Vad tycker ni om ponnytravet?
Ska det vara en del av stortravet?
Ska man köra endast egna tävlingsdagar, eller bör även ponnysarna få finnas på vanliga tävlingsdagar? Ska man ha spel på russ travet?
Tänkte göra en röstningstråd, men vill ha komentarer om det här. Så ta gärna upp andra vinklar att diskutera.
För dem som inte vet så har STC satt krav på ponnytravet som kommer göra stora förändringar i framtiden. Till det bättre tycker någon, till det sämre tycker andra.
Man kan läsa dokumentet på sptf´s hemsida..
länk till sptf´s hemsida.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus

Kanske borde du ha gjort en röstningstråd, även om jag tror jag vet hur spelarna tänker…
Jag tycker definitivt att de insprängda loppen ska finnas kvar, enda sättet för ponnybarnen att synas utanför ponnykretsen, eller hur?
Återkommer m fler åsikter när jag har tid, är ganska frågande till åldersgränserna bland annat.
jaaaaa
Ingen som tycker något om ponnytravet? Hur ska stortravet få in nytt folk om inte ponnytravet finns?
Några tankar kan ni väll försöka komma med?
Har ni sett något ponnytrav lopp?
~ Anneli ~

#4 Så du menar att ponnytrav loppen lika gärna skulle kunna bytas mot en pause?
har du någon fundering på hur man ska skola upp nya Björn Goop mfl om inte ponnytravet fanns?
~ Anneli ~

6# Jag har inget emot ponnytravet. Men de loppen kan väl köras som bygdetrav eller ngt liknande.
Så du tror Björn Goop vart den han vart pga av ponnytravet?
Sov du under hans första år i sulkyn?
Då hade han inget från ponnyloppen i sin körstil.
Han tyckte nog det var kul att få köra Corvettes istf Saab v4a…;)
Björn var bara ett exempel då han absolut inte är ensam om att komma från ponnytravet och stanna i stortravet. Och ja, det var ett dåligt exempel ber om ursäkt för det, och ja, jag sov nog då… under hans första år i sulkyn…
Björn skulle säkert bli den han varit utan ponnytravet… Han har ju iaf rätt pappa. Men alla andra då? som inte har travtränare som pappor? Vart ska vi hitta dem? eller ska de hålla sig borta från travet??
~ Anneli ~
ponnytrav e bäst! :D
#8 Ja jag håller med dig. Ibland kan alla varmblod bara ta å dra…. Ponnytrav är underbart roligt!!!
~ Anneli ~
#9 Ponnytrav ska inte vara en del av V65, V64, V75 . Är för unga hästar och eftersom man kör lopp för att vinna så skulle nog detta få rejäla reaktioner utifrån om man ser en kusk piska en ponny för mycket. En rejäl äldre travhäst är också mer byggd för riktiga lopp.
#10 Ponnytravarna får vara mellan 3-18 år och när man kör ponnytrav så kör man för att vinna och man följer STC´s regler vad gäller drivningarna. man kan bli avstängd för förseelser även i ponnytrav
På stortravet får hästarna vara mellan 2-12 år så jag vet inte vart en 2 årigt varmblod skulle vara mera byggd för att gå travlopp?
Snabbaste shettisen springer på 2.00,9 och snabbaste russet går 1,36…
~ Anneli ~
#11 Det jag menar är att ett Varmblod är mer tränat för travlopp än vad en ponnyhäst är. Sen tror jag att inte ponnytrav skulle locka speciellt mycket åskådare, Tänk er ett lopp med Torvald Palema m.m eller ett lopp med ponnyhästar, vilket lopp lockar flest personer? Allt handlar om pengar i denna värld…
#12 Jag kan förstå ditt argument att det inte lockar spelarna idag, men vad skulle det göra om man kunde locka till att spela på dem?
Att ett varmblod skulle vara bättre tränad håller jag inte med om.
~ Anneli ~

13# Tror inte det skulle bli någon omsättning. Om man fick spela på dem. Vore kul spela med en krona sen får de gissa tiden och vinnaren får en frukt korg från Lidl.
Har du kollat hur populär Monte sporten är på travbanan?
Då tittar ju iaf alla killar för där rider ju kvinnorna på hästarna ;)

13 Jag vet ett kanon <exempel som körde ponnylopp och rulade sen. Men den personen hade med häst i blodet. De flesta som blir något inom travsporten har det i släkten för det mesta.
Idagens läge är det ej kul tro man skall bli proffstränare som förr.
Vi får vara glada så länge vi har travet kvar.

#14 Nu har vi faktiskt en del killar som rider också, även proffstränare.
Men tillbaka till ponnytavet, lite kuriosaform till att börja med. För ungefär hundra år sedan spelade min far på ett Gotlandsruss på Skrubbs, ponnyn lyckades vinna och min far spelar därför fortfarande på trav. Han spelar inte för några stora summor visserligen men det är ändå pengar som staten och hästsporten annars skulle ha gått miste om, om han inte kommit på idén att han för första gången skulle spela på en liten häst den där dagen. Det finns flera vägar in i sporten, vare sig det är som aktiv eller spelare.
Sen kan väl ni spelare se de insprängda loppen som lite extra betänketid innan ni lämnar in era streckspel? Det är ju ofta där ponnyloppen brukar hamna, dvs efter lopp 2, åtminstone här.
Om vi inte ska rekrytera aktiva från ponnyleden var ska vi då få dem ifrån, förutom "travfamiljer", där många iofs även håller på med ponnytrav. (Oscarsson och Melander t.ex.) Det är trots allt inte många vuxna som vaknar en dag och tänker "Aha, idag ska jag börja med trav!" Det är en lång och hård väg att gå och tack och lov att ponnytravet finns!
Dessutom, de som har kört ponny har en tendens att va rätt duktiga på att "köra" häst och har de dessutom varit med från de envisa shettisarna så är de inte särskilt rädda av sig heller!
#16 Bra skrivet! Skönt att det finn någon här som förstår…
~ Anneli ~

16¤ Electra vet ej om du läst alla mina ponny inlägg?
Citerar…;
När ponnytravet kommer är det som ett avbrott på travdagen.
Rätt skönt kunna ägna en liten tid av travdagen åt familjen som annars tas hand av Mor och Mormor.
Alltid bra man kan få "kvalitets tid"

#18 Det var bara första meningen som var riktad till dig, ett svar på killar som tittar på montétjejers rumpor… 
Resten är skrivet helt allmänt till vem som än orkar läsa. Ledsen om du missförstod det.