V75-3 Färjestad 4/11-06
**V75-3. V3-1. Tvilling.
**2140 A
1 Civil Action* - Goop B 04dk1 10,1a
2 Good as Dollar - Lennartsson P 11026 13,1a
3 Tunk Nafets - Widegren D 33026 12,3a
4 Intoxicated - Kihlström Ö 510k4 11,7a
5 Sun Protection - Kontio J d452d 13,3a
6 Robinson Starlight - Jansson T 05110 11,7a
7 Wealthy - Adielsson E 61356 12,1a
8 Home Blåbjerg - Uhrberg T 43002 11,3a
9 Tag The Devil* - Svanstedt Å 24024 10,6a
10 Nyby Exet - Lindmark M k1034 12,7a
en Civil action i form hade varit spik,, formen är dock tveksam nu. Insatsen senast var inte särskilt bra och nu när han är avelshingst också så sätts formen oftast ner en del. Tag the Devil står väl på tur för seger, har sett riktigt fin ut i de senaste starterna och kan mycket väl vinna nu. Tunk Nufets har väl även en chans, såg bra ut senast och e väl också snart på tur för seger, rankas dock inte lika högt som de förstnämda. Jag tror att Robinson Starlight tar ledningen, frågan är om Torbjörn släppet.
Med risk att bli påhopad igen, men nu vinner Tunk Nafets, detta motstånd mosar han med nuvarande form.
Robinson Starlight borde spring apå kort distans pm han får spets.
mm, lutar lite mer åt Intoxicated nu, hög kapacitet också+fungerar bäst över 2140m. Tag the Devil fungerar bäst över kort också egentligen, borde dock klara 2140m bra från bakspår tycker jag.
Tag the Devil trodde jag var en stark häst som gärna går på medel. Fel alltså ?
Tag the Devil är en spinterhäst som går på speed eller i ledningen. Men har dock gjort några bra lopp på medel, men oftats mot sämre motstånd och han startas oftast på kort distans.
Okej tack för infon. Därav åker han bort?
tycker inte du ska räkna bort den,, inte så blodigt motstånd och Tag The Devil har bra form så han kan säkerligen gå en 1.13-1.13.5 tid o vinna detta loppet. Civil action har ingen form som sagt och Tunk Nufets lider av en dålig kusk som troligen kör bort den som vanligt. Intoxicated behöver nog något lopp till i sig innan storformen kommer.
Med en bra kusk i sulkyn hade jag kanske chansspikat Tunk Nufets med tanke på formen, läget och kapaciteten, kan säkert gå under 1.13 tid på lördag och det borde ge vinst.
Ett lurigt gulddivisionslopp…
Om man ska vara på dne säkra sidan så bord eman ju strecka (10 naturligtvis, men ni fattar vad jag menar..trots att en 159 oddsare vann i guld sist.) i alla fall 6-7 hästar.
alltså thomas nu får du sluta tjata om din tunk nafets vad gör han så bra eftersom du gillar han så mycket ?!
Tag The Devil kommer att bli livsfarlig.
ZenoX: Tunken är i grunden en mycket bra häst, Han har vunnit ett flertal Guldlopp och var dessutom med i den yttersta eliten som fyraåring. Nu har Dan gett honom några moralhöjande lopp i ryggar de senaste loppen och han har sett hur pigg som helst ut, i detta klena guldgäng så kommer Tunken att vinna.
Som alltid i Guld så är spets värt mycket, vi såg det så sent som förra veckan. Så vem spetsar…?
Robinson Starlight är mycket snabb ut, men kommer att släppa till någon, varför inte Tunk Nafets
Men det känns väl inte som Tunk har visat sådan startsnabbhet att han kan vara först fram och överta? Jag tror för övrigt att han har bra chans ändå men vad sägs om Intoxicated som tar över spets från R S..?
Om Civil Action har form så har även han mycket snabb ut och kan vara den som tar spets, har han form trotts bara ett lopp i kroppen så vinner han, jag är dock tveksam till han kan stå hela loppet redan och kommer inte att att stå hem även om han spetsar. Det blir för tunk med Tunken utvändigt
Jag tror att Civil action spetsar och är den bara 90% entig så vinner han över detta motståndet. Vem ska pressa upp tempot i dödens???möjligen svenstedt men klarar verkligen Tag The Devil dödens på 2140m?? tror inte det……Ska dock bli intressant och se vad Intoxicated kan göra.
