Hinner ni med allt, överallt?
Jag har varit med så pass länge i gemet att jag har minnen av V5-spelets entré på spelmarknaden, det som väl kan sägas vara travets kickoff mot ett riksspelande. På den tiden fanns det en man som hette Tage Stridsberg, tidigare travtränare men senare omskriven som flerfaldig "storvinnare" på V-5. Tage, med stambord på Solvallas restaurang, hade ett gott råd till alla spelare: tag med dig så du kan betala notan och lägg resten på V-5. Han splittrade inte upp sig på detaljer, utan höll en rak linje - åkte han ut på V-5 så registrerade han intrycken från resterande lopp för framtida bruk, men slösade inte kraft och pengar på att vinna tillbaka insatsen för V-5.
Jag tänker ofta på det där idag, när vi inte längre bara har "stambanan" att hålla koll på, utan ett riksspel som rullar på flera banor dagligen. Som yrkesarbetande ser jag det som omöjligt att hålla mig ajour med alla hästar och kuskar, trots hjälpen (?) från klockare på TV och dator. Och förutom vinnare, plats och V-5 så finns det V-3, V-4, lunchdubbel, V65, V-75, V-86, raketen och tvilling att satsa på. "Omöjligt!", säger jag, så numera har jag "lagt ner" min hemmabana (när de inte kör V-75), och nu står nog V-86 på tur att avvecklas för min del. Kvar blir då V-75 att lägga en lite större slant på, precis som salig Tage på sin tid med V-5.
Hur ser ni på spelandet - hinner ni fortfarande med att "gapa över hela stycket" och ändå hinna vara närvarande på jobbet?
Är det inte så även med trav, man kan inte ha allt? Måste man? Verkar osunt.
Med vänliga hälsningar Lisa
Ja, det är väl den frågan jag är lite nyfiken på, Lisa! I takt med att vi lockas att vara onlineuppkopplade mot toto och direktutsändningar kan det ju bli allt svårare att värja sig genom att låta tekniken vila en och annan kväll. Finns den någon smärtgräns, utöver privatekonomiska realiteter? Vad händer med familjeliv, vänkretsumgänge med mera när ATG tenderar att ta över våra liv? Den frågan diskuteras förvånande lite tycker jag, och välkomnar en debatt!
Nej, jag har lagt ner allt annat än V75, det händer, när jag är på plats att jag spelar några slatar på vinnare och på V5
Tror att vi börjar komma in i en vattendelare med travspelet, inte minst eftersom pokerspelandet lockar åtminstone de yngre med sin typ av spänning och stora pengar.

Det är nog rätt viktigt att sålla ut den delen av travet man vill hålla på med. speciellt när det gäller själva spelande. Annars övergår det nog rätt snabbt i ett missbruk. Om man hela tiden måste spela på allt vad gäller hästar och trav.
Gäller ioförsig inte bara trav utan allt som kan ge ett missbruk, såsom alkohol, droger m.m
själv har jag också slutat spela helt förrutom V75. Jämfört med förrut när jag alltid lirade dagens dubbel, v65, v64.
Det roliga är att jag nästan tjänar mer pengar på att låta bli att spela 
Jag spelar i princip bara v75 och v65 på söndagar. Det har hänt att jag ett par gånger per år besökt Romme eller Rättvik när de kör v65, och då spelat ett system och lite vinnare och plats.
Om jag ser v75 live brukar jag spela tvilling i lopp jag tycker är spelvänliga.
Tycker att ni har förnuftiga tankar om spelmarknaden! Om vi tittar på V-86 som körts på Solvalla i kväll så skulle jag tro att såväl småspelarna som de riktigt stora hajarna snart tröttnar. Småspelarna som inte får något på sina sex rätt vid lätta omgångar och inte är med när de svåra omgångarna inträffar, och storspelarna som i längden inte kommer att ha tålamod att pytsa ut stora pengar i väntan på de svåra omgångarna. För dem finns det andra spel, inte minst V-75. Kvar blir då mellanspelarna, som varken kommer att kunna dra runt spelformen eller få ekonomi i sitt spel. Jag blir förvånad om V-86 kommer att finnas kvar året runt, trots klartecken från ATG om förlängning.

Jag tycker att det är kul med utbudet. Ungefär som Tv-kanalerna. Man väljer det man vill se eller spela på. Nu fick jag in 30000:- i måndags på V65 som var hur lätt som helst. Jag är ingen travmänniska, mer en gambler. Jag väljer det jag tycker är spelvärt. Ibland ser det för favoritbetonat ut. Då står jag över och ibland ser det för svårt ut då spelar jag inte heller. Det ska vara lagom så att jag vet att jag kan få in alla rätt och det ska ge en slant. Nu ligger jag + 100000:- sedan årsskiftet. Jag väntar dock på storvinsten. Den kanske kommer på lördag. Det ser relativt spelvärt ut. Det kan dock bli för många skrällar att fånga in på Bergsåker.
Jag förstår att du har stor erfarenhet och många minnen när det gäller trav. Idag är det dock en färskvara. Det gäller att vara påläst, kolla i lopparkiven och värmingar, samt gäna få tag i lite stalltips. Sedan har vi toppkuskarna som man kan lira utgång på. De har i regel de bästa hästarna. Goop har ju haft flyt de senaste månaderna. Men nu kommer Åke och tar lite av kakan igen eftyer semestern. Han är grym. Tyvärr är det ingen som har hållit stallet i toppfom under hans frånvaro. Så han jobbar lite i underläge några veckor till.
Kul att du haft flyt. matsli! Visst har du rätt i att man måste vara påläst, kolla lopparkiv med mera, och det är bra att det är lönsamt. Men till detta krävs endera att man kan disponera en stor del av sin lediga tid, alternativt att man inte yrkesarbetar.
Sedan kan man ju som du säger bygga sitt lir på toppkuskarna, och det är väl det som många tar till på onsdagarna, när man skall täcka in åtta lopp. Fast går det "för bra" för Björn eller Erik en sådan gång så ger det givetvis utslag i låg utdelning.