Din Elitloppsåtta just nu?
Ja som rubriken lyder med en dryg månad kvar till Elitloppet. Vilka ser du helst i nuläget i en final?
Här är mitt…
**Going Kronos
Kool du Caux
Kesaco Phedo
Frisky Bieffe
Riva Del Sole
Mr Muscleman
Citation
Gentleman
**Det är faktist ganska svårt att välja ut 8 men ^^

Hm…svårt det dära.
- Mr Muscleman
- Gentleman
- Going Kronos
- Kesaco Phedo
- Kool Du Caux
- Pearl Queen, men alldeles fel distans!?
- Order By fax, tog med honom bara för han är en favorit:)
- Torvald Palema
Torvald Palema
Giant Superman
Going kronos
Gentleman
Conny nobell
Jaded
Red Chili Pirat
Order by fax

Ett Elitlopp för svenskar.
#2, Ingen utländsk? Shit!

- Going Kronos
- Kool Du Caux
- Adams Hall
- Gentleman
- Opal Viking
- Kesaco Phedo
- Red Chili Pirat
- Jaded
#5, Snälla motivera Adams Hall och Opal Viking!

Adams Hall var riktigt bra idag, 2:a från dödens och gick väl 11.3-11.4, bara slagen av en viss Goin Kronos. Och detta efter en tids vila!

Okej, inte så lång vila såg jag nu. Knappt en månad bara. Men bara andra loppet iår och gå 1.11.3 från dödens är inte illa.
- Conny Nobell
- Gentleman
- Mr. Muscleman
- Going Kronos
- Jardy
- Acclaim
- Adams Hall
- Express Marett

# 6 Två av sveriges bästa hästar tillika två av mina favorithästar. Det är två anledningar till att jag vill att de ska vara med i elitloppet. Duger den motiveringen????
#10, Men FEG Nils Enquist startar ju inte i Sverige så.
Adamas Hall är knappast något för elitloppet.

Frågan i #0 är vilka hästar jag ser helst i dagsläget och de 8 jag räknat upp är svaret på den frågan. Vad tränarna till hästarna sen gör kan inte jag påverka.
#11 Nils enqvist är INTE FEG han är rädd om sin häst för OPAL VIKING är lite skör jag tycker Nils är klok som inte startar och säger klart och tydligt att han vill inte vara med då finns det andra som bara lovar och lovar men inte kommer till skott
#12, Iofs ;)
#13, Jag pratar int eom Elitloppsstart enbart men han startar ju knappt i Sverige och det är FEGT.
Jag bytar gärna ut Jaded mot Adams Hall i min drömåtta, hehe. Jaded var kass och adams hall imponerade faktiskt.
#15, Mjo men det visste man ju att något Elitlopp för Jaded var lyckodröm x1000. Katastrofal om jag får tycka.
#14 OPALEN skulle startat i olympiafinalen om det hade varit dom gamla reglerna eller om han hade stannat i frankrike 1 vecka längre för då hade han kunna få ett wildcard man matchar sina hästa olika och säsongen är lång så han hinner nog vissa hur bra han är ändå även i sverige . där emot så var en viss tränare väldigt sur på vilka hästar som åby bjöd in och hota med att inte starta sinna hästar vilket var tur att han inte gjorde. det är FEGT

Going Kronos
giant superman
acclaim
jardy
mr muscleman
kesaco phedo
gentleman
torvald palema (för att jag vill ha grön kusk i final)
#17, Äsch han har ju sagt att det inte blir någon mer 'Sverige start i år så.

Jag tycker Nils Enqvist har varit allt annat än feg vid matchningen av Opalen…Startade väldigt mycket som unghäst. Var sedan borta en längre tid. Reser Europa runt; Italien, Frankrike, Finland, Sverige. Det sliter hårt på hästen. Han har dessutom mött tuffast möjliga motstånd i Frankrike, sedan att han inte riktigt räckte till mot de allra bästa i dem loppen är en annan sak.

kesaco phedo
jardy
mr muscleman
gentleman
going kronos
acclaim
giant superman
torvald palema, då vet man att inget blir som man hade tänkt sig =)
#20, Varför startar han inte i Sverige då? För att han inte räcker till!

