. En häst är väl en häst, som jag skrev inledningsvis?

När du klagar (på press och journalister t.ex.) är det däremot inte gnäll, utan "ironi". Vad far gör är väl alltid det rätta, antar jag…

Nej, jag tycker fortfarande inte att det är något att hetsa upp sig över med Bengtssons kandidatur. Vad jag har gjort är att säga min mening, och därefter svarat på dina inlägg och rättat till sakfelen som du envisas med att föra fram (i brist på argument?).

Jag tycker att det är roligt att diskutera annat än spel, och då får man väl bjuda på sig själv och dra fram något som kan engagera. Priset är då att man alltid riskerar att bli utsatt för personangrepp, men det kan man ju leva med! Men det är kanske svaret på Inas fråga (#2 i "Badmössa på") varför inte fler vill göra inlägg här…

TexasTour
0

#11 Tråkigt att du tar det jag skriver som personangrepp, jag vet inte om jag hoppat på dig i person (om du nu inte är reporter på Aftonposten förstås :-) men om jag gjort det så ber jag om ursäkt!

Vad jag gjort är att jag lyft fram den andra sidan av myntet och skapat en debatt, var det inte det du ville? Är det roligare om alla håller med dig?

Ber om ursäkt igen för de 2 sakfelen. Att jag skrev Aftonbladet när det skulle vara SvD är ett rent slarvfel och säkert inget du någonsin råkat ut för. Det andra är vilka som tar ut kandidaterna till de olika prisen, jag visste inte att det var Idrottsakademin som gjorde detta. Dock är det ju så att det är andra pris som tas ut av journalister (Bragdguldet, Årets 4-åring, Årets kusk mm) så jag har ju inte helt fel där.

Nej kör vidare du, ta upp vilka ämnen du vill men om du inte tål mothugg så kanske du skall låta bli.

Kalahari
0

Nej, det är inte roligare om alla håller med! Jag hade (bland många andra gånger!) fel i mina farhågor om ATG:s nya reklamkampanj, och Ina hade rätt som tyckte att man skulle ge kampanjen en chans först. Det har jag instämt med i den tråden.

Du behöver inte heller be mig om någon ursäkt - du har din åsikt och jag min, du har ditt sätt att diskutera och jag mitt. Det här är en liten och under vardagarna ganska oanvänd sajt, så de flesta inlägg borde vara välkomna, så länge man försöker att visa respekt för varandras olika uppfattningar.

Sedan tycker jag nog att du verkar ha drabbats lite av hybris för TIF:s räkning när du skriver: "Det är åsikter som de du framför i ditt ursprungliga inlägg som gör att travet och de som håller på med den uppfattas som gnälliga. Vi skulle istället pusha fram Rolf-Göran Bengtsson och framhäva det han gjort så att hästsporten som helhet lyfts upp. Är det inte bara att gratulera honom till hans prestation?"

Tror nog att ridsporten kan leva med vad jag tycker inför hundra läsare här. Värre för dem var väl när Lasse Anrell med 800.000 läsare skrev igår att "(Zlatan) tävlar med idrottsliga giganter som Rolf-Göran Bengtsson som med hjälp av – antar jag – en häst och en uppsättning grisfösare och annan, kanske lite mera norsk, utrustning, lyckades ta ett silver i en tävling i Hongkong". Tycker att jag i jämförelse var rätt återhållsam som mest ifrågasatte när det görs skillnad på hästfolk och hästfolk…

2/ Vad gäller att pusha fram Bengtsson så behöver Ridsportförbundet nog ingen hjälp, åtminstone inte vad gäller Jerringpriset  ("det enda pris som är värt något är Jerringpriset som utses av folket", som du kallar det).  Jag anklagar ingen för att ridsporten kampanjar och utnyttjar möjligheten att röstbomba på telefonerna - bara att gratulera dem till att ha utnyttjat svagheten i systemet! 3% av de läsare som röstat på Aftonbladet.se tycker att Bengtsson skall ha priset, medan 31% av alla som röstat i Jerringpriset har gjort det på Bengtsson. Snyggt…

ina-scot
0

Den största skandalen i bragdmedaljens historia måste vara när INA-SCOT och HELEN A JOHANSSON vann Pd`A och INTE får bragdguldet utan man ger det till Annika Sörenstam, då vet man inte vad en bragd är,men det har dom ju vissat några gånger tidigare med  M.V.H ina-scot

TexasTour
0

Håller med men Annica fick det för att hon inte fick det året innan (tror jag det var) då hon borde fått det. Även som travintresserad så måste jag säga att Annica aldrig är en ovärdig vinnare, det är bara i Sverige vi inte fattar hur stora hennes bedrifter är!

