V75-4 Bergsåker 13/1/07
**Lopp 7. V75-4. V3-2. Tvilling.
****2140:
**1 Horgen Lomen - Pettersson T 454d1 28,5
2 Wörmugga - Jansson T 21211 28,5
3 Eldkvikk* - Eriksson S 4d231 29,0
4 Lin Björn - Eriksson B 21332 28,4
5 Trollyn - Lindqvist O A 2k114 28,5
**2160:
**6 Dans Pål - Jonsson M 52421 28,1
7 Kläppman - Jonsson A 41321 27,6
8 Lapp Lotus - Eriksson U 1d220 26,8
**2180:
**9 Spigel - Lindberg L 521d3 27,3
**2200:
**10 Sant Piril* - Bergh R 10020 24,6
11 Nordby Gnist* - STRUKEN
12 Fakse - Persson J-O 22313 24,4
13 Elias - Ohlsson U 51211 26,4
14 Karmine - Goop B 04316 25,9
15 Moe Tor - Kihlström Ö 42333 23,7
Fakse och Elias räcker långt i detta säckgäng…Lapp Lotus har ju en fantastisk stamning men fpr det svårt här..
mvh
Bertil
hehe, ska man lyckas med att fälla Elias denna gång`?? :-)
Om han ska galoppera någon gång så lär det väl bli här med spår 4 i volt, sedan behöver han väl troligen speeda lite för att hinna ikapp de där framme??är inte så värst bra på det.
Tycker att Nordby Gnist står mycket bra till i loppet, brukar annars stå 20-40m efter fakse och ELias, har en mycket hög kapacitet och även rekordet på 2140m, problemet är att det är en riktig humörhäst som man aldrig vet vart man har.
Klappman är annars intressant med, brukar liras^^ mycket osäker med stora fartresurser och speeden från sista häst senast var riktigt bra.
Trollyn från första volten är också intressant, har ju en riktig vinnarskalle och kan säkert gå under 1.28,,, då kommer de andra behöva jaga en hel del.
Isbjörnar…
Elias blir nog spik igen, kanske han ska gardera med Fakse om han får ett lopp utvändigt om honom igen, men jag tror att Elias har utvecklats mera än sitt Fakse och vinner.
#4, Då lever du farligt..
Nej, det gör jag inte. Elias är Sveriges näst bästa kallblod just nu.

#6. Näst bäst? Vem är Sveriges bästa kallblod då? 

Elias vinner
Jag vill varna för Lin Björn hans senaste lopp är en prestation utan dess like.
Kusken kör ju dock som en idiot.
Hördu Kalle….Anka…den kan du skippa ;-)
mvh
Bertil
#10, Aldrig efter det senaste loppet. Fatta hru grym han var..
B…e….r….t….i…l…..!
#12, Vad snckar du om? Vi snackar om Lin Björn!

Kan detta vara veckans Örjan-smygare, Han har två bra ryggar i Elias och Fakse. Bli inte förvånad om han dyker upp när målsnöret närmar sig
Svårt att se hur Moe Tor ska förvärva en "Lidners Knäpp"…kanske du har rätt…men jag kommer att prioritera andra garneringar…rätt eller fel - Vem vet???
:-)
mvh
bertil
Trollyn borde vara mycket tidig,,, tror han vinner utan galopp då han verkar besitta riktigt bra fartresurser. Blev imponerad av vinsten han hade i ett v4 lopp för någon månad sedan.
Respect Nijo, men jag tycker att detta motstånd inte är att leka med…vilka mötte "Trolltyget" i V4-loppet…kommer du ihåg?
mvh
Bertil
svår fråga, ingen expert på kallblod och deras namn, tycker alla har liknande namn som är svåra att urskilja. Men av alla som startar på volt 1 så ha ju dem mött ungefär samma motstånd tidigare.
