V75-3 Färjestad 3/3/07
**Lopp 6. V5-5. V75-3. V3-1. Tvilling.
****1640:
**1 Hoffa - Jepson C J 00535 15,1
2 Made for Victory - Lennartsson P 05111 15,2
3 Limerick S.I.R. - Lindblom C-E 41014 14,3
4 Thuram - STRUKEN
5 Noble Touch - Jakobsson M 50005 14,0
6 First Mack Grocer - Uhrberg T d5002 15,1
7 Stenåsens Winny - Söderkvist S 26301 15,2
8 Aphonecallaway - Malmqvist R d1533 16,0
9 Quattro Kash - Goop O d5243 15,3
**1660:
**10 Couch Doctor - STRUKEN
Knepig omgång inget guldlopp och inget bronslopp!
Kort distans men volt.. Men spetsar? KAn vara en avgörande faktor eller inte för Made For Victory går ju lika bra bakifrån. Borde väl vinna detta?
Urberg har valt att köra First Mack Grocer och därav bord eden ha bäst chans av Karis hästar……..Den har iallafall bra spetschans och det betyder mycket över kort distans….
Limerick, thuram och made for vitory är tidiga i loppet annars…..
#2, Hur vet du att han har valt det själv? Annars är ju just dom du nämner tidiga motbud till MFV!
Uhrberg är förstekusk hos Kari och därav väljer han alltid vilken häst han vill köra.

Kuskarna väljer inte alltid vilken häst de ska köra, det är ju tränaren som anmäler och väljer vilka kuskar som i första, andrahand ect..ska köra (beroende på vilka som är lediga). Så det är myclet möjligt att tränaren valt att Per ska köra i förstahand. skulle ju inte vara så schysst mot Per om Uhrberg helt plötsligt får köra efter Pers 2 vinster med Made For Victory.
Stenåsens Winny spetsar eller? Vet inte riktigt hur hon är iväg med volt men en riktigt spetshäst är det och över rätt distans. Men räcker väl ändå inte…
Jag kan nästan lova at Kari har frågat Uhrberg först vilken häst han ville köra, så det alltid fungerar med dem som har förstakuskar, samma sak med Adielsson hos STigH.
visst kan det tyckas orättvist för Per, men Uhrberg har alltid så länge som han varit förstekusk hos Kari fått välja den häst han vill,,,,det är bara business och jag tror knappast Kari bryr sig om Per blir sur elr ej.

Alltså när tränaren anmäler, i alla fall till v-75, är det klart att det är tränaren som väljer vilka kuskar som kör! Det blir ju ett evighets jobb att ringa runt till alla kuskar som kan tänkas köra till ALLA hästarna som tävlar den dagen. När de anmäler säger de ju vilka kuskar som ska köra varje häst i första, andra, tredej, fjärdehand osv. Det är aldrig kusken som väljer såvida tränaren sagt till kusken ifråga att han/hon får välja vilken häst han/hon vill köra. Det är ju klart att hästens tränare väljer vem som ska köra sina hästar som han anmäler till start.
Sedan är det inte samma sak att jämföra med Stig-Erik i och med att Erik inte driver någon egen tränarrörlese och har ett "starkare" band till Stigh. Kari använder många kuskar på sina hästar och har ingen riktig ordinarie så som Erik är åt Stig, Goop, Lennartsson, Adielsson, Uhrberg, Takter kör alla flitigt åt Kari.
#7, Tack för infon.
Respect Hanna!!!!
mvh
Brandchef Greger
Tyvärr men du har fel Hanna,,,,Kari har samma samband med Uhrberg som STigH har till Erik,,,,,,,Uhrberg får möjlighet att välja häst först och sedan sätter Kari upp resterande kuskar som han själv vill.
därav är han förstekusk! när Takter var förstekusk hos Kari så var det precis likadant,,,Takter fick möjlighet att välja vilken häst han vill köra.
Får jag fråga hur du vet det eller?
hur? för att det är så och Takter är gammal vänn till familjen.
Det har alltid fungerat så med förstakuskar och det kommer alltid att göra det också, varit tillräckligt mycket inblandad i travet för att veta detta.
Men det är å andra sidan möjligt att Uhrberg valt att avstå från att köra Made for victory eftersom Lennartsson har gjort bra ifrån sig eller att han gjort en sorts deal med Kari.
Det finns inget kontrakt mer än ett handslag och därav är inget säkert.
Okej även om så är fallet är MFV en bättre segerchans!

