Tillman lägger ribban högt
Jennifer Tillman kan blicka tillbaka på ett mycket bra år. Men trots drygt 800 000 kronor inkört och en segerprocent på 13 är hon inte helt nöjd. - Man ska inte klaga men nu tycker jag att det är dags att höja segerprocenten, säger Mantorpslärlingen.
Jennifer Tillman kom in på travets bana i unga år och under uppväxtåren i Bollnäs bodde hon mer eller mindre i sin farbrors Lars Göran Reweljs stall. 2004 gick flyttlasset till Tranås, där pojkvännen Patrik Ruiz spelar ishockey, och sedan 2,5 år har Tillman arbetat som lärling hos Jörgen Axén.
- Huvudsaken vid flytten var att komma nära en travbana och nu har jag ju nära till Mantorp. Jörgen har gett mig stort förtroende och jag har fått köra mer och mer allt eftersom. Jag har mest kört stallets hästar men har även kört en del åt andra och det är väl bäst att fortsätta göra bra resultat för att få fortsatt förtroende, säger 22-åringen, som i dagsläget inte känner för att stressa mot en proffskarriär.
- Jag har mycket kvar att lära och proffskarriären känns långt borta. Men jag vill ju inte hålla på med något annat än trav så det är klart att jag siktar på att bli proffs.
**Vad har du för förebilder inom travet?
**- Jag har nog ingen riktig förebild. Men Örjan Kihlström, Björn Goop och Erik Adielsson är väldigt duktiga och jag kämpar för att själv bli så bra.
Så du siktar framför allt på en karriär som kusk?
- Det är otroligt roligt att köra lopp och det är ju loppen man tränar för. Men jag vill hålla på även med träningsbiten och det är en dröm att träna fram en riktigt bra häst själv.
"Det kan alltid gå bättre"
Som framgångsrik lärling har Tillman inte mycket tid åt annat än trav men det är också där intresset finns. Inte ens pojkvännens hockeymatcher tilldrar sig något större intresse.
- Hästarna tar all min tid och jag går på matcher mest för att jag måste, skrattar Tillman.
- Men jag har alltid varit idrottsintresserad i största allmänhet, även om trav går långt före allt annat.
Att idrott och tävling är något som tilltalar 22-åringen är inte svårt att tro. Trots ett mycket bra år råder det ingen tvekan om att målsättningen ligger betydligt högre.
- Jag hade ju högre segerprocent förra året. Fast då körde jag i och för sig inte lika mycket lopp. Jag är inte missnöjd med året men det kan ju alltid gå ännu bättre och jag lägger ribban högt.
Två chanser på V75
På lördag har Jennifer Tillman chansen att ta karriärens första V75-seger - två gånger om. Då kör hon nämligen två Jörgen Axén-tränade hästar inom V75-spelet på Åby.
- Lajos Ufo (V75-2) blev det fel för senast. Vi hamnade för långt bak från start och sedan gick det inte att ta något. Det är tufft på V75 och jag har inga krav på vinst. Men med rätt lopp kan hon vara med där framme.
- Lajos Wurö (V75-4) fick gå en bit i tredjespår näst senast på V75 och gjorde det bra som trea. Senast mötte hon ett billigt gäng men hamnade långt bak från spår elva och var riktigt bra som trots Örebros korta upplopp rundade alla. Är hon som hon ska och går felfritt är det en häst som alltid ska räknas med chans.
**Hur stort skulle det vara att vinna på V75?
**- Det skulle vara min hittills största seger och naturligtvis riktigt roligt.
Ola Johansson
Bilden publicerad t o m 2006-12-22.
Av: Ola Johansson, Kanal 75
Datum för publicering
- 2006-12-16
Tror dock den 1:A V75 Vinsten för vänta ett tag !
Jag hade rätt, även om dte var sparat med Lajos Wurö !