DD Solvalla 12/11-05
DD'n ser ut att ge bra pengar idag. Lägsta DD-odds är just nu 8,20 på 3-4 (dvs favoriterna i V76-6 och V75-7). Det tyder på att många känner sig osäkra på vilken kombination som är bäst idag 
Jag kryssar på rätt bra idag. Jag tror det kommer att betala sig med så pass bra möjliga odds.
DD1: 3-4-5-7-11 DD2: 1-2

Det får bli samma dubbel som mitt spel då;
DD1; 3,4,9
DD2; 4,6,11

Jag visar bara dubblar här som jag också spelar exakt så. Ibland kan det hända att jag får sena tips (typ mindre än 10 minuter före sista speltidpunkt) som ger en kompletterande dubbel. Men jag spelar ALLTID den dubbel jag presenterar här. Annars är det ju värdelöst.

Dubbeln på Solvalla 12 november
DD1: 11 Roger Hornline (5 Tygo Idzarda 2:a och 4 Ornellaia 3:a)
DD2: 4 Born At Last (2 Kahili 2:a och 1 Rado 3:a)
DD-odds 25,50
Argghh
Alla 3 hästarna i båda loppen utom Born At Last 
Varför kunde jag inte acceptera att ta med Born At Last på min dubbel ?
a, jag drog in den på Valla. dock använde jag 15 komb. så vinsten blev inte alltför stor

#2 varför är det värdelöst om man inte spelar den?
//Undrar Lise-Lotte
Jag spelade en vinnande 15-kombare på Valla med Thomas och Preben som vittne. Bara som upplysning.
mvh
Bertil

Kanske jag uttryckte mig lite kategoriskt 
Vad jag menade var att om man lägger in dubblar som man inte spelar så blir det ju lite som att spela Monopol. Utan egen risk kan man ju friska på med insatsen oavsett om man får något tillbaka. Då anser jag att tipsen är av mindre värde på liknande sätt som många tips i tidningar.
Om man fläskar upp med egna pengar brukar de flesta tänka igenom mer och inte satsa på mer än de manverkligen tror på.
Att spela poker med tändstickor som insats ger ju knappast någon större spänning och spelkvaliteten blir oftast därefter 
Att lägga ett DD tips och inte spela är ett för mig främmande, inte av samma anledning som hafor, men jag lämnar aldrig ifrån mig tips som jag inte själv spelar på, om de går in blir man ju bara förgrymmad. Har man analyserat något man tror på, då spelar jag, även om det ibland blir för ack så lite pengar.

Jag håller nog inte med för det är väl endå resultatet som räknas och som visar hur duktig man är som tipster och inte om man spelar den eller ej? Och att missa en DD (få betalt för den alltså) tycker jag inte är hela världen och som jag skriver i min presentation - sporten framför spelet och det känns lika bra att man "har tänkt rätt".
Dessutom så är det många som torrspelar, framför allt när man testar olika upplägg av spel eller vilken form av underlag som kan tänkas vara optimalt för användning till analysen.
Så summasumarum jag kastar inte ur mig en chansdubbel utan den jag redovisar tror jag själv på för jag vill ju inte sätta mitt rykte som tipster på svaj. Dessutom lägger jag inte komberna över 100 kronor för en tia just med tanke på att den ska vara spelvänlig för den lilla kassan också
//Lise-Lotte

Var och en får väl göra som den vill, men Dagens Dubbel är ju ett spel som kraftigt skiljer sig på exempelvis V75. I V75 har man ju flera lopp "på sig" att få en blandning mellan skrällar och säkrare favoriter.
I DD gäller det ju som oftast att på max 4-5 kombinationer få till en dubbel med rimlig avkastning. I vissa speciella fall brukar många (dock inte nödvändigtvis alla) spelare köra med en "storrysare" mot alla i andra loppet då avkastningen då ofta ligger på 100ggr pengarna eller mer för varje kombination, vilket även det ger stor avkastning även om insatsen per kombination bara blir av det mindre slaget.
Men om man spelar exempelvis 8-16 kombinationer där kanske hälften eller mer innehåller kombinationer som inte ens ger pengarna tillbaka så ifrågasätter i alla fall jag en sådan dubbel. Vad är vitsen att satsa exempelvis 12 * 10kr och få 5-10ggr pengarna på en kombination som går in ? I så fall förstår jag om man istället väljer att torrsimma eftersom man då åtminstone inte gör förlust. Samtidigt frågar jag mig vari utmaningen ligger att få in en dubbel som ger 5-8ggr pengarna med 8-16 kombinationer.
Men jag ska sluta att kritisera andras spel och koncentrera mig på mina egna dubblar. Jag brukar ju ändå följa mina egna tips 
Jag håller inte riktigt med dig. Alla har olika strategier att spela DD. Om man gör 12 kombinationer så kommer man många gånger inte få mera än pengarna tillbaka. Men, så som Bertil gjorde för någon månad drog in en DD som gav drygt 178 ggr, att få ett sådant odds räcker länge, det oddset får man nästan aldrig med 2-4 kombinationer.

