Trav iFokus

Trav

Etikett: trav-snack
Läst 957 ggr
giffan
0

Kriterie auktionen

Någon som ska dit?

Vad för hästar kommer ni att vara intreserade av??

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Primee
0

Ska dit. Troligast fredag o lördag.. Vill som de flesta ha en häst som är fint extriört medans fader min tittar på stammarna, så får vi se om det finns några hästar att enas om ;)

divansson
0

Kommer förhoppningsvis att åka dit i alla fall en av dagarna. Självklart vill man ha med sig en häst hem också, men njaah.. finns ju några som är extra intressanta såklart, men fåse hur det blir tillslut. Priserna kommer väl ligga i botten antar jag, så nog går det att slå till på en fin häst allt.

TexasTour
0

Jag och svärfar köpte häst på kriterieauktionen ifjol. Vi hade lusläst katalogen och gjort en lista över de 10 mest intressanta hästarna (i förhållande till vår plånbok). När vi kom till visningen i boxarna så ändrades listan totalt, många av de hästarna vi hade på listan ströks bort pga av extriöra eller veterinära skäl. Ett par andra hästar tillkom.

När auktionen började så var vi med och bjöd på ett par hästar men blev "toppade" av någon hela tiden. Till slut så gick den sista hästen på vår modifierade lista och vi hade inte lyckats få tag i någon av dem. Svärfar tyckte att vi skulle åka hem men i och med att det bara vara 4 utrop kvar så tycke jag att vi skulle stanna och se dem…man kan alltid lära sig något.

Plötsligt kom han in i ringen, jag och svärfar tittade på varandra och såg tydligen samma sak, vilken fin häst. Hästen i fråga är efter Express Lavec och det var också anledningen till att vi inte hade visat den något som helst intresse tidigare. För mig var det otänkbart att köpa en häst efter Express Lavec, han hade ju inte lämnat något alls. Nu ville dock ödet något annat, 15 minuter senare hade vi skrivit under köpekontraktet.

Idag är han 2 år och tränar mycket bra (19/1640m som snabbast) och är helt rentravande, detta är ganska ovanligt för en Express Lavec:are. Det jag vill säga är att stammar är nog bra men individens extriör och humör är viktigare. Många betalar stora pengar för hästar som har fina stammar utan att kunna bedömma hästen extriört. Att betala mellan 500.000 och 1 miljon för en 1,5 åring är fullständigt befängt. Titta statistiskt hur det gått för de dyraste avkommorna på auktionerna…inget lysande facit!

Mitt tips blir att gå på magkänslan och lita på ditt hästöga…om du har ett vill säga :-)

Mvh TT

giffan
0

#3 Det är ju helt sant, men man måste ju ha några hästar på förhand som man är intresserad av. Det var det jag undrade villka ni tror kan vara av intresse för en "normal" plånbok.

~ Anneli ~ 

giffan
0

Har hittat speciellt ett sto som är suuuper fin… ska bli spännande att se henne live..och vad priset kan tänkas bli

~ Anneli ~ 

Primee
0

#5 Får man fråga hur det blev med stoet? Flört

giffan
0

Nja jag kom  inte ens dit av olika anlednngar vart hästen hamnade vet jag faktiskt inte

~ Anneli ~