Det är ju det gamla vanliga dilemmat i Guld. Ingen vill göra jobbet och därför rinner spets undan allt som oftast. Alt. att favoriten släpps till ledningen o sen e de slut…
Jag är inte främmande för att det blir ett offensiv upplägg av Dan Widegren med Tunk Nafets denna gång och han kommer att syna Civil Action
hoppas verkligen du har rätt Thomas, tror dock inte det själv, Tunk Nufets klarar väl inte av dödens? aldrig sett han gå där. Å andra sidan fick jag se en helt ny sida av Regent Royal idag som aldrig hade gått i dödens mer än 1000m, han var grym idag.
Tunken har vunnit över stayerdistans så styrkan har han, men hans adelsmärke är ju visserligen spurten
Hmmm, hans adelsmärke för mig är att han alltid tar peng ;)
tunken har gjort sitt !!!
Debatten går het ang. Tunken och visst har en bit till sitt rätta jag. Här står ju ändå bra inne och jag tycker nog att han är värd att passa. Civil Action vill jag bara gratulera till dennes nystart. Frågan är om 2140 är lite i längsta laget med bara ett lopp i kroppen efter långt uppehåll även om han är vältränad i grunden. Tag The Devil kommer med på min bong. Hans form är i vardande och senast slapp han aldrig ut. Här föreligger int den risken.
Det kan vara plats för fler streck, då loppet inte presenterar några segermaskiner precis.
mvh
Bertil
INGEN PRATAR OM GOOD AS DOLLAR HAR MYCKET BRA FORM MITT FÖRSTA VAL I DETTA LOPP
Loppets Rysare är väl 4 Intoxicated har tjenat 666000 på tre starter
med raden 5-1-4
Ingen rysare Akeb utan ett hett tips !
Välkommen Ventilen, ja Good As Dollar har dunderform och kan slå till direkt i sin gulddebut.

#28 Thomas, Good As Dollar sprang ju senast i Guld på Romme (21/10) och blev 6:a där = icke debutant längre ;-)
Glömde det, tack hafor. Men Good As Dollar är annars en styer som kanske passar bättre på 3140 meter och har kanske problem med hastigheten i ett vanligt Guldlopp.
Trodde stenhårt på Tunk Nafets i förra starten och han var min första häst, dock satt Widegren och sov när det stöttes bakifrån. Men jag tror att Danne räknat med en vassare Triton sund(dödens) och en segare Garros(spets) och en lucka in på upploppet. Men han bedrog sig på Garros som många andra… Tunken står på tur men jag tror att min vinnare stavas 9 Tag The Devil.
Som ni säkert kommer ihåg vann "Taggen" lilla Elitloppet 2003. Var sedan finalist i Elitloppet året efter. I fjol var han trea i sitt försök av Lilla Elitloppet och samma placering blev det i finalen. Var senast ute i det V65-loppet där Lukas Lupin vann före Tunk Nafets och Nourvelous Hanover. Då fastnade Tag the Devil invändigt och såg ut som en miljon. En speedkula och stallet är uppåt… Min klaraste SPIK i denna omgång!!!.
# 13 hade en intessant analys.
Med tanke på att Färjestads upplopp bara är 177 m kanske man ska klura ut vem som spetsar/övertar ledningen utan att det kostar skjortan och halva slipsen.
Tag the Devil andra ut?. Han har ju en ruggig speed, kan kanske hinna fram trots kort upplopp.
# 32 Precis säger du att dte är viktigt med spets i och med korta upploppet. Sedan pratar du om hästar på bakspår…
Hur ska du ha det ? ;)
Rickard och övriga,,,, det får vara 100 meters upplopp eller 300 meter ;o). Jag kan vara helt fel på det, men min vinnare och min säkraste spik i omgången är "Taggen". De som tar rygg blir inte besvikna, är sååå övertygad!.
Lite ödmjuk måste man vara för andra meningar och tyckande, men jag är ändå stensäker på Svanen och Taggen…SPIKA!!!
Kan meddela att Frank Nilsson (Svanens försteman) i en segerintervju, från Örebro i kväll, berättar att stallet är helnöjd med Taggen… Är ju själv lite allergisk mot bakspår men med på lappen blir det.
räkna inte bort nyby exet den ska jag ta med på och tag the devil tar jag med mä tänkte spika tag the devil först
Nyby Exet kan platsskrälla inte mer. !
Känns hårt emot för Nyby Exet. Någon av de störa favoriterna måste kunna svara upp mot förväntningarna och inte vika sig så enkelt som förra helgen. Sällan man ser stora skrällar i Guld.
mvh
Bertil
# 33 Rickard.
Det är ju det som är tjusningen med tippningen , att sitta och klura på olika alternativ.
Sen får man naturligtvis bestämma sig till slut , och som du ser på min V75-rad så spikar jag Tag the Devil!
Det lutar åt Taggen för mig också :-)
mvh
Bertil
Nyby Exet är struken, så nu kan vi avföra den debatten.
mvh
Bertil