# där kan jag hålla med dig Hafor att spelar man med större antal komber och då behålla de som inte ger pengarna tillbaka ens, blir ju lite slöseri. Och för att knyta detta till tävlingen så kanske det ska sättas en gräns för komberna annars kan det ju dra iväg ordenligt.
Det finns många som torrspelar på V75 ska du veta Hafor.
Lennart Hoa Hoa Dahlgren använder sig av en bra metod tycker jag. Dels så har man chansen att plocka högoddsarna och samtidigt så behöver de in kosta skjortan för en 10:a. Han plockar ut den han tror mest på som singelstreck och målar sedan det andra loppet. Och tydligen så har han tjänat riktigt bra på det. Ett litet tips kanske 
//Lise-Lotte
Och varför ska man torrspela V75, hur vinner man pengar då?, lika lite som man vinner pengar om man torrspelar DD.

Som jag skrev så testas nya program, upplägg etc en period med torrspel innan de betalar för dem och personligen tycker jag det är strongt att göra det - på V75 alltså.
På DD vidhåller jag att de pengar man eventuellt kan förlora inte är någon större bag MEN hittar man en komb som man tror på som också ger väldigt höga odds då spelar jag men oddsen som oftast är tycker jag är för lite med tanke på den summa pengar som går ut varje gång man inte vinner. Därför nöjer i alla fall jag mig med att analysera sporten framför spelet för pengar.
//Lise-Lotte

#11 Jag förstår mycket väl att inte alla har samma synpunkt som jag och det har jag full respekt för, men som jag sa så förstår jag inte vari intresset ligger att spela hem en DD till 5-6ggr och satsa på 12 kombinationer.
Hur som helst så var meningen bara att debattera hur jag ser på dubbelspelet. Naturligtvis inte att försöka tala om för andra hur de ska apela. Det väljer var och själv oavsett vad jag tycker!
Re: Torrspel (min egen erfarenhet)
det kan vara olika orsaker till detta Thomas. Jag har själv erfarenhet av detta då jag ville prova ett stort system över en längre tid för att se utfallet och jag inte hade möjlighet att satsa så mycket själv. Det svåra är att försöka simulera verkligheten och inte "satsa på" kameler för höga odds utan att riskera att förlora pengar. Men det var det närmaste jag kunde komma då.
Resultatet gav inte tillräckligt bra utfall för att våga köra live. Systemet var på 5000 rader (med viss reducering inräknad).
Rätt eller fel får väl var och en bedöma själv.

Hafor - diskussionen var väl hurvida det är värdelöst eller ej att lämna dubbelidé men inte spela.
Sedan kom det att handla om kombernas antal. Och som jag sagt avseende det så kan jag hålla med när komberna blir flera att då behålla dem som inte ger pengarna tillbaka kan vara lyxigt. MEN efter att ha tänkt ett varv till så även om man inte får tillbaka det man betalat så får man endå tillbaka en del samtidigt som man chansade på högre odds.
Ditt torrspel Hafor, ypperligt exempel för användningsområde.
//Lise-Lotte
Fast, jag har gjort samma sak, utvärdera ett nytt system för spel på V75 och tänkte torrspela, klarade dock inte det, om det gått in hade jag aldrig förlåtligt mig själv. jag spelade.

