Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 455 ggr
Bertil
0

V75-3 F-stad 26/9/09

**Lopp 6. V75-3 V5-5 Tvilling.
****2140:
**1 Höstbo Fredrik - Goop B 51124 25,7
2 Skogli Vill* - Austevoll G 21120 26,2
3 Korrell Stjerna* - Undem J H 21000 25,9
4 Jilly* - Kolle L A 23210 24,6
5 Gann Pål* - Berås A 15233 25,0
6 Vildvitter - Skoglund R N 41011 24,3
7 Haaga Prinsen* - Nilsen P L 20174 25,4
**2160:
**8 Amor Even* - Antonsen C 10403 23,9
9 Spangmigutten - Österberg S 3023d 25,4
10 Pajahn* - Solberg T E 01042 23,8
11 Rabb Odin* - Gundersen G V 12543 23,6
12 Lundfax* - Höitomt E 31d13 25,3
13 Perle Ole - Adielsson E 005d0 25,4
14 Stamping - Landgren B 2112d 24,3
15 Björkespik* - Tjomsland Ö 11623 25,7

TexasTour
0

Här väntar jag med spänning på dina analyser Electra Glad

Vilken av Norrmännen är bäst? Är det Pajahn? Min vinnare är Vildvitter, jag gillar även Haaga Prinsen men kusken brukar inte räcka på V75. Jag väntar med spänning på den gången hästen lyckas komma till ledningen då jag fått för mig att han skulle vara extremt gynnad av detta…eller?

Mvh TT

electra
0

Jag hoppade med flit över den här avdelningen! Skrattande

#1 Det där med Ludde vill jag nog höra en väldigt bra motivering till! Du kan väl t.ex. inte klaga på styrningen i Derbyt? Jag vet inte heller om Haaga Prinsen är tillräckligt stabil för att fixa ledningen, han känns lugnare i rygg så att han kan spurta till slut. Även om han blivit betydligt trevligare med de utrustningsförändringar som gjorts.

Höstbo Fredrik gick provlopp ihop med två-åriga varmblod i onsdags och klarade att hålla dem undan sig i alla fall - i och för sig långsamt tempo men de borde ju ändå ha spurtat ned honom. Borde dock ha haft ett riktigt lopp i kroppen inför det här.

Jag återkommer med mina norska vänner om en liten stund. (Haaga Prinsen är ju faktiskt svensk-tränad)

electra
0

Skogli Vill - jag vet inte varför han har varit så instabil på sistone, men på Solvalla var han ju underbart bra trots galopp. Nu är ju Dagfinn i Finland men Gunnar kommer att fixa det fint.

Jilly - ni som såg störtdykningen genom fältet på Valla i onsdags är väl lika förvånade som jag att hon dyker upp här, men de vet väl vad de gör och lanske var det resan som satt i benen. I mina ögon så är det väldigt mycket kuskplus jämfört med senast och Kolle känner dessutom hästen väl.

Gann Pål är långsam ut och får ofta tåga i dödens, går bra där och har bra form, stabil sak. Har aldrig startat i Sverige vad jag vet så kanske kan han gasa lite extra med pisk.

Amor Even - känns som om formen är på väg nedåt men har absolut fart så det räcker.

Pajahn - har massor med kapacitet men blandar och ger. Snabb ut och offensiv kusk.

Rabb Odin har blixtrat till ordentligt över sprinterdistans på sistone. Försvarar sig bra i ledning, men dit kommer han inte på nåt vis vad jag kan se! Första i Sverige.

Lundfax kan öppna bra och är stark och tålig. Försvarar sig sämre vid kortspurt. Täta starter kan vara minus.

TexasTour
0

Du säger att hästen Haaga Prinsen är instabil…jag hävdar att en del kuskar är bättre än andra på att hålla i hästarna. Jag säger inte att Ludde är en usel kusk men han tillhör definitivt inte en av de bättre i mina ögon.

Tack för hjälpen med kallisarna Flört

Mvh TT

Bertil
0

Sorry, men härkommer en inblandning från min sida…. det hör liksom till ;-)

Förlåt min okunskap, men mina första tips är väsensskilda från de som nämnts ovan. Nu tycker ni kanske att Bertil börjar bli jobbig… meeen det är nog ingenting mot vad panelen anser när mina tips är framlagda ;-)

Två står lite utanför resten när det gäller kapacitet OCH att sätta trynet först. Man glömmer ofta att vinstegenskaperna är den kanske viktigaste faktorn. Vild Vitter tycker jag är bästa draget i detta lopp. Inget att anmärka på vid senaste segern på Solänget utan att bottnas på det misnta vis. Enligt stallet var detta en formförhöjare. Klarar att vinna från alla lägen och det ryktas om plasttofflor (samma balans som senast).

Stamping går ju alltid lopp mot de hårdaste av de hårda, så vad skall han rädas??? Fick ju lite trafikproblem senast och det måste ju vara hästen förlåtet. Han har ju ett antal miljarder Ångström bättre läge på min tipsetta denna gång, så visst måste han abbonera på en plats i den främre träffen???? Möjligen är det uppväxlingen i upploppsmomentet som ligger honom i fatet. Så därför skanderar vi… Kör Landgren, KÖÖÖR!
- Går med skor som vanligt

Bubblar med Rabb Odin.

Pajahn är bästa lusekoftan och form är på plats. Gäller att köra till i tid, eftersom han kämpar bättre när han nosar på täten. 

Egna tankar: 
Höstbo Fredrik blir fast på innerspåret, då han är alldeles för slö i starten samt att jag inte kan tro på någon som helst form efter all bortavaro.

Jilly kanske tog illa vid sig av den långa resan senast och bör tillmätas större chans denna gång. Från stallet ropas det smygresa, men går bäst i ryggar. Det vill ju till…

Haaga Prinsen har Hejakören från stallet i rumpan när han går ut och kanske kan kan det räcka. Mycket fin form och lämpligt läge. Klarar att öppna snabbt med voltstart. Dock verkar det som om stövlarna dras på.

Amor Even ska väl streckas om man tar 5-6 bävers, men jag tvivlar på att han mäktar att vara i segerstriden.

Spangmigutten har åtgärdats och "vässats" mot 2-åriga varmblod. Svårt att säga var han står och stallet verkar inte ha någon lösning på detta heller. Ett kul och kanske förnuftigt streck trots allt, då han har ett bra track record på Färjestad (2/3)

Björkespik har gjort det bra detta år. Måste dock placeras för att få läge för sin spurtförmåga.

Blev ju alldeles för långt detta….

mvh
Bertil

electra
0

#4 Intressant, men inte hittar du väl så många med så mycket mer kallblodsrutin än Ludde i det här loppet? Han och Cato ligger väl på samma nivå när det gäller att hålla i och bära?

#5 Du behöver nog inte va rädd för att Pajahn inte körs offensivt, Tom Erik har i prinincip inte defensiv i sin vokabulär. Flört På gott och ont…

electra
0

Jag kan tjata vidare lite, var på trav i Norge igår och fick med mig från stallbacken att det är väldigt farligt att glömma Gann Pål om man garderar.

Bertil
0

Fick ju helt rätt angående Stamping, det kanske inte är så svårt det här med kallblod ändå ;-). Även om jag fegade med att dubbla upp systemet med Vildvitter, vilken inte hade sin bästa dag idag.

mvh
Bertil