Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 818 ggr
Arthur_Dent
0

Friad eller fälld

Man kan tycka och/eller tro vad man vill om Svanstedts eventuella bruk av grisfösare. Det enda som är säkert är att han antingen blir friad eller fälld.

Frågan är hur det påverkar travsportens anseende hos den stora allmänheten. Jag ser två alternativ.

1) Svanstedt frias

Garanterat får Åke minst en utmärkelse (Årets tränare) på travgalan. Travsporten vill/tvingas hylla honom stort medans ekot av alla vittnesmål hörs i media och kaffebordsdiskussioner.

2) Svanstedt fälls

Travsporten tvingas svara på hur man under ett halvårs tid inte gjort något utan sett på när Åke jobbat vidare och sopat rent i storlopp och tränarligor trots all bevisning som funnits under en längre tid.

Undrar vad som är värst för travsportens anseende. Det kanske inte spelar någon roll. Hela affären har sänkt anseendet oavsett om det frias eller fälls?

Fegast i sammanhanget är dock STC som inte vågat agerat mot eller stötttat Åke. De har precis lika mycket om inte mer information i affären än vad tingsrätten någonsin haft.

electra
0

Som medlem i SHK kan jag väl svara lite allmänt på hur jag tänker just nu när det gäller omröstningen Årets Tränare, men det gäller ju även Årets häst; Torvald Palema.

Att Svanstedt lyckats fokusera så på sina arbetsuppgifter trots allt som hänt runt omkring tycker jag är en bedrift i sig. Torvalds prestationer talar ju för sig självt. Nog om det, hur jag ska rösta har jag ännu inte bestämt.

Däremot funderar jag på vad du menar med ordvalet "tvingas"? Menar du att vi genom omröstning tvingar övriga travsports-Sverige till något? Dessutom, vad händer med anseendet om han fälls i tingsrätten och ändå får utmärkelsen Årets Tränare? Jag antar att det faktiskt är fullt möjligt…

mich65
0

Har levt med hästar hela livet både i Sverige och på andra håll i världen, det har gällt hästar som tävlats inom olika grenar och icke tävlingshästar, det som är gemensamt för dem är att det är flyktdjur och det innebär att det i deras gener finns placerat ett "stick så fort det går om fara bjuds"( klart att kan man skrämma dem så går de fortare…… för det blir ett stort stress pådrag och de hormonerna som styr det ,kommer igång, vilket betyder spring för livet), men det är mer komplext än så, för hästar är inte bara ett flyktdjur utan även ett flockdjur och de har olika uppgifter inom flocken oftast är det ett gammalt sto som är det trygga överhuvudet och en hingst som är den " ledande" åtminstone om det gäller att slåss, för även flyktdjur gör det. Då fara hotar och flocken inte kan komma undan eller behöver mer tid på sig, då stannar hingsten och slåss och då ofta med fara för sitt liv, eller risk för allvarliga skador som kan leda till en långsam plågsam död, därför undviker de det så långt det går( en riktig ledarhäst ger man sig inte på om den är lös, alltså inte uppbunden på något sätt, och att de inte ger sig på människan i större utsträckning än de gör, beror på att de har inplanterat att man inte ska slåss förrän det är helt nödvändigt just p ga skaderisken och att de är fredliga djur). Då man bestämmer sig för att ta hand om en häst är det just dessa kunskaper plus mer därtill man behöver ha, så det man kan säga är att det finns good horsemanshiper and bad one´s, i Montana där man lever ett mycket hårt liv på vintern, tja även på sommaren men vintern är oberäknelig och tuff, och man

t ex ska flytta kor till ett bättre ställe. då har man 3 vänner som gäller då det kan handla om livet, om att få lov att behålla det eller inte, du har din eller dina människovänner, du har ev. en vallhund, och du har din häst som är din vän och din arbetskamrat en som du måste lita på och som måste lita på dig, ni är ett, en enhet. Här i dessa trakter träffar man de tuffaste män  och kvinnor som finns, men du ser aldrig en cowboy som vet att han måste lita på sin häst , någonsin höja mer än ett ögonbryn åt den, han vet att hästen är så känslig att om det landar en fluga på den så känner den det, det han också vet är att det är ca 1/2 ton han har att göra med så skulle det va en riktig ledartyp kan det bli farligt , det han har med sig sedan modersmjölken är att det du gör mot din häst det får du tillbaka, den gör allt för dig om du gör det för honom, det kommer snabbt med en del hästar och det kommer mer långsamt med andra, men det kommer vid rätt hantering, tålamod. jag har sett män gråta som barn när den "galna" hästen kommer fram och lägger sitt stora huvud på axeln och jag har sett män som kan jobba 15 timmar i mycket hårda miljöer, under extremt tuffa förhållande, se till sin kompis bästa först, innan de själva får torra kläder mat, dryck och några timmars sömn, så ser de till att hästen har det bra och det gör de själva, de överlåter det inte åt någon annan då det inte finns någon som är god nog åt deras vän. Finns det någon som med gott häsmannaskap och ett hyfsat samvete kan göra sina hästar illa om det nu må vara med ström eller barrering ( inom annan hästsport) eller annat, så hoppas jag att de inte får hålla på med hästar överhuvudtaget, de är inte värda att ha med dessa djur att göra, finns det sedan någon här som har åsikter om detta så varsågod, du är inbjuden, men lev ditt liv med hästen först innan du gapar. Jag har inget emot hästsporter, för många gånger tycker hästen om att ha ett arbete och inte gå sysslolös, det jag har någonting emot, det är när "tuffingar" hittar på idiotiska saker för att få bättre resultat, det är dem som ska bort från sporten, om nu han har gjort det så bort med honom, har han inte gjort det så är det fruktansvärt det han blir utsatt för.

Arthur_Dent
0

Electra,

Med "tvingas" menar jag att det går inte att med Svanstedts resultat utse någon annan till årets tränare. Och att Svanstedts stöd är starkt bland aktiva och publik framgår klart i media och andra forum. Därmed borde utgången av omröstningen vara klar.

Om Svanstedt frias i tingsrätten så har ju STC med flera deklarerat att då är "saken ur världen". Tror dock inte att den breda allmänheten ser ett friande som en garanti på att han är oskyldig.

Jag tror tyvärr att sportens förtroende hos den breda allmänheten därmed skadas.

Utomstående ser det som att "travsporten hyllar en djurplågare som årets tränare"

Det är inte rättvist men tyvärr är allmänheten dåligt insatt i travsporten och ser bara rubrikerna som kommer i samband med doping eller djurplågeri.

Själv anser jag att ett friande eller fällande inte säger särskilt mycket om skuldfrågan. Var och en får bedöma efter de fakta som finns.

Roberto
0

Som vanligt hålls det om ryggen inte bara i travsport, utan i all idrott ett fenomen vi får leva med tyvärr. I v75 som är mitt stora intresse gäller det bara att tjäna pengar så är det tyvärr.