V75-2 Solvalla 26/12
**V75 2
****Klass II, Final.
**3-åriga och äldre svenska i svensk träning.
2140 m. Autostart.
Pris: 170.000-85.000-42.500-23.500-16.000-9.000 (6 priser)
Lopp 5 Solvalla (S=05) Må Auto 2140
1 MIKE DARO -v5- Larsson F B (Kar Su)a
2 DONALD BULWARK -v7- Olsson D (And RG)
3 FIGURE OF EIGHT -v4- Ohlsson U (Ber CM)a
4 CARTWRIGHT CAFE -v5- Frick K (And Gö)a
5 COPI CROWN -v5- Uhrberg T (Läh Ka)
6 SAMURAJ F. -h4- Kihlström Ö (San He)a
7 WINGAIT GEFORCE -v5- Persson S
8 MICO -v5- Andersson M J
9 LADY CHEYENNE -s6- Kontio J (Huh Ra)a
10 IXIAS WINNER -h4- Adielsson E (Dyh Sv)
11 ETERNAL FACE -v4- Johansson S H (Mår Mi)
12 BOHICA -h4- Frick J
Turordning: 1-5-3-10-7-9-2-11-6-4-12-8
Här borde det stå mellan Samuraju F som visade gryende form senast och Copi Crown som för en gångs skull slipper ett 12:e spår.

Hur är Ixias Winner från bakspår ? Han var ju suverän senast. Samuraj F visade också bra takter i sitt senaste lopp som 2:a. Och naturligtvis Copi Crown som du riktigt påpekar Thomas, får ett vettigt spår den här gången. Figure Of Eight gjorde också en bra insats senast.

Hafor släpper du Wingait G nu
.
Utöver redan nämnda då;
Jag fortsätter hänga efter Mico och med tanke på intervjuerna så kan det kanske bli fullträff nu. Pullade senast och Mikael vågade inte ta ut han i spåren och blev istället fast så om inte raketbränslet har dunstat redan, så kanske. Spåret är ju öken dock.
Har man råd så ska man kanske ta sig en funderar på Eternal Face nu med Stig H som visat bättre å bättre takter.
Efter att ha studerat lite till så tycker jag att vi har en mycket bra spik i Copi Crown

Det är lite intressant att titta på vinnarspelet redan nu även om det bara spelats 5-10 tusen pår lopp.
Copi Crown t ex står 5 ggr pengarna och 56% på V75
Figure Of Eight 4 ggr pengarna och 15% på V75
Mico 4,8 ggr pengarna och 3% på V75

Frågan är om man skulle börja att lägga in dem som ett test för hur tillförlitliga dessa förtiddspel är. Men kanske att man bör ha en minimigräns för spelat och säg max tre dagar innan.
Men om vi nu tar Figure of E och Mico i detta fallet så är ju de då intressanta på strecken kontra odds.
#4 Thomas - galoppen senast är ju lite oroande har ju gått fort förr men hållit sig på benen och med denna starten blir det ju tredje starten i december.
//Lise-Lotte
Och första gången från framspår, han ju en klass bättre i spets.

#7 men motståndet är något helt annat än tidigare - vågad spik om du frågar mig 
//Lise-Lotte
Snarare tvärtom om du frågar mig, enklare motstånd än han är van vid, då jag tycker inte spiken är vågad.

Hur tänker du då med enklare motstånd?
//Lise-Lotte
Vilken i detta gäng tycker du är värre en de som han mött tidigare?
mvh/Thomas

Thomas Uhrberg tippar sig själv som spik denna vecka i den prestigefyllda finalen i kuskmatchen, dvs Copi Crown. Det ligger alltså en hel del i Thomas (Hultman) resonemang. Trots det har jag svårt att släppa flera som jag gärna vill kryssa, men det är kanske just det här loppet då jag skulle ha slösat med kryss bara för att jag önskat mig ett annat resultat 

