Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 340 ggr
Velikij
0

Året som gick

Ännu ett år till ända, och dags att göra några bokslut! Jag föregriper travgalan genom att utse några kategorivinnare…

Årets hungrigaste: Björn Goop, sprängde en gräns som var abstrakt för bara några år sedan.

Årets  pensionär: Olle Goop körde 150 lopp mindre än vad sonen vann. 31 segrar, så få vinster har väl Goop aldrig skrapat ihop på ett år sedan han blev tränare?

Årets komet: Stefan Söderkvist, snart 50, men som haft sitt bästa år med  107 segrar och nästan tio mille inkört.

Årets "not so absent": Stig H. Johanssons frånvaro som kusk känns inte längre som en katastrof, "Lill-Stig" Adielsson är en bra kronprins!

Årets kämpe: Erik Svensson gav begreppet "vinnarskalle" en ny innebörd.

Årets dysterkvistar: Kari och Åke. 

Årets genväg: Open rail på Halmstad, förde oss ett steg närmare hundkapplöpning.

Årets paragrafrytteri: diskningsregeln för upploppsgalopp. Får vi tillbaka regeln för orent trav också nu? 

Årets navelskåderi: travjournalisternas bloggande - storhetsvansinne i spaltmeter!

Årets hälsning: Gott Nytt År!

Velikij
0

Ser nu att "årets komet" fyller 50 just denna dag - hoppas att han har det bra borta i Thailand!

Nijo
0

hehe, får nog hålla med dig på det mesta, eller allt^^

Rickard007
0

Haha Nijo, du hatar ju Söderkvist ?

Nijo
0

därav det "mesta", han är iallafall bättre än Sjunesson:)

Årets komet är annars given till Hans-Owe Sundberg, slår Söderkvist med hästlängder. tredubblat sin inkomst detta året jämfört med innan och har vunnit en jäkla massa på v75/v64.

Velikij
0

Nijo, egentligen har vi nog fel båda två om "årets komet", eftersom  både Söderkvist och Sundberg är etablerade kuskar. "Årets komet" är ju en titel som faktiskt finns på travgalan och gäller "rookies". I år slåss Per Engblom, Johnny B Karlsson, Tomas Pettersson och Daniel Redén om titeln (själv tycker jag nog att Jeniffer Tillman borde varit med där.)

Att jag utsåg Söderkvist till "komet" var alltså mer ett subjektivt tyckande från min sida. Jag håller med om att även Lill-Per har haft en bra säsong med 73 segrar på 675 starter och 7,5 miljoner inkörda. Stefan har 107 segrar på 1080 starter och 9,6 miljoner inkört, och har 11 V75-segrar mot Hans-Owes 9. Han har  dessutom vunnit Sto-Championatet, så jag tycker väl inte att han ligger några "hästlängder" efter Hans-Owe. Fast när det gäller mina "titlar" så var det mest lite lättsama funderingar så här på årets sista dag.

Gott Nytt År!

Nijo
0

ok^^ Johan Untersteiner då?? han räknas väl in som en komet, är väl den rookie som har kört in mest pengar i år???

continue
0

Gott nytt år på er alla travälskare!!!Glad

Arthur_Dent
0

Årets komet Hans-Ove?

Han körde ju lopp lika bra som idag innan Peter Untersteiners ens börjat titta efter Johans mamma…

Nijo
0

hmm, förstår inte inlägget riktigt…..

men vad gäller Hans-Owe som komet så är jag mer inne på hans resultat som tränare.

Tyfon
0

söderkvist fyller imon

Rickard007
0

Om vi snackar lärlingar så givetvis Johan Untersteiner dock väldigt tätt följd av Johnny B Karlsson.

Arthur_Dent
0

Anser att komet ska vara någon som visar något mycket bra som man inte varit i närheten av att visa tidigare. Av naturliga skäl rör det sig då ofta om yngre förmågor.

Att Hans-Ove kan köra häst lika bra som de kuskar som ligger fem i topp i landet har ju varit känt länge. Håller med om att hans framgångar med egentränat i år är strålande. Men även som tränare har han varit med länge.

Nijo
0

jo,,,men det fanns väl ingen som trodde att Hans-Owe skulle tredubbla sina siffror som tränare? känns som att han har vunnit med precis allt han tränat, fanemaj helt otroligt. Sedan har han väl aldrig vunnit så här många lopp på ett och samma år??? svårt o tro det.

Rickard007
0

Arthur_Dent har ju rätt….