Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 2617 ggr
Travel
2008-12-18 00:20
0

Svanstedt

Nu får han det jobbigt, nu när det är folk som vågar träda fram…

Vad tycker ni om detta kära entusiaster.

papa-bear
2008-12-18 00:24
0

disa zetterman jobbade hos honom, fick hon sparken eller slutade hon själv, skötte om zoccer wadd bl a.

Borsten
2008-12-18 00:48
0

Det låter som godnatt

TexasTour
2008-12-18 00:49
0

Det är tragiskt…det är allt jag kan säga just nu!

staketkusken
2008-12-18 01:04
0

Tragiskt jo Shj såg rätt så moloken ut…

Men han har provat en del metoder den "gode" Åke.
Lasso Blistring Tejpade öron. Barfota Med Gidde.

Rätt kul namnet Tag The Devil kom upp….
Han har väl ej gått ngt vidare sen han vann ett lopp på Jägers V75 2003 september tror jag det var. Då spikade jag den sen gick han ej mera direkt i guld loppen som innan.
Tb Winner var åsså ett exempel.

Tragiskt är namnet..:

MEN VAD tycker PANELEN???
Om det nu stämmer skall HAN få fortsätta?

Frågan är väl med hur ryktet blir i Sverige.
Om en kan av topptränarna kan väl alla tycker nog många.
Inte jag men själva sporten i sig…..Får sig väl en skaplig knuff.

H-Calvero
2008-12-18 01:14
0

Jag hoppas av hela mitt hjärta att han är oskyldig! Åke har varit min stora idol ända sedan tiden med Zoogin, då jag förövrigt fick upp ögonen för travet ordentligt!

Däremot tycker jag det är lite lågt att bara Åke granskas för användande av grisfösare. Det borde finnas anställda hos en annan av sveriges största som kan gå ut och tala om vilka fula grejer han kör med! Om Åke är skyldig är han definitivt inte ensam!

TexasTour
2008-12-18 01:26
0

Är han skyldig…vilket allt tyder på…så finns det inget annat alternativ än livstids banlysning från travsporten!

ThomasH
2008-12-18 01:30
0

Oskyldig eller inte, jag är övertygad om att inga bevis kommer att komma fram och Åke kommer att få en offentlig ursäkt och att blåser över

staketkusken
2008-12-18 01:45
0

7# Nej det är ej lika lätt göra en patenterad svanstedtare och blåsa över detta;)Tungan ute

Hannna
2008-12-18 13:09
0

Det som är riktigt tråkig med det här är att travsportens anseende verkligen kommer skadas. En stämpel som blir svår att tvätta bort..

Och ja, grisfösning är inget unikt. För 40- 50 år sedan var det nästan vardagsmat. Travsporten har hela tiden blivit en "renare" sport, och det är väl tur det- och så ska det fortsätta vara!! Man ska aldrig vara nöjd. Sedan ska man komma ihåg att det alltid finns rötägg överallt, inte bara inom travet, som försöker nå framgång med otillåtna medel.

ThomasH
2008-12-18 20:12
0

Att Jordbruksverket beslutat att polisanmäla Svansdet betyder inte med automatik att han är skyldig. De måste polisanmäla om det tror att finns bevis som tyder på att han är skyldig. Vad dessa bevis är värda får vi avvakta en polisutredning. Ingen ska bedöms skyldig innan dömd i domstol, trodde det var en hörnsten i den Svenska rättstaten.

TexasTour
2008-12-18 21:50
0

#10 Sedan att man inte blir dömd innebär ju inte att man inte gjort det man är åtalad för.

ThomasH
2008-12-18 21:56
0

Hmm, nu tror jag inte du läste alt jag skrev. Om man inte blir dömd i domstol, ska man betraktat som oskyldig. Allt annat innebär att vi går ifrån en rättstat, och folket domstol ska gälla framför rättstaten. Var slutar vi då ?

Travel
2008-12-18 22:23
0

Oavsett om han blir dömd eller inte kommer ju rörelsen få sig en ordentlig knäck. Minst hälften av ägarna kommer ju självklart flytta sina hästar oavsett. Jag tror också att Silbersky får honom frikänd, tyvärr.

Jag har tidigare insinuerat att detta försigår på Svanstedts gård och det blev en väldig debatt har på sidan. Vissa ville då jag skulle säga vart jag fått informationen ifrån osv.

