Jorma Kontio, LÄS !
Jorma Kontio lyckades vinna båda BS finalerna, vilket var en skräll, dunderskräll.
Den mannen kommer man ALDRIG rätt på.
Roi d'Inverne var ute mot ett klenare gäng denna gång, fick spets och tämligen ganska ostörd där, var NÄST SIST i mål. HAd egivetvis spelat DD på den, dock bara inte den.
**Jag lovar att jag ALDRIG komme rha med Jorma på något system….
Aldrig ens ha med fanskapet….Oavsett hur stor chans han har.
Har aldrig tror jag, aldrig vunnit när jag haft honom, men annnars passar det bra.
**Har ingen annan ungefär samma Tankar om honom ?

Rikard, har du käkat taggtråd? ;-)
Jag tycker du är lite osaklig nu. Jorma har inte vunnit så många lopp han gjort genom att köra dåligt. Däremot har han en svag statistik just nu och framför allt på V75. Så nuvarande form kan väl knappast ses som bra (för att vara lite snäll ;-)
Men även Björn Goop, Erik Adielsson och andra toppkuskar har perioder då de kör bort favorit efter favorit och sätter någon skräll i stället. Det är sådant vi får leva med som spelare.
Vi får helt enkelt gå mer efter deras form kortsiktigt, dvs de senaste 10 veckornas statistik för att se om de kanske är "lite under isen".
Robert Bergh är ett annat exempel på kusk som iblnd halkar ner rejält i segerprocent för att senare bli rena segerfantomen.
Btw, Roi D'Inverne var ju knappast segeraktuell oavsett vilken kusk du satt upp bakom honom igår. Den hade ju inga segrar på 11 starter i år. Vad fick dig att tro att han skule vinna V75 med usel form och tvivelaktig segervilja ?
Nej Rikard, du som visat fin analysförmåga så många gånger får nog tänka om en aning i det här fallet och bli lite mer objektiv när det gäller kuskar :-D
Tycker att Jorma kör bra alltid, inte hans fel att hästarna är dåliga.
Hafor, tycker du är lite väl ute och cyklar nu, Roi D'Inverne kunde mycket väl varit favorit i det loppet, han har varit ute mot bäst motstånd av alla som startade och gjort bra ifrån sig ofta, då kunde inte silochnubbe vinna sista loppet?han hade bara 1 vinst. Born to dance kunde inte vinna på V65 i veckan pga han hade inte vunnit detta året.
Det resonemanget håller absolut inte, det gäller att kolla vilka hästar dem har möt.
Jo men gäller att kolla upp hästens vinnarskalle med, exempelvis Butterfly Player har varit 2:a 8 gånger och 3:a 3 gånger men aldrig 1:sa på 17 ? Starter… Tror man på vinst då ? NEJ !
jo, går han in och möter sämre hästar än han gjort i alla dessa starter(kulltoppen) så lär han ju ha bra chans direkt. Är ju oftast inte frågan om vinnarskalle utan motståndet och startspår, en del hästar startar ju från skitspår HELA tiden tycker man, inte konstigt dem inte vinner då.
Du verkar inte tro något på vinnarskalle ?

#3 Nja, Nijo nu tycker jag nog att du är ute och cyklar lite själv ;-)
Roi D'Inverne har startat 6 gånger på V75 under 2006. Det har givit följande resultat:
0 segrar
2 2:a platser
2 3:e platser
2 oplacerad (varav de 2 senaste på V75 är just oplacerad)
Alltså har han inte lyckats vinna varken i Klass I eller Brons under detta året. Nu var det dags för Brons igen och formen var bevisligen inte bra. Vem är det igentligen som är ute och cyklar??
Roi D'Inverne är en typiskt överstreckad häst i V75 sammanhang. Har stått i mellan 4,80 och 6,30 i vinnarodds under sina V75 starter förutom Bronsfinalen 30/9 då han hade spår 10. Då stod han i 19,70 vilket sannolikt var ett mer rättvisande odds.
Håller helt med dig Hafor !
sedan är ju varannan start nästan mot kulltoppen och dem är ju nästan guldivision med sin kapacitet, men jag förstår att du inte räknade in dem loppen eftersom då hade min förskönande statistik pajats av Roi D'Inverne!

Måste hålla med Nijo denna gång. Att INTE ha vinarskalle är när hästen stannar för att den vill ha sällskap i mål, inte tar i när den blir ensam. Alltså inte samma sak som att komma tvåa bakom hästar som Vala Boko, Foretta och Quantum Joyride. Det handlar mer om att kanske hästen inte är lika bra som dessa helt enkelt.
Beträffande Roi d'Inverne som inte presterar när det gäller: Kan det möjligen vara så att Robban använder sig av fel förberedelser just på den här hästen?! Hästen kan ju knappast veta om den är favorit eller inte och springa bort sig därav.
Men en häst emd dess platsprocent och sedan såpass låg vinnarprocent … hatar jag. KAN inte fatta varför jag lirade den i lördags med Kontio, helt ofattbart.