Sveriges 10 bästa Kuskar ?
Ja skriv de 10 bästa kuskarna som ni tycker….
**Björn Goop,
Erik Adielsson,
Örjan Kihlström,
Ulf Ohlsson,
Åke Svanstedt,
Robert Bergh,
Tomas Uhrberg,
Torbjörn Jansson,
Stefan Söderkvist
Ludde
Ingen direkt ordning… tror att de är dessa 10 jag tycker är bäst.**
Adielsson, Svanstedt, T.Jansson, Bergh och ibland Ludde och Khilström, dem kör fortfarande bort för många favoriter.
Min lista är:
Erik Adielsson
Björn Goop
Thomas Uhberg
Torbjön Jansson
Örjan Kihlström
Ludde
Hans-Owe Sundberg
Robert Bergh
Åke Svanstedt
Jorma Kontio
Av dessa ska vi skicka en extra eloge till Hans-Owe Sundberg, Ludde, Robert Bergh och Åke Svansted, ety idag är det inte många som både tränar och kör.
Ja, det stämmer Tomas även om jag inte tycke rtat HO Sundberg platsar på top 10.
SEdan kanske någon undrar hur jag inte kan ha med Jorma Kontio …. Han bränner ellt och lite till. HAr bara förlorat pengar på den mannen. Komemr ALDRIG mer spika honom. Oavsett lopp.
hehe, samma princip har jag om Björn Goop. SPIKA ALDRIG DEN MANNEN
Hmm Goop gillar jag.
Goop är den sämsta vi har! körde bort ännu en seger idag med What A Man! lägger sig 4:e invändigt!!!
Lite ålderstigen, men Lasse Lindberg har verkligen varit vass utan att ha haft den yppersta eliten i stallet. Däremot är det många "slaktmässiga" travare som han fått ordning på och som kunnat återgå till tävlingsbanorna igen.
mvh
Bertil
Tar man en dubbelseger på V64 så imponeras jag, jag menar Hans-Owe Sundberg
Japp, och det utan att ha ett "jättestall" att ösa ur!!
mvh
Bertil
Nijo… Goop är sveriges bästa kusk!
Men det var märkligt kört..

hoffa! tycker det var svårt att komma på 10 st riktigt bra/ärliga/skickliga/(ger bra info om hästar) kuskar. så jag kör ner 5 st som jag rangordna med med omtyckte för mig.
#1 - Örjan Kihlström
#2 - Robert Bherg
#3 - Erik Adielsson
#4 - Lennart Forsgren
#5 - Bo Eklöf
Ojoj Brutalaccent..
Örjan Kihlström som 1:a ? Han platsar på top 10..
Men 1:a ? Den kusken i Sverige som har mest tur.. Kör så otroligt passivt. Men får ändåså lucka från 4:e inner. Måste vara den kusken som vinner överlägset mest ifrån positionerna: 2,3,4 invändigt och sist i kön då.

Stig h Johansson när han körde sendan Olle Goop å Stefan Söderkvist det finns ingen med sådan kör hand som Stefan!!!
Stefan är duktig….
Dock får han kör amånga dåliga hästar tyvärr.
MEd samma material som exempelvis Erik Adielsson hade han varit en mcyket efetrtraktad kusk.

#13 jag förstår vad du menar. men jag tycker att helheten hos honom är jätte bra. en bra kusk har ju lite tur ibland, eller ofta. det är ju bara att se på dom kuskarna som kör så att hästarna går sönder i princip, iaf kastar sig i galopp. Untersteiner och Ludde är ju experter på det. man ska köra med edt man har, sedan är det upp till oss spelare och lista ut vilka hästar det är som har kapaciteten att klara av att pressa utvändigt eller tål att hålla ut en storfavorit i spets. var det svårt att rangordna dom här duktiga grabbarna.
Jo…Och nu ska Peter Untersteiner köra Prima Stella

Ska man lista de 10 kuskar som enligt en kör bäst eller de som är b'st helt enkelt?
De som kör bästa iaf är:
Erik Adielsson, Stig H Johansson, Jorma Kontio, Peter Untersteiner, Stefan Söderqvist, Örjan Kilström, Jonny Takter, Peter Norberg, Bo Falsig, Veijo Hejskanen´
Jonny Takter kör överlägset bäst!
Veijo Hejskanen gillade jag med, men han har lagt av.
Johnny Takter likaså, men han har tagit en paus.
Peter Untersteiner? ? ? ?

