Trav iFokus

Trav

Etikettdagens-dubbel
Läst 486 ggr
hafor
0

DD Jägersro 15/11-05

Kör en dubbel redan nu för Jägers.

DD1: 5 Dustin Diamant (1640m auto :-)
DD2: 4 Herr Faust (segermaskin i Adielssons regi - Hans tränar och Erik kör)

ThomasH
0

Jag håller med hafor att Hans Adielsson har en ny vinstmaskin i Herr Fauste som ju vann över Half Moon när han bara hade ett tillägg senat. Nu står Herr Faust mycket bra inne i loppet och slipper tillägg. Men i DD1 ser det svårare ut. Dustin Diamant har härdats i tuffa V75 lopp och ska ses som favorit. Dock så har Little Ekå dunderform och även han har tuff V75 erfanhet. Bästa hästen är dock Dan H som nu har två lopp i kroppen efter vila, bör vara mycket bättre nu om han ska vinna. Ludde vinner ju ofta på sin hemmabana och Face The Evil vet jag att han håller som en mycket bra häst. Skulle hans Viking Kronos avkomma sköta sig, trava för en gångs skull, så böra han vara med på mållinje, tänk på att Jägersro kör med vinklad startbilsvinge. Robinson Starlight är mycket snabb ut och tillhörde nästan årgångseliten förra året.

DD1: 5 Dustin Diamant, 4 Little Ekå, 1 Robinson Stralight, 6 Dan H, 8 Face The Evil DD2: 4 Herr Faust

hafor
0

Din analys av DD1 är mycket tydlig och jag håller med dig. Jag valde 5 Dustin Diamant av 2 skäl, det ena spår 5 på 1640m auto (kan ej bortse från detta) och det andra därför att han gjort heroiska lopp då han fått vara med direkt där framme (sämre från bakspår).

Vill dock påpeka att jag av princip har mycket svårt att välja hästar med så tarvliga kuskar som Little Ekå har. Hästen är säkert bra, men kusken ger jag inte mycket för. Minns hans "säkra spets-runt-om" på V75 tidigare i år med totalt fiasko.

Dustin Diamant behöver inte få spets för att vinna, han kan plocka ner de flesta från dödens också!

Det betyder inte att jag är 100% säker på att han ska vinna, men där träder min vinststrategi in. Ta ställning när det finns bra läge och gå in med större summa. Vid eventuell förlust blir summan ändå inte större än vid många hästar. Vinsten (om den kommer) blir däremot betydligt större

ThomasH
0

Bra strategi hafor. Min strategi när spelar DD att i stort sett bara spela för en 10:a, garderar därför upp en svagare favorit för att få runt 15-40 ggr pengarna, vilket är en bra betalt om man spelar för 20-60 kronor. Risken är givetvis att bägge favoriterna går in, och jag får nätt och jämt tillbaka pengarna. Men hittills har det gått ganska bra.

Håller med dig på att Dustin Diamant kan vinna detta, och att Kusken bakom Litle Ekå inte är ett geni. Men om jag av hela mitt hjärta trodde att Dustin Diamnat skulle vinna, då skulle inte jag spela en DD i dag, två dunderfavoriter och jag måste satsa minst 50 kronor för att det ska bli någon vinst att prata om. Oddset på Dessa två är just nu 53, och ja får bara tillbaka mina pengar. Då chansar jag heller på roliga odds för mina 50 kronor, men det är jag, är det inte det som är så roligt med trav, vi har alla lite olika strategi?

hafor
0

#3 Helt sant Thomas. Jag vägrade att spela dubblar som hade odds under 10ggr tidigare. Ända tills jag pratade med en bekant och lyssnade på hans DD-strategi. Sedan kanske jag inte ännu har lärt mig att urskilja dessa "säkra", men det är en annan femma. Strategin är det inget fel på Flört

Vi kan konstatera att han finansierar både sitt V75-spel och går med vinst på DD-spel. Det betyder inte att alla automatiskt blir vinnare med samma strategi, men jag tror att strategin är viktig. Gäller i och för sig V75 och andra spel också.

Var och en ska självklart välja det som känns bäst för en själv. Men jag tycker det är intressant att diskutera varför också Flört

ThomasH
0

Håller med dig, att diskutera andras strategier är det som får oss att tänka hur vi själva spelar och viktigast att man har någon genomtäkt strategi. Jag brukar välja din strategi när jag tycker att en given vinnare är för dåligt spelad på DD-spelet, men vanligare är att jag garderar upp en i mitt tycke svag favorit. Nu kanske inte Dustin Diamant är en svag favorit, men oddsen blev för bra på de övriga, så kunde inte avstå att gardera. Jag kommer säkert får stå där med en lång näsa och en vinst på 3 kronor.Skrikandes

hafor
0

Loppen ska köras först Thomas Flört

Det är ju inte klart att Herr Faust vinner DD2 heller även om sannolikheten är stor. Jag tror i alla fall att loppen kan bli ganska roliga att titta på. Därefter har vi Valla imorgon med V65 och ny dubbel

hafor
0

Appropå strategi. Jag har 2 huvudstrategier som jag lovat mig själv att följa så ofta som möjligt.

S1 Med säker spik (så säker som man själv kan tro på) och möjlig rak dubbel, dunka!

S2 Vid "magkänsla" (den måste vara "äkta") på en klar outsider så som det känns att den bara måste vinna, måla alla hästar i andra loppet och stöt extra på favoriten om han är värd det förtroendet.

Strategi 1 har jag lyckats mindre bra med hittills men det tror jag beror på att jag fortfarande inte riktigt "gillar" odds under 10ggr. Det är en omställning jag måste igenom. För många missar i förhållande till träffar.

