Mästarens återkomst
De två senaste veckorna har något saknats på V75. Eller rättare sagt - någon. På Åby är Sveriges bäste kusk, Björn Goop, tillbaka i sulkyn efter semester. - Självklart är jag extra sugen på att köra och det ska bli skitkul, säger mannen som 2005 tog osannolika 411 segrar.
Det ska till en travkusk för att på fullt allvar säga "det känns bra att vara tillbaka", dagen efter att han har bytt sol och 25 graders värme i Florida mot ett kallt och regnigt Göteborg. Björn Goop hade ett fenomenalt år i fjol och var väl värd den två veckor långa semestern som fram till nu hållit honom borta från landets travbanor 2006. Årsdebuten skedde på Åby i torsdags, samma dag som han åter landade i Sverige.
- Tidsskillnaden gör att jag är lite trött, samtidigt är jag van vid att vrida dygnet åt alla möjliga olika håll, säger han.
Vad har du gjort i två veckor utan trav?
- De sista veckorna förra året var jag väldigt sliten och kroppen kände nog att det snart var dags för semester, så jag har mest vilat upp mig och haft det kanonbra. Men jag hann med ett besök på Pompano Park (travbana nära Miami), och var även och hälsade på och körde fort hos den svenske tränaren Jonas Czernyson som jobbade hos oss tidigare.
Är en proffskarriär i USA något som lockar?
- Nej. Jag har det bra här hemma.
Goop byter blått mot grönt
En nyhet i år är att såväl Björn som Olle Goop kör i grön tävlingsdräkt efter ett sponsorbyte. Däremot sitter guldhjälmen stadigt fast på Björns huvud efter fjolårets succé. Inför V75-dagen på Åby har Sveriges segerrikaste kusk 2005 hunnit med att köra tio lopp sedan hemkomsten. Facit - noll segrar och som bäst två tredjeplatser.
- Jag hoppas att 2006 ska bli ett bra år samtidigt som jag är medveten om att det kommer bli svårt att överträffa fjolåret. Risken finns alltid att man förr eller senare hamnar i en svacka. Min inställning är i alla fall att kämpa på och ha så roligt som möjligt, säger Björn.
Har du satt upp några mål för 2006?
- Ja, men de är hemliga så klart…
Lördagens V75-chanser har Björn Goop av naturliga skäl svårare att bedöma än normalt.
- Jag har bara hunnit ögna igenom startlistorna. Självklart är det bättre att vara rejält påläst, men V75 går ju inte förrän på lördag så än finns det tid kvar. Hur som helst ska det bli skitkul att köra igen.
Björn Goop om sina V75-hästar…
Maximilian O.C. (V75-1): - Han går bra varje gång men det är svårt att vinna V75 från tillägg.
Kasparaitis (V75-2): - En häst jag bara har kört i lopp en gång, då var han ok på Solvalla som tvåa. Vad jag har hört så var han hygglig senast men läget är ju riktigt risigt.
Quattro Kash (V75-3): - Han var hårt spelad senast, väl tufft tycker jag nog. Trots förlusten gick han en bättre tid än gången innan när han vann. Han är klart bäst i ledningen så bakspår är negativt.
Ligne Droite (V75-6): - Han gick riktigt fort senast efter att ha hamnat i en dålig rygg. Tyvärr slog han knut på sig själv och hoppade sista biten när det gick alltför fort. Det är en riktigt stark häst som kan vara lite krånglig. Han gynnas av överpace och tung bana.
Underberg (V75-7): - Har varit kanonbra i två lopp och fick sätta pricken över i:et senast. Han är riktigt snabb ut och jag försöker komma förbi Luddes häst från start.
**
Pär Andersson**
Bilden publicerad t o m 2006-01-20.
Av: Pär Andersson, Kanal 75
Datum för publicering
- 2006-01-13