Jag kan nu säga att det var en Skötare som vi haft till en av våra hästar som har varit skötare hos Svanstedt och slutade där bara för att dessa metoder förekom.

Så jag har aldrig tvivlat på ryktet som florerat. Jag har även fått uppgifterna från en föredetta hästägare hos Svanen som sedan även blivit vän med honom som har berättat hur viss av den här träningen bedrivits.

Tragiskt för sporten men skönt att det kommer upp till ytan en gång för alla. det vore väl f..n om inte fler kliver fram nu och berättar. Jag tror inte de behöver vara ett dugg oroliga för jag tror att 99% av alla inom vår fantastiska sport kommer applådera. Åtminstone jag!!!!

Thomas, folkets domstol har alltid stor makt i alla demokratier. Dessutom är det ju så att när drevet går så kliver fler fram och vågar berätta. Sedan betyder ju inte det en fällande dom i en domstol.

Men jag tror att Svanstedts glansdagar är över och jag tror att inom en ganska snar framtid så slutar han som travtränare. Skadan är liksom redan skedd.

JAG VILL OCKSÅ SÄGA ATT DET ÄR OTROLIGT STRONGT OCH BRA GJORT AV DISA OCH THOMAS ATT VÅGA KLIVA FRAM NÄR INGEN ANNAN VÅGAR - BRAVO!!!!

TexasTour
2008-12-18 22:46
0

#12 Jag dömmer ingen, jag konstaterar bara att alla som begår brott blir inte dömda!

Det som är mest skrämmande i den här soppan är ju att Thomas och Disa framställs som lögnare av folk inom travrörelsen. Man förstår ju varför de inte vågat komma ut med informationen tidigare. Frågan alla borde ställa sig är: Varför skulle de utsätta sig för det stålbad de nu går igenom om det de påstår inte var sant? Hämdteorin är ju fullständigt barock, de som för fram den är ju fullständigt ute och seglar.

Tyvärr så är nog inte Svanen den enda som testat de här metoderna!

TexasTour
2008-12-19 14:32
0

Väldigt vad dött det var här, så här lite inlägg en fredag var det länge sedan jag såg? Har alla tagit julledigt? Eller är ni upptagna med att gömma era grisfösare Skrattande

youtube1
2008-12-19 15:07
0

Jag hopppas at Åke svansted åker dit o får ike ha häst nåt mera då blir jag lycklig. =)

continue
2008-12-20 00:51
0

Jag hoppas att Åke är oskyldig och blir friad från alla anklagelser. Då blir jag lycklig!

ThomasH
2008-12-20 02:32
0

#12 Tycker du har en intressant syn på demokrati! Att folket ska döma och inte rättstaten För mig är detta definitionen av en diktatur !

UnoX
2008-12-20 03:59
0

Svanstedt vad sysslar du med??? När man tar Silbersky till advokat då är man skyldig eller risigt på det… Och hur fan gör du med reportern på TV4s Kalla Fakta? Kasta mikrofonen inför kameran…Hur jävla dum får man vara…Nej du där är du åt råttorna..Du är Kokt..Karriären är slut. Ingen rök utan eld…Du kan kanske få bli stalldräng hos nån..Ponnytravare.

TexasTour
2008-12-20 08:13
0

#18 Du skall nog slå upp ordet diktatur i en uppslagsbok, definitionen på en diktatur är inte att folket dömmer!

Blir alla som begår brott fällda i domstol?

staketkusken
2008-12-20 11:45
0

20 #
Blir alla fällda som går upp i domstol;)
Var nog den bästa kommentaren jag hört på länge;)

Sjukt ibland hur de som vittnar och vet de har rätt mår efter….
Man kan ju bara se DIZA i programmet satt där och gröt nästan.
Ibland kan man ju se folk som spelar MEN i detta fall NEJ.
Varför som UNO säger har han Silbersky som Advokat Thomas?

Tiger82
2008-12-20 11:50
0

Kanske för att silbersky är en av de bäst och han har råd med de lr om silbersky tar de som pr… Gör detta någon skyldig?…. Oskyldiga åker väl lättare dit med kass advokat?… Men jag säger inte att han varken är skyldig lr oskyldig… För de vet jag inte

continue
2008-12-20 12:05
0

Vilken advokat en anklagad har, avgör väl inte om den anklagade är skyldig eller inte.Det är nog ett av de svagaste argumenten för att framställa ÅS som skyldig. Vore jag oskyldigt anklagad till ett brott skulle jag vilja ha den bästa advokaten jag hade råd med och jag skulle skita i om det stack i ögonen på andra.