det är ett ställningstagande hela tiden varje dag - eller hur 
//Lise-Lotte som tycker att det är alldeles för sen sändningstid för programmet 24 så det blir nog till att spela
in det hädanefter.
//Lise-Lotte mot kudden
Vad programmet 24? Vad är det? Något nytt?
Väldig aggressivitet runt mina dubblar, trodde inte att jag kunde beröra folk så utan att debattera
Ska försöka publicera små dubblar, eftersom detta verkar vara önskvärt. Dock kommer det inte alltid att bli de dubblar som jag kommer att spela. Jag har inte koll, men det vore intressant att se hur mycket sämre mina DD:s är vs övriga. Men det är nog inte så enkelt eftersom missade dubblar, inklusive mina, inte registreras. Alternativt kanske vi skulle två strängar "DD Stor" och "DD Liten". Dock blir det nog problem ifall kravet är att allt som skrivs måste även spelas.
Det vore nog av värde att registrera alla dubblar som inte går in, då det med all nödvändighet måste bli så att små dubblar inte ger vinst i samma utsträckning som större dubblar. Frågan är ju vad man är ute efter som spelare, själv attraheras jag en låg RR. Fast då kostar det ju lite mer.
mvh
Bertil

#20 Jag riktade inte mitt inlägg mot någon person och självklart inte specifikt dig Bertil. Jag ställde en fråga om dubbelspelet och vilken strategi som är gångbar. Mitt uttryckssätt kanske inte var så genomtänkt initiellt.
Jag vidhåller dock fortfarande att man bör spela de dubblar som man presenterar eftersom det annars blir lite som att spela Monopol.
Om man presenterar sina dubblar för att delta i en tävling, för att bidra till att andra ska få hjälp (i de fall de nu gör det ;-) eller kanske för att i första hand diskutera hur man tänkt. Det lär väl dock vara upp till var och en.
Jag är dock rädd för att vi fokuserar för mycket på tävlingsmoment (utöver att vinna pengar) och ett resultat än själva diskussionen för analyserandet. Det är väl ändå i slutänden analyserandet och strategin som kommer att visa om man får något resultat ?
Jag tycker Thomas är föredömlig på det planet. Han redovisar nästan alltid en tydlig ide med omdöme etc. Själv slarvar jag emellanåt pga tidsbrist och rent slarv.
Jag personligen (min högst egna synpunkt och ingen värdering av andra!) har ingen vinning av att hamna först i en tabell som visar hur många dubblar jag satt, men jag vill absolut inte inte ta bort ett tävlingsmoment som många finner stimulerande.
För mig är det analyserandet och möjligheten att inbringa vinst som driver. Därför såg jag ingen vits med "breda" dubblar där man satsat på en favorit och många emot, där flera av kombinationerna inte ens ger pengarna tillbaka. Men detta forum är inte till för bara mig och därför ska jag försöka uttrycka mig lite mer genomtänkt i fortsättningen 
Visst var det riktat till mig och det är helt ok, jag har mycket att lära eftersom jag inte är någon större spelare. Den allmänna synpunkten på "stora dubblar" kom ju strax efter att du ställt dig tvekande till min DD på Mantorp. Visst var mitt spel yvigt i jämförelse med Ola007 och jag var den förste att gratulera honom till han hittade en så enkel lösning. Men min gick också in, vilket betyder att även om det råkade vara en storfavorit i första loppet så var dubbeln behäftad med ganska stor osäkerhet som jag antydde med den streckning som gjordes för DD2. Det fanns ju en del förslag på spel som inte gick in och det kan ju kanske vara av lika stort intresse, minst, att granska de konstruktionerna
. Ni får förlåta mig, men jag ser inte problemet i att stora dubblar bör lämna företräde för små
. Det beror väl när de väljes och som sagt jag presenterar ibland även små dubblar liksom i en V75 analys för någon tid sedan då jag täckte en >30 oddsare på tre hästar. Ibland tror jag att okonventionellt tänkande inte är att förakta. Beakta att spel mot låga odds ofta görs med knappa system, var finns då dynamiken i dessa spel?
mvh
Bertil

Jag tycker att vi lägger ned den här diskussionen nu. Var och en lämnar sitt dubbelförslag sedan är det upp till läsaren att bedömma värdet i den 
//Lise-Lotte

#23 Ok låt oss lyssna på Lise-Lotte. Vi avslutar debatten nu. Sannolikt kommer vi inte längre i alla fall.