Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 553 ggr
Rickard007
0

Kuskarnas reaktion efter förlust!

Detta har Åsa Elmroth skrivit så int etror det är jag ;)

Torsk - då märks vinnarinstinkten

Åsa Elmroth om stjärnkuskarnas agerande framför kameran
Tävlingsinstinkt är en helt avgörande egenskap hos en travkusk.
  Utan den vinner man inga lopp.
  Viljan att vinna innebär också vrede, irritation och frustration när det går åt skogen.
  Att det då kommer fram en reporter och undrar varför det gick som det gick kan vara påfrestande.    Skälet till att man i sportens värld ofta vill tala med storfavoriten som förlorat är förstås att det finns många besvikna tittare som undrar vad som hände. Det vet Anja Persson, Tre Kronor och våra travprofiler.
  Sättet man hanterar förlusten - och framförallt jobbiga reportrar - skiljer sig åt. Självklart beror det på vad som har hänt. Ibland finns det ingen konkret förklaring till varför en häst inte lever upp till spelarnas förtroende.
  Den generella inställningen bland de aktiva måste dock vara att om de kan sola sig i glansen när det går bra kan de också delge sina teorier när det går illa. Jag tror att det uppskattas av tittaren.
  Vi vet ju hur det går till inom fotboll, ishockey och handboll. Där sitter journalisterna i princip med laget på bänken. Frågorna haglar över spelarna i halvtid. Kuskarna kanske ska vara glada att vi inte är på dem 500 meter kvar och frågar varför de ligger sist…

Björn Goop - "politikern"
  Han kan föra sig och likt en vältalig politiker är han alltid samlad och behärskad efter en förlust. Trodde ni ja! Björn har betydligt mer humör än ni kan ana när ni ser honom i rutan. Oj, oj, oj, vad arg han kan bli då mikrofonen dyker upp. Där har vi en tydlig effekt av tävlingsinstinkten.
  - Varför fokuserar ni på den som förlorar? undrar han då och då.
  Självklart är inte förloraren i fokus, det är däremot den häst som spelarna har gjort till stor favorit. Och allt som oftast är det just Björn som sitter bakom favoriten. Numera accepterar han att tittaren är intresserad av att höra hans egna ord om hästens prestation och vad han tror var orsaken till förlusten. Tror inte att han längre vill döpa om programmet till "Förlorare V75"…

Erik Adielsson - "PR-människan"
  Erik vill gärna ha 30 sekunders betänketid innan han ställer upp på en "torsksynk" som vi kallar det. För att få det sprang han en gång ifrån mig på stallbacken, in i ett stall, ut genom bakdörren och in i en buss. Jag anar att han vill samla tankarna och sortera bort sina mest ogenomtänkta svar. Han är av naturen mycket välformulerad och erkänner ofta om han gjort ett misstag under loppet. Tittarna uppskattar uppriktigheten, något som Erik är väl medveten om. Men nog vore det intressant att veta vad det är han rensar bort…

Lutfi Kolgjini - "temperamentsfull"
  Inte helt överraskande skiljer sig "Ludde" från sina konkurrenter när det gäller att visa heta känslor. Han rycker i princip mikrofonen ur handen på en i sin iver att få berätta varför det gick som det gick. Ofta är det någon konkurrent som är en klant eller banpersonalen som borde byta jobb. Någon gång kanske vi även får höra att han själv har gjort ett misstag.

Stig H Johansson - "den luttrade"
  Principfast och proffsig. Visar sällan starka känslor efter en förlust.
  För några år sedan förlorade han med flera stora favoriter under en V75-omgång. När jag traskade fram till honom för tredje gången samma dag i samma ärende konstaterade jag att jag var väldigt less på mig själv. Han svarade:
  - Varför då? Du gör väl bara ditt jobb? Jag gör mitt och nu kör vi intervjun.

Åke Svanstedt - "Åke"
  Olle Goop myntade uttrycket "trav är trav". Ett annat sant uttryck är "Åke är Åke" och det är oerhört befriande. Han grymtar ofta att vi borde intervjua någon annan istället, någon kollega som han anser är orsaken till förlusten. Trots det ställer han sig framför kameran och bara är sig själv. Det vill säga jäkligt sur om han är sur. Bekymrad om det är den känslan han bär på. Inga krusiduller. Han raggar inga pluspoäng och struntar högaktningsfullt i vad folk tycker. Åkes stil väcker känslor och går rakt genom TV-rutan. Och faktum är att mitt i den stundtals sura uppsynen finns det en glimt i ögat.

Kari Lähdekorpi - "den obotlige pessimisten"
  En segerintervju med honom liknar ibland en torsksynk. Mannen är ju aldrig riktigt nöjd. Där har vi tävlingsinstinkten igen. Hans pessimism har blivit lite av hans signum, en image. Lähdekorpi berättar gärna om sina teorier efter ett lopp - om han är kvar på banan det vill säga. Ofta drar han hem när han märker att dagen håller på att gå åt fanders.