#22 Vilken blev Svensk Mästare i höstas, jo Opal Viking. Han startar i Sverige ibland och han vinner även lopp här hemma. Vad snackar du om Rickard?
Nils Enqvist vill inte starta i elitloppet och det är inte så konstigt. Två hårda lopp samma dag mot världseliten sliter oerhört på en del hästar. Det finns mängder med lopp med bra prispengar ändå för en häst av Opal Vikings kaliber.

#22 Jag tycker nog det är högre klass på hästarna nere i Frankrike under vinter meetinget än hemma i Sverige, och dessutom en hel del mycket mer pengar att köra om!
Han var borta större delen av 2005, gjorde några starter på våren och hösten. Han kom tillbaka på tävlingsbanan först i augusti förra året, då kanske man inte tar ut sin häst mot eliten direkt??De flesta storloppen var redan avgjorda då… Och sedan har han då varit i Italien och Frankrike efter SM segern.
#23, Förra året ja. Förresten var det klent motstånd men nu är det ett nytt år.

Rickard nu ska jag härma någon som du säkert vet vem det är:).
" Det spelar ingen roll vad ni säger. Jag tycker ändå att Nils Enqvist är modig."
Den person jag försöker härma håller inte med om ovanstående citat. Däremot är jag helt övertygad om att han håller med om man byter ut orden "Nils Enqvist är modig" med "Norrland suger" eller "jag hatar kallblod" eller slutligen " Jokersystem eller andra utskrivna system är fusk".
haha, gott snack :)
kan förstå att Nisse fegar sig eftersom han har inga flera riktigt bra hästar än Opalen, skadar den sig så får han väl det troligen svårt att gå runt ekonomiskt.
men tror säkert opalen hade kunnat vara med och krigat länge i elitloppet,,, dock svårt att veta riktigt hur han står sig mot sveriges elit eftersom han nästan aldrig möter den, i SM var knappast de bästa med så det sade inte så värst mycket tycker jag. Men visst är det en bra häst^^
#26, Asså ni har fått saker och ting om bakfoten, jag har aldrig sagt att Jokersystemet är fusk, men jag tycker inte att man skall använda det. Fusk och fusk, inte fusk men hjälpmedel som jag ej stödjer.
Har ni problem med att jag inte gillar kallblod och norrland?

"Jag kör förståss vanligt, är en stark motståndare till reducerat. Jag anser att det är lite "fusk"!
Detta citat är hämtat från 15 feb. då vi diskuterade vilka system vi använder när vi tippar trav.
#28 du får tycka vad du vill om vad som helst men är det baserat på vad andra tycker så är man illa ute man måste ge det en chans innan man skiver eller säger något, vad har du emot norrland och kallblod som är så farligt eller illa så att du hatar det
#29, Observera """"""""".
#30, ?

ha ha ha …. "Rickard007 must die" ha ha tjejerna vill ha ditt huvud på en stolpe=) ajajaj, inte bråka med flickorna, man ska vara snäll!! …. hi hi hi hi hi hi hi ;)

ha ha ha …. "Rickard007 must die" ha ha tjejerna vill ha ditt huvud på en stolpe=) ajajaj, inte bråka med flickorna, man ska vara snäll!! …. hi hi hi hi hi hi hi ;)

#34, Utveckla.

det verkar som att du har retat upp några damer här, känslig fråga att attakera favorit hästarna… hi hi hi hi hi =)!!!!!!!
Vaddå retat upp några jävla damer? Sluta svamla för helvete säg vafan ni menar till mig istället för att prata i skägget. Jag blir inte tjurig om ni tror det bara om ni håller på såhär.

Okej, Jag ger mig. Jag byter ut Opal Viking mot Prima Stella på min drömåtta :)
#38, Såja - bättre takter.
man kan inte ha en åsikt och sen skylla på någon annan (pappa)
idag visar order by fax varför han ska vara med i drömåttan till elitloppet!
#40, Okej…. Nej jag skyller absolut inte på han…. Men det var väl så det började.
#41, Är mera en tanker tror ine 1609m är rätt distans.

#37 DOM VAR SURA PÅ DIG!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! är det tillräkligt tydligt????????????? hallo jag efterlyser rickards humor, den verkar att ha försvunit!!!

