Avslag
måste vi ju ha idag också.
Avd 4) 3 Dreamship har fått massa streck på sig nu och vad är det baserat på - jag ser inte många 1:or i raden och erfarenhet av tuffa kamrater har hon inte heller. Streck% är baserat på att hon var "heroisk" i tredje spår senast. Är hon så bra att hon ska vara favorit här?
Avd 6) 2 Ligne Droite andrahandare som gjorde ett kanonlopp från dödens senast efter 5 månaders frånvaro. Nu har jag ingen statistik att redovisa mer än mina egna iaktagelser och stämmer de som de gjort 8,9 gånger av 10 så kommer loppet att sitta i benen idag.
Avd 7) 1 Victory D´Or okey form men det finns kanske en anledning trots allt att han har hög platsprocent. Sista avdelning brukar väl oftas vara den sista för många att hämta hem pengar de missat i de andra så visst brukar man köra för seger i större utsträckning här. Tror inte att han står till mål men man har ju haft fel förr 
Lycka till nu alla med miljonerna nu försöker vi ta hem en stor del av kakan!
//Lise-Lotte

2 av tre inte så illa. Men "borde" varit tre av tre mest för hästen skull - han håller inte länge om man ska köra honom så här Ligne Droite. Den här typen av styrningar av hästar gillar jag inte 
//Lise-Lotte
Hmm, han är mycket stark, dessa lopp gör han jämt, Lise-Lotte

Jag har följt Drutten lite, som han kallas för, pga att en delägare som brukar skriva på ett par travsajter. Och visst är hästen stark men denna typen av styrningar oavsett gillar jag inte av den anledningen att det för mig inte är att köra häst. Jag tycker att det är att köra och utnyttja hästens främsta egenskap på max och det genom hela loppet och så blir det tufft mot slutet. Vissa hästar blir övertända och det brukar synas ex Vamos men Ligne ser inte sådan ut utan att allt går på ren styrka.
//Lise-Lotte
Jag tycker att hästar som har styrkan som sitt vapen ska köras så, det är deras chans att vinna då de aldrig kan vinna på speed. Titta på vinnaren av DD igår, Royal Will, jag såg när han skenande på Solvalla den 12/11. Han spring 8 varav runt valla innan någon kunde fånga honom. Ingen trodde att han skulle kunna trava igen detta år. Men, se de 8 varven gjorde honom bara gott, så överlägsen som han var på Axevalla, mindre än en månad senare.
Rätt Thomas!
Se bara på friidrotten. Paula Radclif kan bara vinna genom att dra sönder fältet och aldrig i en spurt. Men trots vansinnestempo på 5000m ena dagen kan hon springa mot nya konkurrenter och lika hårt tempo på 10000m nästa dag.
mvh
Bertil

Paula är en människa som själv känner sin kropp och kan säga ifrån när det inte känns bra. En häst går sönder.
För Red Chili´n gick det inte lika bra att skena runt banan.
Nåväl man kan inte tycka lika jämt 
//Lise-Lotte
Lise-Lotte, skillnaden är att Piraten är inte mera stark än speedig, en sådan häst ska inte köras så som den tokiga kusken gör. Vi ska inte jämföra päron och äpplen.
Härlig diskussion! När vi ändå är på ämnet, tycker du att det är just när Örjan sparar hästarna åt Hultman så snart han inser att han inte kan vinna? Det händer ganska ofta, han kör inte för 2-5 plats då segren inte kan nås, han lägger sig.

Nu jämförde jag väl inte äpplen å päron i hänseende hur de körs utan hur de mår efter en skentur
(som svar på Royal Will). Sedan att hästen skulle behöva en kusk i loppen absolut.
Hultman och Örjan nu var ju mitt inlägg avsett min reaktion över hur visa hästar körs och då ur hästens perspektiv som negativt.
Men vad det gäller Hultman så har jag väl en helt annan syn, han sparar inte på sina hästar. Och det gillar jag inte heller men det är en annan diskussion
. Men jag kan inte säga att jag reflekterat över att Örjan lägger sig utan det ser jag mer som Örjans körsstil och att han lyckas vara på plats när "luckan" kommer och lika många gånger har han turen på sin sida. Och så tycker jag nog att han har väldigt svårt för att ändra taktik mitt i loppet, antingen tjurrusar han då eller backar. Men att det sker mest med Hultmans (backningen alltså), gör han?
//Lise-Lotte som får uppta vidare diskussion imorgon för nu måste jag sova 
Ja, jag har just studerat hur Örjan kör åt Hultman, med order förtårs, när han inser att han inte har häst nog att vinna så backar han invändigt och sparar hästen. Det är säkert mycket bra för tränaren, men hur bra är det för oss spelare? Jag tycker att diskussionen är relevant med tanke på hur du misstycket om styrningen av superstarke Ligne Droite. Ska kusken alltid tänka på hur hästen ska må till nästa start, eller ska han ge allt för att vinna?

Man ska köra hästarna med sunt förnuft och tänka på att det är levande varelser man sitter bakom, äger, tränar och inte ett medel för spelaren att tjäna pengar på. Däremot är det är en sport som man kan spela på.
Och som sagt gasen i botten genom hela loppetstyrningar gillar jag inte att se och nu har hästen efter 5 månaders bortavaro fått två stenhårda lopp. Hästen beundrar jag som gör det jobbet men inte hur man som tränare/ägare/kusk resonerar. Det är min syn.
Att backa sist och totalt ge upp loppet är naturligtvis inte bra för spelet och det finns också en regel att man ska köra för bästa möjliga placering - då utifrån vad man känner att man har att köra med utan att pressa max ur hästen. Men det vet vi ju att just den regeln varken fungerar bland kuskarna eller när fall ska synas. Läs Janssons styrningar som varit uppe på tapeten.
//Lise-Lotte