Travgalan!
Förra året gjorde vi en liten lista på vilka man tyckte skulle vinna priser på galan och vilka som borde bli nominerade.
Årets tränare - Åke Svanstedt
Årets kusk - Örjan Kihlström har ju tagit hem en hel del av de storlopp som gått i år!
Årets 3-åring - Arnie Super Jazz Nää inte ens jag kan säga emot Maharajah!!! Grattis Malin Wrigmar till att få sköta en så fin häst
Årets 4-åring- Kan ju bara bli Sahara Dynamite
Årets Kallblod - Järvsöfaks som alltid
Årets Sto - Camilla Highness kommer inte på någon bättre just nu Lie Detector har ju gått riktigt bra förstås
Årets Äldre - Opal Viking (var ändå 2:a i Prix D'amerique, Commander Crowe kommer ju vinna men jag tycker att Nisse ska få priset.
Årets häst - Commander Crowe
Årets Komet . Definitivt Henrik Larsson som i Björn Larssons namn gått från 8 hästar i träning när året började till att idag ha 38 hästar, Seger i Europeiskt mästerskap för 3-åringar med Reven D'amour. Över 2 miljoner inkört till stallet första året och sist men inte minst 22% i segerprocent FANTASTISKT helt enkelt!!
Sedan instiftar jag ett eget pris
Årets pajas-tv4 och kalla fakta eftersom det var det mest onyanserade program jag sett. 40% av hästar har magsår enl dem, löjligt! Hur bra springer hästar med magsår. Att de har stressmage är inte så konstigt det samma gäller hopphästar, ridskolehästar mm mm det är för helvete djur som blir rädda för sin egen skugga!! Hur det än är med Åkes grisfösande eller inte är helt ointressant ,bevis först och sedan kan man slå på stora trumman.
mvh
Niklas
Man kanske skulle låna en grisfösare så man får lite extra fart i sängkammaren :):)
Har du prövat startkablar ? det blir bra resultat 

får pröva det! Får väl ta in bilbatteriet
Kör in hela bilen så kan ni prova på motorhuven
,lite raggare stil

Årets tränare - Åke Svanstedt
Årets kusk - Åke Svanstedt
Årets 3-åring - Maharajah vem annars! alla älskar väl att se styrkefenomen
Årets 4-åring - Västerbo Paradise med sina 16 raka segrar. har dock ännu inte varit ut mot det värsta i årskullen med gjort det bra med tanke på förutsättningarna med en amatörtränare/kusk.
Årets Kallblod - Eld Kevin som ären lovande/blivande stjärna och som redan hunnit springa in nästan 1,2 miljoner
Årets Sto - Victoria Sisu Petri Salmela har gjort ett kanonjobb med mkt mindre medel än många andra "stortränare" (Norrlandshjärta)
Årets Äldre - Triton Sund tycker jag har varit sveriges finaste häst i år. Sedan vardet lite pricken över "i" när han plockade ner CC.
Årets häst - Commander Crowe är ju ändå bara bäst. vilken häst!

Drottninga Pokalen, E3, SM, Stochampionatet, Sundsvall Open, Kriteriet. Har jag missat något? Skandal om inte Hultman blir årets trænare.

Han gråter lite FÖR mycket:) Men visst har han haft ett fantastiskt år! Kanske blir han som vinner!
Varför har de inte årets skötare för, De uppskattas alldeles för lite tycker jag.
#6, Därför att det alltid blir en skötare till en jätteframgångsrik häst. Den skötaren behöver ju inte göra ett bättre jobb än en skötare till en häst som kanske springer in 19 000 på en säsong.
Tanken är god, men det är svårt att genomföra i praktiken då enbart tränarna och kollegorna som vet hur duktiga skötarna är (99% av alla skötare är ju kanonduktiga och lägger ner massor av tid).
Tycker också att skötarna ska få mer plats i media, men på vilket sätt? Klurig fråga!
Nurmo-årets tränare
Järvsö Faks årets kallblod… allt annat är oförskämt liksom CC som årets häst

JA Nurmos årets tränare, han har bra effekt på sina kusar….
Känns som han är på väg bli nya Shj……
Hoppas Shj knäpper åke på slut tampen om årets tränare….
Verkar som Shj startar lite mera hästar nu än tidigare….
Kul Erik fick sig en fyrling igår.
Kul se han köra andra hästar och ej PARKERA i dödens som han gör med Shj hästar.
Att Erik Parkerar i dödens har en förklaring, mäster själv, Stig H, var ju mästare på att alltid parkera i dödens. Tror helt enklet att han har fått lära sig av mäster att det är i dödens man reglerar tempot
#0 Upplever du aldrig att du sitter på två stolar vad gäller Henrik Larsson? Visst, han har haft framgångar, men för mig är han ingen "komet", utan bara ytterligare en bekräftelse på att den som har pengar bakom sig inte kan misslyckas inom travet om man inte är totalt inkompetent. Att han valt bort loppkörningen var i alla fall ett tecken på självinsikt…

