Tjejer?
vad tycker ni här på trav i fokus om tjejer inom travet å då menar jag inte som hästskötare?
Jag gör ingen skillnad mellan en kvinnlig eller manlig kusk, huvudsakligen är att de kör bra. Det finns många mycket duktiga kvinnliga kuskar med kanska Kajsa Frick som de främsta. Men, det många fler mycket duktiga kvinnliga travtränare där kanske Catarina Lundström är det främste, som dessutom ju har vunnit de största lopp som en kusk kan vinna, Prix d'Amerque.
Tompa!!!
Cattis har väl aldrig vunnit Prix d'Amerique som kusk???, men som tränare ja. ;o) Den enda kvinnliga kusk som vunnit PdA är Helen Ann Johansson med Ina Scott.
Rätt Lars M, felskrivning av mig, jag menade tränare, som jag sa att hon var en av de bästa kvinnliga tränarna.
tycker att du skrivit tränare klart och tydligt, Thomas.
mvh
Bertil
# Konstigt Bertil… Jag läser kusk på sista raden….
Ja, ja det var en felskrivning, på slutet. Men även om Helen Ann Johansson har slutat så kan vi ju nämna henne som en framgångsrik kvinna som ju vann Prix d'Amerique som kusk
Detta är min åsikt om kvinnliga tränare och kuskar.Den erfarenhet som jag har när det gäller kvinnor och hästar är att hästarna får ett helt annat förtroende för en tjej än vad en kille får.Killarna är för gåpåiga gentemot djuret,och därför blir det en viss osäkerhetstjänsla från hästen.Dom kvinnliga är mycke varsammare och mjukare i sitt uppträdande,och därför byggs det upp ett helt annat förtroende dom emellan.
Tankar från akeb om detta
Rätt och riktigt, LarsM!!! Varför gick jag in i denna debatt ;-))
mvh
Bertil

Det finns många duktiga kvinnliga och manliga tränare och kuskar. Det krävs mycket av alla dessa personer för att hålla sig på topp.
En travkusk måste resa oerhört mycket under ett år vilket kan göra det svårare för många kvinnliga kuskar att satsa så lång karriär som det krävs för att bli så framgångsrika som de absoluta toppkuskarna gör idag. Det betyder dock inte att det nödvändigtvis är de kuskar som ligger i topp på antalet segrar som bör anses som de skickligaste tycker jag. Det är bara så att de får flest chanser till styrningar och därmed också chansen till flest topphästar.
Vad beträffar tränare så finns det många oerhört duktiga kvinnliga tränare och manliga tränare, men även där så har det i första hand blivit så att hästägare har satsat mest på manliga tränare av någon orsak.
Hur som helst är det ett mycket krävande jobb och i synnerhet för de som både tränar och kör själva. Oavsett så krävs det mycket av både manliga och kvinnliga kuskar/tränare. Det krävs ett stort intresse och en enorm vilja att verkligen satsa på detta för att lyckas. Dessutom skadar det inte att ha turen med valet av unghästar också. Välstammad är inte alltid bäst. Stöd från rika hästägare skadar inte heller ;-)

Tjejer har ofta bättre körhand äv vad de manliga kuskarna har. Kvinnor i allmänhets är mycket mer varsamma. Tar allt med ro och det gillar hästrarna. Speciellt det som är heta och svårkörda. Män är så starka i allt det gör. det atr så hårda tag i munnen på hästen. och dte är inte alltid hästarna gillar det!
Våga spela på det kvinnliga kuskarna, även om de inte är betrodda.