ThomasH
2008-12-20 14:59
0

För mig resonerar ni mycket underligt. Givetvis blir inte alla dömnda som går upp i domstol, de som är oskyldig blir inte dömda Om ni tycker att skyldiga blir frikända bara för att de har en bra advokat, då är ni farligt ute. Vi kan strunta i domstolar och låta pressen döma alla !

TexasTour
2008-12-23 01:14
0

#24 Jag skrev "Blir alla som begår brott fällda i domstol?", det är en väsentlig skillnad mot vad du skrev!

Borsten
2008-12-24 04:44
0

Svanens löss går inte en meter utan el… Earl Tilly, Adams Hall stannade 200kvar. Lushästar.

http://www.alegateknik.se/product_info.php?products_id=322&osCsid=a52f70c0b7c8eadd770d79d0d9bf58cf

årets julklapp

Kittentotts
2008-12-26 20:42
0

På 60 i början på 70-talet testade vi sån skit, men trasiga hästar söndersparkade träningsvagnar och med fara för livet så blev det ett naturligt slut på eländet. Även för Svanen om han nu nån gång testat. Vilket jag betvivlar. Jag har en kompis som har en svåger, hans kusin är säker på att han såg Örjan Kihlström köra mot rött.

lisette
2008-12-29 17:36
0

#19 det är väl klart han tar en av sveriges bästa advokater till sin hjälp i detta, förvånar mig inte alls. varför skulle han inte göra det? det hade varit dumt att inte göra det, han lär behöva all hjälp han kan få i att reda ut detta. varesig han är skyldig eller ej.

hade du själv inte blivit förbannad om någon ställer frågor och dessutom vägrar sluta när du är mitt uppe i ditt jobb? jag hade blivit totalt vansinnig och handlat på exakt samma sätt ska jag berätta.

Scarface
2008-12-30 00:53
0

Själv tycker jag de sk vittnena verkar lite skumma. Den ena sade väl nåt i stil med "de som inte tror oss är dumma i skallen". Finns mycket avundsjuka och skulle inte bli förvånad om det är så i det här fallet också.

TexasTour
2008-12-31 18:31
0

#29 Det är uttalande som dina som gör att folk inte vågar träda fram offentligt med dylika uppgifter. Oavsätt vad man säger och vilka bevis man har så blir man inte betrodd. Om man tror att någon skulle gå ut offentligt med det som Disa och Thomas gjort beroende på "avundsjuka" då har man inte alla hästar i stallet!

Efter det första programmet som sändes i TV4 så sa man att det är bara skitsnack, så länge ingen träder fram offentligt så finns det inga belägg för uppgifterna. När sedan två vittnen går ut offentligt så blir de misskrediterade och smutskastade av advokater (visserligen deras jobb), media och skribenter på diverse websidor. Tror du verkligen att någon skulle utsätta sig för detta utan att ha rätt i sakfrågan?

Av alla uttalande som gjorts i pressen i denna fråga så bör du ställa dig frågan, vilka har något att vinna (alternativt förlora) på att fara med osanning? Uttalanden från personer som har det bör du ta med en nypa salt, de som inte har det kan du förmodligen lita på!

Gott Nytt År,

mvh TT

staketkusken
2008-12-31 21:29
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

TT vem är avundsjuk på en travkusk eller travtränare…..
Som inägget innan dig säger????
Fan de sliter ju arselet av sig har ingen fritid alls….

Nej säga detta är avunsjuka saknar med belägg..
De som ej känner eller har varit i branchen själva vet ej.
Har inget emot svenen själv men kalla detta avundsjuka är skitsnack. Nilsson själv sa det i TV4 …..Han hade legolas åkte land och rike runt. HAN om någon skall väl för fan ej ens mynta uttrycket avundsjuka…HAN hade ju kniven och täljde smör. Medans de andra fick slita arselet av sig.
Har ABSOLUT inget emot NILSSON men säga så drar ju ned värdet ännu mer om han. Har han någonsin haft mer rätt än sin egen röst?????
Han och Nybrink hamnade ju ständigt i trubbel INNAN han såg Nybrinks ironi i TV4….

