Pseudohelgen på Åby
Så har då ATG och STC klarat av fjäsk- och muthelgen för travsportjournalisterna, så nu kan de senare återgå till tipsjagandet för eget bruk och gynna bookies, precis som vanligt…
Ärligt talat missunnar jag inte reportrarna att få ha lite kul, men jag förstår inte varför jippot skall sändas i TV? Jag kunde faktiskt inte låta bli att med skräckblandad fascination titta på pinsamheterna på TV4 igår, där curlingmorsan sopade isen med resten av kändistruppen genom att glömma utantilläxans två repliker. Starkt jobbat!
En och annan travskribent pöser över av lycka för att 100 "experters" röster vägde mer än 40.000 gräsrötters huvudval vid utnämnandet av Going Kronos till Årets Häst i stället för Järvsöfaks. Själv röstade jag också på G.K., men jag begriper ärligt talat inte varför klotternissarna lägger sådan prestige i den här titeln? Om nu Järvsöfaks vunnit folkets hjärta så till den milda grad så är det väl bra för travsporten? Vad inbegripes egentligen i titeln "Årets Häst", är det "Årets prestation", eller är det "hästen i folkets hjärta"? Finns det inga statuter så tycker jag att Järvsöfaks är en väl så värdig vinnare som Going Kronos genom sin popularitet, sedan får mallgrodorna på podiet säga vad de vill!
För övrigt anser jag att man skall lägga ner V75-mästaren, eftersom det i sin nuvarande utformning är ett vanligt storlopp där stortränarna fäller avgörandet genom att de kan välja sina ordinarie kuskar. Walmann, Lähdekorpi, Melander och Adielsson fick välja sina ordinarie catchdrivers - hur rättvist är det i en kusktävling?
Håller med fullständigt.

Tycker man kan ha ett pris för årets häst och ett för folkets häst. Eller helt enkelt ett för årets varmblod.
Ja, man har ju redan varit inne på att dela upp det i "Folkets" respektive "Årets Häst", och det är kanske lika bra. Sedan tycker jag att man borde ha en en bragdmedalj, "travbragden", till en häst, hästmänniska eller ett ekipage som gjort något extra under säsongen. Tycker att Victory Tilly hade förtjänat ett sådant pris efter att han kommit tillbaka ytterligare en gång med bl.a. segern i Östersunds Stora Pris 2006 i den sista starten.
#3, Nae, årets prestation skulle jag tycka i så fall Red Chili Pirat för dubbelsegern i Åby Stora, dock inte det blodigaste startfältet men en mycket bra prestation att vinna båda 2.
Märkligt förfarande att låta folk betala för att rösta fram årets häst bara för att när röstningen är klar kasta fram juryn för att säga att det där begriper ni er inte på och utse en annan häst.
Vilken som år "Årets häst" av de båda nämnda är lite som att jämföra äpplen med päron eller en snygg och begåvad häcklöperska med ett helt hockeylandslag… ganska meningslöst och ointressant.
Jag kan ändå inte låta bli att jämföra, och då tycker jag att Going Kronos mer svarade för årets prestation än att vara årets häst.
Hemmavid blev dock hela j-a galan bortröstad till förmån för Lets Dance. Jag somnade i soffan vilket jag förmodligen även gjort med travgalan.
Rickard, vem eller vilka som skulle vinna "travbragden" är förstås subjektivt som allt annat, men det verkar i alla fall finnas ett "behov" av den titeln!
Arthur, jag kan bara instämma, och fortsätta att förvåna mig över att travsportjournalisterna kände ett sådant behov av att få sista ordet i en publikomröstning…
#6, Ja sant, Red Chili skulel ju vara som klippt och skuren, han gick ju bara bra 1 dag typ.