Trav iFokus

Trav

Etikettv75
Läst 354 ggr
hafor
0

Sammanfattning V75 Kalmar 25/2

Så här upplevde jag dagens V75:a.

V75-1: First Mac Grocer enkelt till spets som väntat. Extreme Smile hamnade i tredjespår och tvingades backa sist direkt. Åke S tog sats med Swift Hornline och styrde till dödens tidigt. Första varvet hände i stort sett inget. På sista bortre långsidan tog Tuff Du Mä sats i tredjespår med Digger Ducan i släptåg. SH pressade utvändigt på FMG och tog sig förbi till slut. FMG har prövat V75 10 gånger och aldrig vunnit. Nu visar han tydligt varför. Det här skulle FMG ha vunnit enkelt med det lopp han fick. DD spurtade fint till wtt 3:e pris bakom SH och FMG. Detta var 1:a segern för dagen för Åke S med lånestyrning.

V75-2: Hjärter Dam och Victor Cavallo satsade båda hårt för spets, men HD lyckades behålla den och VC blev kvar i dödens. Rite On Dirt fick andra ytter. Simon Starlight tredje ytter. ROD tog sats i 3:e spår sista 600m med SS i släptåg. De kunde dock aldrig ta sig förbi ledarduon där VC var mycket tapper i dödens i högt tempo och HD höll till seger. ROD tog 3:e pris.

V75-3: Hot Tub tog som väntat enkelt spets och General Du Lupin styrde på i 3:e spår fram till dödens efter c:a 500m. Lukas Lupin fick tredje ytter och Ebel fjärde ytter. Första 1600m i lustempo för klassen och Åke fick styra och ställa som han ville. Larron Du Bouffey tog sats i 3:e spår sista varvet med E i släptåg. LDB var dock vek för dagen och blev ett rundningsmärke för E som blev tempotorsk och chanslös i detta lopp. HT höll i stället lekstuga när han fått trolla bort 1,5 varv och GDL kunde inte hänga med på upploppet. Perfekt lopp för HT som var bra. Positionerna avgjorde helt. Åkes andra lånestyrning till seger nr 2.

V75-4: Här var frågan om Underberg skulle klara starten utan galopp. Det gjorde han nu med god hjälp av Björn Goop. Palermo Mail som sett mycket bra ut i värmningen hoppade bort sig direkt i starten. U tog spets efter 500m på 17,0. Selldahir S.G. tog sig fram till dödens efter 800m. Non Stop Silas satt i tredje ytter och blev kvar där när Wisecracker vred på sista 800m. Det såg ut som om NSS skulle bli fast resten av loppet. Det löste sig dock perfekt och han spurtade ner en tapper SSG som krossade U i spets. U var usel för dagen när han fått bestämma i enkelt tempo, men inte ens klarade 3:e platsen! Bästa loppet svarade SSG för och den ska vi bevaka nästa gång. Åke utnyttjade perfekt med lite tur sin position i loppet och tog 3:e segern med ny lånestyrning. 

V75-5: Sheena var på väg till spets när hon galopperade i starten. Istället to Doitinthe Sand bekvämt hand om ledningen och en av favoriterna Just About Enough galopperade i första sväng till synes omotiverat. Lisa Rodhe fick 3:e ytter bakom Stacy. Björn Goop hade dock bekymmer vid ett par tillfällen då LR sånär skulle hoppa bort sig, men lyckades ställa sig efter att ha brutit ut. Tack vare hårt tempo så gynnades dock LR som har bra kapacitet vilket hon visade, men utan Björns skickliga styrning så hade det varit galopp och slut. Chikano störtdök till en fin andra plats efter invändig smyresa.

V75-6: Loppet startdes med volt vilket är mycket ovanligt för Silverdivisionens hästar. Det visade sig också i och med två omstarter. För Gift To Europe och Torbjörn Näslund var det mycket tur eftersom han inte alls ville vara med vid de två första starterna. I den 3:e giltiga starten prickade dock GTE starten perfekt och tog sig förbi Inspector Godiva som tagit spets precis innan. Roger Hornline galopperade bort sig i starten som väntat. Mack November galopperade också kort i starten, men forcerades fram av Ludde till dödens efter 800m. Taylor Boko fick perfekt andra par ytter. GTE fick styra och ställa som han ville och drog på de sista 500m. MN galopperade på nytt. Present spurtade rätt bra till 3:e pris, men ännu vassare spurtade Lassiter långt bak kön till 2:a pris. Alla dock klart slagna av en överlägsen GTE. 

V75-7: Storfavoriten (kanske lite överdrivet stor favorit) Ixias Winner galopperade bort sina chanser direkt i starten. James Bond tog som väntat hand om spets. Socrates forcerades fram från sitt 8:e spår och hamnade i dödens och tempot första 500m blev 1,12. Arizona Sun hamnade perfekt i vinnarhålet och fick en behaglig resa. Efter 800m tog Katjas Diamond över dödens. Harmonic Silvio hamnade på 4:e innespår från sitt svåra läge. Peasant Galant i 3:e ytter. Första 1000m gick på snabba 1,14. JB plågades i spets och med tanke på det hårda tempot höll han klart godkänt till 4:e plats. Med så hårt tempo blev det mycket positionsförändringar i sista sväng och då lyckades AS få fritt fram och såg ut att gå mot säker seger efter sitt vilsamma lopp. Men med tur och skicklighet lyckades även Peter Untersteiner skicka fram HS för att sätta läppen först (det var inte större segermarginal). Åke fick alltså inte vinna med sin egentränade häst idag, men lyckades ändå få med sig 3 segrar och totalt 10 på 3 dagar (V65 och V75). Bra jobbat av Åke S.

Preben
0

Jag är extremt besviken över First Mac Grocers insats hästen vill ju ingenting om den inte vann idag på V75 så kommer den aldrig att göra det. HT mycket imponerande att den skulle vinna i Guld har jag varit övertygad om men att det skulle ske redan i andra starten det var mer än jag trodde hästen var kapabel till.
Jag måste ge BG en eloge att ha lyckades hålla Lisa Rohde i trav hela vägen och att den vann så lätt som den faktiskt gjorde med tanke på hur den bröt i de 2 sista kurvorna. Gift to Europe må ha haft tur med starten men jag tycker den var helt överlägdsen sedan tror nog att han vunnit även från ett sämre läge efter start, hästen verkade utmärkt.

lazze
0

Ska man va besviken,så ska man defenetivt vara besviken på Örjan Kilström.Team Kilström/Hultman,kan man tycka mycket om,men denna gång tycker åtminstone jag att det var någon slags kompiskörning som Ludde brukar uttrycka sig.Generalen lag sig utvändigt om Hot Tub och vad hände,jo,Hot Tub fick ligga där i ett lågt tempo utan att Örjan tryckte på nån ting under loppets gång och hur ska man då kunna ta något när det går 1,09,5 sista 500hundringen.Om ni har möjlighet att kolla loppet igen så kan ni se att Generalen skulle kunna springa ett varv till i samma fart.Vad är det för styrning,och framförallt ett jävla dråpslag mot oss spelare.Jag tycker det är skit när tränare/körsvänner gör på detta vis det gynnar inte travet.Man kan ju undra varför?Sparas till Finalerna,eller?Ursäkta uttrycket,men jag är skitförbannad på dettaoch jävligt trött på att det sker så ofta.Och sen undrar dom ansvariga varför publiken sviker travet.

mvh

lazze