Ja det är klart Uhrberg får möjligheten att välja om tränaren tillåter det! Tänk om hästens ägare i fråga, i första hand vill att Per ska köra MFV och Uhrberg i andra, så då får alltså Per inte köra för att Uhrberg har någon slags förtur? Fastän både tränare och ägare vill att Per ska köra hästen?Du hör själv hur dumt det låter.

har Kari en någon fast förstekusk?
men herregud, det är precis så det fungerar och Kari vill att Uhrberg ska köra de bästa hästarna eftersom han är just förstekusk, hästens ägare har knappast något att säga till om, lika lite som vilken sorts träning som hästen ska använda sig av.
Uhrberg har förtur eftersom han är förstekusk,det är verkligen så enkelt! och han har förtur eftersom just Kari vill det, därav är han förstekusk!
Nea,,,,,Kari har en fast förstakusk och det har han alltid haft, Uhrberg har varit det i ca: 1 år nu tror jag. Innan dess har Takter varit förstakusk och ett tag , Söderkvist tills han var med i en olycka och blev kickad/ersatt, Bo EKlöf har varit någon tid,,,,,,Kari har haft många förstekuskar. Uhrberg har varit det i 2 omgångar också,,,,,,varför så många??? för att han är jävlgt svår att komma överens med, skäller ofta ut sina kuskar fullständigt ch det är typ bara Uhrberg som klarar av det eftersom han har egen verksamhet och är inte beroende av att köra……

Alltså det är ju klart att om ägaren har önskemål om kusk att tränaren lyssnar, kan ej jämföras med träning då ägaren (kanske) är helt okunnig på området. Men om ägaren sett att en viss kusk vunnit 2 raka segrar med ens häst är det ganska naturligt att ägaren vill ha kvar kusken ifråga. Och det är forfarande tränaren som väljer kusk till hästarna han/hon anmäler till lopp, om Kari vill att Per ska köra en viss häst och är ledig, anmäler han hästen till Per och Per kör således hästen. Uhrberg har inget med saken att göra. En kusk kan aldrig välja vilka hästar han/hon ska köra om inte tränaren anmäler ut hästarna till honom/henne. Du kan alltså inte veta om Kari anmälde ut MFV till Per eller Thomas.
Bo Eklöf var väl sk "första kusk" i en vecka(efter uppbrottet med Erik). Takter har väl heller aldrig varit någon riktig förstakusk. Erik Adielsson däremot var första kusk i många år, blev dock lite för tight sammarbete och åsikterna gick isär för mycket så det blev ett break, men nu sedan något år tillbaka kör han en del åt Kari igen.
du förstår verkligen inte Hanna????? självklart anmäler Kari till loppen, men han ger Uhrberg möjlighet att välja vilken häst han vill köra innan han anmäler, detta sker genom ett samtal elr liknande då uhrberg berättar vilken häst han vill köra, detta är hans fördel med att vara just FÖRSTAKUSK! förstår vekligen inte vad du inte förstår hanna………
och ägarna till hästen har mer elr mindre absolut INGET att göra med vem som ska köra hästen, visst finns det undantag men överlag har dem inget med saken o göra.
Takter var i stort sett förstakusk för Kari och jag förstår verkligen inte varför han kör åt Kari nu igen, senast slutade det i katastrof då Takter fick problem med bland annat spriten pga det tryck Kari satte på han, skällde ofta ut han, liksom han gör med många andra kuskar.
Amen!

Skyll inte på Kari för Takters problem. Och han skäller inte alls ut kuskarna ofta, han brukar inte ens vara närvarande vid tävlingar särskilt ofta. Och dagen efter är det ingen som tänker på en eller annan dålig styrning.
Jag har ett argument som skulle få dig falla platt på marken. Men äsch. Tar det en annan gång.
hehe, visst, men jag vet iallafall att jag har rätt,,,det är inte direkt någon slump att ingen är förstakusk särskilt länge för Kari,,,,bara Uhrberg som klarat sig en längre tid hittils,,,,det om något är fakta.
resten kan jag väl inte bevisa eftersom det är muntliga bevis^^
tycker dock vi ska lägga ner ömnet och fokusera på loppet här nu…….
Limerick S.I.R spikas troligen med motivering, spets och slut! toppform och allt på den hästen.

