Trav iFokus

Trav

Etiketttrav-snack
Läst 769 ggr
[Fabtax]
0

Travnostalgi

Jag har en gammal kärlekshistoria med travsporten, och som så många gamla kärlekshistorier så har den kanske blivit något mindre het med åren, men jag är fortfarande trogen. Häromdagen kom jag att tänka på gamla tider, när man kom ut till banan så tidigt att man kunde se och höra lärkorna på innerplan svinga sig mot skyn, man kunde höra hur stalldrängarna bakom de första motvarvsvärmande hästarna prata med varandra, och man såg kioskpersonalen lasta in korvlådorna från flakmoppen.

Då var det dags att hälla upp en kopp kaffe ur termosen, plocka fram äggmackan,  lägga programmet bredvid sig på bänken och hänga tidtagaruret kring halsen. Snart var det dags att börja klocka värmningarna, och vid det laget var vi en handfull entusiaster som satt och följde varje steg som hästarna gjorde. Någon av oss tog kanske en tur över till stallbacken och återvände belåtet leende med något stallskrik.

Så var det då; idag namndroppar Anders Ekberg direktsänt alla värmande värda att tala om, och Per och Åsa dammsuger stallbacken på minsta form- eller utselningsändring och smattrar ut dem live över travsverige. En toppenservice, inte tal om annat, men ändå känns det som om något gått förlorat som hade samband med travsportens själ. Vi har närmat oss ekonominyheterna på bekostnad av upptäckarglädjen, ungefär så känner jag det. Kulorna rullar in som aldrig förr för travet, men läktarna gapar tomma. Fast det är ju så vi vill ha det? Och med ålderns rätt får jag väl medge att just så här års känns det skönare framför dataskärmen än kring den värmande koksgrytan på publikplatsen. Fast jag skulle inte vilja ha varit utan den tiden!

[Fabtax]
0

Som ett apropå här, och till tråden "hinner ni med allt", kan man ju nämna vad den den legendariska amerikanske totospelaren Barry Meadow sagt:

"For someone like me, the availability of betting exchanges has been huge. And convenience -- I used to have to travel to the track every day, and now everything is on the phone or the Internet. But there have been negatives too -- higher takeouts and smaller field sizes, to name two. There's also a lot more information available; I used to make my own trainer notes, and now anybody who goes to the track once a year has access to similar information."

Meadow insåg att värmningsbevakningar och stallintervjuer etc. har gjort spelandet mer förutsägbart. Själv har han sedan länge "sadlat om" från travare och pacers till galoppen, där formtal och viktförändringar är viktigare än värmningsintryck. I Sverige är inte galoppen lika framgångsrik, men den dagen de riktigt tunga lirarna hittar dit kan galoppen bli starkare på framförallt de små och medelstora travbanornas bekostnad.

Jag tror även att vi kommer att få se en utveckling till en differentiering mellan travindustri och bygdetrav, där P21-lopp, amatörevenemang och liknande kommer att hänvisas till den senare kategorin.