Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 649 ggr
Lise-Lotte
0

Börjar bli trist

höst och vintertid som förr brukade vara skrälltider har blivit som vår och sommaren. Favoriter på parad och ingen annan som ens vill försöka vinna utom i sista där alla kommer på att åh f-n är det sista chansen nu.

Spelade själv bortsett bolaget för dryga 50 lappen och får 5 rätt inte en spänn mer är det värt att numer spela på V75. ÄNDRA priserna till enbart de tre första och resterande får reseersättning.

Bertil
0

Då försvinner alla småstall och de stora kommer bara att satsa på de verkliga talangerna. Kostnaderna att driva träning kommer väsentligt att överstiga intäkterna vilket gör att småstall inte har råd att några hästar går med förlust i förhoppning att de blomma ut.

Många av de hästar som är lite sena i utvecklingen kommer till övervägande delen att gå direkt till "hamburgerierna".

mvh
Bertil

Lise-Lotte
0

och under tiden tänker du som spelare betala för det kalaset?

hafor
0

#0 Vänta bara tills det börjar bli lite smetigare banor LL. Nu har ju vädret varit relativt stabilt. Det kommer fler överraskningar.

Bertil
0

Tror du sporten växer med få-fald?

Lise-Lotte
0

Hafor - tveksamt eller så bör man blunda och peka

Bertil - som det ser ut nu så försvinner sporten helt jag har ingen lust att sitta och formligen ursäkta utrycket glo på favoriter som släpps till spets, får dämpa och segerdefilera. Och vad det gäller sporten som jag anser travet än så länge är så är den dock på god väg att försvinna och slutligen jag med den. Alldels för mycket som INTE gynnar travet börjar det bli …

Lise-Lotte
0

Och då ska du veta Bertil att jag tillhör dem som gapat högst och mest över - trav ÄR sport men jag börjar bli hes

lazze
0

Herregud vilken bitter människa du är lise-lotte,man behöver inte spela på trav,vad sägs om du försöker med lotto eller keno kanske?

mvh

lazze

Lise-Lotte
0

Hur vore det med att försöka läsa inlägg som skrivs utan att man behöver ha kommentarer runt personen som skriver dem.

Hur du väljer att tolka mitt inlägg får stå för dig men din kommentar kan jag vara utan. Den är den här typen av svar (ditt) som gör det otrevligt på nätet och det kanske vi också kan vara utan tycker du inte det?

Lise-Lotte
0

Den här artikeln av Nybrink kan man ju tro att jag utgått ifrån om man nu vill det - det är upp till var och en

http://www.aftonbladet.se/vss/spel/story/0,2789,770140,00.html

Lise-Lotte
0

Den här ännu en i ämnet obs dock att för den skull håller jag inte med om allt som står i artiklarna

http://www.travnet.se/www/public/webb/default.asp?menuID=1&dayID=7&banID=25&infoID=19280&infoTyp=nyhet

Och till Bertil på vilket sätt blir det mångfald idag när det bara är de stora tränarna som "får" priskakan då de ständigt släpps till spets?

lazze
0

lise-lotte,om du tycker att mitt svar till dig är otrevligt,för stå för dig.Du kommentera olika inlägg som jag uppfattar på ett annat sätt.Och jag ber dig om ursäkt om du tycker jag har angipit dig på ett olämpligt sätt,det var liksom inte tanken,försökte nog snarare vara lite ironisk.

mvh

lazze

Bertil
0

Det är en annan diskussionsnivå än den jag menade med mitt inlägg. En viss mängd småtränare finns ju på banorna idag, men jag tror inte att de kommer att göra det i samma utsträckning ifall endast de på plats får pengar. Då kommer vi på sikt att få en ordentlig konsolidering i branschen och kanske en ännu värre situation. En tränare kanske startar en handfull hästar i ett lopp där direktivet "stallet är viktigare än att bästa häst vinner". Vi ser alltså ett slags lagtempolopp och det kan bli riktigt svårt för spelarna att veta vem kommer att vinna.

mvh
Bertil

Lise-Lotte
0

#12 men så har vi ju det idag med flera hästar från ett par tränare i samma lopp men med olika ägare där vi vet att man försöker låsa loppen med "stallkamrater". Men att tränare skulle köpa loss eller lyckas finna en handfull hästar som alla har kapacitet för start på V75 det tror jag är näst intill … nej.