Det klart att jag är färgad, jag har ju hästar där men vad menar du med att han pengar bakom? Du får ju inte hästägare med fina hästar att sätta sina hästar där om man inte tror på tränaren eller konceptet framgång föder framgång. Så den kommentaren förstår jag inte överhuvud taget. Att han inte kör häst så mycket är ju just som du skriver att han har självinsikt. Det var ett av kraven för att vi skulle flytta hästarna dit bla
Tycker nästan det låter lite som den vanliga svenska avundsjukan att så fort någon lyckas och gör ett bra jobb och har framgång, då har han haft tur, fått massor gratis osv.
Ps eftersom det finns väldigt många som just nu har problem med att få sina tränarrörelser att gå runt måste det vara väldigt många inkompetenta tränare inom travet:)
En "komet" för mig är någon som i stort sett kommer från ingenstans - föds man med silversked i mun som en Goop, en Nordin, en Adielsson eller en Eriksundare så kanske man skulle kunna bli komet om man kört lastbil i tio år och sedan oväntat brakat rätt upp i travtoppen, men med deras bakgrund är det närmast väntat att de skall ha framgångar (det var väl bara Rolf Nordin som föll långt från äppelträdet?). När du skriver "eftersom det finns väldigt många som just nu har problem med att få sina tränarrörelser att gå runt måste det vara väldigt många inkompetenta tränare inom travet" så visar det att du bortser just från de olika förutsättningar som råder. Att du tar till begreppet "avundsjuka" visar även det på att du inte vill förstå - jag förnekar inte att Henrik Larsson har lyckats bra, men jag tycker inte att han är en komet som kommit från ingenstans. Och jag tycker att det varit klädsamt om den som väl är kampanjgeneral redan vid lanseringen av kandidaten kunde ha stått för sin roll i matchningen.

Men alla här vet ju att jag har hästar hos honom, syns ju om inte annat på Namnet och bilden på hästen i min Avartar:) Dessutom så är man en usel "kampanjgeneral om man lägger ut det här samma dag som det offentliggörs vilka som blir nominerade, lite väl sent att börja kampanja då. Om du tittar tillbaka för ett år sedan så gjorde vi faktiskt en likadan lista även då och jag tyckte det skulle vara roligt med era synpunkter även i år
Sedan står jag fortfarande för att han är årets komet i Svensk travsport då jag inte kan komma på någon som slagit igenom så som han gjort i år. Varken kusk, lärling eller tränare.
Men när man påstår att man måste vara totalt inkompetent för att misslyckas som travtränare bara man har pengar bakom sig så tar man väl ifrån de många duktiga tränare en hel del enligt mig välförtjänad ära och uppskattning? Det var ju din kommentar och inte min. Som du ser så avslutades min kommentar med en smiley för att påvisa att det kanske inte är min åsikt att travtränare i allmänhet är totalt inkompetenta utan snarare tvärtom. jag anser nämligen att de flesta är duktiga väldigt hårt arbetande yrkesmän/kvinnor
Jag har också den uppfattningen att inga pengar i världen kan få vem som helst att bli en framgångsrik tränare. Utan jag tror att det krävs talang, hårt arbete erfarenhet mm
Du läste mitt inlägg som djävulen läser propositionerna! Det står faktiskt "…den som har pengar bakom sig inte kan misslyckas inom travet om man inte är totalt inkompetent". På detta svarar du då "eftersom det finns väldigt många som just nu har problem med att få sina tränarrörelser att gå runt måste det vara väldigt många inkompetenta tränare inom travet." God dag yxskaft - det är ju de som inte har de ekonomiska resurserna som inte får det att gå ihop!
Strunt samma, det skulle inte förvåna om Henke blir årets komet, och det borde bekymra honom! Många av de som blivit Årets Komet har nämligen fått ett sämre resultat året därefter. Förra årets vinnare Christina Medin sa i januari i år: " Kör vi inte in fem miljoner kronor i år har jag gjort ett dåligt jobb." Stallet har kört in 1,6 miljoner hittills…
Nog om detta!

Han har tur då eftersom han inte är nominerad :)

Jag får ju vara med och rösta genom SHK och jag har nästan bestämt mig. (fast jag behöver nog plugga på lite om galoppörerna, klarade inte ens av att nominera någon i den kategorin)

Vad roligt att få rösta!!! Lägg nu dina röster väl så rätt hästar vinner :)

#20 Allting är relativt… ;)
Jag röstade på Hultman & co.
Maharajah, Lie Detector, Triton Sund, Örjan Kihlström och Stefan Hultman.
Peas and Carrots fick min galoppröst.

Det är ligger ju nära till hands att rösta på de man nominerade, i den mån de kom med till "slutomgången".
I mitt fall blir det troligtvis:
- 2-åring: Juggle Face
- 3-åring: Maharajah
- 4-åring: Lie Detector
- Sto: Lie Detector
- Tränare: Timo Nurmos
- Kusk: Örjan Kihlström
- Komet: Anna Rönning
- Äldre: Triton Sund
På kallblodssidan kommer jag naturligtvis att rösta på Järvsöfaks även om jag nominerade Järvsöviking - för att han är värd det.
Årets häst - hm, ska fundera lite til.
Å sen har vi ju de där galopphästarna då…
Jepp…
Anna Rönning fick komet-titeln av mig också ja.
#18 Misstänker att juryn gjorde samma bedömning som jag, för annars hade han ju resultat så det räcker! Du får väl ta till uttrycket "den vanliga svenska avundsjukan" igen…

när går travgalan? och i vilken kanal. För det går väl på tv