Tror ej de som är framgångsrika som är egna tränare har det så jvla kul jmt…Kuska runt på banor och sen upp dagen efter och träna hästarna….

Vi tar ett exempel B GOOP hur mycket sitter han ej i bilen sen upp 07.00 dagen efter och sen träna sina hästar.-……….
Sen på eftermiddagen åka till nästa tävling………….

Nej avundsjuk är jag inte på någon travkusk FÖRUTOM" de" Pensionerade SHJ nu O GOOP med flera som sitter och har det bra och har SVERIGES 2 bästa kuskar i SULKYN B GOOP och Erik Adielsson….

MEN DE HAR SLITIT i sina DAGAR kan jag mena….
Varför skriver jag så här..
Hade en kusin på Bergsåker på 80 talet som hade 7 hästar bland annat Topex Speed Esposito och Kentucky Broline…
Han slet som ett svin med liten rörelse…….

Den som säger den är avundsjuk på en travtränare….

VET EJ ENS vad de säger!!!!!!

Du kan fråga vem som helst….

Hanna visst är det mera slit än framgång inom travet?????

Din far vet ju hur det var innan han lyckades nå framgång gissar jag!
Ett jvla slit fram och tillbaka-
SÅ jag förstår vad han menar när han säger han ej är nöjd med allt trots han vinner;) Det mesta!
Förutom storloppen….
Men hellre de som drar in till havren och utgifterna än de som vinner ett lopp som ger EN halv mille in en gång om året;)

Om folk viste hur mycket slit som ligger bakom en framgångsrik tränare kusk….

Jag har gått in i väggen rejält så jag vet vad jag talar om…

PS bifogar en bild på den rätta Jessica Almenäs;)
Skulle gärna stått på knä framför henne där…..
Bara jag???????

GOTT NYTT ÅR på er alla;:

MVH fredrik Jonasson

amandahandersson
2009-01-02 23:22
0

Jag tyckte vittnena var idioter… De sa att man hade MYCKET SPECIELL UTRUSTNING (de betonade det verkligen också!!!) på hästarna när man skulle använda grisfösare, och nämnde då utrustning som slaggjord. HAHA! Slaggjord har jag haft på min ponny som jag haft 6 år varenda pass av säkerhetsskäl. Och jag kan med handen på hjärtat lova att jag aldrig ens sett en grisfösare annat än på bild!
Dom där två fick det att låta som om man verkligen bara använde det om man skulle göra illa hästen…

Även helstängt huvudlag och hög check nämndes bland denna "speciella" utrustningen. Så vitt jag vet är helstängt faktiskt ganska vanligt, och jag tror inte att alla hästar som går med hög check tränas med grisfösare…

Visst, hög check och slaggjord hindrar hästar från att slå så man skadar kusken, som säkert kan bli en reaktion om man använder grisfösare. Men varför skulle man göra någonting som enbart skrämmer och gör illa hästarna? Det kan ju knappast ge någon positiv effekt…

amandahandersson
2009-01-02 23:24
0

#31, du kan ju också vända på det… Om du själv är aktiv inom travet är det lika mycket slit, precis som för alla andra. Är det då konstigt att det uppstår avundsjuka mellan de aktiva, när vissa lyckas bättre än andra även fast man sliter lika mycket?

TexasTour
2009-01-02 23:26
0

#32 Jag säger som Stenmark: "De int någon ide att förklara för en som inte förstår"!

ina-scot
2009-01-02 23:59
0

Det ända jag undra om är varför DISA och THOMAS rekomenderar en av sina egna hästägare att flytta sin häst till ÅKE S när dom vet vilka metoder han använder,

Borsten
2009-01-03 00:00
0

vill väl få fart på trögbåckarna

ina-scot
2009-01-03 00:16
0

Jo visst,men då har man väl acsepterat tränings metoderna eller?

TexasTour
2009-01-03 16:23
0

Vem säger att Thomas rekomenderat honom att flytta hästen till Svanstedt? Enligt det som jag läst så var det inte så, det var en tidningsanka! En person som fortfarnade har häst i träning hos Åke som hävdat detta, enligt det jag läst så har Thomas dementerat att så skulle vara fallet.

Att han använt Åke som kusk på 1 häst beror bara på att ägaren insisterat på detta, för övrigt samma ägare som sa att Thomas rekomenderade Åke som tränare.

