Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 1124 ggr
Hannna
0

Jocose dopad!

Jocose har lämnat ett positivt dopingprov efter segern i Europaderbyt tidigare i höstas. Jocose kommer fråntas segern och ägarna blir av med första priset på drygt 2.1 miljoner kronor.

Mycket tragiskt…

hafor
0

Var finns info om detta? Det skulle ju innebära en tragedi!!

Det här måste vara ett rent sabotage! Jag skulle inte bli ett dugg förvånad om fransoserna medvetet kontaminerat området som Jocose befann sig i!Skrikandes

Fy f-n va orättvis travvärlden är. Jocose som haft ett så fantastiskt år och utan en minsta antydan till någon form av doping. Första start i Frankrike och pang så visar han spår av ämnen som Travkompaniets vetrinär inte ens använder! Hur skumt som helst! Jag hoppas sista ordet inte är sagt i denna tragedi. Upprättelse är det minst man kan begära!

Jag är helt övertygad om en fransk konspiration. De kunde helt enkelt inte acceptera att en svensk häst vann Europaderbyt på fransk mark. Det stinker om denna dopning och då menar jag inte från svenskt håll!

Nu får travsporten verkligen ta tag i detta med kontaminering av hästar annars kommer hela travsporten att falla sönder!

Rickard007
0

Samma fråga ställer vi oss nu igen, medveten eller omedvetet ?

Tråkigt är dessutom att 1:a i mål var en svensk häst, 2:a i mål var en fransk häst, 3,4,5 var svenska….alltså får ju den franska hästen vinsten…

hafor
0

Usch, det här förstör hela min söndag!

Om denna dopningdom står sig så kommer jag att lägga av med trav. Jag har haft Jocose som min favorithäst ända sedan han blev 3:a i Kriteriet 2005. Min lilla andel i Travkompaniet skaffade jag bara för att få komma med i sällskapet runt denna häst och även få lite närmare information om de hästar som ingår. Men huvudorsaken var Jocose.

Ekonomiskt tjänar jag inte ett öre på min lilla andel och det har heller inte varit skälet. Ett billigt ägande och deltagande helt enkelt. För 900kr har jag fått ta del av alla händelser som rör Travkomaniets hästar. Jag har också fått möjlighet att delta tillsammans med övriga i Travkompaniet vid travloppen, men tyvärr inte kunnat de datum som funnits till hands.

Nu känns det bara tomt. Allt saknar sin mening med travet. Visserligen är travet fortfarande ett sätt att försöka vinna pengar, men som travsport betecknat har den helt tappat sin mening för mig. Jag kommer i alla fall aldrig att mer skaffa travhäst.

Framtiden för travsporten är definitvt hotad som jag ser det. Det finns ingen anledning att längre hålla på med detta när man inte kan lita på någon längre och med dessa superkorkade dopingregler så kan snart ingen hästägare eller tränare klara av att fortsätta. Det går inte att skydda sig helt enkelt.

Idag är en riktigt svart dag för travet!Ledsen

Nijo
0

Jo, det är mycket tråkigt, särskilt när denna underbara häst äntligen fick vinna ett stort lopp också blir han fråntagen det.

men det är svårt, hur man än vrider o vänder på reglerna så blir det fel på något sätt…….

Rickard007
0

#4, Nej Hafor, du får inte sluta med travet och här på forumet. Du låter lite som Kari lät, precis när det inträffat så är man som mest besviken.

Egentligen är det konstigt att inte fler hästar "råkar" bli smittade av andra, och då menar jag när dte inte är meningen på riktigt.

hafor
0

Vad jag igentligen menar är att jag inte kommer att ägna någon egen kraft på själva travet. F.r.o.m. nu blir det bara för att vinna pengar, oavsett om det står V75, stryktips eller Lotto.

Jag sk-ter i allt övrigt inom travsporten. Den har idag berövat mig allt som jag kände i och med denna händelse. **Jag kommer aldrig mer åka till en travbana eller äga häst, det skriver jag under på här och nu!!
**
Mitt skrivande om själva travhändelser på TiF kommer enbart begränsa sig till spelandet. Hästarna i övrigt sk-ter jag bokstavligen i!