Jag har kollat igenom de flesta kallblodet i detta lopp och jag tycker att trollyn och elias är dem hästar som har bäst rörelsemönster och kan röra sig snabbast. De flesta andra kallblod liknar små ponnytravare och har ingen riktig fart i sig tycker jag. Men med fart kommer även galopprisk väl? kan gå för snabbt för dem.
det loppet jag såg Trollyn vinna så tappade han fruktansvärt mycket på en galopp i början och var i stort sätt borträknad,,,sedan går han runt alla i 3e spår i snabb fart för att vinna med halva uploppet i bra stil. Motståndet kan jag inte bedöma, men han såg riktigt bra ut och med start 60m förre Elias kan det hålla hela vägen(ska tydligen vara statsnabb också)
Men Elias är kanske bäste Nordsvenks efter Järvsö Faks…vem är skickad att åtnjuta streck av övriga förutom möjligen Fakse…men om detta har jag redan skrivit…
Vi får hoppas att Kallblodsgurun Thomas kommer in i strängen och reder ut begreppen ;-)))
mvh
bertil
mjo, men han har sagt att han ska spika Elias och visst kan det vara rätt drag, inte direkt så gott om spikar att välja på. Antingen spikas Elias eller så försöker jag göra ett tvåhästarslås med Trollyn,,,,tror inget på fakse eftersom den startar på samma tillägg som ELias och verkar knappast vara en bättre häst.
mitt scenario är att Trollyn sticker till ledningen och drar i hårt tempo, klarar han det så kan Elias få problem att ta in 60m och runda fältet i 3:e spår.
vore intressant att höra vad thomas tycker om detta scenario…..
Ja, Trolltyn kommer att brisa på i spets, men får nog Elias på sig under sista långsidan. Jag har redan tidigare skrivit att jag anser att bara pappan Järvsöfaks är en bättre häst än Elias. Jag hoppas ni alla har uppmärksammat hur mycket Elias har utvecklats under de senaste månaderna. Galoppen är inte längre överhängande, även Ulf fortfarande inte helt litar på honom. Jag tvekar inte att spika Elias.
Efter vidare tankar låser jag nog loppet på 3 hästar:
**Lin Björn
Elias
Fakse.
**Om jag ska hitta ngn vinnare utanför denna trilling så måste jag ta hela fältet..
jaha?? trollyn är säkerligen den hästen bakom Elias som har bäst segerchans,,,,Elias förlorar knappast från Fakse med samma tillägg, den tiden är förbi.
wörmugga är väl den enda utöver elias och fakse som bör nämnas i detta lopp? eller är jag helt ute å cyklar? Om ens den måste nämnas, kanske är så enkelt att det är ett 2hästarslopp?
Jag tror knappast att wörmugga besegra trollyn om den fungerar normalt och inte galopperar för mycket,,,,det har jag mycket svårt att tro.
Personligen komme rjag antingen spika Elias eller låsa loppet på Trollyn+Elias.
Lin Björn vill till spets väl?
vet ikke,,,men Trollyn kommer laddas och då svarar troligen ingen,,,,ingen kan nog svara. Står fast vid att det är bästa hästen av alla som inte startar på sista tillägget(60m)
Jag skriver som förra veckan, slösa inte era streck i detta lopp, det finns andra lopp som behöver dessa streck. Elias vinner och var med och spika honom när travhistoria skrivs.
#28, Vad för travhistoria?
Jag menar att Elias återigen kommer att bevisa att han inte är långt mycket sämre än sin far och blir den som ärver tronen när Järvsöfaks slutar
11 Nordby Gnist* - STRUKEN
Tänk på att om Elias gör bort sig är detta ett helt öppet lopp.
Efter förra insatsen blev jag otroligt imponerad av honom, har ju tidigare varit väldigt osäker. Men Järvsöfaks var också väldigt osäker i början av sin karriär. Det som slår mig mest med Elias är att han rör sig nästan exakt lika som sin far, och har en bättre rytm i travet nu.
Ni som ojar er över kallblod på rikstoton, var glad att vi inte har som i Norge, där man har 2-3 kallblodslopp i princip varje V75-omgång. Som nu på lördag på Leangen,då man kör 2 st. Personligen tycker jag det är lite kul med såna här lopp.
MVH Siggelina
#34, Fakse/ Lin Björn om Elias gör bort sig!
Na,,, tror jag spikar Trollyn, vinner med några längder, är iallafall överlägsen i kapacitet bakom ELias och fakse, tror inte dem tar in 60m.
