Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 305 ggr
Velikij
0

Skräppublik!

Måste hålla med Anders Lindqvist i det han skriver i sin blogg om nedskräpningen på landets travbanor! Det finns väl få arenor där det är så tätt mellan papperskorgarna som på travbanorna, ändå kastas papper, muggar och annat bara rakt ned på marken. För ett tag sedan var jag på lunchtrav, när det var glest på publikplats. En person som jag trodde bättre om stod en meter från en soptunna och tryckte i sig en hamburgare. Sedan kastade han papper och servett direkt på marken istället för att ta ett steg åt sidan och lägga skräpet där det hörde hemma. Sedan dess betraktar jag  den personen är en slöfock och miljösvin…

På vissa banor i USA har man ett smart sätt att ta hand om bomspelsbongar. Där skriver man sitt namn och telefonnummer på bongen och lägger i speciella lådor. Därefter är det dragning på lapparna under kvällen, med fina vinster till vinnarna. Det är ytterst sällan det ligger några bonger och skräpar där!

Minns f.ö. en episod för många år sedan när en annars travsäker jättefavorit  galopperade och kusken var övertygad om att det var ett  papper som blåste ut i banan som hade skrämt hästen till galopp. Trist när sådant händer!

Bertil
0

Håller med dig fullständigt.

Antingen är man så okoncentrerad att man inte märker att något faller ur händerna. Då är det fara på färde för tänk om det emellanåt är vinstbongar man tappar!!

Om det inte är okoncentration är ju ren arrogans att inte hålla i sitt skräp tills man når en korg. När man tycker att "mit skräp ska andra plocka upp eller drabbas av".

mvh
Bertil