Strategi 2 har jag fått in kanske 10 st under de senaste 2 åren och mellan 150ggr-800ggr pengarna. De flesta under 2004 av någon anledning och nästan alla under "blöta" säsongen. Som mest 16000kr vid ett tillfälle. 

Däremellan "chansar" jag på tillfällen när hästar jag gillar/sett som verkade bra senast startar. Då blir det ofta 2-5 hästar och helst spik i andra. Aldrig mer än 8 kombinationer. I så fall låter jag bli, känns för osäkert för min egen känsla. Men det är knappast att räkna som en strategi. Om jag bara skulle vara disciplinerad och följa strategi 1 och 2 så skulle det bli för sällan och därmed för tråkigt Flört

Därutöver tror jag också man kommer in i "flytet" under vissa perioder då det mesta verkar stämma. Då ska man rida på den vågen.

hafor
0

Nu har jag hamnat i ett dilemma. Jag har precis fått ett tips om en rak dubbel på 11 Paleman Hill och 4 Herr Faust, men jag har ju naturligtvis redan spelat 5 Dustin Diamant och 4 Herr Faust som jag angav från början.

Hmmmm…. jag gillar inte att gå emot mig själv när jag tror på den. Samtidigt är min källa vanligen väldigt väl informerad och brukar inte komma med tips som helt saknar bra underlag. Halvhyggligt odds är det ju också, men jag har svårt att se hur Paleman Hill ska kunna ta sig förbi Dustin Diamant från spår 11 (eller 10 pga strykning) på 1640m……………………..Fundersam

Ola007
0

min dd

dd1: 6

dd2:4

Lise-Lotte
0

Jag väljer att gå emot båda favoriterna. Dustin D är bra när han är bra men borde varit bättre senast. Distansen tror jag inte är hans bästa och han kommer att få svar initialt. Visst går bakifrån men jag tror och hoppas att Blixt Pointer sitter något hack bättre.

Herr Faust tid på distansen imponerar inte och Half Moon som han slog senast gick 1,16,8 mot Herr Faust vinnartid på 1,17,4. Tror inte heller att Erik får möjlighet att dämpa tempot helt heller så gänget på bakspår hinner fram. Japa´s D klart intressant, Saco verkar Puro tro en hel del på. Half Moon som sagt de gör inte om några misstag liksom Lutin N.

DD1; 3 Blixt Pointer

DD2; 6,12,14,15

//Lise-Lotte som spelar idag Flört

hafor
0

Otur Ola007. Hade varit snyggt med en rak till fint odds!

DD1: 6 Dan H (v-odds 21,48)
DD2: 2 Arran Kämpe (v-odds 129,13)

Herr Faust blev 2:a så det var nära vill jag mena. Bra tips, synd att den inte gick in.

Det drag jag fick idag var nog inte heller helt fel. Paleman Hill blev också 2:a i DD1.

Thomas hade definitivt rätt att Dan H var bästa hästen i DD1. Vann överlägset.

Men vem kunde hitta Arran Kämpe i DD2 ????

Otroligt nog gav dubbeln "bara" 906,83, med tanke på vinnaroddsen för respektive häst menar jag.

Ola007
0

Nä, den var inte lätt att hitta, men man får väl endå  tacka thomas

för ett bra tips på dan H .

Var dessutom 1 häst från att vinna på v-5 :an.

4 rätt gav 4373 kr, ínte dåligt för att vara utdelning på 4 rätt

Satte åtminstone Lunch dubbeln dag, så jag har inte gått back nåt idag iallafall.

Lise-Lotte
0

Oj vad nära det blev Ola men skönt att du fick lite utdelning endå. Grattis!

Själv kanske jag ska syssla med avslag på favoriter Hemlis;

Zoccer Wadd, Dumle Loss, Prince Valliant , Dustin Diamant  och Herr Faust

//Lise-Lotte

ThomasH
0

Att hitta Arran Kempe var omöjligt och tur hade han, vi glömmer honom. Däremot så borde Herr Faust kunnat bättre med det tempot, han tröttnade rejält på upploppet. Dan H var kraftigt förbättrad mot senast och så bra ska han vara när han håller lagom form, 1640 meter är hans distans.

Mycket synd Ola, men vi tar nya tag imorgon, fina tävlingar på valla.

hafor
0

#13 Jo det kan man säga att du verkligen har lyckats med den senaste tiden Lise-Lotte Cool

Men den här gången kan man inte säga något om Dustin Diamant. Vem räknar med att man ska få en häst i 3:e spår utanför sig redan efter 300m och vara där resten av loppet ????? Conrad satt ju med absolut okörd häst in i mål.

Alltså den kusken Jan Hansen får nackhåret att resa sig. Jag tycker verkligen synd om ägaren till Little Ekå. Det måste vara mycket pengar den kusken sumpat bort. Vilken makalös häst som gick så bra trots 3:e spår nästan hela loppet. Även Face The Evil var mycket bra i dödens hela vägen men lyckades ändå bli 3:a - passas till nästa gång.

Samtidigt var ju Dan H's spurt av bästa märke. Kusken påpekade att han inte trivs i dödens och tog det därför lugnt i starten, samtidigt som farten var bra i loppet. Perfekt kombination idag. Kan alltså dock inte göra grovjobbet själv.

I DD2 fick vi se lite av den svaghet som många stayers har idag, Herr Faust körde i mål med mycket krafter i mål knappt slagen av Arran Kämpe som liftat med i rygg hela vägen. Herr Faust fick fuska bort nästan 2 varv, men har ingen speed. Annars borde han vunnit loppet superenkelt. Jag tror mer han skulle tjänat på att hålla rätt bra tempo hela loppet. Men det är lätt att vara efterklok.