Segraren i detta lopp heter Wörmugga Avslutade 1,26,5 sista varcet vid spetssegern senast.Det blir inte sämre av att Jansson kör.Tar med alla utom Horgen Lomen första volten det räcker
Trollyn var inte som bäst senast och att spika honom är som att ge bort ett lopp, att nöja sig med 6 rätt.
Enligt tränaren har han siktats mot detta loppet och ska vara bra förberedd, fräschats upp och allt. Tror knappast det finns någon på första volten som kommer vara i närheten av Trollyn om den går felfritt, frågetecken för det ifs, galopperat en hel del i karriären.
nah, Låser loppet på lilla system med Trollyn+Elias. Stora systemet åker lite fler hästar med, fakse bland annat.
Gick benhårt emot Elias i förra staren och tvivlar fortfarande,,,,var slagen 100 kvar senast men kontrade ut Lome Kongen. Nu är det andra förutsättningar och det är inte helt säkert att han hinner fram till framspårshästarna. Då menar jag Trollyn, Lin Björn och Wörmugga. Nja jag är osäker,, kanske spik på Elias eller en gardering
Baah sluta gör mig också till en Trollyn streckare.. Tror inte på den. Men börjar ju göra det nu.. Ska man tacka för tipset eller bli förbannad för vilseledande information ;)
Gå benhårt på Elias denna gång, han vinner tämligen enkelt, ytters sällan som kallbloden från främre volten vinner, om inte Elias står på den, som senast.
#42, Har du statistik?
nah, men Thomas har rätt,,, i stort sätt aldrig kallblod vinner på första volten,,,,händer nästan bara på 1640m och ibland över 2140m.
Men Trollyn står väldigt bra inne i loppet tycker jag, hästar på första volten brukar inte göra det.
hnadlar ju inte om att stå bra inne utan att vinna…gör trolltyget verkligen det???
#45, Precis ;)
ja, det gör han ju. Har väldigt lite pengar på sig i förhållande till kapacitet.
galopperat bort en hel del och startat väldigt sparsamt genom åren, tror knappast att någon på första volten är i närheten av trollyn vid mål om denna inte galopperar bort sig.
Garnerar man detta lopp så blir det 3-4 bävrar E, F, T och W
Onekligen, så är det ju en bit fram för E men går han 26,5 och de på start går runt 29-29,5 så vill det till om de ska hålla undan…Men spännande blir det…Hursomhelst lycka till med spelet Nijo…själv blir det nog till att spika….
mvh
Bertil
Trollyn är god för 1.28 helt klart.
Räcker inte, Elias vinner. Du har övertygat många nu att strecka Trolyn, hoppas att inte helt gör bort sig, att han lyckas tar 3:e platsen bakom Elias och Fakse.
streckar 5,13 här,,,,
#49, Det räckte ju inte så långt.
på lilla systemet räckte det inte, på stora hade jag med fakse på 5 hästar.
#53, Menar att tiden inte räckte. Och den blev inte bättre bara för du hade med Fakse ;)
nja, men det är väl som ove a sade, hästen hade inte kunnats träna tillräckligt inför loppet och var lite slö, hade inte druckit under natten eller morgonen heller. Trollyn kan mer och kommer tillbaka. Fakse gjorde ändå en fin prestation och hade troligen ändå vunnit på sin fina tid, 1.25.
#55, klart han hade, Elias är på tok för överskattad tycker jag!
hehe, Nu får du hoppas att Thomas inte träffar dig IRL eftersom jag skulle tro att det slutar mycket olyckligt för dig då Rickard :)
Elias streckar till 56% idag, tycker jag var riktigt dåligt, rena fyndet egentligen tycker jag, En felfri Elias tror jag vinner detta loppet helt klart, hade inte min hjärna hängt upp sig på en annan häst så hade spiken varit given på ELias.
Jag kan lova att nästa gång ELias möter Fakse så spikar jag ELias, jag tror liksom Thomas att detta är arvtagaren efter Järvsöfaks och kommer dominera kallblodsloppen i framtiden.
#57, Jag håller ju Fakse högre än Elias om jag inte lyssna rpå alal andra och påverkas helt klart. Men vafan, skrev ju Elias på spikmästaren oxå… DåligT!