Unghästar?
Vad tycker ni om att det är så många unghästar som kommer ut, då menar jag Två-åringar.. Och vad tycker ni om unghäst-satsningen? Bara frågar lite, vi har unghästar som går ut som tvååringar varje år.. kommer ut en i år också. sen tre treåringar.. så.. jag ville bara höra lite.

Så länge hästarna är färdiga för det finns det väl egentligen inget fel med det. Det som blir fel är när hästarna tas ut för tidigt och/eller stressas för att man till varje pris MÅSTE vara med.
Det är väl alltid roligare att ha en häst som räcker och gör det bra många säsonger än en som tjänade snabba pengar som unghäst men som tog slut sen?
Jag tycker personligen att två år är väldigt ungt, och jag skulle helst inte startat en 2-åring.
Men sen är det ju upp till hur vida utvecklad hästen är, och upp till ägarna och tränarna.
Men jag tror mer på att man väntar tills hästen är åtminstonde 3, så kan man ha kul med hästen i FLERA år istället för tidiga år.

Visst finns de dem som startar som 2-åring och klarar sig och blir även riktigt bra som äldre, och visst finns dem de som inte gör det.
Jag förespråkar väl inte heller direkt för tidiga starter, det finns faktiskt inte många tränare här i landet som kan träna en unghäst på ett sådant sätt att den klarar av starter redan som 2-åring och håller sig frisk och fräsch. Och det är långt ifrån många stortränare i landet som startar sina hästar som 2-åringar. Kari gör inte det, inte Stig H, Åke eller Norsken för att nämna några. Man jagar dem i tidig ålder och det är ju inte bra för hästens hållbarhet.
Jag tycker inte man ska gå mer åt den amerikanska travsporten, men samtidigt ser man i Frankrike att det fungerar alldeles utmärkt med 2-åringstävlande.

R E V E N U E ! ! ! ! ! ! ! !