Veijo ska väl köra en del imorgon nere på jägersro om jag minns rätt?
Min personliga favorit är Örjan. Sen om han kör bäst, det vet jag inte:P
Veijo Hejskanen har inte lagt av, han har tagit "time-out"

veijo har varken lagt av eller tagit time out, han kör ibland, idag tex. Hans tjej har några hästar som hon tränar och han kör ibland, och ibland kör han åt goop, med det är inte så många lopp per år han kör!
Ja han käör väldigt sällan , men int epå den nivån därför räkna rjag inte med honom.

Dagfinn Aarum
Örjan Kihlström
Erik Adielsson
Jorma Kontio
Björn Goop
Johnny Takter
Ulf Ohlsson
Thomas Uhrberg
Torbjörn Jansson
Per Lennartsson
Veijo är ganska mycket överviktig, då ska man absolut inte vara med i top 10 på bästa kuskar enligt mig.
förlorar säkert en del meter på det i loppen,
Jo men han har ju delvis lagt av, men när han vara ktiv platsade han där, likaså Stig H.
den bäste är ERIK A titta när han har spår två sitter ofta i spets eller andraytter nästa aldrig galopp
Erik är en bra startkusk, men det gör inte han till den bästa kusken pga ett lopp består av flera moment, bland annat att ta till vara på hästen kapacitet på bästa möjliga sätt och där är Örjan bäst av alla.
Uhrberg är också en mycket bra startkusk.
örjan är en tråkig fan att spela kan bli 4e innvädigt, kör bort många lopp för han är så defensiv. Erik är minst lika bra som örjan om inte bättre på det mesta utan att smyga som örjan

#25. det spelar vel ingen roll om man är tjock eller smal, huvudsaken är vel att man kan köra häst eller har jag fel?

Erki A är min absoluta favorit, nackdelen med honom är att han inte har foten i forstödet, utan när han kör så har han undersidan av foten på utsidan av fothållaren. Svårt att förklara. men det är bara för att han får ont i sin höft annars. Och detta resulterar då i att han få inte lika mycket kraft i benen att ta ner en galloperande häst.
Här har ni min sammanfattning på vad olika kuskar är enormt bra på:
Örjan Kihlström - _Vet precis vad han har att åka med. Världens bästa på denpunkten kan jag lova.
_Tomas Uhrberg, Stefan Söderkvist, Erik Adielsson - _De tre bästa startkuskarna i mitt tycke.
_Björn Goop - _Bara han som kan hållka igång hästarna på ett schysst sätt över upploppet.
_Lutfi Kolgjini - _Den bästa Offensiva kusken, utan honom hade svensk travsport varit sämre.
Ja det var en liten sammanfattnign av mig, kunde skriva dte jag tyckte viss akuskar är dåliga på, ska jag det ?_
Svenstedt borde vara på samma punkt som ludde.
Även Erik Adielsson som säger själv att han har lärt sig av mäster själv hur man reglerar ett lopp från dödens
Tycker nästan att Torbjörn Jansson borde vara med bland dem startsnabbaste kuskarna, tycker att han fixar spets med allt.
en av mina favoritkuskar
Nej för SVANSTEDT kör bort så mycket på grund av fel tempo…
gör inte ludde det också då?? hehe, dem är precis likadana.
Det är väl med kuskar som med oss övriga, vi är alla mer eller mindre olika. Oftast minns man dåliga styrningar framför de goda….och speciellt minns man goda styrningar som man inte hade täckt upp på bongen sämst (läs förträngning).
;-)
mvh
Bertil
# 37, Nej int epå samma sätt hna kjör i princip alltid offensivt medans Åke kan köra 1.18 första varvet med en stark häst som blir nedspeedad sedan eftersom dennes vapen är uthålligheten. Det är det jag menar.