Ojoj Opal Viking, loppet blev ett skräplopp när de värsta motbuden gjorde bort sig, men vilken uppvisning! 1.10.8 talar sitt självklara språk.
helt klart , Opalen var mycket bra trots de bra hästarna gjorde bort sig,, öppnade stenhårt och såg fin ut över mål. Helt klart en häst för elitloppet!

ja Opalen var verkligen i fin författning idag och som Hanna skrev, trist att hans värsta motståndare galopperade bort sig. hade varit skoj att se hur han mäter sig emot dom.
men för mig visade han ändå att han har formen i Zenit:
1.07 första 500m och 10.5 varvet och sedan gick han bara ifrån det andra på upploppet. höll iaf avståndet till komfortabel seger.
trist att Nils Enqvist inte vill starta Opalen i Elitloppet. hade varit något att se.
#43, Bra även du kan ju…. Nah den finns då där. Kanske inte denna veckan då ^^
Opalen var mycket bra.
BRUNTTON TILLY måste ju få en inbjudan 10,0 .annars känns det som en ganska tunn soppa ( utom GOING KRONOS )

Jag håller med om att Brunton varit ruggigt bra "over there", men jag har ändå svårt att placera honom. Det kanske är så att han trivs ypperligt där och att miljö och tränarbyte gjort sitt. men det kan inte hjälpas att det ändå känns lite B att Brunton skulle vara med i elitloppet. Men det är bara min känsla som sagt. Han är ju trots allt snabbast i Nordamerika iår.
Haha skämtar ni? De tiderna där är knappast likvärdiga här. Brunton är ju totalt chanslös i guld som gick igår exempelvis. Om den får en inbjudan är det ju skandal.
Vilka tider ska man gå efter då vilket konstigt resonemang
Brunton tilly har alltid varit en av de bättre guldhästarna i sverige när han är i form. snacka inte skit rickard!
om Brunton Tilly inte blir inbjuden så ska inte någon annan i USA heller bli det.
#51, Inte vet jag men det är ju sant det jag skrev.

# 52 Brunton Tilly har efter 12 försök i gulddivisionen ännu aldrig vunnit. Han har dock varit tvåa och trea ett antal gånger. Att påstå att han är en av de bättre guldhästarna i sverige tycker jag är i överkant. Då tycker jag att Acclaim förtjänar platsen bättre då han bevisat att han kan vinna i gulddivisionen……… och det inte mindre än 5!!! gånger i rad.
nja, visst, men med tanke på det han presterat i frankrike tidigare så rankar jag det högre än några gulddivisionslopp, och han har varit ute i många tuffa lopp mot de bästa hästarna i sverige där han gjort bra ifrån sig.
så visst är det en av de bättre hästarna i sverige, och sedan vart man ska dra gränsen är en annan fråga.
#54 Accliam är klar för elitloppet det är ju själv klart det är vinterns och vårens bästa häst

brunton är en häst som jag svurit mycket över tidigare, en häst som gärna viker ner sig. Men om hästen nu vinner 4 av 5 starter over there i och för sig inte mot supermotstånd men på fantastiska tider. Då tycker jag att hästen måste omvärderas. Precis som med acclaim så kanske hästen helt enkelt utvecklats där och blivit så bra som det verkar. Så jag tycker att Brunton Tilly förtjänar en inbjudan. Däremot tror jag inte han kommer.
Nah Brunton är inget för Elitloppet, håller med Continue!
nä, men då ska ju inte heller mr muscleman och peaceful way? bjudas in, Brunton Tilly har trots allt sprungit snabbare än dem 2 och han såg verkligen läcker ut vid senaste vinsten.
#59, Nah men kul med en amerikanare med..
#60 Det hade varit roligt med en nya zeeländare med. det är tydligen inte samma regler för alla .men 8/10 från usa är dopade ,tror inte elitloppet har råd med det som hände föra året
Min åtta: Going Kronos, Mr Muscleman, Torvald Palema, Opal Viking, Kesaco Phedo, Frullino Jet, Express Merett, Kool Du Caux.
Bubblare: Russel November (dessvärre närmast utopi), Super Light.
Helst inte: Giant Superman och Red Chili Pirat. Bra hästar, men utan attraktionskraft.
P.S. Gentleman bör förstås platsa i ett av heaten också, om Lähdekorpi väljer att gå ut…
#62, Hehe okej.. Vart är Frisky Bieffe ^^
#62, Hehe okej.. Vart är Frisky Bieffe ^^
I stallet antar jag, eller möjligen i hagen.
(Du frågade ju "Vilka ser du helst i nuläget i en final?", så jag tog de som jag hoppas på, och det är inte förhandlingsbart! Frisky Bieffe finns säkert med i startfältet, åtminstone i ena försöket…)

#66, Haha mjo… Hoppas verkligen han startar!

