V75-1 Solvalla 26/12
**V75 1
****Bronsdivisionen, Final.
**3-åriga och äldre i svensk träning.
2140 m. Autostart.
Pris: 220.000-110.000-55.000-28.000-18.000-9.000 (6 priser)
Lopp 4 Solvalla (S=05) Må Auto 2140
1 PAMPINO -h4- Kihlström Ö (Joh SH)
2 KOMET VALUE -h5- Goop B (Wid Da)
3 ATTENTION FLIGHT -h5- Kontio J (Joh SH)
4 ROYAL QUI -h5- Svanstedt Å
5 SERREZ LES CORDONS -s8- Jensen F
6 VAMOS* DE -v7- Kolgjini L
7 VIKTOR PÅ ÄNG -v6- Lennartsson P (Jen Fl)
8 SILKY ROAD -v5- Adielsson E (Joh SH)
9 NASDAQ BOY -v5- Uhrberg T (Läh Ka)
10 CALIPPO CAKE -v7- Strömberg H R
11 TWIGS NEWTON -h4- Johansson S H
12 ACCLAIM -v4- Eriksson H
Turordning: 8-7-12-5-11-1-6-9-4-10-2-3
Här är det nog bara en sak säker, Stig H kommer att vinna, imponerande 4 hästar till Bronsfinalen från Mäster. Vinner gör nog hans egen styrning, Twigs Newton har imponerat enormt i de två senaste starterna

Jag tycker Pampino har visat fin form. Kommer inte ihåg hur pass startsnabb han är dock, om han riskerar att bli instängd eller ej.
Vart har Gift To Europe tagit vägen ? Han är väl kvalificerad till finalerna ? Jag tyckte de pratade med Torbjörn Näslund om finalerna efter Åby-V75:an.
Loppet senast var kvalificerade till nästa final, inte till denna final, då får vi se Gift To Europa. Twigs Newton slog Pampino senast de möttes från ett 8:e spår, Pampino hade då ett 4:e spår.
Vad inte alla noterade och som var lite svårt att se, var att omgången senast på Åby var Försök 1-2006, så de som kvalificerade sig till finalerna då, typ Gift To Europe, Lukas Lupin och Viggo Durann, får vi vid nästa finalomgång.

#4 Det var lurigt och det missade jag helt 

De två senaste finalerna på Valla har ju gett bra betalt - hur blir det nu? Många bra hästar men formen verkar vara synnerligen ojämn på de flesta. Favoritparad eller så svårt som det ser ut på papret är således frågan.
Vamos kommer i alla fall att sätta fart på loppet det är väl så gott som klart då han går bäst så - sen då? Attention Flight får Jorma och han är ju som bekant mycket duktig på att hålla igång tröga hästar och det känns som att Attention står lite på tur nu. Calippo Cake var riktigt bra senast och går ju hela vägen in. Acclaim är ju synnerligen upp och ned i sina prestationer och Hockey gjorde tydligen en Hannéstyrning senast vad det låter på nätet men kommer tempot att räcka för dem, jag tvivlar. Och så var det då stall Stig H´s övriga - håller med Hafor avseende Pampino och jag lägger nog rösten på honom om det inte vore för att han kan bli fast på innerspår men Örjan Houdini Kihlström kanske kan ta sig loss? Silky Road kapacitet i massor men vart hamnar han? Twigs Newton kommer väl inte att rinna fram lika enkelt som Ebel fick förra helgen och hur går det då?
Jag måste fundera mera här 
Hoppas du såg Twigs Newton svettiga lopp senast på Solvalla, sist inför sista kurvan och Mäster rundade gänget till en enkel seger, han har hittat en dunderform, eller så är 4-åringen så bra.

Lite annat motstånd är det ju nu och spår 11 (att tappa mark ifrån) är också lite annat men visst Ebel slank likt räven över isen - jultränar igen
- så helt omöjligt är det inte men det känns endå OM övriga har någelunda form att det kan bli svettigt att bara kliva runt å avgöra.
//Lise-Lotte
Jag tror inte det, Twigs Newton är en kanonhäst som kommer att gå mycket långt, när det gäller Ebel är jag inte säker, tycker att motståndet är otroligt bra, Prince Valliant är nog min vinnare där.

Det är lite intressant att titta på vinnarspelet redan nu även om det bara spelats 5-10 tusen pår lopp.
Acclaim t ex står 2,3 ggr pengarna och 15% på V75
Twigs Newton 3,7 ggr pengarna och 69% på V75
Silky Road 10,2 ggr pengarna och 67% på V75

Här lutar jag allvarligt åt att det står mellan två hästar, dels 11 Twigs Newton som de flesta redan ordat tillräckligt om. Dessutom tror jag att 2 Komet Value blir farlig från bra läge med Björn Goop. Det var ju KV som drog fram TN i senaste loppet och fick göra allt grovgöra och ändå var nära i mål. Möjligen kan 6 Vamos få spetsa utan alltför hårt motstånd och kan då bli svår att komma till tals med.
Övriga bedömer jag som möjliga platskandidater, men ej segrare.

Nu kan man verkligen undra hur det står till med vinanrspelet denna V75-omgång!
12 Acclaim V-odds 10 med 15% streck på V75
11 Twigs Newton V-odds 199 med 69% streck på V75
och då har det i alla fall spelats för knappt 55000 på vinnarspelet! Acclaim är den enda hästen under 10ggr pengarna just nu.
Uppenbarligen någon som har lastat in massvis med pengar på Acclaim, men det är bara 54.000 spelat på vinnarspelet ännu.

Ja det kan man ju räkna ut att någon hystat in massor på Acclaim. Men varför göra det idag ? Stora vinnarspelare brukar ju alltid spela på banan strax innan start. Jag förstår inte alls taktiken bakom detta spel 
Lurendrejeri? Spela ner Acclim så att någon annan kuse som man tror mycket på får högt odds, kanske.