Okej, aja. Men jag frågade faktiskt Kari idag varför Thomas inte fick köra någon av de bättre hästarna, Thuram eller Made For Victory då. (Thuram är förresten struken sa han) Men i alla fall, så han svarade kort: "Thomas får inte köra Made For Victory" han tycker att Per kör bättre helt enkelt och valde sätta upp honom. I alla fall när det gäller den här hästen.
Alltså väljer Kari(tränaren) vem som ska köra vilken häst, fastän han har en förstakusk i Uhrberg.

jag tror knappast att Takters problem med spriten har med Kari å göra jag tror han hamna i fel sällskap
Nea,, saken är den att du tror och jag vet^^
Hanna, mycket möligt du har rätt,,,,men Per kör även Stensro general i sista medan Uhrberg kör Uncle Sund(2:a hästen),,,,,hur står det till med Kari?? känns som att Uhrberg börjar glida ifrån och bli ersatt av Per allt mer……..
överlag är det ändå som så att förstekusken väljer den han vill köra efter ett samtal med tränaren,,,,,sedan tror jag att det ligger lite annat bakom Karis val nu????
Nea, Takters problem är och har alltid varit att han tar åt sig saker och ting hårt och det tar på psyket ganska mycket, sedan har han lätt för att gå in och arbeta för hårt vilket tär på honom. Han är inte mer än mänsklig, riktigt bra kille och grymt bra kusk.

#24 jag vet att att både jag å Hanna vet mer om travsport än vad du nånsin kommer å göra!

sandlåda igen! en ond-cirkel här verkar det som!
vi har ingen "snopp-mätar-tävling" här gott folk. vi försöker bara vara trevliga och låtsas som om vi kan allt. räker inte det?! -;)

#27 vad jag menar är att det verkar som om han tror att jag å Hanna inte vad vi pratar om
hehe, och sedan råkar du gå på dagis också? för det är sådana repliker dem kör med hela tiden tror jag.
sorry tösen, född och uppvävxt med trav här och Takter var god vänn med familjen i många år och körde flera av våra hästar, kom inte och läxa upp mig när du beviserligen inte kan något om saken.
Nog vet jag hur det går till när olika stall använder sig av så kallade förstakuskar, men visst finns det undantag som med Kari nu,,,tror dock att det ligger lite mer bakom valet av kusk till Made for victory där……Uhrberg är trots allt erkännd som en av våra bästa kuskar och särskilt vad gäller voltstart och därav köper jag inte riktigt att Kari bara bytar kusk för att han tycker Per passar bättre,,,,,,,möjligt jag har fel, men det känns skumt.
Detta är väl första och kanske sista ;) gången som jag försvarar Nijo. Hanna och Nea, Nijos familj har ägt och haft hästar i träning ho sLudde bland annat och hans föräldrar har nog LITE mer erfarenhet än du i ditt ponnystall sm tror att du kan bedriva ett eget företag.. Bara lägg ner Nijo vet nog lite mer än dig.
Konstiga är att Uhrberg alltid kört den bästa hästen under hela förra året då han fått välja själv och nu helt plötsligt så får Lennartsson köra 2 "förstahästar" i form av Made for victory+stensro general medan Uhrberg får köra andrahands hästen, så visst är det något skumt på gång, möjligt att Uhrberg är på gång att bli petad elr är i bråk med Kari?

Är inte frågan om vem som är bästa hästen en subjektiv fråga, det varierar från person till person vilken häst som är "förstahästen" eller hur? Annars skulle vi väl inte behöva diskutera loppen så ingående som vi gör på den här sajten utan då skulle ju alla vara överens om alla vinnarna. Vad tråkigt det vore!!!
#32, Ja hehe.. Men vi vet ju vad han menar..
hehe, Rickard,,,,vi har inte haft hästar i tränings hos ludde,,,men vi har haft några travare tillsammans då han och min far startade upp med travet tilsammans en gång i tiden…….
men här ska vi inte mäta vem som har störst kuk, elr vad sade du brutalen??? jag hoppas iallafall att jag besegrar töserna i det^^
Jag går ut hårt och påstår att Limerick S.I.R är en möjlig spik då det är bra chans till ledningen, eller iallafall komma förre Made for victory i starten som kan galoppera från snäva spår 2.
Vad tycker ni???kul 20-30% are, hästen har toppform nu med.
#35, Hehe okej.. Int elångt ifrån men men.. Haha ja vinner du inte över tjejerna så :D
Limerick S.I,R är faktist intressant som du säger.. Måste nog fanken med på bongen…

å varför skulle du besegra "töserna"?
#37, Citat ur Nijo's inlägg:
"men här ska vi inte mäta vem som har störst kuk, elr vad sade du brutalen??? jag hoppas iallafall att jag besegrar töserna i det^^"
Varför? För ett tjejer int ehar en snopp så ofta?
haha, är du seriös Nea???för det första var det ett skämt och sedan så har jag ju ganska bra förutsättningar att besegra människor av det kvinnliga könet vad gäller den aktuella situationen…….