Rickard007
0

Det kanske känns jobbigt att läsa emn gör det! Kul läsning. För att vara lite elak nu då…

Luddes beskrivning stämmer ruggigt bra in på en här på forumet och han RÅKAR ha Ludde som favorit också.. Någon som törs gissa?

Jag själv skulle nog skylla på någon anan typ som Åke!

Tyfon
0

hur kul tror ni att kuskarna tycker när folk kommenterar deras sätt att bete sig efter en förlust? jag skulle inte uppsakta det i alla fall

Nijo
0

Åsa Elmroth är en pajas

Rickard007
0

#3, Oj varför det? Klarar du inte att hon säger lite elaka men sanna kommentarer om din favorit? Vad är det uttryckt begrundat på, INGENTING! (Som du brukar säga till mig)

Nijo
0

att hon är en pajas är begrundat på att hon kommenterar kuskars känslor efter en förlust, KLART SOM FAN DEM BLIR FÖRBANNADE!

vad tror du Åsa Elmroth hade tyckt om jag hade sprungit fram till henne efter hon förlorat ett lopp och tvingat fram ett svar????

Verkar som att dessa pajaser till journalister fokuserar på att intervjua de som förlorar och det går dåligt för istället för dem som vinner….ett jäkla jagandes hela tiden för att hitta ursäkter elr "sätta någon mot väggen"

Nah, hada jag varit kusk elr tränare så hade jag sagt åt dem att dra åt helvete om dem försökt tvinga fram ett svar av mig efter en förlust. Vad vill dem liksom höra? 10sek ter ett lopp och dem tror en tränare elr kusk vet anlednngen till en sämre prestation elr varför hästen förlorade…..

Richard, ännu en gång är du ute och cyklar, är mitt svar tillfreds nog? Sätt dig sälv in i deras situation!

ZenoX
0

men åsa har ju ett jobb då måste hon ju göra det också annars får hon ju sparken så jag e med på åsas, och rickard sida

ThomasH
0

Nijo, du glömmer att Travet lever på oss spelare, det är kuskarna förbannade skyldighet att ställa upp på intervjuer i alla möjliga lägen

Nijo
0

skyldighet? står ingenstans att dem är skyldiga att ställa upp på intervjuer.

Fotbollen lever på publiken och folket, dem har ingen skyldighet att ställa upp i media heller, såvidare dem inte accepterat det i kontraktet.

Media och journalisterna ligger verkligen på gränsen nu, det har gått helt fel när dem helre vill intervjua förlorarana och ställa dem mot väggen än vinnarna och gratulera för insatsen.

Folk som spelar på trav gör det i vilket fall som helst, med elr utan medias påtryckningar.

ThomasH
0

Phu, att du orkar!!

Siggelina
0

Jag tycker att det var en kul artikel att läsa. Mycket läsning mellan raderna och säger faktiskt mycket om kuskarnas/tränarnas karaktärer.

Apropå det om att man ställer dom "mot väggen", det är ju bra att visa båda sidor av myntet. Jag tror att man ibland också vill ha en förklaring på varför favoriterna förlorar.

Läser man i början av artikeln så ser man att den faktiskt handlar om vinnarinstinkten hos de aktiva, det är ju en positiv egenskap hos dessa även om den kan ta sig olika uttryck.

continue
0

Jag tycker att det kan bli långtråkigt att bara lyssna på segerkuskar som säger "det löste sig bra, hästen kändes fin". Det är mycket intressantare att höra varför det gått åt pipan, där kan det finnas en mängd olika förklaringar och som tippare kan det vara mycket matnyttigt som kommer fram i dessa förklaringar.

Rickard007
0

Nijo kan du inte inse att du har fel? Det är ju hennes jobb. Om tillexempel Going Kronos förlorar ett helt vanligt lopp + inget tempo undrar ju du självklart hur han kan ha förlorat det. Gåtan är ju hur han kunde loosa inte hur den andra vann.

Nijo
0

Och hur ska en kusk/tränare veta detta 10 sekunder efter loppet??? finns inget värde i att fråga en tränare elr kusk direkt efter loppet varför det inte gick bra för att dem kan omöjligt veta något som tittarna/spelarna inte har sett också……Totalt onödigt!

Rickard, förklara för mig på vilket sett jag har fel?

