rekord.
vad betyder de olika rekorden egentligen?
aL, aM, L och M. har fått för mig att det är autolång, automedel och lång och medel. men kort distans då?
som på tex denna hästen. hans rekord - bra eller dåliga?
Hästen verkar ha fått skadeproblem eftersom han inte har tävlat de senaste åren. Hans rekord är då satta i unga år och beroende på när, så kan de vara såväl bra som mindre bra.
ak finns också angivet i förekommande fall och noterar att rekordet sattes i kortlopp men bilstart.
mvh
Bertil
Jag kommer ihåg den här hästen, den var bra bara den inte galloperade.
När man tittar i hans resultatrad ser man att han nästan bara startat över lång distans. Rekordet 15,2L sattes ganska sent i hans karriär och jag skulle gissa i Harper Hanovers lopp på Solvalla, ser så ut på datumet. De ggr han startat på medel verkar han ha galoppat därav den ngt långsammare tiden, även startat från tillägg, vilket gör att tiden blir långsammare
Eftersom han inte startat ngn gång över 1640 finns ingen rek.tid angiven över den distansen
Nu den enkla förklaring är att al, betyder auto över 2640m meter, am auto över 2140 meter, L voltstar över 2640 meter och m är voltstart över 2140 meter och som Bertil skriver så har han inget rekord över 1640 meter

al = autostart över lång distans, 2640 eller längre
ak = autostart över kort distans
am = autostart över medeldistans
står det endast l, k eller m efter tiden så innebär det voltstart
ibland står det bokstäver efter tiden också. dessa läses…
n = något tung bana
t = tung bana
v = vinterbana
ibland står det bokstäver ist för placering ex dag vilket betyder att hästen blivit diskad (d) vid autostart (a) pga galopp (g) för at bli diskad för galopp måste den vara en viss längd (100m) eller upprepade ggr
uag betyder att kusken tog hästen ur loppet (u = utgick) pga ex hästen tappat mkt pga galoppen
tr = trängning
p = passgång
står det r intill den placering hästen fick betyder det att domarnämnden har rapporterat hästen för dåligt trav. om en häst upprepade ggr travar dåligt kan den bli kallad till ett sk kvallopp.
Rigoröst nnj!!
mvh
Bertil

*applåder* tack grabbar (?) för hjälpen!