Veckans säkraste spik!!! Nijo klår töserna i tävlingen tror jag eller rättare sagt, hoppas jag
NIJO ,,, Jag tror att HANNA vet hur sin pappa gör med sina hästar och vem som kör dom
Så Kari Lädherkorpi är hennes far?
menar du att Kari isåfall är unik från alla andra travtränare som har en förstakusk i stallet?????? Det är en ganska självklar sak att förstakusken får valet att välja den hästen han vill köra i samtal med tränaren, menar du att jag inte vet hur det fungerar?

#42 i det här fallet tycker jag verkligen inte du ska kaxa upp dig mot hanna å säga att hon har fel!!!!
varför inte lilla tös? har jag rätt så har jag rätt, då kvittar det väl vem det är mot?
finns ju ingen som kan komma och påstå att jag har fel, det är en självklar sak för den som verkligen är insatt i travet.

hon vet någ det bättre än dig lilla du hon e ju för f*n hans dotter

kan vi inte bara säga att det funkar lite olika från stall från stall. det finns nog inget svart eller vitt hära.
heti mie sutun tälä!
MEN HERREGUD! använd huvudet istället, det är ett väldigt lätt resonemang, är man förstakusk så kör man de bästa hästarna och sedan bryr jag mig inte, om du inte kan förstå det NEA!
har fan inte med saken att göra att Hanna är hans dotter? det förändrar knappast innebörden av att vara en förstakusk för ett stall!
Hur det står till med Kari sedan vet jag inte, men detta är första gången på över 1 år som Uhrberg inte kör de bästa chanserna som Kari har till start, detta inträffar nu under 2 lopp på lördag och det är fakta.
Men detta är väl saker du lär dig med tiden Nea? fortfarande ung och mycket att lära.

visst jag e bara 15 hur gammal e du då men jag har vart med många år lyssnat på dom jag vet bättre än mig. Hanna kankse pratar med sin pappa så då vet hon någ hans val av ksuk mm bättre n dig
hans val av kusk är ju ganska uppenbart eftersom det är anmält och upplagt överallt…..
och det är ju ganska uppenbart att Lennartsson då kör 2st förstahästar medan Uhrberg kör 2st andra hästar för stallet med sämrechanser, och detta är då stallets förstakusk vilket också är erkännt av alla.
detta är fakta och inget annat

49 stycken inlägg på det här loppet och drygt 40 har handlat om Karis val av kuskar på sina hästar. Jag tror någon av Karis hästar vinner men jag vet inte med vilken kusk!
Alltså era tjejer som sätter er upp mot Nijo som är mycket insatt tack vare hans fmailj tror ni han är puckad eller? Bara lägg ner, skitsnack att hävda att NI vet mer än honom.

#30 Ja Nijo har säkert mer erfarenhet än vad jag har inom travet. Han är något äldre än mig.
Men han gav sig då inte;) Det är ganska svårt för Uhrberg att vara renodlad förstakusk åt Kari i och med att han har ett eget träningsstall och de möter ju varandras hästar då och då. Visst, Uhrberg kör mest häst åt Kari, men han använder sig av flertalet andra kuskar med. Och ja, alla tränaren har valfriheten att bestämma vem som kör, men sedan brukar det vara så att förstakusken får möjligheten att välja häst om flera hästar i samma lopp. Men tränaren har ändå valfriheten att sätta upp vilken kusk han vill som är ledig.
Nej han har inte bråkat med Uhrberg, men Uhrberg har väl inte dirket haft rätta flytet med Karis hästar på slutet. Han ville helt enkelt att Per skulle köra dem 2. Det är väl inget konstigt med det.
Okej men Uhrberg är ju 1:a kusk det kan du ju inte förneka det är ju tramsigt.

vilket är rätt. segerprocenten på Kari+Per har varit hög. det var den iaf i början av året. man ska köra på det som känns rätt!
#54, Jo det stämmer men isåfall kan ju någon annan börja hos Stig H nu.. Ex Örjan :D
absolut inte Hanna, är väl inte mer än rätt att använda en kusk med mer flytt. Men Uhrberg kör ju alltid sina egna hästar om han och Kari har båda hästar till start i samma lopp……Sedan är det klart att tränaren kan sätta upp vilken kusk han vill, är ju han som har makten, men risken är väl att det skär sig lite med Uhrberg då som i stort sätt alltid fått välja hästar under senaste året……
lade även märke till att Per kör firmin de socoa i avd 1 så det blir i 3 lopp som Uhrberg är "petad" i.
Men det är ju samtidigt en risk som Kari får ta sedan? om Uhrberg tröttnar och väljer att köra andra hästar istället som har bättre chans är Karis "andra" hästar, Uhrberg är trots allt mycket eftertraktad som kusk och många vill att han ska köra för dem.
peace, love and understanding

#55 Örjan har väl knappt ens kört något åt Stig överhuvudtaget?
Ja man kan väl kalla Uhrberg vad man vill, förstakusk om man så vill det, men om tränaren anmäler ut honom till en viss häst så blir det ju så. Han har inte så mycket att välja på i det läget.
#57, Nej men jag menar att det går bra för han..