Hm..Frisky Bieffe, har faktiskt inte superkoll på den herren, men jag förespråkar i såfall mer för Frullino Jet. Han var riktigt grym när han var i Sverige förra året och vann bla 4-åringseliten på valla under elitloppshelgen på 1.10.9 och gick 1.10.5 på Åbergsdagen i dödens som 2:a.
Han verkar ha uppåtgående form och ska vara med i Oslo Grand Prix, en mycket intressant 5-åring.

Going Kronos
Affe Fager
Gentelman
Mr Muscleman
Accleim
Jardy
Torvald Palema
Brunton Tilly
#68, Tränaren till FB har sagt att han har europas bästa 4 åring… När den var 4 då. Men den krånglade för mycket…. Men kapacitetsmässigt så hör den nog lätt hemma i Elitloppet!

#70 Jo, tränarna de säger så mycket ;) hans 10.9 var ju Europarekord som sedan då förbättrades till 10.5 av Muscle Bound, Frullino gick ju samma tid som Muscle Bound i det loppet som 2:a.
Kommer ihåg hans prestation under Åbergs, huga. Han skulle vunnit huvudloppet om han varit anmäld dit. Han var ruggig på valla också för den delen, avslutade 08 i tredjespår. Jag tycker han ska bli klart intressant att se i Oslo:)
Jaja vi får se…
Conny Nobell
Gentleman
Acclaim
Torvald Palema
Going Kronos
Mr Muscleman
Jardy
Offshore Dream
Bästa hästarna =)
#71, Knappast Jardy över kort.

Jardy ska väl sluta tävla. Offshore dream har ju inte visat nåt större den senaste tiden.
Ändrat lite tror jag…
**Going Kronos
Opal Viking
Frisky Bieffe
Citation
Riva Del Sole
Kool Du Caux
Kesaco Phedo
Gentleman
Opal Viking** kommer ju inte starta men…Säg Jaded/Adams Hall/Conny Nobell istälelt då.
kool du caux och frisky bieffe är nog tveksam till start pga sjukdom just nu……..
Vad sägs om Spring Ray efter en uppvisning på måndag??

#75 han slutar inte för elitloppet, bazire sa redan för 1 år sen att han skulle komma tillbaka i år med honom… vi får väl helt enkelt vänta och se
#77, Är Bieffen skadad?

#79 Förkyld;)
#80,?

#81 Får jag inte ta det med människotermer?? Hästen har slem i halsen helt enkelt!
#82, Okej ingen start asså..
Mr Muscleman vann på snygga 1.09,6a på The Big M i natt. Sista 400 m på fina 1.07,1. Han kan säkert duga långt i Elitloppet.
Adams Hall är en kapabel sak som springer fort när han går barfota.

#83 Han hinner ju bli återgärdad innan Elitloppet.
#85, Jo men inte bra att vara så innan. Tyvärr.

#86 Nej det är det ju såklart inte de bästa förberedelserna man kan tänka sig.
#87, Bara att räkna bort honom.

#88 I så fall ska Gentleman vara kass imorgon med…det återstår och se.
nja, annars har vi guldloppet på onsdag,,,ska bli mycket intressant o se hur det går,,,flera är ju aktuella för elitloppet.
conny är givetvist bästa hästen, men hur är formen? väldigt tveksam på det, inte startat på länge och starterna han gjort i år har inte varit formgivande direkt.
superman,conny,adams hall,giant diablo,camilla highness, jocose?, och sedan är det liiite intressant och se scarlets aino som utvecklas något enormt hela tiden, gick bra senast och nu är det drömscenario.
Hur hittar man dit från centralen ? jag ska dit
ring en taxi:)

#91 gå in på sl.se du ska ta tåget till sundbyberg och där ifrån bussen till valla, men jag kan inte numrena, annars tar du en taxi från sundyberg ungefär 5min till banan =)
HA HA fel sträng menar oslo gp
TORVALD PALEMA MOT ELITLOPPET!
Kanske de kanske….
Acclaim - får han vara med är det ju skandal.
acclaim var fruktansvärt usel och sedan får hockey skylla på banan hur fan mycket han vill!
Har ni tänkt på att man inte får köra med spö i Norge? Läste på travnet att Hockey behöver spöet på Acclaim för att hålla honom skärpt. Den "ursäkten" köper iaf jag!
Många svenska hästar åker dit på att man inte får köra med spö. Tyvärr.
#98, Jo men det missgynnar ju alla andra hästar som är vana att starta i Sverige med då så knappast. Acclaim räcker inte fram emot sommaren.

