V75-4 Färjestad 3/3/07
**Lopp 7. V75-4. V3-2. Tvilling.
****1640:
**1 Kvihaug Kvikk* - Gudmestad G 13007 23,6
2 Knekt Troll - Nilsen P L 04d34 24,5
3 Haugs Gutten* - Aarum D 1d070 26,4
4 Fantom* - Hoel A G 623d4 26,2
5 Birken* - Kulblik H 22601 25,3
6 Perle Ole - Berglöf E 16500 25,7
7 Ternevinn - Lindblom C-E 60002 25,3
8 Birk Mollyn* - Jakobsson M 20010 26,6
**1660:
**9 Hafell Kongen - Eriksson T 04040 25,1
10 Alsaker Svarten - Svanstedt Å 04204 25,5
11 Sundbo Kravall - Goop B 00206 23,0
12 Lykke Knut* - Goop O 40520 23,6
13 Fakse - Ohlsson U 13115 24,4
Dessa isbjörnar!
På den främre volten känner jag inte igen någon men på den bakre alla. Kuskförbättring på Fakse = Vinst?
Alltid svårt att ta 20m på kort distans och Fakse är bättre över 2140m än på 1640m.
men visst ser det bra ut såvidare det inte gömmer sig en kanon bland de norska hästarna????
känner på mig att thomas löser detta loppet ås oss……….
Precis Thomas är kallblodkungen (Utom förra gången Det var kallblod på V75 då hade Thomas en formsvacka! ;)

kanske det var hästen som hade en formsvacka? -:P
#4, Självklart var det inte så. Det var ju kusken som hade det! Thomas är alltid i form! 

Om man har råd att gardera m några stycken så ska man nog komma ihåg Kvihaug Kvikk. Han har inte varit i Sverige på länge och kommer troligtvis att reagera positivt på pisk igen.

Sen ska man väl inte glömma bort Birken helt heller, toppform och Heiki har alltid hästarna i ordning när han startar.
Nu har Jan-Olof Persson tagit konsekvensen av de mycket usla styrningen av Fakse senast, ha får helt ta på sig att Fakse inte vann senast, och det vet han. Nu vet jag inte om han är avstängd eller att ha helt enkelt vill låta en bra kusk ge Fakse rätt förutsättningar. Även Jan-Olof andra Järvsöfaks-avkomma i loppet, Sundbo Kravall körs av Björn Goop, det kanske vi ska se upp med, en västerhänt kusk kan få fart på honom, men givetvis så vinner Fakse, motståndet denna gång ser inte imponerande ut.
#8, Då tackar vi för vinnaren. AMEN i denna tråd nu? ;)

det är lite trist. Sundbo Kravall har jag följt sedan han börjde trava. han var ju totalt överlägsen motståndet under sina ungdomsår. men när han började springa mot lite bättre och äldre hästar så stangerade det helt. undra om det var upploppet på Vincennes som knäckte honom för 2?? år sedan??
trist att en så begåvad häst inte får snurr på kariärren som sin far gjorde vid hans ålder.

#8 Visst, Fakse är väl kanske den moraliska vinnaren, men… Ohlsson har ju inte direkt rosat marknaden när han suttit upp bakom hästen. Det plus det faktum att Fakse nu har bakspår över kort distans får det att klia i garderingsfingret.
Visserligen så verkar det som att Persson nästan med flit körde bort hästen sist och att den trots alla minus är klar här??
Det är ju inga kioskvältare som Fakse möter…tänk om ändå Lasse Lindberg hade kört….Men, det blir nog till att spika i detta lopp eftersom jag vill ha kryssen lediga till andra avdelningar.
mvh
Bertil
Alltid svårt att vinna från tillägg på kort distans, särskilt för Fakse som är ganska ospeedig och lever på styrkan mer, måste gå tidigt och risken är att han blir hängande i 3:e spår länge,,,,,liftar Hafell kongen eller Lykke Knut med i ryggen så är det troligen stor chas att dem slår av han kort före mål.
kvihaug kvikk ska också vara ett ganska bra kallblod från norge, kan får ett fint lopp här…..
känns som ett taktik lopp detta och när/hur ohlsson sticker med Fakse blir även avgörande för om det blir vinst elr ej…..
får se om det blir spik elr ej,,,,lite svårt

#12 Nej förvisso, men det är trots allt 12 hästar att runda och det kan bli knepigt. Bertil, du vet sen tidigare att jag gärna garderar favoriter och så blir det troligen i detta lopp. Men men.. på lördag får vi se huruvida jag gör.
Kaitsu…jag börjar svaja lite…få se om Thomas kan pusta o frusta likt Zeke Varg för att få spikflaggan att vaja i "spikbeslutsvinden" ;-)
mvh
bertil

#15 Hehe… se där! Ingenting är hugget i sten ännu så få se hur övertygande Thomas är!
mvh
Kvihaug Kvikk är streckad på hela 30% något som är hemligt där med den hästen?? känns som att man har missat något.

#17 Får se hur streckprocenten artar sig under morgondagen och lördag förmiddag. Kan löna sig att ta med fler hästar än just Kvihaug Kvikk och Fakse om man garderar.. Intressant..
Hafell kongen och Lykke knut är också intressanta,,,,mer än 4 hästar kommer jag inte sträcka mig till i detta loppet om gardering.
Så, slösa era streck, Fakse håller en så mycket högre klass än dessa bävrar och nu får han ju dessutom en duktig kusk bakom sig
#20, Hålelr med kallblodsbäverns främst tipsare.
JO persson är tveksam pga distansen är kort och fakse är kraftigt överstreckad troligen. Bästa hästen, troligen, men därav har han också sämst förutsättningar i detta loppet.
tillägg och kort distans för en ospeedig häst, luktar 3:e spår minst halva loppet och sedan blir det tufft.
Persson är alltid tveksam, du måste läsa mellan raderna, tror att han är med och gör upp om det, hoppas jag, sa han i TV. Finns inget motstånd i detta lopp så Fakse kliver lätt runt detta fält
kvahaugs kvikk är nog inte så mycket sämre,,,,har stått på samma tillägg som lome kongen(förlorade med huvud då) och den är bättre än Fakse, helt klart.
frågan är om man ska strecka 2 elr 4st i detta loppet.

#23 Plus för Fakse är att han dessutom är gynnad av tung bana. Kan bli en spik trots allt, men… Kvihaugen har jag för mig ska vara mkt gynnad av spö.

#25 han e väldigt gynnad av spö, framförallt när d var så länge sen han startade i sverige (juli 2006, Årjäng)

#26 Tackar.. då åker Haffel Kongen (4%) med som kompliment till de två nämnda..
Vad ni slösar era pengar..
mvh/Thomas
det har du sagt dem 2 senaste kallblodsloppen också thomas……..och då har du haft fel.
haft fel de senaste två???

Själv plockar jag med 1, 5 å 13. Kallblod på kort m volt, mkt som kan hända då
ja, bertil. De 2 senaste kallblodsoppen på v75 har Thomas gått ut med spikar på ELias och Fakse senast, båda dessa 2 har förlorat.
jag låser troligen på 1 och 13
Oki, då måste vi styra upp formen hos värt kallbäverorakel ;-)
mvh
Bertil