Mitt argument avser också ffa V75 som trots allt är elitserien inom trav och för att undvika att sporten utarmas än mer till fördel för spelet (fler som har chans att pricka pengar med favoriter) måste något göras. Och intresset för att titta på den här typen av lopp kan väl inte vara så stort, det blir ju inga prestationer att tala om.

Ta lagen inom andra idrotter där man har råd att köpa in alla de bästa spelarna som finns hur många röster börjar inte höras mot det. Okey nu är ju inte det att jämföra med travet för visst finns det ekipage som mycket väl kan ge favoriterna en match men av någon anledning inte gör det - och en stor anledning är prissummorna tror jag. "Vi siktar in oss på en peng" 

Ett annat ex elitloppet hur man reagerat för spets å slut? Nu då av kanske andra anledningar att kapaciteten hos motståndarna varit sämre men inte är det något som publiken vill se när det gäller travet som sport?

Bara några funderingar från mig

ThomasH
0

Jag tror att du läser in för mycket i detta. Anledningen till att favoriter får hållas i spets orörda är för att ingen vill "offra" sin häst för att sänka favoriten så att någon annan kan dra nytta av det och vinna. Detta är inget nytt inom travsporten så har det alltid varit och en del av de överväganden som vi spelare gör.

Lise-Lotte
0

Thomas jag har hållt på med trav i 15 år (som staketkusk alltså Flört) och visst är jag medveten om det men det har blivit värre. Och som du själv skriver man vill inte "offra" sin häst så någon annan kan ta fördel av det  och anledningen tror jag till mycket stor del är pga av att prissummorna är för "bra" på plats och där bakom och man får tillräckligt med poäng för att kunna anmäla till nästa omgång.

Vad tjänar travet på att man inte vill försöka köra för att slå favoriten? Eller rättare sagt inte köra för att försöka vinna?

lazze
0

Gör skillnad mellan första,andra,tredje pris o.s.v,exempel 100 000:- i förstapris,nu kanske jag tar i men 10 000:- i andrapris 5 000:-.då kan man ju alltid hoppas på att det blir åka av på alla händer

Lise-Lotte
0

Ja någon förändring tror jag man måste göra antingen vad det gäller prissummornas fördelning eller att man förändrar poängsättningen kanske?

Bertil
0

Jag undrar sa' flundra om det verkligen kan vara en lösning.

a) Högt förstapris och sedan väsentligt lägre => Många som inte har en potentiell vinnare stannar hellre hemma.

b) Om alla skulle köra för vinst (vilket skulle bli fallet ifall bara vinnaren erhåller en relevant segerpremie), så vet vi ju hur det skulle se ut => Se på lärlingsloppen

Detta är verkligen inget enkelt spörsmål.

mvh
Bertil

ThomasH
0

#17 Jag har också spelat på trav i minst 15 år och tycker inte att det blivit värre. Dock så dyker diskussionen upp varje gång det har blivit ett par mycket favoritbetonade V75 omgångar. Jag säger som hafor, vänta tills det börjar töa och vi ska vara glada om någon kan pricka in 5 rätt. Diskussionen är då bortglömd

Lise-Lotte
0

"19 när det börjar töa - hur många omgångar bli det - inte många och inte heller handlar det om flera banor utan ett fåtal som brukar drabbas lite värre och det beronde på hur tjälen varit i marken. Snart kommer oxå våren och sommaren och hur brukar utdelningen se ut då? Inte är det skrällomgångarnas årstider.

Men som sagt vi reagerar olika och ser på travet olika eller ur olika synvinklar och så är det med det mesta. Jag gillar inte denna som jag ser negativa utvecklingen av travet och det finns ju flera områden som blir sämre som ex avbefolkningen av publik på banorna, fler och fler spelformer etc. Folkets telefonröstning av elitloppsdeltagare m.m Sammantaget blir jag orolig.

ThomasH
0

Inte jag, har sett det förr, har hör det förr.

lazze
0

Visst lise-lotte,det där med publiken är ett dilemma,var i kontakt med Remy om lite ideer för att locka lite folk,men tyvärr har han inte svarat,b.l.a.nämde jag att man kanske ska göra ett lottnummer på varje program,och göra denna dragning,vad vet jag,före,efter,under loppet.Kunde kanske vara 3 st vinstklasser att man kan vinna,vi säger en tusing som första pris och därefter i fallande skala,eller att man väljer ett system av någon sort,V-64,DD,Trio,kanske inte lockar en jättepublik,men ändå.Avaktar med mina andra ideer,om Herr Remy ids att svara.

Lise-Lotte
0

#22 vi får hoppas att du får något svar.