Svanstedt, skenet bedrar?
JA jag har ju sagt att jag har haft klara källor till att han använt grisfösare.. Jag förstår om ni intre tror mig o.s.v. Men iochmed denna artikel kanske jag blir om något lite mer trovärdig?
http://www.aftonbladet.se/vss/spel/story/0,2789,1006283,00.html
jag ser att länken går till aftonbladet och därav är det inte ens lönt att kolla länken,,,,,,,,,,,,det gör jag inte heller.
Jag förstår inte, utrustningen han använder är tillåten i träning och värmning, tror inte att Åke är ensam om detta.
mvh/Thomas
nah, inget fel alls med det, Svanstedt bryter inte mot någon regel alls.
Flera tränare som använder sig av det under träningen och värmningen just för att hästen inte ska bli så jäkla het vilket då också innebär skaderisk.
detta ökar knappast din trovärdighet rickard.
Nje nej men ändå. #1, Mogen kommentar.
vadå? ska man gå på vad några okunniga journalister på aftonbladet skriver??? mesta dem skriver är falska anklagelser med ingen grund alls.
Var det inte även aftonbladet som anklagade svanstedt för att ha använt grisfösare???
dem vill bara skapa rubriker och hittar på skitsaker hela tiden, därav är det inte mycket man tar på allvar i den tidningen.
#5 Hur vet du att dem inte har någon grund? Hur vet du att det inte är sant?
hur? för att dem har inte lagt fram något bevis elr som helst tecken på att det är eller kan vara sant. Det är fruktansvärt dumt att döma någon utan bevis och om jag kan lagen rätt så har svanstedt rätt att gå till domstol och kräva pengar för falska anklagelser som skadar hans verksamhet.
dum fråga rickard! om det är sant så finns det även bevis, självklart har inga sådan kommit fram.
Okej så du tror inte på något som står i AB?
jag tror inte på någon såvidare dem inte har bevis, finns ingen anledning till något annat.
Svanstedt lär ha värre bekymmer just nu, med Affe Fagers positiva dopingprov efter V75-mästaren…
Det börjar dessvärre bli något av en trend nu med dopade storloppsvinnare. Tidigare handlade det mer om klantiga småtränare, men nu börjar det verka allvarligare.
Extra illa att det händer när Aftonbladet kör en drive om dopingen inom travet, och samma dag som Expressen skriver om en "stjärnkusk" (Marcus Hultman…) som polisanmälts för djurplågeri efter en drivningsöverträdelse.
Inte roligt att vara travvän en sådan här dag…

nah, snart slår travet tillbaka med tränare och kuskar som bojkottar skiten, det är iallafall va jag tycker dem borde.
till 99% något jäkla skit som "c-vitamin" affe fager har fått i sig och nu blir det uppförstorat som fasen med store böter, avstängning och skandalrubriker……….
Dessvärre är ju inte lidokain något slags "c-vitamin", utan ett smärtstillande medel som till och med är dopingklassat i det annars så drogliberala USA.
ok, men den stora frågan är isåfall hur stor mängd som tagit, har ju troligen inte gjort någon nytta alls, precis som i alla andra fall i stort sätt.
han har tex inget i sig till denna v75 starten så därför har ju knappast svanstedt gett hästen det själv eftersom då hade medlet med stor sannolikhet funnits även till denna v75 starten…..
oJ NI KANSEKe TROR MIG MER NU?
varför skulle vi göra det?
är ju lika dumt som att påstå alla de tränare som åkt fast för dopning tidigare håller på med gisfösare eller dopar sina hästar regelbundet.
INGEN tränare är så jäkla trög så att dem dopar sin häst medveten när det är så fruktansvärt hård bevakning med tester. Omöjligt att komma undan det………
nijo, säkerligen gör det skillnad, men tror inte åke gett honom det av egen vilja, verkar dumt, och han är lite för rutinerad för att åka på sån skit.
Verkar väl dessutom inte allt för allvarligt då hästen för starta i helgen iaf.
Nijo, du skriver "han har tex inget i sig till denna v75 starten så därför har ju knappast svanstedt gett hästen det själv eftersom då hade medlet med stor sannolikhet funnits även till denna v75 starten…..", och där förstår jag inte riktigt vad du menar.
Såvitt jag vet är det en karenstid på Lidocain av 96 timmar. Affe startade senast den 10/2 och befanns då vara ren. Dessförinnan startades han i V75-mästaren den 20 januari. Det finns alltså ingen "stor sannolikhet" att det skulle kunna finnas kvar rester av ämnet idag (om den inte tillförts det på nytt sedan dess). Om Affe Fager är ren nu så är det alltså inget bevis för eller emot att Svanstedt givit hästen det i samband med V75-mästaren.
Personligen tror och hoppas jag att det hela inte har skett medvetet, utan på grund av missförstånd, slarv eller liknande. Det finns en receptfri smärtstillande salva som heter Xylocain, som är bra mot sår bl.a. (jag har det själv i badrumsskåpet). Det kan räcka att en skötare haft lite sådant på händerna för att det skall ge utslag - det verkar inte ha rört sig om några större mängder.
Lite graverande är kanske att hästen inte såg så bra ut i starten före V75-mästaren, och Åke var osäker om formen. Vad som sedan hände såg vi ju, han svepte ju fältet utan problem! Men det kanske bara var en tillfällighet med formförbättringen, att det är en riktigt bra häst har han ju visat både före och efter V75-mästaren…
vad jag menade var att det finns ingen anledning av svanstedt att dopa hästen under 1 lopp och sedan inte göra det mer, hade han dopat hästen medvetet så hade den med stor sannolikhet även varit dopad till denna starten…….
det finns väldigt lite att vinna på det och jävligt mycket meratt förlora på det för stortränare som svanstedt, tror knappast dem ens funderat på dopning.
Jag har inga åsikter om stall Svanstedts skuld, det är väl som det brukar, att det är det strikta tränaransvaret som gäller. Däremot är jag säker på att man, om hästen nu medvetet dopats förra gången den startade på Åby, inte är så korkade att man gör om det nu! Hästen testades vid förra starten, och med största sannolikhet blir den det nu också (oavsett placering). Ett sådant prov varken friar eller fäller stallet för det som hände den 20 januari. Lidocain ger man som tillfällig smärtblockerare, och är mest effektiv om man ger den högst någon timme innan smärtan skall blockeras.