Finns det verkligen något värde i att trycka upp en mikrofon i ansiktet på en tränare/kusk 10 sekunder efter ett lopp som dem förlorat och ställa frågan "varför förlorade du, hur känns det?"

vad ska dem svara? "äh, hästen har fick cancer under loppet och kunde inte göra sig själv rättvis" ,,,,,så hade iallafall mina svar blivit :)

continue
0

Då finns det ingen anledning att intervjua segerkuskar heller. Banorna kan spara in på en anställd eftersom ingen intervjuare behövs och lägga pengarna på höjda prispengar :)

Rickard007
0

#14, Synd Nijo svar på tal där.

ZenoX
0

anse att du har fel nijo !!

Tyfon
0

hur kan det vara kul å höra varför en häst förlora tycker F*n Synd om kuskaran allt e för spelarana det e ju för f*n kuskaran å tränaras sport inte spelarnas

Nijo
0

Tyvärr så är det en sport som styrs och lever på grund av spelarna, väldigt tråkigt.

Zenox, om jag har fel så förklara gärna hur och varför

Tyfon
0

det enda dom e delaktiga är prisummor i vanliga lopp men inte i instastloppen

ZenoX
0

nijo ska man bli reporter så måste man ju intevjuva kuskar både när dom bränner en favorit elr när dom vinner precis som continue sa så behöver man ju inte intervjuva dom när dom vinner heller

Arthur_Dent
0

Det är alltid intressant att söka en förklaring till varför hästar/kuskar presterat oväntat bra eller dåligt i förhållande till vad som var förväntat. Därför är det naturligt att intervjua både segrare och förlorare. Det behöver ju inte handla om att hitta syndabockar. Fast det är klart att man kan förstå att det är j-ligt tråkigt att få en mikrofon i ansiktet minuten efter att något gått riktigt dåligt.

ZenoX
0

exakt arthur:D

Nijo
0

MEN det finns ju inget värde i det eftersom tränaren/kusken kan ju knappast veta något som titarna/spelarna inte har sett! varför då köra med dumma jävla intervjuer pecis efter ett lopp och fråga varför han/hon förlorade.

att intervjua en vinnare är ju helt ok, klart det ska göras. Problemet är dock att många reportrar jagar och tvunget ska ha tag i syndabockar, mycket lågt!

Zenox, så du menar att en reporter har sitt jobb för att jaga och hitta syndabockar direkt efter lopp???? Det är 2 väldigt skilda saker att få kommentar av en som vunnit, skiver en artikel eller vad som helst,,,,,det är en HELT annan sätta upp folk mot väggen för att dem förlorat!

continue
0

Ibland säger kuskarna som förlorat att det låtit konstigt i halsen på hästen och att de misstänker att de är sjuka eller är på väg att insjukna, något som jag som tvtittare har väldigt svårt att avgöra bara genom att titta på loppet. Jag menar inte att de ska leta syndabockar bara för att jävlas utan intervjua förlorare när det är befogat.

Velikij
0

Jag tycker att Åsa Elmroths artikel var rolig, och den bekräftade många åsikter som jag själv fått om de olika kuskarna. Saknade dock Bosse Eklöf bland de nämnda personerna, kanske för att han själv varit bisittare ibland? 

Jag drar mig till minnes ett inslag för några år sedan då Eklöf fick värdefull PR i ett långt inslag före loppen. När det var tävlingsdags brände han med en storfavorit, men vägrade att uttala sig i en uppföljning med reportern efteråt. Med all respekt för att någon kan ha lite för mycket adrenalin direkt efter ett misslyckat lopp så tycker jag ändå att om man inte kan ställa upp i motgång så kanske man inte är värd att uppmärksammas i positiva sammanhang heller?

Rickard007
0

#25, Håller med om dina åsikter..

Tyfon
0

dom har ingen som helst skyldighet att ställa upp i en intevju!!!!!!!!!!!!!Skrikandes

continue
0

# 27 Ingen har sagt att kuskarna eller tränarna är SKYLDIGA att ställa upp på intervjuer, jag kan inte på rak arm komma på någon yrkesgrupp som är skyldiga att göra detta. Det är ändock spelarna och deras pengar som gör att tränarna och kuskarna kan ha sin hobby som ett yrke och därför anser jag att de bör vara måna om deras förtroende. Är alla tränare och kuskar som musslor och tiger när det gått dem emot kanske misstankar om oegentligheter kan uppstå vilket kan leda till att spelarna vänder sporten ryggen och investerar sina pengar på lotto eller liknande.

Nijo
0
Rickard007
0

#29, Stmboliserade det inlägget "tystnad" eller?

Nijo
0

nä, jag skrev mer elr minder en uppsats om hur mycket fel ni har. Sedan kom jag på att ni lär ändå inte förstå er på det så jag deletade allt,,,orkar inte fortsätta denna diskussionen,,,särskilt inte med 15 åringar som zenox+dig rickard sedan ni knappast förstår er på affärsvärlden.

continou är också helt fel ute med det sista inlägget och jag hoppas du inte tar illa upp för att jag säger det men jag har trots allt pluggat kring detta i snart 3 år på högskolan nu. Sport och management. Har haft uppe denna diskussionen med folk som är insatta i det, orkar tyärr inte diskutera kring det på TiF också.