#11 - av dem han mött tidigare som varit skarpare motstånd än dem han möter imorgon är James Bond men då hade han inte heller startat på 2 månader innan.
Morgondagens lopp är värre motstånd totalt då hästarna tillsammans har mycket mera rikstotorutin än dem han mött tidigare. Den totala seger och platsprocenten på dem är också högre således flera eller tillsammans kan ställa till det för favoriten.
Han har också dragit in 170 000 nu på 5 starter, galopperade senast och man säger att det berodde på att det gick fort då men det har an klarat förrut. Han har gjort väldigt täta starter nu från oktober räknat och personligen tycker jag det är ett tufft schema han haft med tanke på att han trots allt är ganska orutinerad.
Startsnabb men det är också Samuraj F som öppnade 1,09 på Åby senast och även om Örjan kanske inte vill köra allt för offensivt så vill de åtminstone ned i banan. Donald B och Cartwright C är också startsnabba och lär lägga av i start även om de kanske inte kan snuva Copy C. Sedan vem kommer att avancera till dödens och bör väl i alla fall inte vara sämre denna gången - Wingait G. Om med den på utsidan på distansen blir inten semsester
. Ixias W har varit strålande bra, Mico är sylvass Eternal F urstark, Samurajen bevisligen kapabel m.fl så med andra ord det finns flera här som kan vinna på egen hand och flera i loppet som åtminstone innan visat på form. Jag tror att Copy C får det tufft denna gången OM de övriga nu tänker köra för vinst men det vet man ju aldrig.
Uhrberg spikar sig själv kan ju också bero på att Kari lämnat stenklart på sin häst. Örjan, Jorma, Sjunnesson och Olofsson (5 tippar) har honom inte med i tipset alls.
Hästen har visat bra takter och kan säkert vinna men som spik är han inget för mig. Och som sista brask tittar man på resultatlistan så ser det egentligen ut som att hästen gör sina bästa lopp bakifrån.
God fortsättning!
//Lise-Lotte

Läste precis din artikel Tips till Solvalla medans jag är igång som så får jag väl då också ifrågasätta Kari igen avseende "mycket bättre i ledningen." vad baserar man det på? Finner 3 lopp när jag tittar snabbt. Och överlag är det Kari´s uttalanden jag nu suttit här och diskuterat emot och återgett min åsikt? Annars ser jag fram emot din analys Thomas om varför du anser att morgondagens motstånd är enklare än det han mött tidigare.
040729 Åby (1640) 4 Copi Crown snabb ut bakom bilen och tog ledningen ganska omgående. Höll ett bra tempo hela vägen. Går starkt men är i underläge då utvändig häst galopperar 100 kvar. Får segern på det men imponerar ändå en hel del. Bra tempo på loppet dock Tempo: 500m 11,5 4 Copi Crown, 1000m 13,8 Copi Crown, sista 500m: 14,3
Ax 050712 (2640) - Första 500m: Copi Crown 15,5 Första 1000m: Copi Crown 18,0 Sista 500m: 15,5
KOMMENTAR: (7) COPI CROWN inledde utvändigt om ledaren, tog över täten efter 500 meter. Låg på en aning men höll undan säkert
Ax 051011 (2140)- Första 500m: Copi Crown 14,0 Första 1000m: Copi Crown 16,5 Sista 500m: 11,0
KOMMENTAR: (7) COPI CROWN bra iväg från början och kunde överta ledningen efter 400 meter. Dämpade en aning upp mot varvningen. Gick undan enkelt över upploppet. (Proppen för loppet - Fördel spår 7-8-11-12.
Högst 185.000 kr .
2140 m. Autostart.
Pris: 20.000-10.000-7.000-5.000-3.500-(2.000) kr.
Hästar med högst 115.000 kr lottas på spår 1-6, 9 och 10. Hästar med 115.001-185.000 kr lottas på spår 7-8-11-12.) Och motståndet får man kolla själv.
//Lise-Lotte