Börjar man inte se ett mönster här?

amandahandersson
2009-01-03 21:00
0

Jag har då hört lite om dom där två.. Bland annat att tjejen blivit sparkad efter att ha stulit från personalen. Och killen la ner hela sin träningsverksamhet och blev av med licensen. Låter ju som riktiga stjärnor!

Travel
2009-01-04 12:25
0

Oavsett om nu Åke är skyldig eller inte ( ni vet ju min åsikt ) så förstår jag inte hur någon i sin vildaste fantasi kan tro att två stycken personer går ut offentligt och riskerar hela sitt anseende och dessutom vet att de kommer få oändligt massa spott och spä i press och i sådana här forum om de inte i sin övertygelse tror att de talar sanning!

Ingen skulle göra det, så är det bara. Så för er som tror att de sitter och medvetet ljuger i tv, framför Ikoner som stig h mfl, tänk om, det finns inte på världskartan.

TexasTour
2009-01-05 13:23
0

#40 Tyvärr är det så att många har Åke som idol och vill inte att det som han gjort skall vara sant, därför ger man sig på Disa och Thomas. Har man det minsta uns av kapacitet till logiskt tänkande så skulle man förstå det omöjliga i att de ljuger, tyvärr besitter inte alla den kapaciteten!

Fråga 1: Om du stulit en mobiltelefon (kanske är sant i Disa fallet men det vet jag inget om) och beroende på detta fått sparken, skulle du då gå ut i rikstelevisionen med en ren lögn för att ge igen? Ge igen på vad? Det är ju jag som gjort något brottsligt, varför riskera att det dras upp till allmän åskådning i pressen?

Fråga 2 (Motiv): Vad har Disa och Thomas för personlig vinst med sitt agerande? Är inte de förlorare i den här affären oavsätt om Svanstedt blir fälld eller ej? Det enda man kan anklaga dem för när det gäller motivbilden är att de kan leva med ett rent samvete när de gått ut och berättat vad de vet. För att denna "personliga vinning" skall vara sann så krävs ju att det de säger är sant.

Fråga 3: Om det nu skulle vara så att Disa och Thomas hittat på alltihopa hur kommer det säg då att det finns fler vittnen? Har alla vittnena gått ihop för att gemensamt hämnas på Åke för att han sparkat en som stulit från de övriga i personalen? Låter inte speciellt sannolikt eller hur!

Ett gott råd, tänk efter…vad är logiskt och vad är inte!

Mvh TT

ThomasH
2009-01-05 14:56
0

Troligen har Åke, liksom en massa andra travtränare använt grisfösare för 15-20 år sedan. Men, syftet att dra upp just Åke nu är mycket utstuderat fråm vissa.

TexasTour
2009-01-05 15:23
0

#42 Var har du fått tidsuppgiften 15-20 år sedan ifrån? Har inte Åke kategoriskt nekat till uppgifterna att han någonsin använt grisfösare?

Vilket är "syftet" som du nämner?

Väntar med spänning på svaret!

staketkusken
2009-01-05 16:07
0

Läste en spännande artikel i Ronden från i Fredags.,,..
Där en av de som jobbar på STC hade häst i träning hos Svanen.
När Stc gjorde sin "rutinkontroll" eller skall vi säga kontrollen som "var" en anonym..
Dagen efter dyker en ARG Norrlänning in i stallet som brukar köra 95% av alla lopp i Grön dress med ett el märke som reklam på bakom…
Och anklagar Hans G Eriksson att det var hans röst på bandet….
JO heja man undrar hur Åke kunde veta vem s"som " anmält han då……

Var allt så fint städat i stallet. Visst ordning och reda är väl bra….Men att det skulle vara så fint som det var vart många förvånade över……

Borsten
2009-01-05 16:43
0

Svanstedts hästar passar bäst i voltstart och trivs bäst i ledningen då blir de riktigt i stöten! Fast inte lär hästarna strömma till hans stall i fortsättningen?

UnoX
2009-02-07 11:31
0

Hur går det med Svanstedt historien? Har inte hört eller sett nåt på länge. Eller är det bara nåt som TV4 hittat på? Det är väldigt tyst nu för tiden. Reportern var i alla fall MYCKET len i truten för nån vecka sen på vinnare i TV4, håller dom på att mista sin ensamrätt att sända V75 på TV. Nej nu har jag inte tid mer…Skall på Jägers det är ju V75 idag. Hejdå vi ses.

Mvh Uno