Trav iFokus

Trav

Etikettnyhter-från-kanal-75
Läst 294 ggr
ThomasH
0

Kari slår sitt eget svenska rekord

Svenskt rekord i antalet tränarsegrar på ett år. Hästarna har sprungit in mer pengar än någonsin tidigare. Ändå är Kari Lähdekorpi inte helt nöjd med året. Däremot bjuder han på en klar vinnare till V75-finalerna...

I fjol valdes Kari Lähdekorpi till Årets Travtränare. Han hade ett fantastiskt facit på rikstoton med hela 49 V75-segrar. Totalt bärgade stallet 263 triumfer (svenskt rekord förra året) och körde in drygt 25 miljoner kronor.
I år han slagit rekord i både antalet segrar och inkörda pengar. Trots det är Halmstad-tränaren inte helt nöjd med säsongen. Orsaken är att V75-segrarna har sjunkit till 24 i antal.
- Egentligen är det lite konstigt. Vi slår rekord med både antalet segrar totalt och inkörda pengar. Stallets hästar har hittills vunnit 267 lopp och så mycket har ingen tränare vunnit på ett år i Sverige tidigare. Trots det får jag ständigt höra av folk hur dåligt det har gått i år, säger Kari Lähdekorpi.

Viktigt att synas i V75
- Den stora anledningen till det är just V75. Det är otroligt viktigt att man syns i de sammanhangen och att det går bra där. För gör det inte det tycker folk plötsligt att verksamheten går dåligt. Den stora massan ser inte alla de här vanliga segrarna som vi vinner.
Kari Lähdekorpi var länge i ledningen av den allsvenska tränarligan. Men sedan ett par månader är han passerad av Stig H Johansson, och nu skiljer det en miljon mellan de båda. Lähdekorpis hästar har hittills sprungit in drygt 27 miljoner kronor, och han är solklar tvåa i tränarligan.
**Hur känner du själv när du sammanfattar året?
**- Det är klart att kan man hålla den här nivån som vi har gjort de sista två åren får man vara nöjd. Men det känns samtidigt som att det finns mer att få ut av hästarna. Det gick väldigt bra i vintras och under våren, men sedan har det varit ojämna resultat under sommaren och hösten. Det är något som inte stämmer med hästarna. De har inte samma tryck som tidigare och det har avspeglat sig framförallt på V75.
- Vi har inte riktigt kommit underfund med vad det är. Ibland har de halsinfektioner, ibland är det tjocka i alla fyra benen och så vidare. Det är klart, vi byter mycket hästar som går in och ut i stallarna och det är möjligt att de drar med sig infektioner.

Hemma från golfsemester
Trots dessa "klagosånger" har det kort sagt gått riktigt bra för stall Lähdekorpi. Finländaren är känd som en pessimist och ställer höga krav på sig själv och sin omgivning.
- Det har absolut inte gått dåligt. Men jag är inte supernöjd heller. På något sätt känns det som att vi har fått jobba jävligt mycket hårdare för våra segrar än i fjol, säger han.
Kari är precis hemkommen från en minisemester i Portugal. Tillsammans med ett par kollegor och vänner har han spelat golf i tre dagar.
- Det var väldigt trevligt och med ett sådant gäng kan man bara ha roligt. Man behöver ladda batterierna ibland, säger Kari som har 110 hästar i träning.

"**Bara vinner sitt lopp"
**På måndag, annandag jul, är det dags för årets sista V75-finaler. Stall Lähdekorpi skickar upp sju hästar till Solvalla och bjuder faktiskt på ett klartecken(!)
- Copi Crown (V75-2) tror jag bara vinner sitt lopp. Han har gått jättebra på slutet och då haft dåliga lägen varje gång. Senast galopperade han visserligen precis på mållinjen och det vet jag inte vad det berodde på. Men hästen är betydligt bättre i ledningen och dessutom mycket startsnabb. Motståndet är billigare än på slutet och han borde vinna tycker jag.

Så här säger Kari annars om sina övriga V75-chanser på måndag.
- Nasdaq Boy (V75-1) tappade formen i somras men har efter det kommit tillbaka på ett bra sätt. Han har gjort bra lopp på slutet och fick ett för honom passande läge. Men nu möter han för hårda hästar och kan inte vinna. Vi får vara nöjda med pengar här.
- Joeann Nicc (V75-4) satt fast senast och hade mycket krafter kvar. Det hjälper inte här för jag tycker att hon har för dåligt läge för att kunna räcka. Plats som bäst.

Inte hittat några fel på hästen
- Finish First (V75-5) har gjort två starter efter lång vila och gjort godkända lopp. Han blir bättre och bättre men jag är tveksam om han redan nu räcker till V75-seger. Möjligen ett garderingsstreck. 
- Sir Wally (V75-5) har gjort två starter efter sin halsinfektion. Jag tycker att hästen gör bra prestationer men han är också en typisk spetshäst. Spåret är lite tråkigt långt ut på vingen och det är svårbedömt hur långt han räcker. Formen är i alla fall bra och kanske ett garderingsbud. Loppet håller inte så hög klass och man bör nog ta med båda mina hästar på kupongen.
- Prime (V75-6) gjorde flera bra lopp på raken och vi har väntat på en seger. Nu var han sämre senast och vi har gått igenom hästen utan att hitta några fel. Därför är han svårbedömd här och har dessutom ett dåligt läge. Jag tror inte att han vinner, plats som bäst.
- Giants Causeway (V75-7) är snabb ut men är bäst med ett smyglopp och kommer nog därför att släppa ledningen. Senast fick han gå i tredjespår och det pallar han inte med. Nu får han försöka smyga med till en så bra placering som möjligt, att vinna blir svårt och vi får vara nöjda med pengar, säger Kari Lähdekorpi.

Michael Carlsson

Bilder publicerrade t o m 2005-12-26.

Av: Michael Carlsson Kanal 75

Datum för publicering

• 2005-12-19