Sedan måste jag ju ställa frågan bara för att retas lite: Varför är det en bragd bara för att det var en tjej som körde? Är inte prestationen lika bra om man är kille och kör sitt första Prix de Amerique?

ina-scot
0

Jo bragden är lika stor för honom, MEN när kvinnor har varit UTESTÄNGDA från loppet i ca50år OCH när tjejerna får chansen så TAR DOM DEN det finns inte i VÄRLDSHISTORIEN + dom var inte favoriter utan gav 28ggr, jag tycker det är så jävla stort så det finns inte, jag tror inte det kommer att hända igen att en svensk kvinnlig kusk vinner Pd´A inte en chans , ALLT DETTA ÄR EN BRAGD FÖR MEJ

STIG H JOHANSSON skulle oxså kunna få BRAGDGULDET för att han har domineratt sin sport i 30 år som ingen annan

M.V.H INA-SCOT

ina-scot
0

Jo bragden är lika stor för honom, MEN när kvinnor har varit UTESTÄNGDA från loppet i ca50år OCH när tjejerna får chansen så TAR DOM DEN det finns inte i VÄRLDSHISTORIEN + dom var inte favoriter utan gav 28ggr, jag tycker det är så jävla stort så det finns inte, jag tror inte det kommer att hända igen att en svensk kvinnlig kusk vinner Pd´A inte en chans , ALLT DETTA ÄR EN BRAGD FÖR MEJ

STIG H JOHANSSON skulle oxså kunna få BRAGDGULDET för att han har domineratt sin sport i 30 år som ingen annan

M.V.H INA-SCOT

TexasTour
0

Jag håller med om att Helens vinst i Prix de Amerique är en av de största händelserna i svensk travhistoria. En oerhört bra prestation av både häst och kusk, inget snack om det! Dock är det en stor portion tur inblandad i resultatet av detta lopp, löpningsförloppet påverkas ju av vad alla andra gör.

När Annica tagit sina meriter så gjorde hon det helt själv, hon slog alla slagen och tog samtliga beslut på egen hand. Hennes score påverkades inte av vad de övriga spelarna gjorde. Ha i åtanke att hon var första kvinna i världen att prestera en 59:a och är fortfarande den enda om jag minns rätt. Jag vet inte om du spelar golf själv men jag som gör det kan intyga att det hon presterade under den rundan är näst intill "omöjligt". Det konstiga i den här historien är att det året hon gjorde denna score fick hon inte Bragdmedaljen (2001).

Titta på följande länk och se vad det är Annica presterat:

Annica Sörenstams meriter

Jag vill nog hävda att vi i Sverige inte har haft en idrottare med större meriter än Annica. De som kan mäta sig med henne är bara Björn Borg och Ingemar Stenmark.

Jag anser alltså att det var rätt att ge priset till Annica 1995. Dock anser jag inte att Helene på något sätt skulle varit ovärdig priset om hon hade fått det, även hennes prestation var ju "Bragdmässig"!

Kalahari
0

#16 Jag måste instämma i att en detalj som ökade Helen A. Dahlströms bragdvärde var just att hon är kvinna, vilket ju stegrade uppmärksamheten och därmed pressen inför loppet.

Helen A. Dahlström må ha kört som kratta här hemma många gånger, men just den gången, once in a lifetime, klaffade allt! Turmomentet (eller frånvaron av otur) finns nog med i större delen av alla bragdinsatser.

Hade Sörenstam vunnit den gången hon deltog i herrtouren på lika villkor hade det också varit en bragd genom att hon slagit sina motståndare oavsett kön, och inte bara för att hon vunnit den tourtävlingen.

Bertil
0

Håller med dig till viss del TT. Annica har ju varit fantastisk och i en relativt mkt bred sport, golf har ju formligen exploderat de senaste femton åren. Det finns en person som glöms bort i dessa sammanhang och det är J-O Waldner. Dels är bordtennis långt större än tennis, utförsåkning och golf tillsammans. Vidare är svårighetsgraden i paritet med golf och snooker/carambole. Därför, när folk pratar Borg o Stenmark brukar jag hävda Annica och Waldner.

mvh
Bertil

TexasTour
0

"Vidare är svårighetsgraden i paritet med golf och snooker/carambole."

Det var en salig blanding Glad Utveckla gärna det resonemanget. Jag håller med om att J-O är/var en enormt stor idrottsman däremot håller jag inte med om jämförelsen av svårighetsgrad mellan de olika sporterna. Fast det som är svårt för mig kanske anses lätt av någon annan Flört

Mvh TT

Springfield
0

Antalet bordtennisutövare är liiiite fler än utförsåkare.
Och det finns väl ingen (?) sport där man är yngre när man sätts i utpräglade elit-skolor?