#53 Jag har inte förnekat att han inte är förstakusk, bara att tränaren får anmäla ut sin häst till vilken kusk han vill fastän han har en förstakusk.
#58 Jo det går bra för många kuskar:P
#56 Äh, jag tror inte kuskar är så småsinta:P men det lär vi väl se hur det blir med den saken.
Uhrberg körde ju nästan ingenting åt Kari från början, men sedan flyttades lite hästar från Uhrberg till Kari, bla Musigny Degato. Så Thomas vart lite tvär, och Kari ville ju inte bli osams eller så med Thomas så det var lite därför han började köra och blev som en förstakusk för stallet. Så jag tror inte de vill upphöra samarbetet.
ok, jag vet inte alls hur Uhrberg är som person egentligen så det är kanske möjligt att han inte blir sur över att behöva köra sämre hästar……..Men det känns väl som han liksom alla andra kuskar vill köra de bästa hästarna och vinna lopp+tjäna bra pengar och därav är det väl ganska stor chans att Uhrberg tackar nej till att köra de hästar hos Kari med sämre chans istället för att köra andras hästar som är bra och kan vinna,,,erbjudanden lär han väl få gott om eftersom hans rykte är väldigt bra…….
framtiden får utvisa hur det går,,,,,,,,,,

Nån som vet något om Stenåsens Winny?
inte mer än att det troligen inte blir vinst här,,,,,kommer aldrig ta ledningen och sedan är chanserna borta, med stor sannolikhet inte tillräckligt bra för att besegra 2+3.
Nah säg inte det. Söderkvist och spår 7. Alltid värt en tanke..
4 Thuram - STRUKEN

# 56 Att Per inte kör Firmin De Socoa beror väl på att han har egentränat, Ultimo Håleryd, i det loppet.
sant, jag missade det.
Jag tar endast tre bävrar i detta lopp, nämligen: Made For Victory, Limericks SIR och en bubblare i First Mack Grocer.
Där fick Ni!!!
Jag kör troligen med Made for victory+Limerick,,,,,,,kanske möjligt jag tar rygg på dig med first mack grocer bertil, får suga på den lite.
ok, OM stenåsens vinny kan spetsa här så är det helt klart vinstchans, men det känns ganska tveksamt och är väl lite beroende på hur Uhrberg gör bakom First mack Grocer…….
#69, Stefan är snabb ut.. Vill väl till spets?

jag tror att First Mack Grocer är förtjänt av segern. för han komme förmodligen att bomba till spets då han är snabb ut i starten. vågar dock inte säga hur det är med voltstart för honom. men kommer han till ledningen så släpper han och sedan har han rygg ledaren resten av loppet. för vem skall pressa sig förbi MFV när han väl sitter i spets?? ingen tror jag iaf. sedan kommer det att skruvas upp ett vilt tempo in i slutväng och detta kommer att medföra att MVF måste lägga upp högre fart och då kommer FMG få fritt fram och kanske kunna vinna. så kör jag mitt lopp i badkaret iaf. -:)
ingen spik, men en klok garnering iaf.
tre hästar i detta lopp hade jag tänkt mig om man inte spikar MVF förtsåss.
rank: 2-6-3
Det är du och Nybrink som kör loppen i badkaren, jag kör dom inte alls jag bara tittar.
MFV tar knappast ledningen här, står mellan first mack grocer, limerick och stenåsens vinny och den som får ledningen av dem 3 ska ha en ganska bra vinstchans. FMG var riktigt bra senast som 2:a tycker jag, liksom stenåsens och limerick har toppform.
Made for Victory har rapporterats lite sämre i senaste loppet, det kan vara läge att gardera storfavoriten, Stenåsens Winny är mycket snabb från start och trivs bäst över kort distans och i spets
Ni får en bubblare till…Quattro Kash
Nu fick ni nåt att tänka på igen ;-)
mvh
Bertil
nah, jag är inte rik, hehe. Inte råd a gardera med hur många som helst och quattro har tots allt bakspår på kort distans nu,,,,lite segt att gardera en stofavorit för mycket och sedan vinner den.
10 Couch Doctor - STRUKEN