Nu är det bara som ett sätt att försöka tjäna pengar, resten har ingen som helst betydelse för mig.

Samtidigt vill jag passa på och be alla på forumet om ursäkt för mitt ordval, men jag kan inte uttrycka det tydligare än jag redan gjort.

Bertil
0

Hafor, du har mitt fulla stöd vännen!!!

Det som hänt, medvetet eller ej är ju bara för trist. Det gäller att skapa rutiner så att ev. förväxlingar (man kommer sannolikt att skylla på det) inte sker. Att säga att "detta berodde på olyckliga omständigheter" har jag ytterst liten förståelse för…det gällerv att se om sin rutiner!!

mvh
Bertil

Rickard007
0

Hehe det låter lite som om världen gått under för dig Hafor … Men men du repar dig nog snart, iofs har du ju skrivit på ett avtal att aldrig besöka en travbana eller äga häst. Men Kari sa att han skulle sluta med travet…..

Bertil
0

Kari har ju råd med sådana uttalanden eftersom många fjäskar för honom och han vet att de i nästa andetag ska be honom att fortsätta…en liten skruttränare i utmarkerna skulle man använda för att statuera exempel och genom religering göra honom/henne till dynggrepsansvarig…

mvh
bertil

Tyfon
0

Inget illa ment Hanna hoppas du förstår det. men tycker det var väldigt FJantigt av Lähdekorpi å säga så. Fårlåt Hanna  Kari är en jätteduktig tränare

Rickard007
0

Men vi fjäskar för Hafor ;)

Tyfon
0

om du syfftar på att jag fjäskar får någon så kan jag ju säga att jag fjäskar inte för någon

Rickard007
0

# 13, Nej det gör jag inte, du som kan så mycket borde väl fatta det ? :O

Tyfon
0

ok vad bra å jag kan inte specellt mycket om spel men deremot kan jag jäkligt mycket om ta hand om hästen å träna hästar

Rickard007
0

Haha jag diskuterade väl inte spel utan hur man läser på detta forum. Om du läser denna tråden igen kanske du fattar åt vem jag skrev ?

Tyfon
0

har du ens någonsin kört en häst?

Rickard007
0

Nej men vi diskuterar inte hästkörning om du inte fattat det, har du nånsin satt V65 ?

Tyfon
0

jadå både lajv å på tv

Nijo
0

vad har det med saken o göra?

jag har personligen kört, riddit och tränat travhäst/travhästar då familjen var aktiv inom travet, nu är det bara spel som gäller.

Rickard007
0

Satt = Att man har haft 6 rätt på V65
Sett = Att man tittat på loppena.

Tyfon
0

nä för jag spelar inte

Rickard007
0

Exakt,

Tyfon
0

nä för jag e bara intreserad av å köra häst önskar jag kunde sluta skolan nu å bara köra häst hela dagarna

hafor
0

Kanske är bäst att avsluta diskussionen kring mig och denna dopningsaffär. Jag skrev inte för att få sympati från någon. Jag skrev bara för att det var precis så jag känner för travsporten. Det var inte bara denna dopninghändelse som fått mig att fundera. Redan långt tidigare har jag funderat på hur jag ska ställa mig till travet. Men Jocose dopningsärende berör mina personliga känslor för hästen och därmed även travsporten. Det var sista droppen kan vi säga.

Sedan vill jag också påpeka att jag inte gärna vill bli jämförd med Kari Lädherkorpi. Hans reaktion och min har helt olika förutsättningar. Han har det som leverbröd och jag har tidigare haft det som fritidsintresse. Jag berörs inte ekonomiskt av denna händelse, men i högsta grad känslomässigt.

Nu avslutar jag disksussionen om mig och denna händelse. Tack.

Hannna
0

#11 Folk får väl tycka vad de vill om saken, jag tror inte man själv kan förstå hur det är om man inte själv blivit drabbad, så visst det finns säkert många som tycker att han är "fjantig". Men han skapade i alla fall en debatt hurvida icke-prestationshöjande preparat ska gå under samma kategori som ex. anabola steroider och smärtlindrande preparat.

Rickard007
0

Diskussionen är avslutad !