Acclaim har hållt formen länge nog nu. längre än vad Hockey skulle ha tror, skulle jag tro iaf. om han ställer upp i Elitloppet borde man ju ta en ordentlig funderare kring. blir väl Fax Flukt syndromet då…
#100, True… Han skall ej deltaga!
#99, det måste inte nödvändigtvis imissgynna alla svenska hästar. En del svenska hästar går allldeles utmärkt utan spö, andra går inte alls utan spö. Hästar är olika, så är det.
Och jag tror att man tar ut hästar till Elitloppet efter hur hästen presterat den närmsta tiden, och då är Acclaim en av världens bästa hästar. han tog ju "hur många som helst" segrar nu i år, och många av dom har varit i Gulddivisionen. 2:a i Olympiatravet är väll inte heller helt fy och skam?
#99, det måste inte nödvändigtvis imissgynna alla svenska hästar. En del svenska hästar går allldeles utmärkt utan spö, andra går inte alls utan spö. Hästar är olika, så är det.
Och jag tror att man tar ut hästar till Elitloppet efter hur hästen presterat den närmsta tiden, och då är Acclaim en av världens bästa hästar. han tog ju "hur många som helst" segrar nu i år, och många av dom har varit i Gulddivisionen. 2:a i Olympiatravet är väll inte heller helt fy och skam?

#103 Nja, det är nog att ta i att Acclaim är en av världens bästa hästar. Att vinna gulddivisionslopp där hästar med samma kaliber som Favorit står som värsta motståndare är man närmast skyldig att vinna. Klart att han har gått riktigt bra, speciellt i olympiauttagningarna och i finalen, men han fick sitt riktiga första elddop senast och räkte inte alls…
Elitloppet passar inte Acclaim överhuvudtaget enligt mig, han kan inte öppna, för kort distans, och om han sedan avslutar 1.10 sista 800 kommer han ju snarare tappa på täten som avslutar 1.09…?! Inget ont om hästen men Elitloppet är nog inte rätt lopp för honom, i så fall bättre att satsa på längre distanser.
#104, vi får välla se, jag tycker iaf att Acclaim har varit riktigt fin här under våren! Men hurvida Hockey sen vill matcha sin häst är ju upp till han, och visst skulle det vara tufft att möta Going Kronos och "gänget". Men han är en häst som växer i eliten, och jag tycker helt klart man ska ge hästen en chans!
Bra Hannnna!

#105 Jo det är väl klart att han varit riktigt bra, men man kan inte jämföra vinter gulddivisionarna med sommarens guldivisionare, stor skillnad!
Klart hästen ska få en chans att visa vad han går för, fick en chans mot flertalet elitloppshästar i senaste starten, jag tror inte han kommer få en bättre placering än då när det är ett halvvarv kortare i elitloppet.
#107, vi kan ju inte veta ännu hur Acclaim hävdar sig i somamrens gulddivisoner, sommaren har ju knappt kommit.
När han mötte eliten så var det på en norsk bana, och Hockey sa ju att han behövde spöet för att köra hästen. Och han kom väll på pengar?

#108 Nej han fick inga pengar, och då fick han ändå ett perfekt lopp och 2 vassa konkurrenter gjorde bort sig med galopp. Vi såg ju redan nu på Oslo att det gick snabbt 1.12.2, och Acclaim hade inget med täten att göra, missgynnad av spö eller inte, det fanns det fler som var som gick betydligt bättre.
Alltså, visst han gick jättebra i olympiatravet, men han var närmast skyldig att vara bland de 3 med den drömlöpningen han fick i rygg på Gentleman och den toppform hästen hade för dagen. Det är upp till bevis nu, men jag tycker inte att Acclaim hör hemma i sprintersammanhang mot ja, världensbästa hästar är det ju han möter. Men det återstår väl att se på söndag:)
#109, Right!
Japp, he återstår att se. Jag heja iaf på honom.