MVH Nicklas

Velikij
0

Givetvis har kuskar/tränare ingen skyldighet att ställa upp för intervjuer, men som egenföretagare så är man nog lite självutplånande om man vägrar att ställa upp och få ett reklamutrymme i TV som är värt hundratusentals kronor omsatt i vanlig reklamtid!  Även om det kan vara badwill vid någon enstaka tillfälle får man säkert igen det i positivt utrymme någon annan gång (och f.ö. så sägs det ju att "all publicitet är god publicitet", en sak som såpastjärnorna vet en hel del om - bättre "dålig" uppmärksamhet än ingen uppmärksamhet alls…)

För rätt många år sedan höll Lasse Kinch en gnuggning med ett gäng proffstränare om hur man som "offentlig person" skall hantera media, något som var uppskattat, och som nu blivit en stående del av tränarutbildningen (men med andra lärare). Unga tränaraspiranter är numera väl medvetna om hur mycket mediakontakterna betyder, så här sade förra årets vinnare av Wången Cup, Tony Wallin, till Travnet: "Därefter blir det en vecka på Wången-anläggningen med bland annat mediaträning. Det blir säkert en del annat kul där också…" Av allt som han skulle göra i Wången nämnde han alltså bara mediaträningen, som han dessutom uppenbarligen tyckte skulle bli kul. Om andra vill smyga i buskarna så är det förstås upp till dem, men de lär få svårt att locka nya hästägare…

Tyfon
0

#31 vad F*n menar du med att 15 åringar inte förstår sig på affärsvärlden jag e 15 å drivet ett eget travstall med 8 hästar snart 9

Nijo
0

likväl så betyder det inte att du förstår dig på affärsvärlden tror jag. Vad är dina inkomster och utgifter? går det runt? eller är det bara som så att dina föräldrar betalar hyran och diverse ugifter…….Hur länge har du drivit detta stall???

visst är det möjligt att du förstår dig på, men minst 90% av alla 15 åringar gör inte det kan jag lova.

Rickard007
0

#33, Han tror inte att det finns smarta personer som är yngre än han själv.. Han klarar inte riktigt av det.

Sen har han alltid rätt också.

Nijo
0

richard, vad har det med smarta personer att göra?? det är 2 helt olika saker. Men vi ser ju ganska tyligt att du inte är på den smarta sidan då? 

att ha kunskap och att ha hög intilligens/"vara smart" är 2 helt olika saker.

Hur många 15 åringar får lära sig hur affärslivet ser ut? den kunskapen delas knappast ut i högstadiet som ni går i.

Tyfon
0

#36 livserfarenhet kanske

Nijo
0

Nea, kan du då berätta för mig hur många 15 åringar som har en livserfarenhet av att driva ett eget företag???

helt på egen hand utan sina föräldras stöd och backup med pengar??

att driva ett företag under några månader kan i princip alla göra, finns inga svårigheter i det. Problemet är sedan att få eknomin att gå ihopp, och vem vill invstera pengar hos en 15 åring? i princip ingen.

Tyfon
0

vem har sagt att man ska ha koll på pengar jag tränar hästen sen får någon annan se till att ekonimin går ihop

Rickard007
0

#36, Fel ordval kanske men fasans har lärt mig en hel del om ekonomi ! Cool

Nijo
0

haha, och så mycket vet du om affärslivet Nea? mer elr mindre kan du absolut ingenting då…….det är skillnad på att kunna träna hästar och att få ett företag att gå ihopp ekonomiskt, väldigt stor skillnad.

lägg ner diskussionen nu, herregud asså. Du sade i stort sätt att du inte kan driva ett företag på egen hand nu Nea.

Tyfon
0

skulle jag visst klara men jag skulle anställa någon å göra det tråkiga

Nijo
0

hehe, visst. Inte ens lönt att kommentera det^^

Nijo
0

tycker du är väldigt naiv Nea om du verkligen tror att det bara är till att anställa någon och låta han/hon tar hand om ekonomin också fixar allt sig………så fungerar det verkligen inte och jag tror knappast "ditt" företag går runt ekonomiskt, är nog mer beroende av att andra "sponsrar" dig.

Rickard007
0

Du kan väl testa och anställa Nijo, då kommer det ju flyta på? Cool

Tyfon
0

jjag är väl inte korkad tor du jag inte skulle klara sånt jag har faktikst G i matte

Rickard007
0

#46, Hahah men G i matte kommer man inte långt ekonomiskt.

ThomasH
0

Fjöla av nu

mvh/Thomas

Rickard007
0

Vi fjölar av ;)